Wiadomości branżowe

Polacy stali się bardziej uważnymi konsumentami i mniej goniącymi za modą. Zmusiła ich do tego inflacja

Polacy stali się bardziej uważnymi konsumentami i mniej goniącymi za modą. Zmusiła ich do tego inflacja
GalopujÄ…ce ceny zmieniÅ‚y podejÅ›cie Polaków do zakupów i sposobu podejmowania decyzji konsumenckich. Częściej porównujÄ… oferty poszczególnych sklepów, patrzÄ… na gramatury produktów, przerzucajÄ… siÄ™ na

GalopujÄ…ce ceny zmieniÅ‚y podejÅ›cie Polaków do zakupów i sposobu podejmowania decyzji konsumenckich. Częściej porównujÄ… oferty poszczególnych sklepów, patrzÄ… na gramatury produktów, przerzucajÄ… siÄ™ na taÅ„sze marki czy zwracajÄ… produkty, które okazaÅ‚y siÄ™ nietrafionym zakupem. Konsumenci przyznajÄ…, że wysoka inflacja skÅ‚oniÅ‚a ich także do tego, by wybierać produkty pod kÄ…tem ich użytecznoÅ›ci i stosunku jakoÅ›ci do ceny, zamiast gonić za modÄ… – wynika z badania ING Banku ÅšlÄ…skiego, WydziaÅ‚u Psychologii UW i Fundacji Rozwoju SpoÅ‚eczeÅ„stwa Wiedzy THINK!

Jak wynika z przeprowadzonego w maju badania „Konsumpcja w warunkach wysokiej inflacji”, 60 proc. Polaków z powodu wzrostu cen wydaje na zakupy wiÄ™cej pieniÄ™dzy. Ich wydatki wzrosÅ‚y Å›rednio o 57 proc. Nic dziwnego, że zmienia siÄ™ też zachowanie konsumentów.

PoÅ›wiÄ™camy wiÄ™cej czasu na podejmowanie decyzji konsumenckich, podejmujemy bardziej Å›wiadome decyzje konsumenckie, zastanawiamy siÄ™ nad wiÄ™kszÄ… liczbÄ… alternatyw, porównujemy oferty w różnych sklepach, czytamy etykiety, co nam siÄ™ rzadko zdarzaÅ‚o wczeÅ›niej – wymienia w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes dr Katarzyna SekÅ›ciÅ„ska, autorka badania, adiunktka na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Za tym idzie także ograniczanie zakupów. W zależnoÅ›ci od kategorii tylko miÄ™dzy 5 a 7 proc. Polaków deklaruje, że kupuje dziÅ› wiÄ™cej niż przed wzrostem inflacji. Rzadziej wydajemy na wyposażenie domu, elektronikÄ™, ubrania i buty, kulturÄ™, odpoczynek, sport, ale także na usÅ‚ugi kosmetyczne czy fryzjerskie.

Przy wyborach konsumenckich wiÄ™ksze znaczenie zyskaÅ‚a cena – zwraca na niÄ… uwagÄ™ poÅ‚owa kupujÄ…cych. Użyteczność produktu ma znaczenie już dla co czwartego z nas. StaÅ‚a siÄ™ ważniejsza niż to, czy dany produkt jest modny. PrzykÅ‚adowo wyglÄ…d i design, rÄ™czne wykonanie czy pochodzenie produktu liczÄ… siÄ™ dziÅ› dla ok. 20 proc. konsumentów.

– Do kompletu z tym, że zwracamy wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na użyteczność produktów, idzie także to, że jeÅ›li nam coÅ› siÄ™ jednak po czasie wydaje mniej użyteczne, niż nam siÄ™ wydawaÅ‚o na poczÄ…tku, to chÄ™tnie to zwracamy, co nie miaÅ‚o wÅ‚aÅ›ciwie miejsca przed inflacjÄ… – mówi dr Katarzyna SekÅ›ciÅ„ska.

A to już wiesz?  Polacy coraz częściej spierajÄ… siÄ™ z bankami i ubezpieczycielami. W tym roku do Rzecznika Finansowego wpÅ‚ywa dwa razy wiÄ™cej skarg

Ta zmiana w podobnym stopniu dotyczy taÅ„szych i droższych trwaÅ‚ych produktów. Niemal jedna czwarta dorosÅ‚ych Polaków zwiÄ™kszyÅ‚a liczbÄ™ zarówno zwracanych, jak i reklamowanych produktów. Tylko co 10. badany reklamuje i zwraca mniej niż przed wzrostem inflacji.

ZmieniÅ‚o siÄ™ także to, jakiego rodzaju produkty kupujemy, zwÅ‚aszcza w przypadku zakupów codziennych – częściej wybieramy marki wÅ‚asne dyskontów i produkty z niższych póÅ‚ek cenowych. Na popularnoÅ›ci zyskujÄ… programy lojalnoÅ›ciowe. Polacy intensywnie poszukujÄ… także promocji i rabatów, co nie byÅ‚o normÄ… w czasach sprzed wysokiej inflacji. PodejÅ›cie zmieniÅ‚o siÄ™ także w kwestii ekologicznoÅ›ci produktów. Ten aspekt jest ważny dla 40 proc. badanych.

– Bardzo zredukowaliÅ›my liczbÄ™ dóbr luksusowych i tych z wyższej póÅ‚ki. To z kolei lepiej jest widoczne na droższych produktach czy produktach trwaÅ‚ego użytku. Za tym w parze poszÅ‚o to, że zaczÄ™liÅ›my siÄ™ bardziej interesować produktami, którym możemy dać drugie życie, czyli produktami z second handów – mówi ekspertka WydziaÅ‚u Psychologii UW.

W przypadku droższych dóbr trwaÅ‚ego użytku okoÅ‚o poÅ‚owy badanych poÅ›wiÄ™ca wiÄ™cej czasu na podjÄ™cie decyzji, porównuje wiÄ™cej możliwoÅ›ci, ceny produktów w wiÄ™kszej liczbie sklepów. W przypadku taÅ„szych dóbr trwaÅ‚ego użytku w ten sposób dziaÅ‚a 40 proc. konsumentów. Z kolei co trzeci Polak deklaruje, że zintensyfikowaÅ‚ zakupy w second handach, natomiast 8 proc. dopiero odkrywa ich istnienie.

– To, co mnie cieszy, to to, że być może ograniczymy konsumpcyjne podejÅ›cie do życia – mówi dr Katarzyna SekÅ›ciÅ„ska.

Sami badani jednak dosyć negatywnie oceniajÄ… zmiany zachowaÅ„, jakie wymusiÅ‚a na nich pandemia, gÅ‚ównie ze wzglÄ™du na fakt wystÄ™powania trudnych okolicznoÅ›ci.

– Ponad 40 proc. Polaków przyznaje, że kupuje mniej i to zmiana na gorsze. 32 proc. mówi, że skoro musi teraz poÅ›wiÄ™cać czas, by bardziej Å›wiadomie konsumować, jest to zmianÄ… na gorsze. Z drugiej strony co 10. Polak mówi, że to wÅ‚aÅ›ciwie caÅ‚kiem pozytywna zmiana: „może ja nie potrzebujÄ™ mieć tylu rzeczy w szafie i powinienem bardziej Å›wiadomie konsumować” – dodaje naukowczyni. – MyÅ›lÄ™, że jak już nam te zachowania wejdÄ… w krew, stanÄ… siÄ™ nawykowe i powtarzalne, to nawet jak inflacja spadnie do akceptowalnego poziomu i skoÅ„czy siÄ™ okres wysokiej inflacji, pewne rzeczy z nami zostanÄ… – ocenia.

A to już wiesz?  Influencerzy mogÄ… wpÅ‚ywać na decyzje wyborców, ale i taktykÄ™ partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji

Zmiany nawyków, które wyrobiÅ‚a w nas pandemia, mogÄ… pozostać z nami na dÅ‚użej. 65 proc. ankietowanych twierdzi, że na pewno do koÅ„ca wysokiej inflacji. 30 proc. zakÅ‚ada, że zmiana sposobu podejmowania decyzji jest w ich przypadku staÅ‚a i niezmienna w czasie. Co 10. widzi jÄ… jako chwilowÄ….

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy