Co roku w sezonie przedÅ›wiÄ…tecznym liczba nadawanych przesyÅ‚ek roÅ›nie Å›rednio o 40–60 proc., a w szczytowym momencie wzrost siÄ™ga nawet 100 proc. Branża spodziewa siÄ™, że mimo spowolnienia gospodarki tegoroczny szczyt może być rekordowy, ponieważ przez pandemiÄ™ koronawirusa wielu Polaków zdecyduje siÄ™ kupić prezenty w e-sklepach, zamiast wybierać siÄ™ do galerii handlowych. Dlatego też przygotowania do tego gorÄ…cego okresu firmy kurierskie zaczęły już latem. DHL od wrzeÅ›nia rekrutuje dodatkowych pracowników. Prace w przedÅ›wiÄ…tecznym szczycie wesprze także uruchomiony pod GdaÅ„skiem nowy terminal G2, który może obsÅ‚użyć nawet 30 tys. paczek dziennie.
Szczyt przedÅ›wiÄ…teczny to gorÄ…cy okres dla caÅ‚ego e-commerce. Ruch na stronach e-sklepów roÅ›nie w tym okresie nawet o kilkaset procent. Szczyt paczkowy rozpoczyna siÄ™ zwykle w Black Friday pod koniec listopada, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe kuszÄ… klientów dużymi obniżkami, i trwa aż do Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia, bo wielu Polaków zamawia Å›wiÄ…teczne prezenty online tuż przed GwiazdkÄ…. W tym roku wzrosty rozpoczęły siÄ™ szybciej ze wzglÄ™du na zamkniÄ™cie galerii handlowych i wielu kategorii sklepów stacjonarnych. Zamówienia zÅ‚ożone w e-sklepach generujÄ… z kolei wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ przesyÅ‚ek.
– ÅšwiÄ…teczny szczyt to duże wyzwanie dla caÅ‚ej branży logistycznej, która przygotowuje siÄ™ do niego już kilka miesiÄ™cy wczeÅ›niej. My zaczynamy już w lipcu. Pracuje nad tym zespóÅ‚ crossfunkcyjny zÅ‚ożony z kilkudziesiÄ™ciu osób, m.in. przedstawicieli operacji, sprzedaży i funkcji wsparcia. SkupiajÄ… siÄ™ oni na zapewnieniu odpowiedniej obsady kurierów i pracowników magazynów, na przeglÄ…dzie procesów pod kÄ…tem potencjalnych usprawnieÅ„, również tych wymagajÄ…cych wsparcia informatycznego, a przede wszystkim na bardzo dokÅ‚adnym planowaniu i prognozowaniu wolumenów na dni szczytowe – mówi agencji Newseria Biznes BartÅ‚omiej WnÄ™k, wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.
Kiedy święta Bożego Narodzenia wydają się jeszcze odległą perspektywą, firmy kurierskie już pracują nad tym, aby być w pełnej gotowości operacyjnej. To często oznacza dodatkowe rekrutacje.
– Zatrudnianie dodatkowych pracowników w zwiÄ…zku ze szczytem paczkowym zaczynamy już we wrzeÅ›niu. Szacunkowy plan to okoÅ‚o 30-proc. wzrost zatrudnienia, a do zapewnienia prawidÅ‚owej obsÅ‚ugi potrzebni sÄ… nie tylko kurierzy, ale również pracownicy magazynów i operatorzy wózków widÅ‚owych – wskazuje Patryk KÄ™ska, kierownik terminala G2 w Tuchomiu pod GdaÅ„skiem, DHL Parcel Polska.
DHL prognozuje, że tegoroczny szczyt przedÅ›wiÄ…teczny może być rekordowy, ponieważ ze wzglÄ™du na pandemiÄ™ koronawirusa wielu Polaków zdecyduje siÄ™ kupić prezenty w e-sklepach, zamiast wybierać siÄ™ do galerii handlowych. Tym bardziej że wciąż nie wiadomo, kiedy rzÄ…d zdecyduje siÄ™ na ich ponowne otwarcie.
– Ten rok jest szczególny, ponieważ upÅ‚ywa pod znakiem pandemii, wiÄ™c jest jeszcze bardziej dynamiczny i nieprzewidywalny. Natomiast jesteÅ›my na to przygotowani i nawet klienci, którzy przegapiÄ… moment i zdecydujÄ… siÄ™ zamówić prezenty tuż przed samymi Å›wiÄ™tami, bÄ™dÄ… z naszych usÅ‚ug zadowoleni – przekonuje BartÅ‚omiej WnÄ™k.
Aby sprostać zwiÄ™kszonemu zapotrzebowaniu na dostawy, DHL zainwestowaÅ‚ w odpowiedniÄ… infrastrukturÄ™. Operator logistyczny wybudowaÅ‚ w Tuchomiu pod GdaÅ„skiem nowy terminal G2, który dziÄ™ki nowoczesnym sorterom i infrastrukturze operacyjnej może obsÅ‚użyć nawet 30 tys. paczek dziennie.
– Nowa inwestycja w GdaÅ„sku znacznie wesprze nasze moce przerobowe w okresie Å›wiÄ…tecznego szczytu – mówi wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska. – Terminal w Tuchomiu to jednak przede wszystkim odpowiedź na dynamiczny wzrost wolumenów w rejonie Trójmiasta. Nasz biznes rozwija siÄ™ w bardzo szybkim tempie, obserwujemy wciąż rosnÄ…ce zapotrzebowanie na usÅ‚ugi kurierskie.
Jak wskazuje, terminal G2 już przejÄ…Å‚ ok. 40 proc. przesyÅ‚ek obsÅ‚ugiwanych do tej pory w jednostce Kowale, również zlokalizowanej pod GdaÅ„skiem.
– Nowoczesny obiekt w Tuchomiu liczy 4 tys. mkw. hali magazynowej, 600 mkw. powierzchni biurowej, 20 bram dla transportów liniowych, 9 bram dla transportów paletowych i 60 standardowych bram kurierskich. TÄ… inwestycjÄ… zdecydowanie poprawiamy warunki pracy dla pracowników magazynu i biura oraz kurierów – mówi BartÅ‚omiej WnÄ™k.
– ZaÅ‚oga obiektu liczy w tej chwili ponad 200 kurierów i pracowników – dodaje kierownik terminala Patryk KÄ™ska.
Jak podkreÅ›la, zlokalizowany pod GdaÅ„skiem terminal G2 jest jednym z najbardziej proekologicznych tego typu obiektów w Polsce, wyposażonym w caÅ‚y szereg rozwiÄ…zaÅ„ sÅ‚użących ochronie Å›rodowiska oraz oszczÄ™dzaniu energii potrzebnej do ogrzewania i zasilania urzÄ…dzeÅ„ elektrycznych.
– Ten obiekt ma system do zawracania wody opadowej, którÄ… wykorzystujemy m.in. do podlewania terenów zielonych. Zastosowano w nim specjalnÄ… izolacjÄ™ Å›cian, która chroni przed nadmiernym wychÅ‚odzeniem w okresie zimowym, oraz szyby odbijajÄ…ce promienie sÅ‚oneczne, dziÄ™ki czemu budynek nie nagrzewa siÄ™ w okresie letnim. ZastosowaliÅ›my też rekuperacjÄ™, czyli proces odzyskiwania ciepÅ‚a. Równie ważny jest proekologiczny system strefowego oÅ›wietlania LED, dziÄ™ki któremu oszczÄ™dnoÅ›ci energii siÄ™gajÄ… 50 proc. W budynku zamontowano również specjalny dach, który przepuszcza Å›wiatÅ‚o, oraz fotowoltaikÄ™, która zasila go w energiÄ™ elektrycznÄ… – wymienia.
Budynek nowego terminala zostaÅ‚ zaprojektowany zgodnie z przyjÄ™tÄ… przez DHL strategiÄ… GoGreen, której celem jest minimalizowanie wpÅ‚ywu firmy na Å›rodowisko i osiÄ…gniÄ™cie zerowej emisji CO2 powstajÄ…cej na skutek operacji logistycznych do 2050 roku.
– W ramach tej strategii realizujemy w Polsce i innych krajach projekty, których efekty mierzymy wÅ‚aÅ›nie redukcjÄ… emisji CO2. Koncentrujemy siÄ™ na wykorzystaniu alternatywnych źródeÅ‚ energii, redukcji zużycia paliw oraz zmniejszeniu emisji spalin – mówi Patryk KÄ™ska.
Nowy terminal G2 to niejedyna w tym roku inwestycja w infrastrukturÄ™, która ma wzmocnić sieć operacyjnÄ… DHL Parcel Polska. WczeÅ›niej do użytku oddane zostaÅ‚y również nowe jednostki we WÅ‚ocÅ‚awku i Jeleniej Górze. Operator logistyczny analizuje rynek, dostosowujÄ…c sieć krajowej infrastruktury do sytuacji i prognoz na przyszÅ‚ość.
– Rozwój infrastruktury operacyjnej w DHL zapowiada siÄ™ ciekawie w kolejnych latach. Przed nami inwestycja w Siedlcach. W ciÄ…gu najbliższych dwóch lat czeka nas bardzo duży projekt w Wielkopolsce – najnowoczeÅ›niejszy, jeÅ›li chodzi o zastosowane w nim urzÄ…dzenia sortujÄ…ce – zapowiada BartÅ‚omiej WnÄ™k.
