– JeÅ›li dzisiaj firma opowiada o sobie, że ma owocowe wtorki, czekoladowe Å›rody albo dynamicznie rozwijajÄ…cy siÄ™ zespóÅ‚, to jest już o wiele za maÅ‚o – mówi Róża Szafranek, prezes zarzÄ…du HR Hints. Jak wskazuje, polskich start-upów – tak samo jak innych przedsiÄ™biorstw – nie omijajÄ… problemy z rekrutowaniem i motywowaniem pracowników. 44 proc. mÅ‚odych spóÅ‚ek ma problemy z dopasowaniem odpowiednich kandydatów do swojego zespoÅ‚u, a 62 proc. founderów i menedżerów uważa, że budowanie zaangażowania w zespole jest najważniejszÄ… umiejÄ™tnoÅ›ciÄ…, nastrÄ™czajÄ…cÄ… wiele wyzwaÅ„. Co istotne, aż 70 proc. z nich wskazuje też, że problemy HR-owe w ich spóÅ‚ce sÄ… ważniejsze albo przynajmniej tak samo ważne jak aspekty finansowe, technologiczne czy sprzedażowe.
– Start-upy najczęściej zatrudniajÄ… dwa profile pracowników. Pierwszy to sÄ… osoby, które pracujÄ… w technologiach, ponieważ najwiÄ™cej start-upów to wÅ‚aÅ›nie firmy technologiczne. Potrzeba im wiÄ™c osób rozwijajÄ…cych aplikacje webowe, platformy, generalnie rzecz biorÄ…c, ludzi z techu. Natomiast drugi typ pracownika, którego my czÄ™sto poszukujemy jako HR Hints i którego poszukujÄ… też start-upy, to sÄ… tzw. pierwsze osoby w danym obszarze, czyli np. pierwsza osoba w marketingu, pierwsza osoba w sprzedaży czy w HR. To sÄ… czÄ™sto menedżerowie, szefowie dziaÅ‚ów albo generaliÅ›ci, którzy na wczesnym etapie mogÄ… zagospodarować wiele takich obszarów – mówi agencji Newseria Biznes Róża Szafranek.
WedÅ‚ug danych PFR Ventures i Dealroom na polskim rynku dziaÅ‚a już 2985 start-upów i ich liczba z każdym rokiem roÅ›nie. Te podmioty także mierzÄ… siÄ™ z wyzwaniami w zakresie pozyskiwania i motywowania pracowników oraz budowania zespoÅ‚ów. 55 proc. founderów i menedżerów uważa, że problemy HR-owe w ich spóÅ‚ce sÄ… ważniejsze, a 16,5 proc. – że sÄ… tak samo ważne jak problemy finansowe, technologiczne czy sprzedażowe. Tylko 2,8 proc. oceniÅ‚o swoje problemy z zakresu zarzÄ…dzania ludźmi jako maÅ‚o istotne – pokazuje „Raport dotyczÄ…cy wyzwaÅ„ HR-owych w startupach i rozwijajÄ…cych siÄ™ firmach technologicznych”, opublikowany przez HR Hints.
– Dzisiaj wszyscy majÄ… problem, żeby znaleźć odpowiednich pracowników. Natomiast start-upy nie radzÄ… sobie z tym gorzej niż np. korporacje, software house’y czy inne firmy. Statystyki pokazujÄ…, że najsÅ‚abiej radzÄ… sobie ci, którzy majÄ… sÅ‚abe tzw. selling pointy i nie potrafiÄ… opowiedzieć o sobie w sposób wyróżniajÄ…cy siÄ™. JeÅ›li dzisiaj firma opowiada o sobie, że ma owocowe wtorki, czekoladowe Å›rody albo dynamicznie rozwijajÄ…cy siÄ™ zespóÅ‚, to jest już o wiele za maÅ‚o – mówi prezes HR Hints.
W przypadku start-upów jednÄ… z gÅ‚ównych trudnoÅ›ci jest konkurowanie poziomem pÅ‚ac z dużymi firmami. Dlatego kluczowe mogÄ… siÄ™ w tym przypadku okazać benefity, które zrekompensujÄ… niższe wynagrodzenie, takie jak np. możliwość pracy zdalnej albo opcja na udziaÅ‚y w firmie.
– Polacy o wiele mniej ceniÄ… tzw. ESOP-y, czyli udziaÅ‚y w firmie, niż na przykÅ‚ad Amerykanie. To wynika z faktu, że ten ekosystem jest jeszcze bardzo mÅ‚ody i maÅ‚o byÅ‚o tzw. exitów, czyli niewiele firm sprzedaÅ‚o siÄ™ innym firmom, weszÅ‚o na gieÅ‚dÄ™ albo miaÅ‚o tak wysokÄ… ewaluacjÄ™, że ludzie na tych ESOP-ach zarobili. Jednak im wiÄ™cej takich doÅ›wiadczeÅ„ bÄ™dziemy mieć jako ekosystem start-upowy, tym bardziej ta struktura bÄ™dzie siÄ™ zmieniać. Natomiast na razie rzeczywiÅ›cie start-upy muszÄ… konkurować poziomem wynagrodzeÅ„ z dużymi firmami, dużymi software house’ami czy innego typu przedsiÄ™biorstwami – mówi Róża Szafranek.
Jak podkreśla, polskie start-upy muszą też wkładać więcej pracy w działania HR-owe i employer brandingowe, bo konkurencją w walce o talenty są dla nich nie tylko firmy działające na polskim rynku.
– Jeżeli firma nie wkÅ‚ada wystarczajÄ…co energii w to, żeby sprzedać siebie jako pracodawcÄ™, to ma problem, ponieważ dzisiaj już nikt nie chce przyjść do firmy, w której nie ma ciekawych rzeczy, jakich nie oferujÄ… inni pracodawcy. ZwÅ‚aszcza w kontekÅ›cie tego, że zdalnie można pracować nawet dla Stanów Zjednoczonych i Doliny Krzemowej, co jest Å‚akomym kÄ…skiem, zwÅ‚aszcza dla wielu osób z techu – mówi prezes HR Hints.
WiÄ™kszość start-upów i rozwijajÄ…cych siÄ™ firm technologicznych stanowiÄ… kilku- lub kilkudziesiÄ™cioosobowe zespoÅ‚y. Im wiÄ™kszy zespóÅ‚, tym wiÄ™ksze potrzeby HR-owe firmy. Wraz ze wzrostem liczby pracowników roÅ›nie bowiem także liczba wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych z zarzÄ…dzaniem, komunikacjÄ…, budowaniem i modyfikacjÄ… kultury organizacyjnej. Badania HR Hints pokazujÄ…, że najczÄ™stsze problemy, z jakimi spotykajÄ… siÄ™ w swoich zespoÅ‚ach founderzy i menedżerowie start-upów, to m.in. niska efektywność pracy (43 proc.), brak komunikacji miÄ™dzy zespoÅ‚ami (39 proc.) oraz brak zaangażowania i motywacji pracowników (39 proc.). Founderzy, którzy zatrudniajÄ… poniżej 50 osób, nie posiadajÄ… w zespole osoby odpowiedzialnej za HR lub ich zespóÅ‚ HR-owy skÅ‚ada siÄ™ z jednej osoby. DecydujÄ… siÄ™ na powiÄ™kszenie tego dziaÅ‚u dopiero wtedy, gdy ich firma zatrudnia powyżej 50 pracowników. Trzy czwarte badanych przez HR Hints start-upów to jednak mniejsze podmioty. Rzadko też korzystajÄ… one z zewnÄ™trznego wsparcia HR. Blisko poÅ‚owa nigdy po takÄ… wspóÅ‚pracÄ™ nie siÄ™gnęła, a co trzeci zdecydowaÅ‚ siÄ™ na niÄ… tylko w razie pilnej i konkretnej potrzeby.
– Praca w start-upie różni siÄ™ od pracy w standardowej firmie przede wszystkim tym, że wiele rzeczy jest jeszcze w budowie. To jest nieustanny wyÅ›cig i praca w otoczeniu, które jest jeszcze niegotowe. Jest wiÄ™cej zmiennoÅ›ci, presji, a tempo jest dużo szybsze. Jednak druga strona medalu jest taka, że w start-upach można siÄ™ dużo wiÄ™cej nauczyć. Start-upy zakÅ‚adajÄ… ambitni, szybko myÅ›lÄ…cy ludzie i rzeczywiÅ›cie to jest zwykle takie Å›rodowisko, w którym można liczyć na bardzo bystrych i dobrych partnerów – mówi Róża Szafranek.
