Na polskim rynku wyrobów budowlanych panuje ostra konkurencja. Aby zdobyć klientów, niektórzy producenci posuwajÄ… siÄ™ do manipulowania informacjami na temat wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wyrobów, co może wprowadzać konsumentów w błąd. – JeÅ›li widzimy takie rażące dziaÅ‚ania i żadnych reakcji na nasze wezwania ze strony firmy, która publikuje takie treÅ›ci, to decydujemy siÄ™ nawet na skierowanie sprawy do sÄ…du – mówi Henryk Kwapisz ze Stowarzyszenia Producentów WeÅ‚ny Mineralnej: Szklanej i Skalnej MIWO. Tak byÅ‚o w przypadku opublikowania porównaÅ„ wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci pianki poliuretanowej i weÅ‚ny mineralnej na stronie eopin.org, które sÄ…d uznaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci za nieprawdziwe i wprowadzajÄ…ce w błąd. ZobowiÄ…zaÅ‚ spóÅ‚kÄ™ Xpand EuroGroup do usuniÄ™cia tego przekazu i zamieszczenia na swoich stronach przeprosin dla MIWO.
– Choć rynek wyrobów budowlanych wydaje siÄ™ w zasadzie uregulowany, to wciąż obserwujemy luki prawne. Dla przykÅ‚adu przepisy nadal nie przewidujÄ… możliwoÅ›ci egzekwowania wszystkich wymogów stosowanych w sprzedaży stacjonarnej wyrobów budowlanych również w odniesieniu do sprzedaży internetowej – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Henryk Kwapisz, przewodniczÄ…cy zarzÄ…du Stowarzyszenia Producentów WeÅ‚ny Mineralnej: Szklanej i Skalnej MIWO. – Na rynku widać już jednak pewne dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do poprawy zasad uczciwej konkurencji i bezpieczeÅ„stwa konsumentów. GÅ‚ówny UrzÄ…d Nadzoru Budowlanego regularnie bada próbki materiaÅ‚ów budowlanych wprowadzanych na rynek i zamieszcza na swoich stronach raporty z tych badaÅ„. Wciąż jednak konieczne jest piÄ™tnowanie wprowadzajÄ…cych w błąd dziaÅ‚aÅ„ nieuczciwych dostawców oraz edukacja konsumentów, którzy powinni wiedzieć, gdzie szukać rzetelnych informacji i jak weryfikować nieprawdziwe reklamy.
W branży izolacji panuje duża konkurencja i niektóre podmioty, aby zdobyć klientów, posuwajÄ… siÄ™ do manipulowania informacjami na temat wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wyrobów.
– Obserwujemy nieuczciwe praktyki niektórych firm oferujÄ…cych natryskowÄ… piankÄ™ poliuretanowÄ…. To stosunkowo nowa izolacja i – żeby zaistnieć na rynku – zdarza siÄ™, że niektóre firmy promujÄ… piankÄ™ poliuretanowÄ… poprzez dyskredytowanie innych izolacji, w tym weÅ‚ny mineralnej. WeÅ‚na jest popularna od wielu lat w tych zastosowaniach, w których firmy piankowe chcÄ… zdobyć klientów. StÄ…d też w internecie można trafić na porównania weÅ‚ny i pianki, gdzie czytelnik ma od razu odnieść wrażenie, że weÅ‚na jest gorsza. To oczywiÅ›cie nie jest poparte żadnymi faktami czy badaniami technicznymi – mówi ekspert.
Jak podkreÅ›la, taka nieuczciwa komunikacja godzi w zasady konkurencji, ale przede wszystkim w konsumentów, gdyż zastosowanie wyrobu budowlanego, który nie speÅ‚nia norm, może mieć poważne konsekwencje w przyszÅ‚oÅ›ci.
– Prosty przykÅ‚ad: jeÅ›li nasz dom zostanie zniszczony w pożarze, ubezpieczyciel może zażądać dokumentów potwierdzajÄ…cych cechy ogniowe zastosowanych w nim wyrobów budowlanych. Jeżeli te materiaÅ‚y nie bÄ™dÄ… miaÅ‚y odpowiedniej klasy odpornoÅ›ci ogniowej, zadeklarowanej przy ustalaniu skÅ‚adki ubezpieczeniowej, trzeba liczyć siÄ™ z ryzykiem wstrzymania wypÅ‚aty odszkodowania, a w skrajnych wypadkach z koniecznoÅ›ciÄ… zadośćuczynienia za szkody powstaÅ‚e w mieniu i zdrowiu innych osób, spowodowane pożarem naszej wÅ‚asnoÅ›ci. Dlatego stosowanie materiaÅ‚ów budowlanych, których wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci deklaruje producent zgodnie z wymogami prawnymi, jest tak ważne – mówi przewodniczÄ…cy Stowarzyszenia MIWO.
W Polsce, podobnie jak w innych krajach UE, obowiÄ…zuje przejrzystość procedur pozwalajÄ…cych na wprowadzenie do obrotu i stosowanie wyrobów budowlanych. To oznacza, że wszyscy producenci powinni przestrzegać takich samych zasad, poddawać wyroby takim samym badaniom i klasyfikacjom oraz udostÄ™pniać informacje o cechach wyrobów w sposób zrozumiaÅ‚y dla przeciÄ™tnego konsumenta. Wszystkie te informacje zawiera dokument o nazwie Deklaracja WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci Użytkowych, w którym producent wiążąco potwierdza wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wyrobu i bierze za niego odpowiedzialność.
– Jeżeli wyrób budowlany nie jest opatrzony jasnÄ… i czytelnÄ… etykietÄ… oraz wymaganÄ… przepisami DeklaracjÄ… WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci Użytkowych, to tak naprawdÄ™ nie wiadomo, co kupujemy, i lepiej nie decydować siÄ™ na taki zakup – mówi Henryk Kwapisz. – Na stronach GÅ‚ównego UrzÄ™du Nadzoru Budowlanego możemy znaleźć informacje o przeprowadzonych badaniach materiaÅ‚ów budowlanych, a na stronie UOKiK informacje o odnotowanych na rynku produktach niebezpiecznych. Warto z tego skorzystać.
Stowarzyszenie MIWO stara siÄ™ przeciwdziaÅ‚ać nieuczciwej konkurencji w branży izolacji i prowadzi dziaÅ‚ania, które majÄ… ograniczyć nieuczciwÄ… komunikacjÄ™ dotyczÄ…cÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci materiaÅ‚ów izolacyjnych. W tym celu m.in. monitoruje internet, starajÄ…c siÄ™ wychwytywać nieprawdziwe przekazy, przede wszystkim na temat weÅ‚ny mineralnej.
– W takich przypadkach wysyÅ‚amy do firm listy lub wezwania przedsÄ…dowe – mówi ekspert stowarzyszenia. – Widzimy też, że nasze dziaÅ‚ania przynoszÄ… rezultaty. Wiele firm poprawiÅ‚o swoje strony i usunęło nieprawdziwe informacje. Jednak jeÅ›li widzimy rażące dziaÅ‚ania wprowadzajÄ…ce w błąd i żadnych reakcji ze strony firmy, która publikuje takie treÅ›ci, to decydujemy siÄ™ nawet na skierowanie sprawy do sÄ…du. Rozumiemy chęć promowania swoich produktów, ale należy to robić z poszanowaniem reguÅ‚ uczciwej konkurencji i praw konsumentów.
Takim przypadkiem, który znalazÅ‚ swój finaÅ‚ w sÄ…dzie, byÅ‚o rozpowszechnianie porównania zatytuÅ‚owanego „Ocieplenie poddasza piankÄ… a weÅ‚nÄ… mineralnÄ…“ na stronie eopin.org Europejskiej Organizacji Poliuretanowych Izolacji Natryskowych. Administratorem tej strony jest spóÅ‚ka Xpand EuroGroup.
– ZauważyliÅ›my nieprawdziwe informacje, które błędnie sugerujÄ… przeciÄ™tnemu odbiorcy, że natryskowa pianka poliuretanowa ma lepsze i skuteczniejsze od weÅ‚ny mineralnej wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci w zakresie odpornoÅ›ci ogniowej, trwaÅ‚oÅ›ci w czasie, izolacyjnoÅ›ci cieplnej i sposobu montażu – mówi Henryk Kwapisz. – Mamy prawo myÅ›leć, że celem takiej komunikacji byÅ‚o wpÅ‚ywanie na klientów, aby na podstawie nierzetelnego porównania wybrali jako materiaÅ‚ izolacyjny piankÄ™ kosztem weÅ‚ny mineralnej. Dlatego zdecydowaliÅ›my siÄ™ skierować przeciw spóÅ‚ce pozew do sÄ…du, a ten potwierdziÅ‚, że pozwana przez nas firma rozpowszechniaÅ‚a wprowadzajÄ…ce w błąd treÅ›ci w sposób Å›wiadomy i niezgodny z zasadami konkurencji.
SÄ…d OkrÄ™gowy w Lublinie, który wydaÅ‚ w tej sprawie wyrok w pierwszej instancji, uznaÅ‚ opublikowany materiaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci za nieprawdziwy i wprowadzajÄ…cy w błąd. NakazaÅ‚ usuniÄ™cie tego przekazu i zakazaÅ‚ rozpowszechniania go w jakikolwiek sposób. Zgodnie z wyrokiem sÄ…du pozwana spóÅ‚ka zostaÅ‚a również zobowiÄ…zana do pokrycia kosztów sÄ…dowych w kwocie ponad 40 tys. zÅ‚ i zamieszczenia stosownego oÅ›wiadczenia z przeprosinami dla MIWO na stronach eopin.org oraz xpandeurogroup.eu.
– Wyrok nie jest jeszcze prawomocny i przysÅ‚uguje od niego apelacja. OczywiÅ›cie mamy nadziejÄ™, że jeÅ›li strona pozwana zdecyduje siÄ™ w ogóle na wniesienie apelacji, to sÄ…d drugiej instancji podzieli w peÅ‚ni stanowisko sÄ…du pierwszej instancji – mówi przewodniczÄ…cy Stowarzyszenia MIWO.
