Wiadomości branżowe

Ostra konkurencja na rynku materiałów budowlanych. Nieuczciwe reklamy mogą mieć poważne konsekwencje dla konsumentów

Ostra konkurencja na rynku materiałów budowlanych. Nieuczciwe reklamy mogą mieć poważne konsekwencje dla konsumentów
Na polskim rynku wyrobów budowlanych panuje ostra konkurencja. Aby zdobyć klientów, niektórzy producenci posuwajÄ… siÄ™ do manipulowania informacjami na temat wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wyrobów, co może wprowadzać konsumentów

Na polskim rynku wyrobów budowlanych panuje ostra konkurencja. Aby zdobyć klientów, niektórzy producenci posuwajÄ… siÄ™ do manipulowania informacjami na temat wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wyrobów, co może wprowadzać konsumentów w błąd. – JeÅ›li widzimy takie rażące dziaÅ‚ania i Å¼adnych reakcji na nasze wezwania ze strony firmy, która publikuje takie treÅ›ci, to decydujemy siÄ™ nawet na skierowanie sprawy do sÄ…du – mówi Henryk Kwapisz ze Stowarzyszenia Producentów WeÅ‚ny Mineralnej: Szklanej i Skalnej MIWO. Tak byÅ‚o w przypadku opublikowania porównaÅ„ wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci pianki poliuretanowej i weÅ‚ny mineralnej na stronie eopin.org, które sÄ…d uznaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci za nieprawdziwe i wprowadzajÄ…ce w błąd. ZobowiÄ…zaÅ‚ spóÅ‚kÄ™ Xpand EuroGroup do usuniÄ™cia tego przekazu i zamieszczenia na swoich stronach przeprosin dla MIWO.

– Choć rynek wyrobów budowlanych wydaje siÄ™ w zasadzie uregulowany, to wciąż obserwujemy luki prawne. Dla przykÅ‚adu przepisy nadal nie przewidujÄ… możliwoÅ›ci egzekwowania wszystkich wymogów stosowanych w sprzedaży stacjonarnej wyrobów budowlanych również w odniesieniu do sprzedaży internetowej – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Henryk Kwapisz, przewodniczÄ…cy zarzÄ…du Stowarzyszenia Producentów WeÅ‚ny Mineralnej: Szklanej i Skalnej MIWO. – Na rynku widać już jednak pewne dziaÅ‚ania zmierzajÄ…ce do poprawy zasad uczciwej konkurencji i bezpieczeÅ„stwa konsumentów. GÅ‚ówny UrzÄ…d Nadzoru Budowlanego regularnie bada próbki materiaÅ‚ów budowlanych wprowadzanych na rynek i zamieszcza na swoich stronach raporty z tych badaÅ„. Wciąż jednak konieczne jest piÄ™tnowanie wprowadzajÄ…cych w błąd dziaÅ‚aÅ„ nieuczciwych dostawców oraz edukacja konsumentów, którzy powinni wiedzieć, gdzie szukać rzetelnych informacji i jak weryfikować nieprawdziwe reklamy.

W branży izolacji panuje duża konkurencja i niektóre podmioty, aby zdobyć klientów, posuwajÄ… siÄ™ do manipulowania informacjami na temat wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wyrobów.

Obserwujemy nieuczciwe praktyki niektórych firm oferujÄ…cych natryskowÄ… piankÄ™ poliuretanowÄ…. To stosunkowo nowa izolacja i – żeby zaistnieć na rynku – zdarza siÄ™, że niektóre firmy promujÄ… piankÄ™ poliuretanowÄ… poprzez dyskredytowanie innych izolacji, w tym weÅ‚ny mineralnej. WeÅ‚na jest popularna od wielu lat w tych zastosowaniach, w których firmy piankowe chcÄ… zdobyć klientów. StÄ…d też w internecie można trafić na porównania weÅ‚ny i pianki, gdzie czytelnik ma od razu odnieść wrażenie, że weÅ‚na jest gorsza. To oczywiÅ›cie nie jest poparte żadnymi faktami czy badaniami technicznymi – mówi ekspert.

A to już wiesz?  Koszty producentów żywnoÅ›ci rosnÄ… o 30–40 proc. Problemem jest dla nich także brak niektórych surowców i opakowaÅ„

Jak podkreÅ›la, taka nieuczciwa komunikacja godzi w zasady konkurencji, ale przede wszystkim w konsumentów, gdyż zastosowanie wyrobu budowlanego, który nie speÅ‚nia norm, może mieć poważne konsekwencje w przyszÅ‚oÅ›ci.

– Prosty przykÅ‚ad: jeÅ›li nasz dom zostanie zniszczony w pożarze, ubezpieczyciel może zażądać dokumentów potwierdzajÄ…cych cechy ogniowe zastosowanych w nim wyrobów budowlanych. Jeżeli te materiaÅ‚y nie bÄ™dÄ… miaÅ‚y odpowiedniej klasy odpornoÅ›ci ogniowej, zadeklarowanej przy ustalaniu skÅ‚adki ubezpieczeniowej, trzeba liczyć siÄ™ z ryzykiem wstrzymania wypÅ‚aty odszkodowania, a w skrajnych wypadkach z koniecznoÅ›ciÄ… zadośćuczynienia za szkody powstaÅ‚e w mieniu i zdrowiu innych osób, spowodowane pożarem naszej wÅ‚asnoÅ›ci. Dlatego stosowanie materiaÅ‚ów budowlanych, których wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci deklaruje producent zgodnie z wymogami prawnymi, jest tak ważne – mówi przewodniczÄ…cy Stowarzyszenia MIWO.

W Polsce, podobnie jak w innych krajach UE, obowiÄ…­zuje przejrzystość procedur po­zwalajÄ…cych na wprowadzenie do obro­tu i stosowanie wyrobów budowlanych. To oznacza, że wszyscy producenci po­winni przestrzegać takich samych zasad, pod­dawać wyroby takim samym badaniom i klasyfikacjom oraz udostÄ™pniać informacje o cechach wyrobów w sposób zrozumiaÅ‚y dla przeciÄ™tnego konsumenta. Wszystkie te informacje zawiera dokument o nazwie Deklaracja WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci Użytkowych, w którym producent wiążąco potwierdza wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci wyrobu i bierze za niego odpowiedzialność.

– Jeżeli wyrób budowlany nie jest opatrzony jasnÄ… i czytelnÄ… etykietÄ… oraz wymaganÄ… przepisami DeklaracjÄ… WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci Użytkowych, to tak naprawdÄ™ nie wiadomo, co kupujemy, i lepiej nie decydować siÄ™ na taki zakup – mówi Henryk Kwapisz. – Na stronach GÅ‚ównego UrzÄ™du Nadzoru Budowlanego możemy znaleźć informacje o przeprowadzonych badaniach materiaÅ‚ów budowlanych, a na stronie UOKiK informacje o odnotowanych na rynku produktach niebezpiecznych. Warto z tego skorzystać.

Stowarzyszenie MIWO stara siÄ™ przeciwdziaÅ‚ać nieuczciwej konkurencji w branży izolacji i prowadzi dziaÅ‚ania, które majÄ… ograniczyć nieuczciwÄ… komunikacjÄ™ dotyczÄ…cÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci materiaÅ‚ów izolacyjnych. W tym celu m.in. monitoruje internet, starajÄ…c siÄ™ wychwytywać nieprawdziwe przekazy, przede wszystkim na temat weÅ‚ny mineralnej.

 W takich przypadkach wysyÅ‚amy do firm listy lub wezwania przedsÄ…dowe – mówi ekspert stowarzyszenia. – Widzimy też, że nasze dziaÅ‚ania przynoszÄ… rezultaty. Wiele firm poprawiÅ‚o swoje strony i usunęło nieprawdziwe informacje. Jednak jeÅ›li widzimy rażące dziaÅ‚ania wprowadzajÄ…ce w błąd i Å¼adnych reakcji ze strony firmy, która publikuje takie treÅ›ci, to decydujemy siÄ™ nawet na skierowanie sprawy do sÄ…du. Rozumiemy chęć promowania swoich produktów, ale należy to robić z poszanowaniem reguÅ‚ uczciwej konkurencji i praw konsumentów.

Takim przypadkiem, który znalazÅ‚ swój finaÅ‚ w sÄ…dzie, byÅ‚o rozpowszechnianie porównania zatytuÅ‚owanego „Ocieplenie poddasza piankÄ… a weÅ‚nÄ… mineralnÄ…“ na stronie eopin.org Europejskiej Organizacji Poliuretanowych Izolacji Natryskowych. Administratorem tej strony jest spóÅ‚ka Xpand EuroGroup.

A to już wiesz?  Polska potrzebuje wiÄ™cej zakÅ‚adów recyklingu baterii litowo-jonowych. To kluczowe w obliczu transformacji energetycznej i odchodzenia od aut spalinowych

ZauważyliÅ›my nieprawdziwe informacje, które błędnie sugerujÄ… przeciÄ™tnemu odbiorcy, że natryskowa pianka poliuretanowa ma lepsze i skuteczniejsze od weÅ‚ny mineralnej wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci w zakresie odpornoÅ›ci ogniowej, trwaÅ‚oÅ›ci w czasie, izolacyjnoÅ›ci cieplnej i sposobu montażu – mówi Henryk Kwapisz. – Mamy prawo myÅ›leć, że celem takiej komunikacji byÅ‚o wpÅ‚ywanie na klientów, aby na podstawie nierzetelnego porównania wybrali jako materiaÅ‚ izolacyjny piankÄ™ kosztem weÅ‚ny mineralnej. Dlatego zdecydowaliÅ›my siÄ™ skierować przeciw spóÅ‚ce pozew do sÄ…du, a ten potwierdziÅ‚, że pozwana przez nas firma rozpowszechniaÅ‚a wprowadzajÄ…ce w błąd treÅ›ci w sposób Å›wiadomy i niezgodny z zasadami konkurencji.

SÄ…d OkrÄ™gowy w Lublinie, który wydaÅ‚ w tej sprawie wyrok w pierwszej instancji, uznaÅ‚ opublikowany materiaÅ‚ w wiÄ™kszoÅ›ci za nieprawdziwy i wprowadzajÄ…cy w błąd. NakazaÅ‚ usuniÄ™cie tego przekazu i zakazaÅ‚ rozpowszechniania go w jakikolwiek sposób. Zgodnie z wyrokiem sÄ…du pozwana spóÅ‚ka zostaÅ‚a również zobowiÄ…zana do pokrycia  kosztów sÄ…dowych w kwocie ponad 40 tys. zÅ‚ i zamieszczenia stosownego oÅ›wiadczenia z przeprosinami dla MIWO na stronach eopin.org oraz xpandeurogroup.eu.

– Wyrok nie jest jeszcze prawomocny i przysÅ‚uguje od niego apelacja. OczywiÅ›cie mamy nadziejÄ™, że jeÅ›li strona pozwana zdecyduje siÄ™ w ogóle na wniesienie apelacji, to sÄ…d drugiej instancji podzieli w peÅ‚ni stanowisko sÄ…du pierwszej instancji – mówi przewodniczÄ…cy Stowarzyszenia MIWO.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy