Wiadomości branżowe

Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem

Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem
Åšlad wÄ™glowy generowany przez kobiety, liczony na podstawie diety i wykorzystania Å›rodków transportu, jest o jednÄ… czwartÄ… niższy w porównaniu do mężczyzn – donoszÄ… francuscy i brytyjscy naukowcy na

Åšlad wÄ™glowy generowany przez kobiety, liczony na podstawie diety i wykorzystania Å›rodków transportu, jest o jednÄ… czwartÄ… niższy w porównaniu do mężczyzn – donoszÄ… francuscy i brytyjscy naukowcy na podstawie badaÅ„ przeprowadzonych we Francji. Nawet po skorygowaniu wyników, na przykÅ‚ad o różnice pÅ‚ciowe w zapotrzebowaniu na kalorie, luka pozostaje bardzo duża. Tym, co w wiÄ™kszoÅ›ci odpowiada za te różnice, sÄ… czerwone miÄ™so i samochody – oba wysokoemisyjne i oba powiÄ…zane ze stereotypowym wizerunkiem mężczyzny.

– Åšlad wÄ™glowy kobiet, liczony na podstawie diety i wykorzystywanych Å›rodków transportu, jest o 26 proc. niższy niż analogiczny Å›lad wÄ™glowy mężczyzn. To odkrycie jest ważne, bo ta 26-proc. luka jest równie wysoka jak ta pomiÄ™dzy osobami o wysokich dochodach i o niższych dochodach, czyli znaczÄ…ca – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Marion Leroutier, adiunktka w Centrum BadaÅ„ Ekonomicznych i Statystycznych (CREST-ENSAE) w Paryżu.

Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone przez CREST oraz Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment w London School of Economics and Political Science na reprezentatywnej grupie ludnoÅ›ci Francji. Wykorzystano w nich dane z ankiety dotyczÄ…cej spożycia żywnoÅ›ci przeprowadzonej wÅ›ród ponad 2 tys. Francuzów oraz wzorców transportu wÅ›ród 12,5 tys. osób. W tej drugiej pytano o to, jak badani przemieszczajÄ… siÄ™ w okreÅ›lonych sytuacjach – zarówno przy podróżowaniu na niewielkie odlegÅ‚oÅ›ci, w ramach codziennych dojazdów do pracy czy na zakupy, jak i w przypadku wyjazdów wakacyjnych. Do danych ankietowych dodane zostaÅ‚y informacje o tym, w jakim stopniu dany wybór przyczynia siÄ™ do zanieczyszczenia Å›rodowiska. Dla każdego produktu żywnoÅ›ciowego, którego spożycie deklarowali ankietowani, i dla każdego używanego przez nich Å›rodka transportu okreÅ›lone zostaÅ‚y emisje dwutlenku wÄ™gla. OkazaÅ‚o siÄ™, że roczny Å›lad wÄ™glowy zwiÄ…zany ze spożyciem żywnoÅ›ci i transportem w przypadku mężczyzn wyniósÅ‚ Å›rednio 5,3 t ekwiwalentu dwutlenku wÄ™gla, podczas gdy w przypadku kobiet – 3,9 t. Jak wskazujÄ… badacze, żywność i transport odpowiadajÄ… łącznie za poÅ‚owÄ™ Å›ladu wÄ™glowego przeciÄ™tnego Francuza.

A to już wiesz?  Zaginiony przelew ? jak odzyskać pieniÄ…dze

– OkazaÅ‚o siÄ™, że tÄ™ pierwotnÄ… lukÄ™ wynoszÄ…cÄ… 26 proc. – jeÅ›li weźmiemy pod uwagÄ™ różnice pomiÄ™dzy mężczyznami i kobietami w zakresie czÄ™stoÅ›ci zatrudnienia, różnice w miejscu zamieszkania, wyksztaÅ‚ceniu i różnice w poziomie dochodów – można obniżyć do 18 proc. To jednak wciąż dużo. Próbujemy uwzglÄ™dnić także czynniki zwiÄ…zane z biologicznymi różnicami pomiÄ™dzy pÅ‚ciami, gÅ‚ównie fakt, że mężczyźni majÄ… wiÄ™ksze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne niż kobiety. Kiedy to zrobimy, luka pomiÄ™dzy pÅ‚ciami w zakresie diety zmniejsza siÄ™ dość znaczÄ…co. Oznacza to, że różnice w potrzebach biologicznych odpowiadajÄ… za istotnÄ… część luki w Å›ladzie wÄ™glowym, jeÅ›li chodzi o spożywanÄ… żywność – tÅ‚umaczy Marion Leroutier.

Również kiedy naukowcy uwzglÄ™dnili fakt, że przeciÄ™tnie mężczyźni pokonujÄ… wiÄ™ksze dystanse, to luka również wyraźnie siÄ™ zmniejszyÅ‚a. Nie jest to wypadkowa różnych potrzeb biologicznych, ale raczej uwarunkowaÅ„ spoÅ‚ecznych.

– Zgodnie z naszymi obserwacjami wynika to częściowo z faktu, że mężczyźni częściej wybierajÄ… pracÄ™ poÅ‚ożonÄ… dalej od ich miejsca zamieszkania. Mowa tu o ograniczeniach lub normach spoÅ‚ecznych, zgodnie z którymi mężczyźni częściej sÄ… żywicielami rodziny, którzy muszÄ… jeździć do pracy dalej – wskazuje badaczka CREST-ENSAE. – JeÅ›li wiÄ™c uwzglÄ™dnimy takie różnice biologiczne, jak podaż kalorii, a także kwestie zwiÄ…zane z transportem, pokonywane odlegÅ‚oÅ›ci, to pozostaÅ‚a luka i tak wynosi okoÅ‚o 8 proc., a wiÄ™c jest wyraźnie mniejsza, lecz wciąż znaczÄ…ca.

Ciekawym spostrzeżeniem poczynionym w trakcie badania jest to, że niemal za całą różnicÄ™ w Å›ladzie wÄ™glowym odpowiadajÄ… dwa czynniki – jeden w transporcie i jeden w diecie. Chodzi o czÄ™stsze korzystanie z samochodu i wyższe spożycie czerwonego miÄ™sa przez mężczyzn.

– Te dwa dobra sÄ… na podstawie innych badaÅ„ powiÄ…zane z tradycyjnym wizerunkiem mÄ™skoÅ›ci. SÄ… badania z dziedziny nauk spoÅ‚ecznych, które pokazujÄ…, że ważnym elementem pewnego stereotypu „prawdziwego” mężczyzny jest spożywanie czerwonego miÄ™sa i posiadanie auta – dodaje Marion Leroutier. – Fakt, że te dwa dobra odpowiadajÄ… za znaczÄ…cÄ… część luki, która pozostaje po uwzglÄ™dnieniu wielu innych czynników, wskazuje na potencjalnÄ… rolÄ™ norm pÅ‚ciowych jako czegoÅ›, co może mieć konsekwencje Å›rodowiskowe.

Naukowcy odkryli też, że kluczowÄ… rolÄ™ w ksztaÅ‚towaniu luki w Å›ladzie wÄ™glowym może odgrywać struktura gospodarstwa domowego. Ludzie w zwiÄ…zkach, zwÅ‚aszcza mieszkajÄ…cy razem, wykazujÄ… siÄ™ czÄ™sto dużo wiÄ™kszÄ… zbieżnoÅ›ciÄ… pÅ‚ciowÄ… w kwestii posiÅ‚ków niż single. Różnice pÅ‚ciowe w Å›ladzie transportowym sÄ… natomiast szczególnie duże w przypadku par z dziećmi – z uwagi na podziaÅ‚ ról w gospodarstwie domowym.

A to już wiesz?  Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu BCC [RELACJA]

W ocenie autorów wyniki badania mogÄ… mieć duże znaczenie dla polityków i decydentów przy opracowywaniu sprawiedliwej i akceptowalnej polityki klimatycznej, ponieważ rzucajÄ… Å›wiatÅ‚o na to, jak mężczyźni i kobiety mogÄ… podchodzić do tych kwestii. PrzyjÄ™cie wzorców konsumpcji czy korzystania ze Å›rodków transportu zgodnych z celami zerowej emisji – ze wzglÄ™du na wskazane wyżej uwarunkowania – może siÄ™ okazać Å‚atwiejsze dla kobiet. W dalszych badaniach naukowcy chcÄ… sprawdzić, na ile mniejszy Å›lad wÄ™glowy kobiet może wynikać z ich wiÄ™kszego zaniepokojenia zmianami klimatu na Å›wiecie oraz wiÄ™kszego prawdopodobieÅ„stwa, że zmieniÄ… one swoje nawyki na bardziej przyjazne dla klimatu.

– Dla mnie to punkt wyjÅ›cia do szerszej grupy badaÅ„, które, mam nadziejÄ™, opracujemy w ciÄ…gu najbliższych lat. Spróbujemy ustalić, czy to zjawisko można zaobserwować także w innych krajach, ale też odpowiedzieć na wiÄ™cej pytaÅ„ – na przykÅ‚ad o to, co wÅ‚aÅ›ciwie wiemy o konsekwencjach tej luki w obszarze polityki klimatycznej, kto poniesie wiÄ™ksze koszty jej wprowadzenia – zapowiada badaczka.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy