– Oczekujemy, że w procesie wychodzenia z kryzysu popyt bÄ™dzie stopniowo rósÅ‚, w 2023 roku osiÄ…gajÄ…c poziom sprzed pandemii. Natomiast ceny wzrosnÄ… do poziomu przedpandemicznego przed 2025 rokiem – prognozuje Valerie Schuermans, wiceprezes Radisson Hotel Group. Jak wskazuje, po ubiegÅ‚orocznej zapaÅ›ci rynek hotelowy powoli zaczyna siÄ™ odbudowywać, a w Polsce – dziÄ™ki dużemu popytowi wewnÄ™trznemu – ten proces przebiega lepiej niż na innych europejskich rynkach. Dlatego Radisson mimo pandemii nie zwolniÅ‚ inwestycji na krajowym rynku i już planuje kolejne. – W czasie pandemii otworzyliÅ›my w sumie trzy hotele – w Sopocie, Szklarskiej PorÄ™bie i KoÅ‚obrzegu. Kolejny obiekt w Ostródzie zostanie otwarty w przyszÅ‚ym roku – zapowiada Schuermans.
– Obecna sytuacja branży hotelarskiej jest trudna, co nikogo nie zaskakuje. Jednak w tej chwili koncentrujemy siÄ™ już nie na przetrwaniu, ale na powrocie do dawnej pozycji – mówi agencji Newseria Biznes Valerie Schuermans, wiceprezes Radisson Hotel Group ds. rozwoju biznesu.
Turystyka i hotelarstwo należą do branż, które najmocniej dotknęły ograniczenia zwiÄ…zane z pandemiÄ… COVID-19. WedÅ‚ug Åšwiatowej Organizacji Turystyki (UNWTO) koronawirus miaÅ‚ na nie wrÄ™cz destrukcyjny wpÅ‚yw. Taki stan trwaÅ‚ przez caÅ‚y 2020 rok, a jeszcze w styczniu br. spadek miÄ™dzynarodowego ruchu turystycznego wyniósÅ‚ aż 87 proc. wzglÄ™dem analogicznego okresu rok wczeÅ›niej. WedÅ‚ug Åšwiatowego Barometru Turystyki UNWTO ubiegÅ‚oroczne zaÅ‚amanie podróży miÄ™dzynarodowych oznacza szacowanÄ… stratÄ™ 1,3 bln dol. w przychodach z eksportu, a kryzys zagroziÅ‚ 100–120 mln bezpoÅ›rednich miejsc pracy w turystyce, z czego wielu w maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstwach.
– Zaczynamy już etap wychodzenia z kryzysu. Jednak ten proces przebiega różnie w zależnoÅ›ci od kraju. JeÅ›li przyjrzymy siÄ™ sytuacji w Europie, to zobaczymy miejsca, w których sprawy wyglÄ…dajÄ… dobrze, ale też takie kraje bÄ…dź miasta, które borykajÄ… siÄ™ z wiÄ™kszymi problemami. Mam na myÅ›li takie miasta jak Amsterdam czy PragÄ™, które w znacznym stopniu uzależnione sÄ… od podróży miÄ™dzynarodowych, zarówno w celach biznesowych, jak i wypoczynkowych. Te miasta przeżywajÄ… teraz ciężkie chwile. Z drugiej strony sÄ… też kraje, gdzie wystÄ™puje bardzo solidny popyt wewnÄ™trzny, a wyniki nie sÄ… zÅ‚e. Niektóre hotele i lokalizacje wykazujÄ… dziÅ› wyniki nawet lepsze niż w 2019 roku – mówi wiceprezes Radisson Hotel Group.
Jak wskazuje, przykÅ‚adem takiego rynku turystycznego jest wÅ‚aÅ›nie Polska, którÄ… charakteryzuje silny popyt wewnÄ™trzny zarówno w lokalizacjach wypoczynkowych, jak i biznesowych.
Z ankiety przeprowadzonej na poczÄ…tku października przez IzbÄ™ GospodarczÄ… Hotelarstwa Polskiego wynika, że wrzesieÅ„ byÅ‚ miesiÄ…cem dobrych wyników w hotelach, choć nieco sÅ‚abszych niż w sierpniu. 36 proc. hoteli osiÄ…gnęło frekwencjÄ™ powyżej 70 proc., poÅ‚owa – miÄ™dzy 40 a 70 proc. ZamkniÄ™tych hoteli praktycznie nie byÅ‚o. Na koniec III kwartaÅ‚u br. obiekty pozamiejskie nadal notowaÅ‚y lepsze wyniki od hoteli miejskich.
– Hotele w miejscowoÅ›ciach wypoczynkowych odnotowaÅ‚y znakomity sezon letni. Mowa tu np. o Sopocie, Szklarskiej PorÄ™bie czy Zakopanem. Tam hotele radziÅ‚y sobie doskonale. Do tego dochodzÄ… takie miasta jak Warszawa, która również korzysta na wysokim popycie wewnÄ™trznym. Polacy chÄ™tnie przyjeżdżajÄ… odkrywać swojÄ… stolicÄ™, co potwierdza duży popyt weekendowy. Z drugiej strony sÄ… jednak miasta takie jak Kraków, które majÄ… przed sobÄ… wiÄ™cej wyzwaÅ„ ze wzglÄ™du na utratÄ™ połączeÅ„ lotniczych i turystów zagranicznych – mówi Valerie Schuermans. – Ze wzglÄ™du na ten duży popyt wewnÄ™trzny bieżące wyniki w Polsce nie sÄ… takie zÅ‚e, a nawet wypadajÄ… korzystnie.
Grupa Radisson szacuje, że w procesie wychodzenia z kryzysu popyt i ruch turystyczny bÄ™dÄ… stopniowo rosÅ‚y, a w 2023 roku sytuacja powinna już wrócić do stanu sprzed pandemii. Z kolei ceny powinny wrócić do przedpandemicznego poziomu dwa lata później, w 2025 roku.
– W Radisson Hotel Group w 2025 roku spodziewamy siÄ™ już peÅ‚nego powrotu do normalnych wyników – prognozuje wiceprezes hotelowej grupy. – DziÅ› widać bardzo wyraźnie, że podróżowanie nadal jest kluczowe dla naszego stylu życia. Ludzie po prostu chcÄ… podróżować. Jest też trochÄ™ prawdy w stwierdzeniu, że chcemy nadrobić zalegÅ‚oÅ›ci. Ludzie nadal chcÄ… korzystać z usÅ‚ug hoteli, ale można zauważyć, że chÄ™tniej wybierajÄ… hotele zrzeszone w sieciach, które budzÄ… zaufanie oraz majÄ… standardy postÄ™powania w zakresie bezpieczeÅ„stwa i higieny. To jest fundament, dziÄ™ki któremu gość może powiedzieć: „nie muszÄ™ siÄ™ o to martwić, bo inni o to zadbali”.
Radisson już na poczÄ…tku pandemii wprowadziÅ‚ protokóÅ‚ bezpieczeÅ„stwa we wspóÅ‚pracy z SGS – firmÄ… testujÄ…cÄ… i certyfikujÄ…cÄ…. Jako pierwsza grupa hotelowa uruchomiÅ‚ też usÅ‚ugÄ™ szybkiego testowania dla uczestników konferencji i wydarzeÅ„ w obiektach w regionie EMEA, co umożliwiÅ‚o powrót do stacjonarnych spotkaÅ„ biznesowych.
– Wychodzenie z kryzysu w dużej mierze zależy dziÅ› od popytu wewnÄ™trznego i wyjazdów wypoczynkowych. Natomiast wszyscy przyznajemy, że branża spotkaÅ„, konferencji i innych wydarzeÅ„ boryka siÄ™ z wyzwaniami strukturalnymi, które raczej nie zostanÄ… rozwiÄ…zane w 2022 ani 2023 roku. Na to potrzeba czasu. Firmy nie organizujÄ… już wydarzeÅ„ wyjazdowych, zwÅ‚aszcza takich na kilkaset osób. SÄ… jednak szanse zwiÄ…zane z organizacjÄ… wesel czy szkoleÅ„. Widzimy też ożywienie w zakresie spotkaÅ„ mniejszych grup. Takie zebrania sÄ… rezerwowane w bardzo bliskich terminach, choć wciąż daleko nam do popytu z 2019 roku. Poprawa nadchodzi, ale musimy jeszcze na niÄ… poczekać – podkreÅ›la Valerie Schuermans.
W pandemii wiele grup hotelowych wstrzymaÅ‚o swoje plany rozwoju, ale Radisson podpisaÅ‚ w tym czasie 250 umów hotelowych w regionie APAC (Asia-Pacific) i EMEA (Europe, Middle East, Africa), a w październiku ubiegÅ‚ego roku – mimo niesprzyjajÄ…cych warunków – grupa wprowadziÅ‚a na rynek nowÄ… markÄ™ Radisson Individuals.
Grupa wskazuje, że jej dobra kondycja mimo koronakryzysu i zapaÅ›ci w Å›wiatowej turystyce to miÄ™dzy innymi zasÅ‚uga dużych inwestycji dokonanych w ostatnich latach. Tylko w ciÄ…gu ostatnich trzech lat zainwestowaÅ‚a ponad 400 mln dol. we wzmacnianie swoich marek i opracowanie innowacyjnych ofert biznesowych. Kolejne 100 mln dol. zostaÅ‚o zainwestowanych w nowoczesnÄ… infrastrukturÄ™ IT i rozwiÄ…zania cyfrowe, które koncentrujÄ… siÄ™ na obsÅ‚udze goÅ›ci i zarzÄ…dzaniu nieruchomoÅ›ciami, a także optymalizacji przychodów i kosztów.
W globalnej skali Radisson Hotel Group jest jednÄ… z najwiÄ™kszych grup hotelowych, do której należy ponad 1,6 tys. hoteli w 120 krajach, w ramach portfolio dziewiÄ™ciu różnych marek – od budżetowych po premium. W Polsce grupa ma 15 swoich obiektów, oferujÄ…cych 3,5 tys. pokoi hotelowych. Trzy kolejne sÄ… w budowie – w Ostródzie, Krakowie i Warszawie.
– Pandemia nie spowolniÅ‚a tempa wzrostu firmy. W tym czasie otworzyliÅ›my trzy hotele – w Sopocie, Szklarskiej PorÄ™bie i KoÅ‚obrzegu. Kolejny otwierany obiekt w Ostródzie, który łączy w sobie wypoczynek oraz spotkania, zostanie otwarty w przyszÅ‚ym roku – zapowiada Valerie Schuermans. – Chcemy kontynuować rozwój w Polsce. Jednak zamiast koncentrować siÄ™ w wiÄ™kszym stopniu na oÅ›rodkach miejskich, traktujÄ…c oÅ›rodki wypoczynkowe jako cenny dodatek, dziÅ› obserwujemy, że to wÅ‚aÅ›nie miejscowoÅ›ci wypoczynkowe napÄ™dzajÄ… nasz rozwój.
