PrawdopodobieÅ„stwo wystÄ…pienia problemów przy zakupach online jest o 60 proc. wyższe niż w przypadku zakupów stacjonarnych. 93 proc. kupujÄ…cych w sieci zgÅ‚asza obawy dotyczÄ…ce reklamy ukierunkowanej i pozyskiwania danych osobowych – wynika z badaÅ„ konsumenckich Komisji Europejskiej. Te kwestie majÄ… zostać uregulowane w akcie o sprawiedliwoÅ›ci cyfrowej, opracowywanym w KE dokumencie, który ma zwiÄ™kszyć przejrzystość w Å›rodowisku cyfrowym i ograniczyć stosowanie technik manipulacyjnych w e-commerce. Jego przedstawienie zapowiedziano na 2026 rok.
– Akt o sprawiedliwoÅ›ci cyfrowej to zapowiadane nowe prawo, które jest mile widziane przez Euroconsumers. PodkreÅ›lamy, że nie chodzi o tworzenie nowych przepisów dla samej regulacji, tylko o konieczność wypeÅ‚nienia luk w obecnym ustawodawstwie oraz równolegÅ‚ego zapewnienia skuteczniejszego egzekwowania obowiÄ…zujÄ…cych przepisów. Te dwa elementy pozwolÄ… zapewnić lepszÄ… ochronÄ™ konsumentów, co jest celem naszej organizacji – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria Marco Pierani, dyrektor ds. public affairs i relacji z mediami w Euroconsumers, grupie zrzeszajÄ…cej organizacje konsumenckie, która rozpoczyna dziaÅ‚alność w Polsce.
Akt o sprawiedliwoÅ›ci cyfrowej (Digital Fairness Act) to jeden z nowych projektów Komisji Europejskiej zapowiedziany w ramach aktualizacji unijnych zasad ochrony konsumentów. Planowane przepisy majÄ… objąć m.in.: praktyki manipulacyjne w interfejsach cyfrowych (dark patterns), trudne do anulowania subskrypcje, ukryte lub wprowadzajÄ…ce w błąd reklamy influencerów, niejasnÄ… personalizacjÄ™ treÅ›ci, automatyczne podpowiedzi zakupowe oraz brak możliwoÅ›ci odróżnienia treÅ›ci generowanych przez AI od przekazu tworzonego przez czÅ‚owieka. Celem DFA jest również wiÄ™ksza transparentność w procesach ofertowania i sprzedaży, aby użytkownik wiedziaÅ‚, czy ma do czynienia z reklamÄ…, rekomendacjÄ… komercyjnÄ…, prywatnÄ… opiniÄ…, czy algorytmem.
– Koncepcja sprawiedliwoÅ›ci odnosi siÄ™ do stworzenia lepiej funkcjonujÄ…cego rynku, który dziaÅ‚a skuteczniej i przynosi lepsze rezultaty nie tylko dla konsumentów koÅ„cowych, ale też wymusza na przedsiÄ™biorcach przejrzystsze praktyki. Obecnie firmy stosujÄ… wiele dziaÅ‚aÅ„, które sÄ… nieprzejrzyste i trudne do zrozumienia dla przeciÄ™tnego konsumenta – wskazuje Marco Pierani.
Ważnym obszarem nowego dokumentu ma być również wzmocnienie ochrony konsumentów przed oszustwami internetowymi. Badanie Komisji Europejskiej „Consumer Conditions Scoreboard 2025” pokazuje, że w 2024 roku 45 proc. konsumentów zetknęło siÄ™ w ostatnim roku z próbami oszustw online. Wielu z nich miaÅ‚o do czynienia z nieuczciwymi praktykami takimi jak faÅ‚szywe opinie (66 proc.) czy wprowadzajÄ…ce w błąd rabaty (61 proc). 93 proc. osób kupujÄ…cych online obawia siÄ™ targetowania reklam w internecie, w tym gromadzenia danych osobowych, nadmiernej reklamy i jej personalizacji. OgóÅ‚em 26 proc. e-konsumentów w ubiegÅ‚ym roku doÅ›wiadczyÅ‚o problemu, który ich zdaniem uzasadniaÅ‚ zÅ‚ożenie reklamacji, w porównaniu z 16 proc. konsumentów kupujÄ…cych stacjonarnie.
– Akt o sprawiedliwoÅ›ci cyfrowej ma siÄ™ zająć lukami w obecnym ustawodawstwie, które powstaÅ‚o, zanim pojawiÅ‚y siÄ™ obecne technologie. Jest to wiÄ™c aktualizacja prawa, która ma przeciwdziaÅ‚ać wprowadzajÄ…cym w błąd praktykom firm, na przykÅ‚ad w zakresie prywatnoÅ›ci czy modeli subskrypcyjnych. PrzykÅ‚adowo bardzo Å‚atwo jest zasubskrybować jakÄ…Å› usÅ‚ugÄ™, ale wypisanie siÄ™ z niej bywa znacznie bardziej skomplikowane – wyjaÅ›nia ekspert Euroconsumers. – Inny przykÅ‚ad dotyczy ofert promowanych przez influencerów. PrzeciÄ™tny konsument nie zawsze jest w stanie rozpoznać, czy ma do czynienia ze zwykłą, prywatnÄ… rekomendacjÄ…, czy z reklamÄ…. Kolejnym obszarem, którym może siÄ™ zająć DFA, jest ustalenie, kiedy wykorzystano sztucznÄ… inteligencjÄ™.
Szczególnym obszarem, który może zostać dodatkowo wzmocniony przez Digital Fairness Act, jest ochrona maÅ‚oletnich – najpodatniejszych na ukrytÄ… reklamÄ™, algorytmiczne rekomendacje i treÅ›ci sponsorowane.
– Kluczowa jest przejrzystość i ochrona maÅ‚oletnich. To powinno siÄ™ znaleźć w ramach aktu o sprawiedliwoÅ›ci cyfrowej – ocenia Marco Pierani. – MÅ‚odzi użytkownicy coraz intensywniej korzystajÄ… z internetu i mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, coraz częściej też kupujÄ… online.
MiÄ™dzynarodowe badanie przeprowadzone przez Euroconsumers wÅ›ród nastolatków (12–17 lat) wskazuje, że ta grupa użytkowników internetu jest coraz bardziej Å›wiadoma, jak dziaÅ‚ajÄ… algorytmy i targetowane reklamy na ich zachowanie, myÅ›lenie, spÄ™dzany czas i wydatki.
46 proc. badanych stwierdziÅ‚o, że reklamy spersonalizowane sÄ… dla nich odpowiednie i przydatne, a 43 proc. przyznaÅ‚o, że sprawiajÄ… one, iż kupujÄ… wiÄ™cej, niż potrzebujÄ…. RównoczeÅ›nie bardzo podobny odsetek (42 proc.) w ogóle nie zauważyÅ‚, że to algorytmy regulujÄ… to, co widzÄ… w swoim kanale.
Digital Fairness Act jest obecnie po fazie konsultacji, zakoÅ„czonych w październiku 2025 roku. Formalny projekt ma zostać zaprezentowany w 2026 roku. Kolejny etap prac bÄ™dzie dotyczyć oceny skutków regulacji i ich realnego wpÅ‚ywu na rynek, w tym na mniejsze firmy dziaÅ‚ajÄ…ce w Å›rodowisku cyfrowym.
– Gdy Komisja Europejska przedstawi projekt, bÄ™dziemy mogli siÄ™ do niego odnieść bardziej szczegóÅ‚owo. Generalnie jesteÅ›my za, ale podkreÅ›lamy, że nie może to utrudnić speÅ‚niania wymogów przez maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa. JesteÅ›my bardzo blisko sektora MÅšP i start-upów. Nie chcemy zwiÄ™kszać nakÅ‚adanych na te firmy obciążeÅ„. Chcemy wspóÅ‚pracować z biznesem, aby rynek dziaÅ‚aÅ‚ lepiej – podkreÅ›la dyrektor ds. public affairs i relacji z mediami w Euroconsumers.
Komisja Europejska zapowiedziaÅ‚a, że w nowym akcie uproÅ›ci również przepisy dla przedsiÄ™biorstw i przyjrzy siÄ™ temu, w jaki sposób rozwiÄ…zania cyfrowe mogÄ… zmniejszyć obciążenia administracyjne, a także poprawić dostÄ™p konsumentów do informacji.
