Wiadomości branżowe

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
Na tle mieszkaÅ„ców innych paÅ„stw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje siÄ™ na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. NiecaÅ‚a poÅ‚owa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci

Na tle mieszkaÅ„ców innych paÅ„stw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje siÄ™ na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. NiecaÅ‚a poÅ‚owa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci cyfrowych, a 20 proc. – wiÄ™cej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiÄ™kszenia produktywnoÅ›ci przedsiÄ™biorstw. 

Komisja Europejska w 2014 roku stworzyÅ‚a narzÄ™dzie do monitorowania wskaźników postÄ™pu cyfrowego wÅ›ród paÅ„stw Wspólnoty. Indeks DESI, bo o nim mowa, to indeks gospodarki cyfrowej i spoÅ‚eczeÅ„stwa cyfrowego. Obecnie w jego ramach monitorowane sÄ… 32 wskaźniki w czterech obszarach, w tym kompetencji cyfrowych. Jak wynika z danych DESI 2024 bazujÄ…cych na badaniach przeprowadzanych przez Eurostat w 2023 roku, 44,3 proc. Polaków posiadaÅ‚o przynajmniej podstawowe umiejÄ™tnoÅ›ci cyfrowe w grupie wiekowej 16–74. Za nami plasuje siÄ™ jedynie BuÅ‚garia i Rumunia. Na tle Å›redniej europejskiej – wynoszÄ…cej 55,65 proc. – wypadamy bardzo przeciÄ™tnie. Do liderów, Holandii i Finlandii, tracimy blisko 40 pp. Co wiÄ™cej, tylko 20 proc. Polaków posiada ponadpodstawowe umiejÄ™tnoÅ›ci cyfrowe, co daje nam 21. miejsce w unijnym rankingu (na 27 badanych paÅ„stw).

– WedÅ‚ug niektórych mniej lub bardziej obiektywnych rankingów dotyczÄ…cych tego, jak Polska siÄ™ ksztaÅ‚tuje pod wzglÄ™dem cyfryzacji w Unii Europejskiej, jesteÅ›my na dosyć niskim poziomie. GÅ‚ównym tego powodem sÄ… wÅ‚aÅ›nie niskie kompetencje cyfrowe. Po prostu jest jeszcze duża część polskich obywateli, którzy nie posiadajÄ… kompetencji cyfrowych i to nas odróżnia od innych krajów wysoko rozwiniÄ™tych, wiÄ™c jest jeszcze tutaj pole do nadrobienia – mówi agencji Newseria PrzemysÅ‚aw Kania, dyrektor generalny Cisco Polska.

Ekspert wskazuje na to, że konsekwencje luki w kompetencjach cyfrowych Polaków to przede wszystkim trudnoÅ›ci w konsumpcji i wdrażaniu technologii cyfrowych. Zaznacza, że jest to duży problem dla polskiego biznesu i przedsiÄ™biorców.

– To jest podawane przez przedsiÄ™biorców jako gÅ‚ówna bariera. Nie pieniÄ…dze, brak determinacji czy strategii, ale wÅ‚aÅ›nie umiejÄ™tność zaimplementowania technologii, zaadaptowania jej. Mamy tutaj dosyć wyraźny zwiÄ…zek – wyjaÅ›nia PrzemysÅ‚aw Kania.

A to już wiesz?  Minister cyfryzacji: BÄ™dÄ… próby ingerowania w nasze wybory z zewnÄ…trz. DziaÅ‚ania dezinformacyjne mogÄ… siÄ™ wtedy nasilić

Widać to również w statystykach Eurostatu. Dla przykÅ‚adu w 2023 roku w Polsce tylko 2,9 proc. maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw wykorzystywaÅ‚o sztucznÄ… inteligencjÄ™. Åšrednia dla UE wynosiÅ‚a wówczas 7,4 proc., a w paÅ„stwach bÄ™dÄ…cych liderami – ok. 14 proc. Dla porównania wdrożenie technologii chmurowych, z którymi polskie firmy już sÄ… bardziej zaznajomione, ma już za sobÄ… 45,4 proc. MÅšP, przy unijnej Å›redniej na poziomie 37,9 proc.

– Wydaje mi siÄ™, że z AI jest trochÄ™ tak, jak kiedyÅ› na wstÄ™pnym momencie rozwoju byÅ‚o z internetem. Internet to byÅ‚o takie sÅ‚owo wytrych. W oparciu o niego firmy budowaÅ‚y swojÄ… wartość. Potem nastÄ…piÅ‚a pewna racjonalizacja i dzisiaj już dla wszystkich jest oczywiste, po co jest internet, jak z niego korzystamy. MyÅ›lÄ™, że tak też bÄ™dzie z AI – jesteÅ›my teraz w momencie definiowania, do czego może sÅ‚użyć, za chwilÄ™ powstanÄ… jakieÅ› dobre modele i dobre praktyki tego, jak tÄ™ AI wdrażać – wyjaÅ›nia ekspert.

Dodaje, że jako Polska mamy szansÄ™ rywalizować z innymi krajami na polu sztucznej inteligencji, ale tu nie wyÅ›cig jest najważniejszy.

– Jeżeli bÄ™dziemy liderem w adaptacji AI, we wdrażaniu tej technologii w takim kontekÅ›cie, żeby nasze procesy biznesowe byÅ‚y szybsze, bardziej efektywne, a my żebyÅ›my byli bardziej produktywni, to bÄ™dzie już to wielka korzyść, która spowoduje, że Polska bÄ™dzie siÄ™ dalej dobrze rozwijać – prognozuje PrzemysÅ‚aw Kania. – Musimy sobie wszyscy zdać sprawÄ™ z tego, że miarÄ… naszego sukcesu jako Polski w kontekÅ›cie cyfryzacji nie jest tylko to, że mamy jednÄ…, dwie czy trzy firmy, które sÄ… bardzo innowacyjne i bardzo kompetentne. Mamy oczywiÅ›cie wiele – dziesiÄ…tki, setki takich firm, natomiast chodzi o to, żeby wszyscy równali do odpowiedniego poziomu. Produktywność wszystkich Polaków musi wzrosnąć o kilkanaÅ›cie procent, żeby nasz produkt krajowy brutto rósÅ‚ o kilka procent. Chodzi o efekt skali, a nie efekt pojedynczych przypadków.

W poprawÄ™ kompetencji cyfrowych Polaków angażuje siÄ™ rzÄ…d. Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach inwestycji „E-kompetencje” zapewnia szkolenia, które sÄ… finansowane z funduszy KPO. ObejmÄ… one nauczycieli, urzÄ™dników, obywateli, jak również osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym – łącznie okoÅ‚o 254 tys. Polaków, którzy zgÅ‚osili chęć udziaÅ‚u. Obszar umiejÄ™tnoÅ›ci cyfrowych zostanie też uwzglÄ™dniony w Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji. Zgodnie z projektem przedstawionym w październiku 2024 roku, który nastÄ™pnie trafiÅ‚ do konsultacji, do 2035 roku 85 proc. obywateli ma posiadać przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe, a poÅ‚owa firm ma korzystać z narzÄ™dzi AI. Równolegle resort pracuje też nad aktualizacjÄ… Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych.

A to już wiesz?  Forum Współpracy Gospodarczej Afryka-Europa Centralna

– Strategia zwraca uwagÄ™ na to, że należy podnosić kompetencje i pokazuje obszary, na których siÄ™ trzeba skupić. JeÅ›li chodzi o strategiÄ™, o tworzenie dokumentów, to sÄ… one robione bardzo profesjonalnie, szkopuÅ‚ w tym, żeby je po prostu zaimplementować, wdrożyć w Å¼ycie – podkreÅ›la ekspert.

Również firmy z branży IT i nowych technologii dziaÅ‚ajÄ…ce na polskim rynku dążą do zniwelowania luki kompetencji cyfrowych w spoÅ‚eczeÅ„stwie.

– Moja firma jest przykÅ‚adem takiej organizacji, która od wielu lat organizuje program Cisco Networking Academy. KsztaÅ‚cimy dziesiÄ…tki tysiÄ™cy absolwentów rocznie. Wydaje nam siÄ™, że wpÅ‚ywamy pozytywnie na te kompetencje cyfrowe – mówi dyrektor generalny Cisco w Polsce. – Wiem, że inne firmy robiÄ… podobnie, jest coraz wiÄ™ksza determinacja, żeby na przykÅ‚ad odbudować technika czy w ogóle szkoÅ‚y zawodowe. Z biegiem czasu nowe pokolenie, które jest już „digital native”, w sposób naturalny bÄ™dzie miaÅ‚o te kompetencje cyfrowe. Natomiast to sÄ… ludzie, którzy dzisiaj majÄ… 20 lat, wiÄ™c zanim oni zacznÄ… decydować w biznesie, to minie pewnie kolejnych 20 lat, wiÄ™c nie można na to czekać, trzeba dziaÅ‚ać tu i teraz.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy