Im wiÄ™cej informacji o recesji i inflacji, tym wiÄ™ksze zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osÅ‚abÅ‚ nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokóÅ‚ stopy inflacji. Eksperci oceniajÄ…, że w kolejnych miesiÄ…cach także nie spodziewajÄ… siÄ™ spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej bÄ™dÄ… szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
– Tegoroczny sezon zimowy możemy zaliczyć do udanych i do bardzo udanych, w zależnoÅ›ci od tego, w jakie kierunki wybrali siÄ™ turyÅ›ci. 5 proc. wszystkich rezerwacji wyjazdowych to byÅ‚y rezerwacje w kierunki typowo narciarskie. Jest to wynik nie najgorszy, natomiast w czasach przed pandemiÄ… ten odsetek wynosiÅ‚ 10 proc. wszystkich rezerwacji. TrochÄ™ jest lepiej niż w roku ubiegÅ‚ym, ale jeszcze caÅ‚y czas ta turystyka typowo zimowa odżywa. Duże jest natomiast zainteresowanie turystów wyjazdami w ciepÅ‚e kraje – mówi agencji Newseria Biznes Beata Antos, rzeczniczka prasowa Polskiej Izby Turystyki.
Jak podkreÅ›lajÄ… autorzy raportu „Turystyczne wyjazdy Polaków 1.12.2022 – 31.03.2023”, wyjeżdżajÄ…cy z biurami podróży na narty najczęściej wybierali WÅ‚ochy – blisko poÅ‚owa turystów zdecydowaÅ‚a siÄ™ na ten kierunek. Na drugim miejscy znalazÅ‚y siÄ™ Alpy austriackie, a na trzecim polskie góry. Na narty najchÄ™tniej wyjeżdżaliÅ›my w dwie lub cztery osoby i na tydzieÅ„. W sumie tej zimy ponad jednÄ… piÄ…tÄ… wyjeżdżajÄ…cych na narty stanowiÅ‚y dzieci, a w okresie ferii – 30 proc.
Na sÅ‚abszym niż do tej pory wyniku narciarskich wyjazdów mogÅ‚y zaważyć rekordowe wysokie temperatury na poczÄ…tku stycznia, kiedy czÄ™sto zapadaÅ‚y decyzje o planach na ferie. TuryÅ›ci mogli siÄ™ wystraszyć, że tegoroczna zima nie bÄ™dzie sprzyjać szusowaniu i wielu z nich wybraÅ‚o jednak ferie pod palmami.
– NajwiÄ™kszym zainteresowaniem cieszyÅ‚ siÄ™ Egipt, który od lat jest na szczycie popularnoÅ›ci. Również dużym zainteresowaniem cieszyÅ‚y siÄ™ Hiszpania i Cypr. WróciÅ‚y także kierunki egzotyczne, typu Emiraty Arabskie, Tajlandia i Dominikana. Ogólnie na wczasy zimowe wyjechaÅ‚o ponad milion Polaków w tym roku, wiÄ™c sezon należy zaliczyć do udanych – podkreÅ›la Beata Antos.
Na wyjazdy nienarciarskie zdecydowaÅ‚o siÄ™ o kilkanaÅ›cie procent klientów wiÄ™cej niż poprzedniej zimy. Jak podkreÅ›la rzeczniczka PIT, w tym segmencie podróży można już mówić o powrocie do poziomów z czasów sprzed pandemii. I to pomimo wzrostu cen takich wyjazdów.
– Ceny tegorocznych wyjazdów wzrosÅ‚y adekwatnie do inflacji i te wzrosty wahajÄ… siÄ™ mniej wiÄ™cej od 18 do 20 proc. – o tyle wiÄ™cej trzeba zapÅ‚acić za wyjazd w tym roku. Ale też widzimy, że turyÅ›ci trochÄ™ zmieniajÄ… swoje upodobania po to wÅ‚aÅ›nie, żeby móc wyjechać na wakacje – mówi ekspertka. – Przede wszystkim obserwujemy, że najwiÄ™kszym powodzeniem cieszÄ… siÄ™ krótkie, tygodniowe wyjazdy, trochÄ™ mniejszym powodzeniem te dÅ‚uższe, bo wiadomo, że one wymagajÄ… wiÄ™kszej inwestycji. TuryÅ›ci też coraz chÄ™tniej zamiast hoteli korzystajÄ… z nieskategoryzowanych obiektów, ponieważ to pozwala im na zaoszczÄ™dzenie pieniÄ™dzy. Coraz częściej wybierajÄ… ofertÄ™ z jednym bÄ…dź z dwoma posiÅ‚kami zamiast oferty all inclusive, która z jednej strony pozwala na jakieÅ› oszczÄ™dnoÅ›ci, a z drugiej strony daje wiÄ™kszÄ… swobodÄ™ podczas zwiedzania i spÄ™dzania czasu na miejscu.
Z marcowego badania GfK „Current Consumer Mood” wynika, że chociaż 59 proc. Polaków spodziewa siÄ™ pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju w kolejnych 12 miesiÄ…cach i trend oszczÄ™dzania nabiera na sile, to nie we wszystkich kategoriach zamierzajÄ… oni zaciskać pasa. JednÄ… z nich jest wÅ‚aÅ›nie turystyka. W najbliższym czasie 50 proc. badanych deklaruje wydatki na wyjazd urlopowo-wakacyjny. To o 12 pkt proc. wiÄ™cej niż w grudniowej edycji badania.
– Widzimy takÄ… tendencjÄ™, że ludzie rezygnujÄ… z różnych rzeczy, natomiast nie chcÄ… rezygnować z podróży. Z powodu inflacji ustalajÄ… sobie jakieÅ› życiowe priorytety i wypoczynek jest na pierwszym miejscu, ponieważ wyjazdy zimowe, ale tak samo zapowiadajÄ… siÄ™ wyjazdy letnie, cieszÄ… siÄ™ ogromnym zainteresowaniem – mówi Beata Antos. – TuryÅ›ci trochÄ™ zmieniajÄ… swoje przyzwyczajenia, szukajÄ… taÅ„szych ofert, a co za tym idzie, zaczynajÄ… dostrzegać inne terminy wyjazdów, np. wiosenne albo bardzo wczesnozimowe.
DziÄ™ki temu sezon w turystyce siÄ™ wydÅ‚uża, co pozytywnie nastraja krajowÄ… branżę. Mimo utrzymujÄ…cego siÄ™ wpÅ‚ywu czynników makroekonomicznych w konsekwencji wybuchu wojny za wschodniÄ… granicÄ… spodziewa siÄ™ ona dwucyfrowego wzrostu rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej.
– Już w tym momencie możemy powiedzieć, że ten sezon należy do udanych. Ale nie należy zapominać o tym, że branża ma do nadrobienia naprawdÄ™ trudne trzy lata. Jeszcze pewnie z rok potrwa, zanim bÄ™dziemy mogli mówić o zupeÅ‚nym powrocie do normalnoÅ›ci – prognozuje rzeczniczka Polskiej Izby Turystyki. – TuryÅ›ci bardzo docenili wyjazdy z biurami podróży. WÅ‚aÅ›nie przez okres covidowy i sytuacjÄ™ w Ukrainie okazaÅ‚o siÄ™, że jednak biura podróży zapewniajÄ… to, czego nie zapewnia turystyka indywidualna, a mianowicie bezpieczeÅ„stwo i opiekÄ™ nad klientem.
Druga zmiana, która może zostać na rynku na dÅ‚użej, to rezerwowanie wyjazdów z wiÄ™kszym wyprzedzeniem. Klienci rzadziej niż przed pandemiÄ… czekajÄ… na ostatniÄ… chwilÄ™, a częściej decydujÄ… siÄ™ na oferty first minute, które dajÄ… gwarancjÄ™ ceny.
