Wiadomości branżowe

Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona KoźmiÅ„skiego. WÅ›ród propozycji wymienia stworzenie systemu zachÄ™t

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona KoźmiÅ„skiego. WÅ›ród propozycji wymienia stworzenie systemu zachÄ™t dla biznesu do inwestowania w naukÄ™ i edukacjÄ™, wyznaczenie strategicznych obszarów badaÅ„, na które bÄ™dÄ… trafiaÅ‚y fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniÄ™dzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiÄ…cach prowadzi konsultacje ze Å›rodowiskiem akademickim i badawczym na temat stojÄ…cych przed sektorem wyzwaÅ„ i możliwych do wdrożenia rozwiÄ…zaÅ„, nie tylko dotyczÄ…cych finansowania.

Jak podaje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zaplanowane w budżecie paÅ„stwa na 2025 rok wydatki na naukÄ™ i szkolnictwo wyższe to łącznie kwota 42,8 mld zÅ‚, w tym 34 mld zÅ‚ ze Å›rodków budżetu krajowego, co stanowi wzrost o 8 proc. wobec 2024 roku. PozostaÅ‚e Å›rodki pochodzić majÄ… z programów operacyjnych UE. Stanowi to łącznie 1,077 proc. wysokoÅ›ci prognozowanego na 2025 rok PKB Polski, czyli niespeÅ‚na 4 bln zÅ‚.

– Polska nauka jest niedofinansowana, natomiast nie szukaÅ‚bym Å›rodków na badania wyłącznie w kasie paÅ„stwa, czytaj: u podatników. Można stworzyć model, o którym mówiono już zresztÄ… kilka lat temu, w którym firmy miaÅ‚yby specjalne zachÄ™ty podatkowe do tego, aby inwestować w naukÄ™ i edukacjÄ™ – mówi agencji informacyjnej Newseria prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona KoźmiÅ„skiego. – Jest to o tyle sensowny pomysÅ‚, że szeroko rozumiany biznes nigdy nie da pieniÄ™dzy na Å‚adne oczy czy z powodu mniejszego lub wiÄ™kszego lobbingu. Jest to wartość za wartość i gdyby można byÅ‚o przekierować Å›rodki na finansowanie edukacji, również ze Å›rodowiska spoÅ‚eczno-gospodarczego, bardziej gospodarczego, to w dużym stopniu by też zmieniÅ‚o sposób, w jaki uczelnie podchodzÄ… do biznesu, w jaki podchodziÅ‚yby do swoich modeli biznesowych, czyli w oparciu o jakie źródÅ‚a finansowe funkcjonujÄ….

Zgodnie z danymi Eurostatu za 2023 rok Polska przeznacza na badania i rozwój (B+R) 1,56 proc. PKB, podczas gdy Å›rednia Unii Europejskiej to 2,22 proc. PKB. NajwiÄ™kszy udziaÅ‚ w europejskich wydatkach na badania i rozwój ma sektor przedsiÄ™biorstw – 66 proc. (253,1 mld euro). Na drugim miejscu znajduje siÄ™ sektor szkolnictwa wyższego (81,7 mld euro; 21 proc., czyli ponad trzykrotnie mniej), a dalej sektor rzÄ…dowy (41 mld euro; 11 proc.) i prywatny sektor non-profit (5,5 mld euro; 1 proc.).

A to już wiesz?  Cyfryzacja i cyberbezpieczeÅ„stwo kluczowe dla transformacji energetyki. W ostatnim czasie znaczÄ…co roÅ›nie liczba cyberzagrożeÅ„ dla sektora

 Polski nie stać na ambicjÄ™ bycia Å›wietnym we wszystkich obszarach badaÅ„. NależaÅ‚oby wytyczyć pewne strategiczne obszary badaÅ„ naukowych, przekazać okreÅ›lone publiczne Å›rodki wybranym instytucjom i je bardzo biznesowo rozliczać z realizacji obietnic i celów, które powinny realizować – wskazuje rektor Akademii Leona KoźmiÅ„skiego. – Natomiast dla wszystkich innych podmiotów powinny zostać stworzone mechanizmy wspierajÄ…ce projakoÅ›ciowość badaÅ„, aby każdy miaÅ‚ szansÄ™ również wejść na najwyższy poziom realizacji tego typu dziaÅ‚alnoÅ›ci. PamiÄ™tajmy, że nie każda szkoÅ‚a wyższa musi mieć ambicje naukowe. Mamy przykÅ‚ady ze Å›wiata, gdzie funkcjonujÄ… fantastyczne szkoÅ‚y zawodowe, które ksztaÅ‚cÄ… niesamowite kadry dla potrzeb gospodarki. Nauka jest jednak pewnÄ… elitÄ… i obszarem dziaÅ‚aÅ„, którym nie każdy musi siÄ™ zajmować. Mam wrażenie, że w Polsce zbyt wiele oÅ›rodków naukowych próbuje osiÄ…gać ambitne cele naukowe, podczas gdy być może nie sÄ… do tego stworzone.

O potrzebie zmian w sektorze coraz wiÄ™cej siÄ™ mówi. Z inicjatywy wiceministra Marka Gzika w ostatnich miesiÄ…cach odbyÅ‚ siÄ™ szereg konsultacji przedstawicieli ministerstwa i Å›rodowiska akademickiego w ramach cyklu debat „Porozmawiajmy o polskiej nauce”, którego celem jest otwarty dialog na temat przyszÅ‚oÅ›ci szkolnictwa wyższego i badaÅ„ naukowych w Polsce.

W marcu br. w resorcie nauki i szkolnictwa wyższego powoÅ‚ano zespóÅ‚, który ma opracować projekt strategii rozwoju szkolnictwa wyższego. Dokument ma m.in. wskazać kluczowe kompetencje dla przyszÅ‚ych pokoleÅ„ studentów i wzmocnić powiÄ…zania miÄ™dzy uczelniami a gospodarkÄ… i spoÅ‚eczeÅ„stwem. Minister nauki i szkolnictwa wyższego Marcin Kulasek powoÅ‚aÅ‚ także zespóÅ‚, który ma opracować zaÅ‚ożenia do nowego modelu ewaluacji jakoÅ›ci dziaÅ‚alnoÅ›ci naukowej. Celem prac jest stworzenie takiego systemu oceny, który bÄ™dzie skuteczniej wspieraÅ‚ innowacyjność oraz promowaÅ‚ interdyscyplinarność polskich badaÅ„ naukowych, a także badaÅ‚ efektywność badaÅ„ i ich wpÅ‚yw na spoÅ‚eczeÅ„stwo i otoczenie gospodarcze. MNiSW stawia w tym zakresie na dialog ze Å›rodowiskiem naukowym.

 PowinniÅ›my stworzyć w Polsce system, który bÄ™dzie wspieraÅ‚ absolutnie najwyższÄ… jakość ksztaÅ‚cenia i badaÅ„ naukowych, niezależnie od modelu biznesowego, który dana instytucja przyjmie. Czyli najwspanialsze instytucje powinniÅ›my wspierać, nagradzać, natomiast te, które sobie niespecjalnie radzÄ…, przywoÅ‚ywać do porzÄ…dku, bo każda organizacja powinna dziaÅ‚ać skutecznie, efektywnie, mieć swoje konkretne cele do realizacji – podsumowuje prof. Grzegorz Mazurek. – Zmiana dystrybucji Å›rodków finansowych dla nauki jest zwiÄ…zana ze zmianÄ… reguÅ‚ gry, czyli pewnych zestawów dziaÅ‚aÅ„, algorytmów funkcjonowania, w naszym przypadku uczelni. Wymaga to, powiedzmy wprost, bardzo dużej odwagi politycznej i pewnego zniwelowania status quo, w którym teraz wszyscy jesteÅ›my. Natomiast generalnie maÅ‚o kto jest zadowolony z obecnego systemu, wiÄ™c może jest to czas na pewne odważne decyzje, z których finalnie chyba caÅ‚e Å›rodowisko byÅ‚oby zadowolone.

W lutym minister nauki i szkolnictwa wyższego zapowiedziaÅ‚ podjÄ™cie staraÅ„ o zwiÄ™kszenie nakÅ‚adów na naukÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci. PodkreÅ›liÅ‚ także istotnÄ… rolÄ™ uczelni niepublicznych w polskim systemie edukacji wyższej i zaznaczyÅ‚, że chce szukać sposobów na umocnienie ich pozycji oraz rozwój ich potencjaÅ‚u.

A to już wiesz?  Wojna w Ukrainie zaburzyÅ‚a rozwój gospodarki i turystyki Podkarpacia. Strategia Karpacka na szczeblu UE szansÄ… dla caÅ‚ego regionu

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy