Wiadomości branżowe

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika

Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Rozwiązanie wydłuża też żywotność silnika
Opracowane przez polskÄ… firmÄ™ oprogramowanie umożliwia optymalizacjÄ™ parametrów pracy silnika spalinowego. DziÄ™ki temu udaje siÄ™ uzyskać znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i poprawÄ™ żywotnoÅ›ci silnika. Choć efekty sÄ… najbardziej

Opracowane przez polskÄ… firmÄ™ oprogramowanie umożliwia optymalizacjÄ™ parametrów pracy silnika spalinowego. DziÄ™ki temu udaje siÄ™ uzyskać znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i poprawÄ™ żywotnoÅ›ci silnika. Choć efekty sÄ… najbardziej widoczne w autach ciężarowych, to rozwiÄ…zanie może być stosowane również w osobówkach. Oprócz oszczÄ™dnoÅ›ci na zasilaniu i serwisowaniu optymalizacja spalania przekÅ‚ada siÄ™ też na efekt Å›rodowiskowy.

O okoÅ‚o 1,5 l na 100 km zmniejszamy zużycie paliwa. Pozwala to na wygenerowanie znacznych oszczÄ™dnoÅ›ci finansowych dla wÅ‚aÅ›ciciela floty. Jeżeli samochód spala mniej o 1,5 l na 100 km, to biorÄ…c pod uwagÄ™ Å›redni samochód ciężarowy, który przemierza zarówno polskie, jak i europejskie drogi, to jest przeważnie rzÄ…d wielkoÅ›ci 10 tys. km. Przy takiej wÅ‚aÅ›nie trasie oszczÄ™dność wynosi 150 l – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Anna Dajka, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…ca TechTIR.

Zmniejszenie zużycia paliwa jest osiÄ…gane poprzez optymalizacjÄ™ pracy silnika. Oprogramowanie TechTIR bada parametry i dostosowuje ustawienia komputera pokÅ‚adowego tak, by spalanie byÅ‚o jak najbardziej efektywne. Odbywa siÄ™ to w podobny sposób jak w przypadku chip tuningu.

– Robione jest to w sposób zupeÅ‚nie bezinwazyjny. Nasza modyfikacja polega na tym, że wyciÄ…gamy 100 proc. danych ze sterownika silnika, patrzymy, jak ten silnik siÄ™ ukÅ‚adaÅ‚, równoważyÅ‚, jak wyglÄ…daÅ‚o równoważenie siÄ™ cylindrów. Potem idealnie dosuwamy suwaczki w tym oprogramowaniu, żeby byÅ‚o idealnie uszyte pod dany silnik. DziÄ™ki temu uzyskujemy taki efekt, że paliwo, które jest doprowadzone do komory spalania, spala siÄ™ niejako w 100 proc., choć ono siÄ™ nigdy nie spali w 100 proc. ZbliżajÄ…c siÄ™ do tej wartoÅ›ci, mamy idealnie czysto na wydechu, a najwiÄ™cej energii dostarczyliÅ›my silnikowi – wyjaÅ›nia Bartosz Woźnikowski, dyrektor techniczny TechTIR.

Mniejsze zużycie paliwa jest uzyskiwane z jednej strony przez maksymalizacjÄ™ sprawnoÅ›ci silnika, a z drugiej – przez wymuszenie, by silnik pracowaÅ‚ na jak najniższych obrotach z jak najlepiej dobranÄ… dawkÄ… paliwa. Pozwala to obniżyć roboczÄ… prÄ™dkość obrotowÄ… silnika, co oznacza mniejszÄ… liczbÄ™ dawek mieszanki, które zawory muszÄ… wstrzyknąć do komory spalania, by wykonaÅ‚ on tÄ™ samÄ… pracÄ™.

A to już wiesz?  Innowacyjne oprogramowanie oceni ryzyko urazu Å›ciÄ™gna na podstawie badania rezonansem. Może być wykorzystane do badaÅ„ przesiewowych

Kiedy silnik pracuje z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 1,1–1,2 tys. obrotów na minutÄ™ zamiast 1,5 tys., to tÄ™ samÄ… dawkÄ™ paliwa wstrzykujemy nie 1,5 tys. razy na minutÄ™, tylko 1,2 tys. razy na minutÄ™, w zwiÄ…zku z czym w trakcie trasy, którÄ… auto przejeżdża, wychodzi nam tego paliwa dużo mniej – dodaje Bartosz Woźnikowski.

DodatkowÄ… korzyÅ›ciÄ…, oprócz oszczÄ™dnoÅ›ci zwiÄ…zanych ze zmniejszeniem zużycia paliwa, jest też wydÅ‚użenie żywotnoÅ›ci jednostki napÄ™dowej. Mniejsza prÄ™dkość obrotowa oznacza mniejsze tarcie w cylindrach, co znacznie oddala moment, w którym silnik bÄ™dzie wymagaÅ‚ remontu. Choć najbardziej widoczne efekty udaje siÄ™ osiÄ…gnąć w przypadku samochodów ciężarowych, to twórcy zapewniajÄ…, że podobnÄ… modyfikacjÄ™ można przeprowadzić również w mniejszym aucie.

Wykonujemy nasze modyfikacje również w przypadku osobówek czy busów. W przypadku samochodów ciężarowych efekty tej modyfikacji sÄ… najbardziej spektakularne. BiorÄ…c pod uwagÄ™ ich spalanie, które wynosi ok. 30 l na 100 km, jesteÅ›my w stanie bardzo mocno zauważyć ten efekt oszczÄ™dnoÅ›ci zarówno finansowy, jak i ekologiczny. W osobówkach bardziej spektakularne efekty sÄ… wówczas, gdy bierzemy pod uwagÄ™ na przykÅ‚ad flotÄ™ taksówek czy też kurierskÄ…, czy jakÄ…kolwiek innÄ… – podkreÅ›la Anna Dajka.

– Nie ma tutaj ograniczeÅ„, jeżeli chodzi o wiek pojazdu czy przejechane kilometry. ModyfikujÄ…c oprogramowanie i doprowadzajÄ…c, żeby silnik pracowaÅ‚ w jak najbardziej idealnych parametrach, powodujemy, że zużycie silnika siÄ™ zmniejsza. ObniżajÄ… siÄ™ obroty, czyli obniża siÄ™ ilość tarcia w cylindrze, dziÄ™ki temu elementy siÄ™ wolniej starzejÄ…, zużywajÄ… i nie ma aż takiego znaczenia, czy to auto ma przejechane 1 mln km, czy 200 tys. – dodaje Bartosz Woźnikowski.

Twórcy zapowiadajÄ…, że technologia zostanie w przyszÅ‚oÅ›ci dostosowana również do wykorzystania w maszynach rolniczych i budowlanych. Już dziÅ› firma „dostraja” natomiast ciężarówki biorÄ…ce udziaÅ‚ w rajdach, m.in. Dakar czy Rally of Marocco. W 2023 roku polsko-czeska drużyna wspierana przez TechTIR wywalczyÅ‚a wicemistrzostwo Å›wiata. ZespóÅ‚ startuje także w rajdzie Dakar 2024, który rozpoczyna siÄ™ 5 stycznia.

A to już wiesz?  Kryzys ominÄ…Å‚ nas szerokim Å‚ukiem

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy