Wiadomości branżowe

Wyniki badania: zaledwie połowa spółek wykorzystuje prezentacje w komunikacji z inwestorami

Wyniki badania: zaledwie połowa spółek wykorzystuje prezentacje w komunikacji z inwestorami
Tylko 53% spośród spółek wchodzących w skład indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80 publikuje prezentacje inwestorskie – wynika z przeprowadzonego przez NOBILI PARTNERS badania prezentacji spółek giełdowych. W prezentacjach można znaleźć komentarze do osiąganych wyników, opis sytuacji rynkowej i podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego okresu, jednak trudniej o charakterystykę ryzyk, przewidywania trendów rynkowych czy chociażby kontakt do przedstawiciela spółki.Analizie poddano 140 spółek wchodzących w skład głównych indeksów warszawskiej giełdy (WIG20, mWIG40, sWIG80). Badano nie tylko to, czy i jak często spółki zamieszczają prezentacje, ale również ich strukturę, zawartość merytoryczną oraz wygląd. Otrzymane wyniki pozwoliły określić, w jaki sposób polskie spółki wykorzystują to narzędzie komunikacji.- Prezentacja jest najważniejszym, po raportach bieżących i okresowych, materiałem informacyjnym dla inwestorów. Wykorzystuje się je podczas praktycznie każdego spotkania z analitykami i zarządzającymi. Chcieliśmy zbadać, jak spółki traktują to podstawowe narzędzie

Tylko 53% spośród spółek wchodzących w skład indeksów WIG20, mWIG40 i sWIG80 publikuje prezentacje inwestorskie ? wynika z przeprowadzonego przez NOBILI PARTNERS badania prezentacji spółek giełdowych. W prezentacjach można znaleźć komentarze do osiąganych wyników, opis sytuacji rynkowej i podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego okresu, jednak trudniej o charakterystykę ryzyk, przewidywania trendów rynkowych czy chociażby kontakt do przedstawiciela spółki.

Analizie poddano 140 spółek wchodzących w skład głównych indeksów warszawskiej giełdy (WIG20, mWIG40, sWIG80). Badano nie tylko to, czy i jak często spółki zamieszczają prezentacje, ale również ich strukturę, zawartość merytoryczną oraz wygląd. Otrzymane wyniki pozwoliły określić, w jaki sposób polskie spółki wykorzystują to narzędzie komunikacji.

– Prezentacja jest najważniejszym, po raportach bieżących i okresowych, materiaÅ‚em informacyjnym dla inwestorów. Wykorzystuje siÄ™ je podczas praktycznie każdego spotkania z analitykami i zarzÄ…dzajÄ…cymi. ChcieliÅ›my zbadać, jak spółki traktujÄ… to podstawowe narzÄ™dzie komunikacji. OkazaÅ‚o siÄ™, że prezentacje sÄ… czÄ™sto skrótami raportów okresowych i nie przybliżajÄ… odbiorcy do zrozumienia biznesu spółki lub jej możliwej przyszÅ‚oÅ›ci, czyli tego, co tak naprawdÄ™ ?kupujÄ…? inwestorzy. ? mówi Piotr Biernacki, Prezes NOBILI PARTNERS.

Badane spółki udostępniają prezentacje prawie wyłącznie przy okazji publikacji wyników okresowych ? cztery razy w roku. W większości (średnia: 74%) prezentacji znajduje się podsumowanie wydarzeń ostatniego kwartału oraz charakterystyka branży (średnia: 71%), w której działa spółka. Trudno jednak znaleźć w materiałach jakichkolwiek przewidywań dla trendów panujących na rynku, na którym działa spółka (zamieszcza je średnio 22% spółek), czy ryzyk bieżącej działalności (średnia: 5%). Pozytywnym zjawiskiem jest zamieszczanie przez 2/3 spółek komentarzy tłumaczących osiągane wyniki, co w znacznej mierze ułatwia interpretację sytuacji finansowej spółki. Rzadziej umieszczane są informacje o profilu jej działalności (średnia: 52%), a spośród spółek z indeksu WIG20 robią to zaledwie dwie.

A to już wiesz?  Polacy chcÄ… jak najszybciej przechodzić na emeryturÄ™ i nie chcÄ… na niej pracować. Potrzebne zachÄ™ty do dÅ‚uższej aktywnoÅ›ci zawodowej

Badanie obejmowało także analizę prezentacji pod kątem wykorzystania elementów graficznych i sposobu prezentacji danych. Pod tym względem zauważalną cechą polskich spółek jest mała liczba form graficznych innych niż wykresy. Niemal wszystkie (średnia: 99%) spółki zamieszczają swoje logo, jednak tylko połowa (średnia: 53%) z nich ilustruje fotografiami swoją działalność i prezentuje marki zależne lub produkty (średnia: 41%). Warto nadmienić, że prezentacje utrzymane są w kanonie obowiązującego daną spółkę systemu identyfikacji wizualnej, jednak w wielu przypadkach brakuje należytej konsekwencji w zachowaniu form i kolorystyki elementów takich jak tabele czy wykresy.

– Sztuka tworzenia prezentacji nieustannie ewoluuje, podobnie jak na przykÅ‚ad strony internetowe. Nie można zatrzymać siÄ™ na szkolnej umiejÄ™tnoÅ›ci zÅ‚ożenia kilku slajdów z tabelami i wykresami. W zalewie informacji trafiajÄ…cych do inwestorów dobra prezentacja nie tylko pomaga przykuć ich uwagÄ™, ale też uÅ‚atwia przejrzysty przekaz historii inwestycyjnej, którÄ… chce przedstawić zarzÄ…d spółki. Jestem przekonany, że pod wpÅ‚ywem konkurencji o kapitaÅ‚ z podmiotami zagranicznymi polskie spółki bÄ™dÄ… coraz bardziej staraÅ‚y siÄ™, żeby ich prezentacje byÅ‚y na Å›wiatowym poziomie, zarówno pod wzglÄ™dem ich zawartoÅ›ci merytorycznej, jak też wyglÄ…du. ? podsumowuje Biernacki.

Pełne wyniki badania przeprowadzonego przez NOBILI PARTNERS są przedstawione w prezentacji dostępnej pod adresem:

http://www.slideshare.net/NOBILI/prezentacja-jako-niedoceniane-narzdzie-relacji-inwestorskich

Źródło Nobili. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy