Czterech na piÄ™ciu Polaków korzysta lub korzystaÅ‚o z zabezpieczeÅ„ biometrycznych, a wÅ›ród osób w wieku 18–25 lat kontakt z biometriÄ… miaÅ‚ już praktycznie każdy – wynika z badania Minds & Roses dla Mastercard. Dlatego to wÅ‚aÅ›nie Polska bÄ™dzie pierwszym europejskim rynkiem, na którym konsumenci bÄ™dÄ… mogli przetestować innowacyjnÄ… w globalnej skali technologiÄ™ pÅ‚atnoÅ›ci biometrycznych opartych na fuzji skanowania tÄ™czówki oka i twarzy. Pilotażowa usÅ‚uga Mastercard i PayEye bÄ™dzie od 12 czerwca dostÄ™pna w salonach Empiku. Eksperci mówiÄ… o kolejnym po pÅ‚atnoÅ›ciach zbliżeniowych przeÅ‚omie na rynku pÅ‚atnoÅ›ci bezgotówkowych.
– RozwiÄ…zanie, które wprowadzamy w Empiku – czyli innowacyjne pÅ‚atnoÅ›ci biometryczne PayEye – polega na tym, że skanujemy jednoczeÅ›nie twarz i siatkówkÄ™ oka, co daje nam 100 proc. gwarancji bezpieczeÅ„stwa, że dobrze łączymy danÄ… osobÄ™ z późniejszÄ… transakcjÄ…. Warto wspomnieć, że jest to pierwsze tego typu rozwiÄ…zanie na Å›wiecie. W praktyce bÄ™dziemy podchodzili do specjalnego terminala – bez karty, bez zegarka, nawet bez telefonu – zbliżajÄ…c do niego swoje oczy, i pÅ‚atność za zakupy zostanie sfinalizowana – mówi agencji Newseria Biznes Marta Å»yciÅ„ska, dyrektorka generalna polskiego oddziaÅ‚u Mastercard. – To skraca kolejki w sklepach i proces obsÅ‚ugi o co najmniej kilka sekund per osoba.
– Każda sekunda zaoszczÄ™dzona na procesie pÅ‚atnoÅ›ci oznacza dużo pieniÄ™dzy dla enterprise’owych graczy. Dlatego biometria bÄ™dzie siÄ™ mocno rozwijać, przede wszystkim tam, gdzie czas obsÅ‚ugi klienta jest bardzo istotny – dodaje Daniel JarzÄ…b, prezes polskiego fintechu PayEye, który rozwija autorskÄ… technologiÄ™ bezgotówkowych pÅ‚atnoÅ›ci biometrycznych z wykorzystaniem fuzji biometrii oka oraz twarzy. – PamiÄ™tajmy też, że jest to dodatkowe rozwiÄ…zanie i nadal bÄ™dzie można pÅ‚acić gotówkÄ…, kartÄ… czy telefonem. Ludzie po prostu nie bÄ™dÄ… musieli szukać ich w torebce czy wyciÄ…gać z kieszeni. JeÅ›li bÄ™dÄ… chcieli potwierdzić pÅ‚atność, wystarczy jedno spojrzenie i bÄ™dÄ… mogli wyjść ze sklepu z zakupami.
Pilotaż pÅ‚atnoÅ›ci biometrycznych, opartych na fuzji biometrii tÄ™czówki oka i twarzy, to wspólne przedsiÄ™wziÄ™cie Mastercard, Empiku i PayEye. Nowa opcja bÄ™dzie dostÄ™pna od 12 czerwca br. SpoÅ›ród ponad 350 salonów Empik w caÅ‚ej Polsce do pilotażu zostaÅ‚o wytypowanych pięć lokalizacji: Warszawa Westfield Mokotów, WrocÅ‚aw Bielany, Kraków Kazimierz, PoznaÅ„ Posnania oraz Czeladź M1.
– Spodziewamy siÄ™ zainteresowania i stopniowej edukacji klientów. Po trzech miesiÄ…cach bÄ™dziemy analizować wyniki i podejmować decyzjÄ™ o ewentualnym rolloucie tej usÅ‚ugi do pozostaÅ‚ych salonów – mówi Ewa Szmidt, prezeska Grupy Empik. – Klienci oczekujÄ… od nas wyjÄ…tkowego doÅ›wiadczenia zakupowego, oczekujÄ…, że bÄ™dziemy ich zaskakiwać, że zakupy bÄ™dÄ… dla nich jeszcze wygodniejsze i Å‚atwiejsze. Natomiast z Mastercard pracujemy od wielu lat, zarówno w zakresie projektów technologicznych, innowacyjnych, jak i w zakresie partnerstwa marketingowego, wiÄ™c bardzo zapaliliÅ›my siÄ™ do tego pomysÅ‚u, ponieważ jesteÅ›my pierwszym graczem na rynku w Europie, który zaoferuje swoim klientom tego typu pÅ‚atnoÅ›ci biometryczne. One za kilka lat bÄ™dÄ… już raczej standardem niż innowacjÄ….
ZaletÄ… rozwiÄ…zania, które bÄ™dzie można przetestować w salonach Empiku, jest nie tylko szybkość i wygoda, ale i bezpieczeÅ„stwo. Uwierzytelnianie transakcji bazuje na algorytmach AI, a żeby przyjmować pÅ‚atnoÅ›ci w systemie PayEye, potrzebny jest specjalny terminal eyePOS, który wymaga precyzyjnej kalibracji, dziÄ™ki czemu nie ma ryzyka, że przypadkiem spojrzymy na terminal i zapÅ‚acimy.
– Biometria jest bardzo bezpiecznym rozwiÄ…zaniem – podkreÅ›la Marta Å»yciÅ„ska. – W odróżnieniu od wpisywania PIN-u czy hasÅ‚a, które Å‚atwo przejąć, w biometrii przechwycenie naszych danych czy informacji o pÅ‚atnoÅ›ci jest praktycznie niemożliwe m.in. ze wzglÄ™du na szyfrowanie transakcji.
Pilotaż pÅ‚atnoÅ›ci biometrycznych Mastercard i PayEye w salonach Empiku jest na razie przewidziany na trzy miesiÄ…ce z możliwoÅ›ciÄ… przedÅ‚użenia, jeÅ›li rozwiÄ…zanie zostanie szybko zaadaptowane przez klientów. W tym kontekÅ›cie najwiÄ™kszym wyzwaniem może siÄ™ jednak okazać onboarding i przekonanie ich do wypróbowania nowej usÅ‚ugi.
– Onboarding, czyli te pierwsze zakupy, które musimy zrobić, czÄ™sto sÄ… dla ludzi barierÄ…. Trzeba Å›ciÄ…gnąć aplikacjÄ™ PayEye na swój telefon, zaÅ‚adować tam swojÄ… kartÄ™ pÅ‚atniczÄ… dowolnego banku, a nastÄ™pnie przy pierwszej transakcji trzeba bÄ™dzie jeszcze potwierdzić jÄ… swoim numerem telefonu i PIN-em, który nadamy w aplikacji. To jest dla bezpieczeÅ„stwa. Warto jednak wÅ‚ożyć w pierwsze zakupy pewien wysiÅ‚ek, mimo że ta transakcja potrwa trochÄ™ dÅ‚użej, bo wtedy wszystko zostanie zabezpieczone, a kolejna pÅ‚atność zajmie już tylko kilka sekund – podkreÅ›la dyrektorka generalna polskiego oddziaÅ‚u Mastercard.
– Liczymy na to, że trzymiesiÄ™czny pilotaż pozwoli nam rzeczywiÅ›cie nauczyć i onboardować klientów do tej usÅ‚ugi, dziÄ™ki temu bÄ™dziemy mogli jÄ… zaoferować we wszystkich naszych salonach – dodaje Ewa Szmidt.
Pilotażowy program pÅ‚atnoÅ›ci biometrycznych to odpowiedź na stale rosnÄ…cÄ… popularność tej technologii. Jak pokazaÅ‚o tegoroczne badanie Minds & Roses dla Mastercard, w Polsce czterech na piÄ™ciu respondentów przyznaje, że korzysta lub korzystaÅ‚o z zabezpieczeÅ„ biometrycznych, a wÅ›ród osób w wieku 18–25 lat kontakt z biometriÄ… miaÅ‚ już praktycznie każdy.
– Biometria to dla nich wciąż gÅ‚ównie skan palca czy twarzy. Kiedy zapytaliÅ›my o innowacyjne rzeczy, jak wÅ‚aÅ›nie skanowanie siatkówki oka, to 30 proc. – nawet nie znajÄ…c jeszcze dobrze tego rozwiÄ…zania – i tak wyraziÅ‚o nim zainteresowanie. Tak wiÄ™c apetyt do korzystania z tego typu rozwiÄ…zaÅ„ w Polsce jest dosyć wysoki – mówi Marta Å»yciÅ„ska.
– Zainteresowanie przerasta nasze najÅ›mielsze oczekiwania, to jest naprawdÄ™ niesamowite, jak klienci w Polsce sÄ… otwarci na biometriÄ™. Teraz przed nami jest tylko zbudowanie infrastruktury urzÄ…dzeÅ„, dziÄ™ki którym bÄ™dzie można takich pÅ‚atnoÅ›ci dokonywać – mówi Daniel JarzÄ…b. – DokÅ‚adnie przed takim samym wyzwaniem staÅ‚y instytucje finansowe 20 lat temu, kiedy trzeba byÅ‚o wymienić ówczesnÄ… infrastrukturÄ™ na urzÄ…dzenia z technologiÄ… NFC. DziÅ› Polska jest rynkiem, na którym już 100 proc. terminali obsÅ‚uguje tÄ™ technologiÄ™. A teraz jesteÅ›my w momencie, kiedy bÄ™dziemy wymieniać je na takie, które obsÅ‚ugujÄ… pÅ‚atnoÅ›ci spojrzeniem.
Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że Polska jest idealnym miejscem do testowania takich innowacji, ponieważ tutejsi konsumenci bÅ‚yskawicznie adaptujÄ… wszelkie nowinki technologiczne z zakresu pÅ‚atnoÅ›ci. To wÅ‚aÅ›nie Polska byÅ‚a jednym z pierwszych paÅ„stw, w których zostaÅ‚y wprowadzone pÅ‚atnoÅ›ci zbliżeniowe kartami Mastercard.
– Bezstykowe pÅ‚atnoÅ›ci zostaÅ‚y wprowadzone w Polsce w 2007 roku, a dzisiaj mamy już 100 proc. akceptacji. Na caÅ‚ym Å›wiecie sÄ… może jeszcze ze dwa rynki, które zbliżajÄ… siÄ™ do 90 proc. akceptacji pÅ‚atnoÅ›ci zbliżeniowych, tak wiÄ™c Polska jest absolutnym liderem – mówi Marta Å»yciÅ„ska. – Technologia biometrii w Polsce też rozwija siÄ™ dużo dynamiczniej niż na innych rynkach. Trzeba wspomnieć, że takie pÅ‚atnoÅ›ci sÄ… mocno zwiÄ…zane z bankowoÅ›ciÄ…, która u nas jest bardzo innowacyjna. Bankowe aplikacje mobilne i to, co można w nich zrobić, poziom zaawansowania bezpieczeÅ„stwa i tokenizacji w tych aplikacjach też jest ewenementem na skalÄ™ Å›wiatowÄ….
RozwiÄ…zanie, które od tego tygodnia bÄ™dzie można przetestować w salonach Empiku, to pierwszy w Europie pilotaż pÅ‚atnoÅ›ci biometrycznych w ramach globalnego programu Mastercard Biometric Checkout. Wprowadza on ramy technologiczne i standardy dla nowych sposobów pÅ‚atnoÅ›ci, umożliwiajÄ…c posiadaczom kart pÅ‚atniczych korzystanie z szerokiej gamy biometrycznych metod uwierzytelniania transakcji, takich jak odcisk palca, skan dÅ‚oni, twarzy czy tÄ™czówki.
