Wiadomości branżowe

Urzędnicy krytycznie oceniają swoją wiedzę o sztucznej inteligencji. To bariera dla rozwoju takich projektów w administracji

Urzędnicy krytycznie oceniają swoją wiedzę o sztucznej inteligencji. To bariera dla rozwoju takich projektów w administracji
Badania Ministerstwa Cyfryzacji wykazaÅ‚y, że zdecydowana wiÄ™kszość urzÄ™dników (ok. 84 proc.) okreÅ›la swojÄ… wiedzÄ™ na temat sztucznej inteligencji jako podstawowÄ… lub Å›redniÄ…, a tylko 3 proc. jako zaawansowanÄ…. ChcÄ… oni jednak poszerzać swoje

Badania Ministerstwa Cyfryzacji wykazaÅ‚y, że zdecydowana wiÄ™kszość urzÄ™dników (ok. 84 proc.) okreÅ›la swojÄ… wiedzÄ™ na temat sztucznej inteligencji jako podstawowÄ… lub Å›redniÄ…, a tylko 3 proc. jako zaawansowanÄ…. ChcÄ… oni jednak poszerzać swoje kompetencje w tym zakresie i chÄ™tnie uczestniczyliby w szkoleniach na ten temat. Pracownicy administracji publicznej podkreÅ›lali, że w tym sektorze kluczowe kompetencje to m.in. zarzÄ…dzanie danymi i cyberbezpieczeÅ„stwo, ale też zarzÄ…dzanie ryzykiem prawnym – wskazuje badanie Google Cloud Polska i Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR).

Z badaÅ„ Ministerstwa Cyfryzacji przeprowadzonych w tym roku na ponad 8 tys. urzÄ™dników wynika, że 82 proc. z nich uznaje brak wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci za istotnÄ… lub bardzo istotnÄ… przeszkodÄ™ we wdrażaniu AI. WÅ›ród innych barier pojawiÅ‚y siÄ™ także brak jasnych regulacji (prawie 76 proc.), brak zasobów finansowych (73 proc.), bariery techniczne (69 proc.) i opór przed zmianami (65,6 proc.).

Przytaczane w raporcie „Mapa kompetencji AI w Polsce. Potrzeby i kierunki rozwoju” dane resortu wskazujÄ… także, że jednoczeÅ›nie prawie 60 proc. urzÄ™dników przyznaje, że ich wiedza o AI jest podstawowa, a tylko 3 proc. – że wysoka. Za to niecaÅ‚e 13 proc. deklaruje brak wiedzy na temat sztucznej inteligencji. Tylko co piÄ…ty uczestniczyÅ‚ w ciÄ…gu ostatnich dwóch lat w szkoleniach z tego obszaru, choć ponad 93 proc. deklaruje, że chciaÅ‚by podnieść swoje kompetencje w zakresie wykorzystania AI w administracji publicznej.

Luki kompetencyjne w administracji publicznej sÄ… na poziomie wykorzystania sztucznej inteligencji, czyli pomysÅ‚ów, w jakich procesach można je wykorzystać, dostÄ™pnoÅ›ci narzÄ™dzi sztucznej inteligencji oraz tego, jak można by byÅ‚o uregulować wykorzystanie sztucznej inteligencji w urzÄ™dach pod kÄ…tem governance’u, zastosowania praktycznego, prawnego, a także etycznego – mówi agencji Newseria Magda Gajownik de Vries z Polskiego Funduszu Rozwoju. – Nasze wyniki sÄ… bardzo podobne zarówno dla przedsiÄ™biorców, sektora MÅšP, jak i dużych firm. Widzimy, że przedsiÄ™biorcy też zmagajÄ… siÄ™ z podobnymi kwestiami. Administracja publiczna nie ma dostÄ™pu do tych narzÄ™dzi, nie wie, jak z nich korzystać, natomiast na podstawie ankiet widzieliÅ›my, że jest duża motywacja do wykorzystania AI. To jest odwrotnym trendem niż w przypadku maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw.

Badanie Google Cloud Polska i PFR wskazuje ponadto, że wyzwania zwiÄ…zane z pozyskaniem finansowania, niepewnoÅ›ciÄ… regulacyjnÄ… oraz trudnoÅ›ciami organizacyjnymi sÄ… wspólne dla wszystkich ankietowanych grup, zarówno administracji, jak i MÅšP, dużych firm czy start-upów. Administracja boryka siÄ™ dodatkowo z systemowymi ograniczeniami procedur zamówieÅ„ publicznych oraz nieefektywnÄ… wymianÄ… danych miÄ™dzy instytucjami.

A to już wiesz?  RoÅ›nie atrakcyjność inwestowania w nieruchomoÅ›ci. ZyskujÄ… firmy wyspecjalizowane w obsÅ‚udze takich inwestorów i lokali

W pytaniach o kluczowe kompetencje w zakresie AI urzÄ™dnicy wskazali, że administracja szczególnie potrzebuje ich w zakresie fundamentalnej wiedzy o AI, zarzÄ…dzania danymi i cyberbezpieczeÅ„stwa, a także zarzÄ…dzania ryzykiem prawnym oraz ksztaÅ‚towania kultury organizacyjnej sprzyjajÄ…cej wdrażaniu innowacji. WÅ›ród istotnych kompetencji menedżerskich ankietowani wymieniali umiejÄ™tność wskazywania potencjalnych korzyÅ›ci z AI i uzasadnienia biznesowego dla tych projektów. W obszarze prawno-etycznym najwiÄ™kszy nacisk urzÄ™dnicy kÅ‚adli na zarzÄ…dzanie ryzykiem prawnym, które zostaÅ‚o ocenione jako kompetencja krytyczna.

– W samorzÄ…dach należaÅ‚oby zbadać procesy, które sÄ… najbardziej powtarzalne, gdzie jest najwiÄ™kszy wolumen klientów i spraw, które mogÅ‚aby odciążyć sztuczna inteligencja. NależaÅ‚oby zmapować procesy i zobaczyć, które punkty bÄ™dÄ… kluczowe do ich usprawnienia. NastÄ™pnie należaÅ‚oby uregulować wykorzystanie sztucznej inteligencji poprzez spisanie zasad, wdrożenia governance’u, komu przyznać licencjÄ™, w jakich przypadkach samorzÄ…dowcy mogÄ… wykorzystać sztucznÄ… inteligencjÄ™ oraz tego, czy chcÄ… informować swoich klientów o jej wykorzystaniu przy odpowiadaniu na pisma. Dopiero później powinniÅ›my przejść do technologii – wymienia ekspertka PFR.

Jak podkreÅ›la, samorzÄ…dowcy sÄ… chÄ™tni do używania sztucznej inteligencji i jeÅ›li dziÅ› to robiÄ… w pracy, korzystajÄ… do tego z prywatnych urzÄ…dzeÅ„. Uregulowanie kwestii AI w urzÄ™dach mogÅ‚oby skutkować korzystaniem z odpowiednich narzÄ™dzi i bezpiecznego sprzÄ™tu.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x