Wiadomości branżowe

Transport wodny staje się coraz bardziej ekologiczny. To nie tylko kwestia napędów i zielonych paliw

Transport wodny staje się coraz bardziej ekologiczny. To nie tylko kwestia napędów i zielonych paliw
GdyÅ„ska Stocznia CRIST, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyÅ‚a w 2018 roku nagrodÄ™ Ship of the Year, niedawno zwodowaÅ‚a drugi tego typu statek. Spodziewa siÄ™ wiÄ™cej zamówieÅ„ na

GdyÅ„ska Stocznia CRIST, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyÅ‚a w 2018 roku nagrodÄ™ Ship of the Year, niedawno zwodowaÅ‚a drugi tego typu statek. Spodziewa siÄ™ wiÄ™cej zamówieÅ„ na niskoemisyjne jednostki, ponieważ regulacje zwiÄ…zane z ograniczeniem emisyjnoÅ›ci transportu morskiego zmuszajÄ… operatorów żeglugi do inwestowania w takie rozwiÄ…zania. Na rynku od lat sprawdza siÄ™ gaz LNG, ale innÄ… niskoemisyjnÄ… alternatywÄ… jest też metanol. RoÅ›nie także zainteresowanie wodorem. Ekologiczne rozwiÄ…zania na statkach dotyczÄ… jednak nie tylko napÄ™dów.

Biura projektowe, które opracowujÄ… nowe jednostki, dążą do tego, żeby maksymalnie wykorzystywać wszystkie źródÅ‚a energii, które wystÄ™pujÄ… na statku. Odzyskujemy ciepÅ‚o ze spalania w silniku spalinowym, lepiej izolujemy statki, żeby mniej energii zużywać na ogrzewanie. Instalujemy urzÄ…dzenia oczyszczajÄ…ce Å›cieki i inne zanieczyszczenia, które statek produkuje – wymienia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Innowacje MirosÅ‚aw RoliÅ„ski, inżynier rzeczoznawca w Dziale Marketingu Stoczni CRIST w Gdyni.

Rozwój ekologicznej żeglugi wiąże siÄ™ jednak przede wszystkim z wykorzystaniem alternatywnych źródeÅ‚ napÄ™du. Silniki wysokoprężne, spalajÄ…ce olej napÄ™dowy lub mazut, coraz częściej zastÄ™powane sÄ… takimi, w których paliwem jest gaz LNG. Ten rodzaj napÄ™du jest już rozwijany od ponad 20 lat. W 2020 roku, wedÅ‚ug DNV GL, na caÅ‚ym Å›wiecie pÅ‚ywaÅ‚o niemal 200 statków dostosowanych do spalania skroplonego gazu ziemnego. PrzyszÅ‚ość ekologicznej żeglugi może jednak należeć do napÄ™du hybrydowego, elektrycznego i wodorowego lub metanolowego.

Hybryda to jednostka, która ma silniki generujÄ…ce prÄ…d, a takie elementy jak wentylatory, Å›ruba, która napÄ™dza statek, czy windy sÄ… napÄ™dzane elektrycznie. Mamy wiÄ™c silniki generujÄ…ce prÄ…d, który jest Å‚adowany do baterii i przy okazji używany przez wszystkie urzÄ…dzenia, które tego prÄ…du potrzebujÄ…. Mamy także ukÅ‚ady, które mierzÄ…, badajÄ… i włączajÄ… silniki sekwencyjnie po to, żeby silnik spalinowy pracowaÅ‚ na staÅ‚ych obrotach i utrzymywaÅ‚ jak najwiÄ™kszÄ… sprawność. Podobnie jak w samochodach hybrydowych utrzymujemy staÅ‚e obroty, żeby jak najbardziej ekonomicznie wykorzystać paliwo kopalne. Ale kiedy np. wchodzimy do portu, z baterii czerpiemy energiÄ™ elektrycznÄ… na wszystkie operacje, które sÄ… potrzebne – tÅ‚umaczy Daniel OkruciÅ„ski, zastÄ™pca dyrektora handlowego Stoczni CRIST. 

A to już wiesz?  Polska sÅ‚abo przygotowana do zakazu hodowli klatkowej. 76 proc. zwierzÄ…t jest w ten sposób trzymane

W czerwcu w porcie w Gdyni zostaÅ‚ zwodowany hybrydowy prom Altera, zamówiony w Stoczni CRIST przez Finferries, fiÅ„skiego operatora promowego. Jest przeznaczony do przewozu pojazdów i pasażerów. Na pokÅ‚adzie pomieszczÄ… siÄ™ 92 samochody, trzy ciężarówki i do 370 pasażerów. Co ważne, zaÅ‚oga wymagana do obsÅ‚ugi statku to tylko trzy osoby. Prom jest wyposażony w innowacyjny system Å‚adowania: baterie można naÅ‚adować w kilka minut z lÄ…du lub przez generatory na pokÅ‚adzie. Zamontowane też zostaÅ‚y panele fotowoltaiczne. Prom ma rozpocząć pracÄ™ w Finlandii najpóźniej z poczÄ…tkiem 2023 roku. Altera to unowoczeÅ›niona wersja poprzedniego promu – Elektry – która byÅ‚a pierwszym hybrydowym promem w UE, a drugim na Å›wiecie.

– Hybryda na statku nie różni siÄ™ prawie niczym od hybrydy samochodu, przy czym baterie, które na statku sÄ… oczywiÅ›cie niskonapiÄ™ciowe, maja dużą pojemność i masÄ™, muszÄ… być chÅ‚odzone wodÄ…. Dzieje siÄ™ to zazwyczaj w pomieszczeniu, gdzie bateria jest trzymana, jest tu też odpowiednia wentylacja, klimatyzacja, wiÄ™c jest to bardziej skomplikowany proces niż w zwykÅ‚ym samochodzie – mówi Daniel OkruciÅ„ski.

Stocznie i operatorzy na caÅ‚ym Å›wiecie pracujÄ… nad zastosowaniem innowacyjnych i ekologicznych paliw. Jednym z nich jest wodór. W maju br. w stoczni w Hiszpanii zwodowano Hydrotug  pierwszy na Å›wiecie holownik napÄ™dzany wodorem. W ramach unijnego projektu HySeas II także toczÄ… siÄ™ prace nad pierwszym europejskim promem morskim zasilanym ogniwami paliwowymi. BÄ™dzie mógÅ‚ zabrać na pokÅ‚ad 120 pasażerów i 16 samochodów osobowych lub dwie ciężarówki. Z kolei jedna ze stoczni w Holandii ma wybudować pierwszy na Å›wiecie statek zasilany wodorem w postaci staÅ‚ej, który jest uznawany za bezpieczniejszy niż sprężony lub w fazie ciekÅ‚ej. Statek pasażerski Neo Orbis ma pÅ‚ywać po kanaÅ‚ach Amsterdamu oraz w kanale miÄ™dzy miastem a Morzem PóÅ‚nocnym. Testy operacyjne majÄ… siÄ™ rozpocząć w czerwcu przyszÅ‚ego roku. 

– Wodór jest ciÄ…gle paliwem innowacyjnym, jeżeli chodzi o budownictwo okrÄ™towe, bo jest dopiero wprowadzany. Może być używany w jednostkach, które pÅ‚ywajÄ… na krótkich dystansach, z uwagi na to, że wodór jest trudny do skÅ‚adowania i w miarÄ™ niebezpieczny, jeżeli chodzi o przechowywanie, transport i zaÅ‚adowanie na statek – mówi zastÄ™pca dyrektora handlowego Stoczni CRIST. – InnÄ… alternatywÄ… jest metanol. Metanol może być oczywiÅ›cie zielony i szary albo brudny, jeżeli produkowany jest jako pochodna ropy naftowej. Natomiast zielony metanol to kompletnie zielone źródÅ‚o energii i to także jest przyszÅ‚ość. Przy czym te silniki, które byÅ‚yby napÄ™dzane metanolem, muszÄ… też pracować na dwa paliwa. Nie możemy wiÄ™c odejść caÅ‚kowicie od paliw pochodnych ropy naftowej, bo zawsze sÄ… one potrzebne do tego, żeby uruchomić ten silnik i Å¼eby podtrzymywać spalanie.

DuÅ„skie firmy Ørsted i Esvagt pracujÄ… nad pierwszym na Å›wiecie ekologicznym statkiem serwisowym (SOV) do morskich turbin wiatrowych. SOV bÄ™dzie zasilany bateriami i silnikami dwupaliwowymi, zdolnymi do pÅ‚ywania na odnawialnym e-metanolu, produkowanym m.in. z energii wiatrowej. Na zielony metanol postawiÅ‚ także operator A.P. Moller – Maersk, zamawiajÄ…c niskoemisyjne kontenerowce.

A to już wiesz?  Duże zainteresowanie inwestorów euroobligacjami Grupy ENERGA

WedÅ‚ug „European Maritime Transport Environmental Report 2021” statki odpowiadajÄ… za 13,5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu w UE, mniej wiÄ™cej tyle samo, co lotnictwo cywilne. Od 1990 roku emisje z transportu wodnego wzrosÅ‚y o 19 proc., chociaż sÄ… teraz znacznie poniżej szczytowych momentów. PrzykÅ‚adowo miÄ™dzy 2005 a 2015 rokiem emisje CO2 z miÄ™dzynarodowego transportu morskiego zmniejszyÅ‚y siÄ™ o 17 proc. Prognozy mówiÄ… jednak o wzroÅ›cie o 18 proc. do 2030 roku i o 39 proc. do 2050 roku, co jest niezgodne z unijnym celem dążenia do neutralnoÅ›ci klimatycznej. Dlatego branżę czeka duży wysiÅ‚ek, by te tendencje odwrócić.

Zeroemisyjność bÄ™dzie niedÅ‚ugo wymogiem. Mamy już doÅ›wiadczenie zwiÄ…zane z budowÄ… jednostek zeroemisyjnych, jeżeli chodzi o promy dwustronne czy typu ro-pax. Wiążemy ogromne nadzieje z nowymi technologiami, które sÄ… wprowadzane. Takich zamówieÅ„ bÄ™dzie coraz wiÄ™cej. JesteÅ›my jednak tylko elementem wykonawczym. Wykonujemy to, co klient zamówi, a projektanci zaprojektujÄ…, ale nasz wkÅ‚ad jest taki, że jesteÅ›my gotowi i mamy już doÅ›wiadczenie w tym temacie – podkreÅ›la Daniel OkruciÅ„ski.

WedÅ‚ug MarketsandMarkets Å›wiatowy rynek statków z napÄ™dem elektrycznym byÅ‚ w 2021 roku wart niespeÅ‚na 5 mld dol. Do 2030 roku obroty rynku siÄ™gnÄ… jednak ponad 16 mld dol.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy