Wiadomości branżowe

Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową

Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową
Każdego roku 1,2 mln ludzi na Å›wiecie ginie w wypadkach drogowych. Chociaż w ostatnich latach bezpieczeÅ„stwo na drogach siÄ™ stopniowo poprawia, to wciąż daleko nam do wizji zero, która zakÅ‚ada ograniczenie do minimum liczby ofiar

Każdego roku 1,2 mln ludzi na Å›wiecie ginie w wypadkach drogowych. Chociaż w ostatnich latach bezpieczeÅ„stwo na drogach siÄ™ stopniowo poprawia, to wciąż daleko nam do wizji zero, która zakÅ‚ada ograniczenie do minimum liczby ofiar Å›miertelnych. SpecjaliÅ›ci z dziedziny epidemiologii ze SzkoÅ‚y Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Maryland badajÄ… miejsca tragicznych zdarzeÅ„ drogowych, analizujÄ…c za pomocÄ… sztucznej inteligencji miliony zdjęć z usÅ‚ugi Google Street View. WskazujÄ… w ten sposób, które elementy infrastruktury można poprawić, by obniżyć ryzyko wypadku.

Jak wskazuje raport Åšwiatowej Organizacji Zdrowia, co roku w wypadkach drogowych ginie blisko 1,2 mln ludzi na Å›wiecie. Choć liczba ta stopniowo spada, wciąż jest wysoka. Wypadki drogowe sÄ… 12. przyczynÄ… zgonów na Å›wiecie dla wszystkich grup wiekowych, ale wÅ›ród dzieci i mÅ‚odych ludzi (5–29 lat) sÄ… gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… Å›mierci. Raport „Global status report on road safety 2023” wskazuje, że prawie 80 proc. wszystkich ocenionych dróg w zakresie bezpieczeÅ„stwa pieszych nie speÅ‚nia minimalnych wymagaÅ„ (trzech gwiazdek), a jedynie 0,2 proc. dróg ma Å›cieżki rowerowe.

– Jako pracownicy sektora opieki zdrowotnej powinniÅ›my siÄ™ bliżej przyjrzeć temu zjawisku. Wypadki samochodowe i kolizje pojazdów sÄ… zagadnieniem na styku różnych dziedzin – transportu, infrastruktury, a także zdrowia, projektowania przestrzeni i dróg. Dlatego analiza pod kÄ…tem przyczyny zgonów wymaga połączenia wielu różnych dziedzin i specjalistów – mówi agencji informacyjnej Newseria Business dr Quynh Nguyen, epidemiolożka ze SzkoÅ‚y Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Maryland w College Park w stanie Maryland.

Eksperci ze Stanów Zjednoczonych postanowili zająć siÄ™ problematykÄ… bezpieczeÅ„stwa dróg, wykorzystujÄ…c nowoczesne technologie oraz sztucznÄ… inteligencjÄ™ (AI). Jednym z narzÄ™dzi, które stosujÄ… do analizy miejsc wypadków, jest Google Street View – doskonale znana usÅ‚uga o niemal globalnym zasiÄ™gu, oferujÄ…ca 360-stopniowy widok ulic, wykorzystywana przez miliony ludzi na caÅ‚ym Å›wiecie, którzy wirtualnie zwiedzajÄ… lub sprawdzajÄ… lokalizacje wybranych punktów na mapie. Dla naukowców zajmujÄ…cych siÄ™ badaniem przyczyn wypadków drogowych oraz bezpieczeÅ„stwem ruchu drogowego ta usÅ‚uga staÅ‚a siÄ™ czymÅ› wiÄ™cej niż kolejnÄ… cyfrowÄ… ciekawostkÄ… lub przewodnikiem w terenie. Badania z jej wykorzystaniem trwajÄ… w Maryland już od siedmiu lat.

A to już wiesz?  Współpraca Volvo Cars i Ericsson w zakresie usÅ‚ug internetowych

 UżyliÅ›my obrazów z Google Street View, które sÄ… powszechnie dostÄ™pne w USA i w 122 krajach Å›wiata. Obrazy zostaÅ‚y manualnie oznaczone – ludzie mieli za zadanie wskazać różne przedmioty na zdjÄ™ciach, takie jak chodniki, oÅ›wietlenie uliczne, znaki drogowe, typy zabudowy i rodzaje dróg. UżyliÅ›my ponad 20 tys. uzyskanych manualnych oznaczeÅ„, aby przeszkolić model do rozpoznawania tych cech obrazów. NastÄ™pnie na podstawie rozpoznanych cech zbudowaliÅ›my model dla każdej z nich – oddzielny model dla chodników, oÅ›wietlenia ulicznego, liczby pasów ruchu itp. WykorzystaliÅ›my je do formuÅ‚owania przewidywaÅ„ dotyczÄ…cych obrazów, z którymi model wczeÅ›niej siÄ™ nie zetknÄ…Å‚ – tÅ‚umaczy dr Quynh Nguyen.

Do tej pory badacze z użyciem informatycznych narzÄ™dzi przebadali 165 mln obrazów. Bez cyfrowego wsparcia oraz AI nie byÅ‚oby to możliwe.

 Na podstawie danych w takiej skali mogliÅ›my przyjrzeć siÄ™ szerzej otoczeniu drogowemu w caÅ‚ych Stanach Zjednoczonych. WykorzystaliÅ›my sztucznÄ… inteligencjÄ™ i widzenie komputerowe, ponieważ do wstÄ™pnego przeszkolenia modelu potrzebne sÄ… oznaczenia manualne, ale na późniejszym etapie można za ich pomocÄ… przeanalizować dużo wiÄ™cej danych niż przeciÄ™tnej wielkoÅ›ci zespóÅ‚ badawczy – mówi ekspertka z Uniwersytetu Maryland. – JeÅ›li mamy jasno okreÅ›lone cele, sztuczna inteligencja może pomóc uzyskać wiÄ™kszÄ… dokÅ‚adność niż czÅ‚owiek, ponieważ po przeszkoleniu z danej cechy AI może jÄ… wyszukiwać z wiÄ™kszÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… i systematycznoÅ›ciÄ…, szybciej i w szerszym zakresie, a do tego siÄ™ nie mÄ™czy.

W ten sposób naukowcy identyfikujÄ… kluczowe elementy otoczenia, które mogÄ… wpÅ‚ywać na wypadki drogowe z udziaÅ‚em aut, pieszych i rowerzystów. Infrastruktura drogowa jest bowiem wymieniana – obok nadmiernej prÄ™dkoÅ›ci czy prowadzenia po alkoholu – wÅ›ród czÄ™stych przyczyn kolizji. I to wÅ‚aÅ›nie ten obszar można usprawnić, analizujÄ…c miliony zdjęć z sieci.

 Nasze badanie stawia sobie za cel wskazanie elementów, które można poprawić w infrastrukturze drogowej, aby pomóc w zapobieganiu choćby części wypadków. Wyniki badania wskazujÄ…, że bardzo ważne sÄ… chodniki. PrzyczyniajÄ… siÄ™ one do znacznego obniżenia liczby zgonów w wyniku wypadków. Kolejnym ważnym czynnikiem jest oÅ›wietlenie uliczne. Poza tym im wiÄ™cej pasów ruchu na drodze, tym wiÄ™ksze niebezpieczeÅ„stwo, ponieważ po danym obszarze przemieszcza siÄ™ wiÄ™cej pojazdów. JeÅ›li w danej okolicy jest droga z wieloma pasami ruchu, ryzyko wypadków w tym obszarze bÄ™dzie wiÄ™ksze – wskazuje dr Quynh Nguyen.

A to już wiesz?  DÅ‚ugie dojazdy do pracy mogÄ… nasilać objawy depresji. Optymalny czas naukowcy obliczyli na maksymalnie 30 minut

W miejscach, gdzie sÄ… chodniki, odnotowano nawet o 70 proc. mniej Å›miertelnych wypadków samochodowych w porównaniu z obszarami bez chodników. Na drogach jednopasmowych byÅ‚o o poÅ‚owÄ™ mniej takich zdarzeÅ„ niż na drogach wielopasmowych. W przypadku kolizji z udziaÅ‚em pieszych i rowerzystów ich liczba byÅ‚a mniejsza o 37 i 38 proc. Również Å›wiatÅ‚a uliczne i znaki stopu zapewniaÅ‚y wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo – wiÄ…zaÅ‚y siÄ™ z mniejszÄ… liczbÄ… wypadków samochodowych z udziaÅ‚em pieszych i rowerzystów.

Ciekawym wnioskiem z badania jest fakt, że na bezpieczeÅ„stwo korzystnie wpÅ‚ywa także wystÄ™powanie drzew przy drodze. To zupeÅ‚nie odwrotny wniosek od tego, który przez lata byÅ‚ używany przez samorzÄ…dy decydujÄ…ce siÄ™ na masowe wycinki przy trasach gminnych, powiatowych czy wojewódzkich. 

 Jedno z naszych badaÅ„ wykazaÅ‚o, że drzewa pomagajÄ… ograniczyć wskaźniki zaburzeÅ„ depresyjno-lÄ™kowych i przyczyniajÄ… siÄ™ do czÄ™stszego przemieszczania siÄ™ pieszo. Ponadto drzewa przydrożne ograniczajÄ… liczbÄ™ kolizji i wpÅ‚ywajÄ… na zachowanie kierowców – kiedy widzÄ… drzewa, odruchowo zwalniajÄ…. W ten sposób również zapobiegajÄ… one kolizjom pojazdów – mówi badaczka. – Wiemy także, że remonty dróg sÄ… zwiÄ…zane z podwyższonym ryzykiem kolizji pojazdów – w takich przypadkach mamy do czynienia ze zwężeniami i objazdami, możliwe sÄ… także nierównoÅ›ci – wszystkie te elementy stanowiÄ… czynniki ryzyka kolizji. Aby przeciwdziaÅ‚ać wypadkom z udziaÅ‚em pojazdów, należy budować wiÄ™cej chodników, montować oÅ›wietlenie uliczne, sadzić wiÄ™cej drzew, zachować ostrożność w przypadku dróg wielopasmowych, ponieważ na nich zdarza siÄ™ wiÄ™cej kolizji. JeÅ›li uda siÄ™ zapobiec choćby jednemu wypadkowi Å›miertelnemu w okolicy rocznie, oznacza to, że warto podejmować takie dziaÅ‚ania.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy