Wiadomości branżowe

Projekt ustawy o czasie pracy maszynistów budzi kontrowersje. Nowe prawo może być niekorzystne dla przewoźników i maszynistów

Projekt ustawy o czasie pracy maszynistów budzi kontrowersje. Nowe prawo może być niekorzystne dla przewoźników i maszynistów
Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany dotyczÄ…ce regulacji czasu pracy maszynistów budzÄ… wiele wÄ…tpliwoÅ›ci – zarówno ekspertów, jak i samych zainteresowanych. – Zamiast wzrostu bezpieczeÅ„stwa

Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany dotyczÄ…ce regulacji czasu pracy maszynistów budzÄ… wiele wÄ…tpliwoÅ›ci – zarówno ekspertów, jak i samych zainteresowanych. – Zamiast wzrostu bezpieczeÅ„stwa gÅ‚ównym skutkiem nowego prawa bÄ™dzie spadek efektywnoÅ›ci pracy maszynistów oraz ich wynagrodzeÅ„. Efektem ubocznym zmian może być odpÅ‚yw pracowników kolei do innych branż – przewiduje Jakub Majewski, prezes zarzÄ…du Fundacji Pro Kolej. Jak podkreÅ›la, system kontroli czasu pracy maszynistów dziaÅ‚a dobrze i wymaga jedynie udoskonalania, a nie rewolucji, jakÄ… proponuje rzÄ…d.

W pierwszej poÅ‚owie października w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znalazÅ‚ siÄ™ projekt ustawy o czasie pracy maszynistów przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Celem nowych przepisów jest stworzenie jednolitych norm dotyczÄ…cych jego wymiaru w odrÄ™bnym akcie prawnym, a także zmian w obowiÄ…zkach pracodawców, które majÄ… przyczynić siÄ™ do poprawy bezpieczeÅ„stwa ruchu kolejowego i przestrzegania standardów prawa pracy.

RzÄ…d zaproponowaÅ‚ zupeÅ‚nÄ… rewolucjÄ™ dotyczÄ…cÄ… regulacji czasu pracy maszynistów. Jest to dość kontrowersyjna propozycja, bo okazuje siÄ™ np., że maszynista, jako jedyny zawód w Polsce, może od momentu wyjÅ›cia z domu aż do powrotu do niego być w pracy. WedÅ‚ug nowych regulacji bÄ™dzie musiaÅ‚ zmieÅ›cić siÄ™ w 12 godzinach, by dojechać do miejsca pracy, aby objąć pociÄ…g, przejechać zaplanowanÄ… trasÄ™ i wrócić do domu. To dość zaskakujÄ…ce, bo nigdzie w transporcie nie ma tego typu regulacji – zauważa Jakub Majewski.

Nowe przepisy okreÅ›lajÄ…, że czas pracy maszynistów zatrudnionych na podstawie stosunku pracy nie może przekraczać oÅ›miu godzin na dobÄ™ i przeciÄ™tnie 40 godzin w tygodniu pracy oraz w okresie rozliczeniowym nieprzekraczajÄ…cym dwóch miesiÄ™cy. Dopuszczalne jest przedÅ‚użenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobÄ™, ale liczba godzin nadliczbowych nie może przekroczyć 150 godzin w roku kalendarzowym. Ponadto praca na stanowisku maszynisty wykonywana u kilku pracodawców podlega sumowaniu.

ChcielibyÅ›my jako branża racjonalnie gospodarować zasobami ludzkimi i dobrze zorganizować czas pracy maszynistów, aby byli efektywni i mogli bezpiecznie prowadzić pociÄ…g. Ale nie można zaliczyć caÅ‚ego czasu poza domem do czasu pracy, bo może siÄ™ okazać, że kiedy maszynista dojedzie na miejsce, w którym znajduje siÄ™ pociÄ…g, poÅ‚owa czasu, który może być przeznaczony na pracÄ™, bÄ™dzie już wykorzystana – zauważa prezes zarzÄ…du Fundacji Pro Kolej.

A to już wiesz?  Polskie systemy antenowe bÄ™dÄ… szukać życia na Jowiszu. Rodzime technologie coraz częściej wykorzystywane w miÄ™dzynarodowym sektorze kosmicznym

Zdaniem Jakuba Majewskiego pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku i móc bezpiecznie dojechać do domu, a 12 godzin pracy dla maszynisty to jest limit, którego w Å¼aden sposób nie powinno siÄ™ przekraczać.

– Jednak nie można przesunąć tego wahadÅ‚a w drugÄ… stronÄ™, bo to spowoduje, że część pociÄ…gów nie pojedzie, a towary trafiÄ… na drogi, które już sÄ… zatÅ‚oczone – wyjaÅ›nia. – Musimy ten system zbudować tak, żeby byÅ‚ efektywny. Skutki ustawy bÄ™dÄ… negatywne nie tylko dla przewoźników kolejowych, pasażerskich czy towarowych, ale również dla samych maszynistów. Bo jeżeli maszynista przez wiÄ™kszość swojego czasu pracy nie bÄ™dzie prowadziÅ‚ pociÄ…gu, to jego wynagrodzenie siÄ™ obniży.

Prezes Fundacji Pro Kolej zwraca również uwagÄ™, że projekt ustawy zawiera bardzo rygorystyczne zapisy dotyczÄ…ce limitów umożliwiajÄ…cych dorobienie u innego pracodawcy oraz pracÄ™ w nadgodzinach. To kolejna przyczyna możliwego spadku wynagrodzeÅ„.

ObowiÄ…zujÄ…ca ustawa o transporcie kolejowym daje bardzo konkretne narzÄ™dzia do kontroli czasu pracy. Już dziÅ› pracodawca zgÅ‚asza, ilu ma maszynistów oraz w jakim wymiarze etatu sÄ… zatrudnieni. UrzÄ…d Transportu Kolejowego skonstruowaÅ‚ przepisy, które wprowadzono dwa lata temu do ustawy, i przestrzeganie norm czasu pracy znacznie siÄ™ poprawiÅ‚o.

– Nie mamy na kolei takich problemów jak np. czÄ™sto sygnalizuje Inspekcja Transportu Drogowego, zatrzymujÄ…ca kierowców, którzy jadÄ… po 24 godziny bez odpoczynku. CaÅ‚a sÅ‚użba nadzoru ruchu, PKP Polskie Linie Kolejowe i poszczególni przewoźnicy bardzo skrupulatnie pilnujÄ… przestrzegania prawa. Nie potrzebujemy żadnej rewolucji. Potrzeba już tylko niewielkich zmian, aby każdy maszynista prowadziÅ‚ pociÄ…g bezpiecznie do celu – zapewnia Jakub Majewski.

WedÅ‚ug szacunków w Polsce brakuje okoÅ‚o 2–2,5 tys. maszynistów. Taka liczba dodatkowych pracowników spowodowaÅ‚aby, że maszyniÅ›ci nie braliby zleceÅ„ od kilku pracodawców. Na niedobory kadrowe wpÅ‚ywa fakt, że czas szkolenia nowych pracowników to ponad dwa lata, zwÅ‚aszcza że dziÅ› na kolei stosuje siÄ™ bardzo zaawansowane technologie, a dodatkowo wymogi zdrowotne sÄ… rygorystyczne.

A to już wiesz?  Polityka antysmogowa nie przynosi efektów. PostÄ™py sÄ… zbyt wolne, aby poprawić jakość powietrza w perspektywie dwóch–trzech lat

– Maszynista dziÅ› to nie jest umorusany wÄ™glem atleta, który musi z ogromnÄ… siłą angażować siÄ™ w prowadzenie pociÄ…gu. Teraz sÄ… komputery, nowoczesne urzÄ…dzenia, które pomagajÄ… czÅ‚owiekowi, a w zasadzie czÄ™sto prowadzÄ… pociÄ…g za niego. Maszynista nadzoruje tÄ™ skomplikowanÄ… aparaturÄ™ – tÅ‚umaczy prezes Fundacji Pro Kolej.

Jego zdaniem system szkolenia maszynistów pozostaÅ‚ w XIX wieku i nie przystaje do dzisiejszych czasów. Bardzo trudno namówić mÅ‚odych ludzi do wyboru tego zawodu, bo podczas szkoleÅ„ można odnieść wrażenie, że kolej w Polsce wciąż dziaÅ‚a tak jak w czasach parowozów.

Mamy nowoczesnÄ…, zinformatyzowanÄ… kolej i należaÅ‚oby szkolić maszynistów w odpowiedni sposób, wykorzystujÄ…c nowe technologie, np. narzÄ™dzia do edukacji online. Niestety perspektywa dwuletniej nauki i pÅ‚acy minimalnej przez dwa lata nie jest kuszÄ…ca. Wielu mÅ‚odych ludzi woli zostać kierowcÄ… lub pilotem niż maszynistÄ…. Co roku część osób pracujÄ…cych na kolei odchodzi na emeryturÄ™ i nie sposób znaleźć mÅ‚odych, którzy ich zastÄ…piÄ… – ubolewa Jakub Majewski.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy