Na poczÄ…tku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiÄ…zywać embargo na rosyjskÄ… ropÄ™, co oznacza, że przestanie ona pÅ‚ynąć do paÅ„stw UE drogÄ… morskÄ…. W ocenie prezesa POPiHN Leszka WiwaÅ‚y Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy bÄ™dziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skÄ…d sprowadzać ropÄ™, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiÄ…zania jest szereg kwestii zwiÄ…zanych z transportem surowca i logistykÄ….
– Polska jest w tym szczęśliwym poÅ‚ożeniu, że mamy dostÄ™p do morza, naftoport. Możemy też sprowadzać gotowe paliwa – zarówno benzynÄ™, jak i olej napÄ™dowy – do terminali paliwowych w zasadzie z każdej destynacji na Å›wiecie. Nasze potrzeby sÄ… zabezpieczone i jesteÅ›my gotowi zarówno na wstrzymanie dostaw przez stronÄ™ rosyjskÄ…, jak i wdrożenie szóstego pakietu sankcji wobec Rosji, czyli wstrzymanie dostaw ropy naftowej drogÄ… morskÄ… od 5 grudnia br. i dostaw oleju napÄ™dowego od 5 lutego 2023 roku – mówi agencji Newseria Biznes Leszek WiwaÅ‚a, dyrektor generalny Polskiej Organizacji PrzemysÅ‚u i Handlu Naftowego.
Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, jeszcze w kwietniu br. przychody ze sprzedaży rosyjskiej ropy stanowiÅ‚y 63 proc. dochodów dla budżetu centralnego i byÅ‚y gÅ‚ównym źródÅ‚em finansowania wydatków militarnych Kremla. Natomiast paÅ„stwa Unii Europejskiej odpowiadaÅ‚y łącznie za okoÅ‚o 40 proc. rosyjskich zysków zwiÄ…zanych z eksportem ropy. UE sprowadzaÅ‚a dotychczas z Rosji blisko 3 mln baryÅ‚ek ropy dziennie, co stanowiÅ‚o okoÅ‚o 25 proc. caÅ‚kowitego importu tego surowca. Pod koniec maja br. paÅ„stwa czÅ‚onkowskie uzgodniÅ‚y szósty pakiet sankcji, który obejmuje m.in. zakaz zakupu, importu lub transferu ropy naftowej i niektórych produktów ropopochodnych z Rosji do UE. W efekcie od 5 grudnia br. wejdzie w życie embargo na rosyjskÄ… ropÄ™ sprowadzanÄ… drogÄ… morskÄ… (obejmie ok. 2/3 unijnego importu), a od 5 lutego 2023 roku – embargo na rafinowane produkty ropopochodne.
Sankcje nie obejmÄ… na razie surowca przesyÅ‚anego drogÄ… lÄ…dowÄ…, czyli ropociÄ…giem Przyjaźń, ale Polska oraz Niemcy zobowiÄ…zaÅ‚y siÄ™ do dobrowolnego zrezygnowania z jego zakupów. To zaÅ› oznacza, że pod koniec tego roku Rosja straci łącznie ok. 90 proc. obecnej sprzedaży ropy do UE. AlternatywÄ… dla rosyjskiego surowca ma być m.in. zwiÄ™kszone wydobycie na Morzu PóÅ‚nocnym oraz import z USA i krajów OPEC+.
– Na Å›wiecie jest wiele paÅ„stw, które majÄ… zasoby ropy naftowej i technicznie jest możliwe, żeby tÄ™ produkcjÄ™ rosyjskÄ…, przeznaczonÄ… na eksport, zbilansować zwiÄ™kszeniem produkcji w paÅ„stwach arabskich, Afryce bÄ…dź Ameryce PóÅ‚nocnej i PoÅ‚udniowej – podkreÅ›la Leszek WiwaÅ‚a.
WedÅ‚ug danych Forum Energii Polska zużywa rocznie ok. 26,1 mln t ropy naftowej, przy czym tylko ok. 3 proc. produkuje na wÅ‚asne potrzeby. W 2020 roku zdecydowanÄ… wiÄ™kszość (25,4 mln t) sprowadziliÅ›my z zagranicy, gÅ‚ównie z Rosji (16,8 mln t). Jeszcze w 2000 roku import ropy naftowej wynosiÅ‚ 18 mln ton, a wiÄ™c na przestrzeni ostatnich dwóch dekad wzrósÅ‚ o 41 proc. JednoczeÅ›nie w tym samym czasie Polska znaczÄ…co (o ponad 30 pkt proc.) zmniejszyÅ‚a swoje uzależnienie od importu ropy z Rosji (choć wolumen sprowadzanego surowca pozostaÅ‚ taki sam i oscyluje wokóÅ‚ 16 mln t rocznie). O ile jeszcze w 2000 roku Polska byÅ‚a zależna od dostaw rosyjskiej ropy w 93 proc., o tyle w 2020 roku ten odsetek wyniósÅ‚ ok. 65 proc.
– Jest wiele paÅ„stw, z którymi mamy dobre relacje handlowe i z których do tej pory sprowadzaliÅ›my olej napÄ™dowy i ropÄ™. JeÅ›li chodzi o ropÄ™, sÄ… to Nigeria, Norwegia, Wielka Brytania, USA i Irak. Natomiast gotowe paliwa możemy sprowadzać w pierwszej kolejnoÅ›ci z paÅ„stw najbliższych, gÅ‚ównie Niemiec, Czech, SÅ‚owacji, Litwy i WÄ™gier, ale także ze Skandynawii, która ma ich pewne nadwyżki – mówi ekspert. – JeÅ›li zaÅ› to nie wystarczy, możemy siÄ™gnąć dalej. Naturalnym partnerem jest Arabia Saudyjska, która ma najwiÄ™kszÄ… rafineriÄ™ na Å›wiecie i bardzo duże moce przerobowe, wiÄ™c olej napÄ™dowy czy benzynÄ™ możemy sprowadzać z tego kierunku.
Dyrektor generalny POPiHN zauważa też, że dobrym rozwiązaniem byłby import ropy z Iranu, ponieważ jej parametry są bardzo zbliżone do ropy rosyjskiej.
– Jednak z przyczyn politycznych i z uwagi na objÄ™cie Iranu sankcjami miÄ™dzynarodowymi dzisiaj nie wydaje siÄ™ to prawdopodobne. Szanse sÄ… stosunkowo niewielkie – ocenia Leszek WiwaÅ‚a. – OczywiÅ›cie do niektórych gatunków ropy, bo wszystkich jest ponad 2 tys., trzeba odpowiednio przystosować rafinerie i czasem ten pierwszy etap wdrożeniowy jest pewnym wyzwaniem technologicznym. Jest to wyzwanie, któremu jesteÅ›my w stanie sprostać.
Jak zauważa Forum Energii, polskie rafinerie sÄ… już w zasadzie technicznie przystosowane do przerobu surowca innego niż rosyjski. DywersyfikacjÄ™ dostaw umożliwia przede wszystkim naftoport w GdaÅ„sku, który jest przygotowany do dużych przeÅ‚adunków. RosnÄ… one niemal z każdym rokiem (z wyjÄ…tkiem pandemicznego 2020) i w ubiegÅ‚ym osiÄ…gnęły rekordowy poziom 17,9 mln t przeÅ‚adowanej ropy naftowej i paliw pÅ‚ynnych (266 statków).
– JeÅ›li mielibyÅ›my sprowadzać całą ropÄ™ statkami, to jest przede wszystkim wyzwanie logistyczne, żeby, po pierwsze, te statki dopÅ‚ynęły do nas bezpiecznie, a po drugie, żeby je w odpowiedni sposób rozÅ‚adowywać, ponieważ to siÄ™ wiąże z ogromem pracy – mówi dyrektor generalny POPiHN.
Jak ocenia, to wÅ‚aÅ›nie logistyka, możliwoÅ›ci przeÅ‚adunkowe oraz transport z odlegÅ‚ych kierunków, a nie dostÄ™pność surowca, bÄ™dÄ… stanowić najwiÄ™ksze wyzwanie zwiÄ…zane z embargiem na rosyjskÄ… ropÄ™.
– Pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża. RoÅ›nie zainteresowanie tankowcami i koszty frachtu. Poza tym wczeÅ›niej statek pÅ‚ynÄ…Å‚ np. z Primorska przez dwa dni po spokojnym Morzu BaÅ‚tyckim, a teraz statek z Egiptu [Arabia Saudyjska dostarcza ropÄ™ rurociÄ…giem do terminala w Egipcie – red.] bÄ™dzie pÅ‚ynÄ…Å‚ miesiÄ…c po Morzu Åšródziemnym czy Atlantyku, gdzie mogÄ… go spotkać liczne sztormy. Ta sytuacja jest dużo trudniejsza – mówi Leszek WiwaÅ‚a. – Do tej pory nigdy nie przeprowadzaliÅ›my takich operacji. Na papierze z pewnoÅ›ciÄ… jesteÅ›my w stanie to zrobić, ale to, jakie bÄ™dÄ… warunki i czy bÄ™dziemy w stanie zabezpieczyć wszystkie potrzeby w 100 proc., to siÄ™ dopiero okaże. Wydaje mi siÄ™, że jest jednak szansa na to, że nie tylko zaspokoimy swoje potrzeby, ale bÄ™dziemy jeszcze zasilali chociażby rafinerie niemieckie.
