WedÅ‚ug wedding plannerów generacja Z to niezwykle wymagajÄ…ca grupa klientów, którzy przede wszystkim sÄ… zależni od nowinek technologicznych, dlatego to wÅ‚aÅ›nie oni wiodÄ… prym podczas ceremonii. Pary mÅ‚ode czÄ™sto na bieżąco streamujÄ… swoje wesela w sieci, nagrywajÄ… mnóstwo relacji, rolek i filmików do mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. DziÄ™ki temu ci, którzy nie uczestniczÄ… na żywo w wydarzeniu, mogÄ… je na bieżąco Å›ledzić online. Tym samym do lamusa przechodzÄ… tradycyjne pÅ‚yty DVD czy albumy ze zdjÄ™ciami. Wedding planerzy przewidujÄ…, że wkrótce w ich branży furorÄ™ bÄ™dzie robić technologia hologramowa i możliwość wirtualnego uczestnictwa w weselach.
Nie ma już najmniejszej wÄ…tpliwoÅ›ci, że generacja Z, znana również jako centennials lub post-millennials, która obejmuje osoby urodzone w latach 1997–2012, rewolucjonizuje polskie wesela. Jej przedstawiciele chÄ™tnie wytyczajÄ… nowe trendy, wykorzystujÄ… wszelkie dostÄ™pne technologie, nie bojÄ… siÄ™ innowacji i majÄ… specyficzne potrzeby. Firmy branży Å›lubnej muszÄ… wiÄ™c systematycznie powiÄ™kszać swoje portfolio.
– Pokolenie Z dopiero wchodzi na rynek, na razie stanowi mniej wiÄ™cej 30–40 proc. klientów. BiorÄ…c natomiast pod uwagÄ™ tzw. żywotność klienta w branży Å›lubnej, bo dla usÅ‚ugodawców klientem jest osoba, która od momentu zarÄ™czyn interesuje siÄ™ tematykÄ… zwiÄ…zanÄ… z organizacjÄ… wesela, zaczyna poszukiwać wedding plannerów, podwykonawców i korzysta w tym zakresie z pomocy ekspertów, czyli Å›rednio jest to okoÅ‚o dwóch–trzech lat, to w tym cyklu pokolenie Z stanowi okoÅ‚o 40–45 proc. w branży Å›lubnej – mówi agencji Newseria Lifestyle Robert PieczyÅ„ski, czÅ‚onek zarzÄ…du Polskiego Stowarzyszenia Wedding Plannerów i DecorAmor Academy.
Eksperci zauważajÄ…, że wizja wymarzonego wesela pokolenia Z mocno różni siÄ™ od tej, jakÄ… mieli przedstawiciele starszych pokoleÅ„. Te osoby majÄ… zupeÅ‚nie inne priorytety, dużą rolÄ™ w ich życiu odgrywa technologia, praktycznie caÅ‚y czas sÄ… online, używajÄ… wielu aplikacji i nie pozostaje to bez wpÅ‚ywu na ich postrzeganie Å›wiata i dokonywane wybory.
– Technologia zaczyna nam siÄ™ wkradać do branży i powoduje, że organizujemy wesela inaczej. Na przykÅ‚ad produkty finalne, czyli pamiÄ…tki, które zostajÄ… po weselu – albumy czy filmy nagrane na pÅ‚ytach lub na innych noÅ›nikach – do tej pory byÅ‚y bardzo ważne, natomiast pokolenie Z żyje tu i teraz. Ich albumem jest Instagram, TikTok, różne rolki, wiÄ™c oni chcÄ… mieć możliwość streamowania swoich wesel i poprzez różne technologiczne rozwiÄ…zania chcÄ… siÄ™ wszystkim na bieżąco dzielić z osobami, które nie mogÄ… uczestniczyć na żywo w danym wydarzeniu – mówi Robert PieczyÅ„ski.
Pary młode z pokolenia Z stawiają także na niezapomniane doświadczenia i angażowanie gości, oczekując niepowtarzalnej oprawy, scenografii, interaktywnych stref czy nowatorskich rozrywek.
Zmienia siÄ™ także sam sposób organizacji ceremonii Å›lubnej i wesela, do czego coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. PrzykÅ‚adem mogÄ… być wirtualne spacery po obiektach weselnych, wizualizacje 3D sal czy dekoracji, interaktywne strony internetowe umożliwiajÄ…ce planowanie przyjÄ™cia.
– Powoli do branży Å›lubnej zaczyna nam też pukać technologia zwiÄ…zana z hologramami. SÄ… już pierwsze zapytania, czy możemy wykreować jakiÅ› obraz czy wizerunek jakiejÅ› postaci technologiÄ… hologramowÄ…. Wkrótce pewnie pojawi siÄ™ też technologia zwiÄ…zana z metaversum czy wirtualne Å›wiaty. Za okoÅ‚o dwa–trzy lata bÄ™dziemy mogli wirtualnie uczestniczyć w weselu, które siÄ™ odbywa daleko stÄ…d – mówi czÅ‚onek zarzÄ…du Polskiego Stowarzyszenia Wedding Plannerów.
Aby nie wypaść z rynku, firmy zwiÄ…zane z branżą Å›lubnÄ… muszÄ… być gotowe na takÄ… rewolucjÄ™. Przede wszystkim trzeba bez skrupuÅ‚ów odrzucić dotychczasowe schematy i rozwiÄ…zania, które doskonale siÄ™ sprawdzaÅ‚y jeszcze kilka lat temu, a postawić na nowoÅ›ci. Kluczowa jest aktywna obecność na różnych platformach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych takich jak Instagram, Facebook, TikTok, WhatsApp czy Pinterest oraz tworzenie na nich atrakcyjnych wizualnie treÅ›ci z wykorzystaniem interaktywnych narzÄ™dzi.
– UsÅ‚ugodawcy muszÄ… mocno pracować nad komunikacjÄ…, bo miejsca podejmowania decyzji zakupowych siÄ™ zmieniajÄ…. Należy bardziej budować relacje z klientem w sieci i sprzedawać usÅ‚ugi inaczej niż do tej pory. I tak naprawdÄ™ firmy, które to dostrzegÄ…, przetrwajÄ… na rynku. MuszÄ… one jednak gdzieÅ› szukać wiedzy i korzystać z eksperckich szkoleÅ„, żeby dostosowywać pakiety swoich usÅ‚ug do potrzeb par mÅ‚odych. Tym bardziej że generacja Z to pokolenie mocno szukajÄ…ce personalizacji, bardzo indywidualnego podejÅ›cia, dlatego oferty muszÄ… być skrojone do ich potrzeb – dodaje Robert PieczyÅ„ski.
Jednym z przykÅ‚adów jest podejÅ›cie do ochrony Å›rodowiska i zrównoważonych decyzji. Pokolenie Z zwraca uwagÄ™ na proekologiczne aspekty dziaÅ‚alnoÅ›ci firm z branży Å›lubnej i może być bardziej skÅ‚onne wybrać dostawców, którzy majÄ… podobne podejÅ›cie do Å›rodowiska i kwestii spoÅ‚ecznych. Jednym z wyraźnych trendów jest organizacja tzw. zero waste wedding.
Na sposób planowania, decyzje i wybory generacji Z wpÅ‚ywajÄ… także istotne wydarzenia z ostatnich kilku lat, czyli pandemia COVID-19, wybuch wojny za wschodniÄ… granicÄ… czy kryzys inflacyjny.
– Lockdowny spowodowaÅ‚y, że trzeba byÅ‚o wszystko przesuwać, odwoÅ‚ywać. PowstawaÅ‚y wiÄ™c nowe usÅ‚ugi, wÅ›ród nich reorganizacja wesel. Poza tym bardzo mocno skróciÅ‚o siÄ™ tzw. okienko rezerwacyjne. KiedyÅ› pary mÅ‚ode dużo wczeÅ›niej bukowaÅ‚y terminy i usÅ‚ugodawców. Pandemia spowodowaÅ‚a natomiast, że wiele osób czekaÅ‚o z tym do ostatniej chwili, bo nie byÅ‚o wiadomo, czy bÄ™dzie można robić wesela, czy też nie. Zachowania konsumenckie zmieniÅ‚y siÄ™ i proces organizacji wesela mocno siÄ™ skróciÅ‚. KiedyÅ› wesele organizowaÅ‚o siÄ™ w ciÄ…gu póÅ‚tora roku, teraz organizujemy je w osiem miesiÄ™cy – mówi ekspert PSWP.
