Wiadomości branżowe

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing roÅ›nie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które majÄ… potencjaÅ‚ do rewolucjonizowania sposobu dziaÅ‚ania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz

Digital marketing roÅ›nie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które majÄ… potencjaÅ‚ do rewolucjonizowania sposobu dziaÅ‚ania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpÅ‚ywa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – PeÅ‚ne wykorzystanie potencjaÅ‚u AI wymaga jednak połączenia tej technologii z eksperckÄ… wiedzÄ…. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiÄ…zania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group. 

W ostatnich latach digital marketing szybko siÄ™ rozwija. WedÅ‚ug danych IAB Polska i PwC w 2023 roku dynamika wzrostu wydatków na cyfrowÄ… reklamÄ™ przyspieszyÅ‚a do 13 proc. r/r, a wartość tego rynku zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o ponad 870 mln zÅ‚, do poziomu blisko 7,8 mld zÅ‚. Co istotne, na polskim rynku komunikacja cyfrowa odpowiada już za 53 proc. wartoÅ›ci caÅ‚ego tortu reklamowego (wzrost o 1,5 pp. r/r), a internet wciąż jest kluczowym motorem napÄ™dowym rynku mediów, który w ub.r. wypracowaÅ‚ prawie 70 proc. wzrostu caÅ‚ego segmentu komunikacji. Wciąż widać też potencjaÅ‚ do dalszych wzrostów.

W digital marketingu można mówić już o „nowej erze” zarzÄ…dzania danymi, których przybywa w lawinowym tempie. Ekstrakcja i synteza tych danych z big data w small data pozwala na bardziej efektywne planowanie dziaÅ‚aÅ„ w kampaniach reklamowych.

– Konsumenci majÄ… do wyboru coraz wiÄ™cej źródeÅ‚ treÅ›ci, z których mogÄ… czerpać swojÄ… wiedzÄ™ o markach. I oni doskonale siÄ™ w tym odnajdujÄ…. A to powoduje to, że szybko roÅ›nie liczba punktów stycznoÅ›ci konsumentów w interakcjach z brandami, co z kolei przekÅ‚ada siÄ™ na lawinowy przyrost danych. Można powiedzieć, że mamy wrÄ™cz do czynienia z inflacjÄ… danych – mówi agencji Newseria Biznes  Adam Oskaldowicz, prezes zarzÄ…du i partner w agencji Performance Group. – My jako agencja, jako strategiczny partner naszych klientów, konwertujemy big data w small data. DziÄ™ki temu oni mogÄ… siÄ™ odnaleźć w gÄ…szczu tych danych i przekuć tÄ™ syntezÄ™ na faktyczny efekt biznesowy dla organizacji i brandów, którymi zarzÄ…dzajÄ….

Eksperci wskazujÄ… też, że w ostatnich latach widać na tym rynku kilka mocnych trendów, które majÄ… potencjaÅ‚ do rewolucjonizowania sposobu dziaÅ‚ania agencji i ich klientów. Katalizatorem tych zmian jest sztuczna inteligencja, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami. Wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy, a – jak wskazuje raport IAB Polska – kumulacja nowych aplikacji, algorytmów i rozwiÄ…zaÅ„ w zakresie AI w minionym roku ma konsekwencje dla branży wiÄ™ksze niż jakiekolwiek poprzednie zjawiska.

A to już wiesz?  Krajowe granty mogÄ… zachÄ™cić mÅ‚odych naukowców do rozwijania kariery w kraju. ZnaczÄ…cym wsparciem dla nich jest program START

– Na rynku zachodzÄ… ciekawe zmiany. Agencje sÄ… chÄ™tne i chcÄ… wdrażać innowacje, a klienci chcÄ… być zaskakiwani przez możliwoÅ›ci wykorzystania innowacyjnych narzÄ™dzi. A to, z czym mamy do czynienia w ostatnich kilku miesiÄ…cach w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji, to jest ogromna zmiana, to jest wÅ‚aÅ›ciwie zmiana paradygmatu rynkowego – mówi Artur KurasiÅ„ski, przedsiÄ™biorca, inwestor, który od ponad 20 lat Å›ledzi wpÅ‚yw technologii na firmy. – Można Å›miaÅ‚o powiedzieć, że w najbliższej dekadzie nie ma reklamy, nie ma performance marketingu, nie ma w ogóle żadnych dziaÅ‚aÅ„ kreatywnych bez udziaÅ‚u sztucznej inteligencji. To bÄ™dzie zaprzÄ…taÅ‚o gÅ‚owy i klientów, i agencji.

Jak wskazuje, AI w coraz wiÄ™kszym stopniu zmienia sposób, w jaki marki angażujÄ… klientów, personalizujÄ… kierowanÄ… do nich komunikacjÄ™ i optymalizujÄ… strategie reklamowe. DziÄ™ki sztucznej inteligencji specjaliÅ›ci ds. marketingu sÄ… w stanie przewidywać i szybciej reagować na rynkowe trendy.

– W ciÄ…gu 18 ostatnich miesiÄ™cy byliÅ›my, można powiedzieć, „zaatakowani” przez ChatGPT. Potem pojawiÅ‚a siÄ™ możliwość tworzenia obrazów, nastÄ™pnie okazaÅ‚o siÄ™, że możemy tworzyć już caÅ‚e sekwencje wideo. Być może za chwilÄ™ bÄ™dziemy tworzyli caÅ‚e kampanie na przysÅ‚owiowym automacie albo z prompta bÄ™dziemy wpisywać caÅ‚ość z naszego zlecenia i ono bÄ™dzie realizowane. MyÅ›lÄ™, że w bliskiej przyszÅ‚oÅ›ci możemy też liczyć na to, że wiele procesów bÄ™dzie wykonywanych proÅ›ciej i szybciej, ale ta automatyzacja nie bÄ™dzie usuwaÅ‚a ludzi z tego równania. BÄ™dzie ich wspierać, powodować, że nasza praca w branży kreatywnej, w branży reklamowej bÄ™dzie przyjemniejsza i przede wszystkim efektywniejsza – mówi Artur KurasiÅ„ski.

Eksperci wskazujÄ…, że coraz szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji bÄ™dzie wymagać kadr, które sÄ… do tego odpowiednio przygotowane. W tym kontekÅ›cie boom na AI to dla branży sprawdzian w zakresie umiejÄ™tnoÅ›ci szybkiej adaptacji nowych rozwiÄ…zaÅ„.

– W naszym przypadku połączenie sztucznej inteligencji z eksperckÄ… wiedzÄ… i doÅ›wiadczeniem pozwala kreować coraz bardziej efektywne rozwiÄ…zania, które dostarczamy klientom – mówi Adam Oskaldowicz z agencji Performance Group.

A to już wiesz?  Zdolność kredytowa Polaków w ciÄ…gu kilkunastu miesiÄ™cy spadÅ‚a o ponad poÅ‚owÄ™. Rynek spodziewa siÄ™ kolejnej podwyżki stóp procentowych

– Wszyscy musimy siÄ™ nagle przestawić na poznanie nowych narzÄ™dzi i zrozumienie tego procesu, który siÄ™ wiąże z wykorzystywaniem i szkoleniem algorytmów. A to jest też po prostu ogromna inwestycja finansowa – zauważa Artur KurasiÅ„ski.

Na rynek reklamowy w tej chwili ogromny wpÅ‚yw ma też fakt, że droga zakupowa konsumentów coraz częściej siÄ™ zaczyna i koÅ„czy w e-commerce.

– E-commerce roÅ›nie szybciej niż rynek, a jednym z trendów napÄ™dzajÄ…cych te wzrosty jest sztuczna inteligencja, która umożliwia nam hiperpersonalizacjÄ™ oferty dla klienta. Ta hiperpersonalizacja pozwala nam tak dostosować ofertÄ™, żeby ona byÅ‚a celowana, idealnie dopasowana do naszego odbiorcy – mówi Andżelika SokóÅ‚, kierowniczka sprzedaży e-commerce w Medicover Polska.

Chociaż okreÅ›lenie „hiperpersonalizacja” funkcjonuje od 20 lat, to dopiero teraz – za sprawÄ… rozwijajÄ…cych siÄ™ technologii, w tym gÅ‚ównie AI – zyskuje na znaczeniu. Z danych przytaczanych przez Performance Group wynika, że pokazywanie konsumentom spersonalizowanych treÅ›ci w czasie rzeczywistym to kluczowy czynnik zapewniajÄ…cy przewagÄ™ konkurencyjnÄ…. ZwÅ‚aszcza że czas jest dziÅ› dla nich najważniejszy – badania InsideSales pokazujÄ…, że konwersja, czyli okreÅ›lone dziaÅ‚ania konsumenta, np. dokonanie zakupu lub zapisanie siÄ™ do newslettera, jest nawet osiem razy wyższa w pierwszych piÄ™ciu minutach po nawiÄ…zaniu kontaktu z markÄ…. Z kolei dane z badaÅ„ CX Index wskazujÄ…, że marki stawiajÄ…ce w centrum doÅ›wiadczenia klienta osiÄ…gajÄ… zyski nawet o 60 proc. wyższe niż te, które zaniedbujÄ… tÄ™ kwestiÄ™.

– Technologia ma ogromne znaczenie dla doÅ›wiadczenia klienta w obszarze zdrowia, przede wszystkim jeżeli chodzi o bezpieczeÅ„stwo. UsÅ‚ugi zwiÄ…zane ze zdrowiem to sÄ… usÅ‚ugi, które wymagajÄ… zaopiekowania, użytkownik musi siÄ™ czuć bezpiecznie, musi wiedzieć, że jego dane nie wyjdÄ… na zewnÄ…trz. DziÄ™ki zaawansowanej technologii możemy zadbać o to bezpieczeÅ„stwo, ale również odpowiednio te dane wykorzystać – mówi Andżelika SokóÅ‚.

O przyszÅ‚oÅ›ci i trendach w digital marketingu eksperci rozmawiali podczas konferencji „Navigating Ahead. Digital Future Conference 2024”, zorganizowanej przez agencjÄ™ Performance Media, która jest jednÄ… z najwiÄ™kszych, niesieciowych agencji w regionie CEE i jednym z najwiÄ™kszych partnerów Google’a, Mety i TikToka w tym regionie. Po ponad 20 latach dziaÅ‚ania na rynku agencja, zatrudniajÄ…ca blisko 200 specjalistów, przechodzi wÅ‚aÅ›nie rebranding.

A to już wiesz?  Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zÅ‚. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy

– Przez 20 lat, zwÅ‚aszcza na rodzimym rynku, mieliÅ›my gÅ‚ównie jedno oblicze: ekspertów w zakresie performance’u, a klienci czasem nawet nie wiedzieli o peÅ‚nym spektrum naszych usÅ‚ug zwiÄ…zanych z media planningiem, tworzeniem komunikacji, tworzeniem kreacji, wartoÅ›ci marki, ich wizerunku i strategii. Dlatego stwierdziliÅ›my, że pora to wszystko szerzej zakomunikować do rynku i uÅ›wiadomić naszych obecnych i potencjalnych klientów, że jesteÅ›my agencjÄ… 360 w obszarze digital marketingu. Rebranding ma na celu podkreÅ›lenie tego – mówi Adam Oskaldowicz.

Od tej pory – z nowÄ… nazwÄ…, nowÄ… identyfikacjÄ… wizualnÄ… i rozszerzonym portfolio produktów i usÅ‚ug – agencja bÄ™dzie dziaÅ‚ać pod nazwÄ… Performance Group i w nowych strukturach, w których kluczowe kompetencje zostaÅ‚y skoncentrowane w trzech segmentach: mediowym (Performance Media), kreatywnym (Performance Create) i analityczno-danowym (Performance Data).

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy