Aktywność cyfrowa wpÅ‚ywa na plastyczność mózgu u dzieci w krytycznych okresach ich rozwoju. Efektem przeciążenia ekspozycjÄ… na bodźce wzrokowe może być pogorszenie pamiÄ™ci roboczej i spowolnienie reakcji. SpÄ™dzanie przez dzieci dużo czasu przed ekranem negatywnie wpÅ‚ywa też na zdolnoÅ›ci jÄ™zykowe i koncentracjÄ™. JednoczeÅ›nie granie w gry wideo może stymulować pewne obszary mózgu, odpowiedzialne m.in. za podejmowanie decyzji. Do takich wniosków doszli naukowcy z Hongkongu po przeanalizowaniu dziesiÄ…tek badaÅ„ z tego obszaru.
– Ludzki mózg ksztaÅ‚towany jest przez otoczenie i doÅ›wiadczenia. W pierwszej kolejnoÅ›ci chcieliÅ›my wiedzieć, czy dynamiczny rozwój urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych ma wpÅ‚yw na rozwój mózgu u dziecka oraz w jaki sposób urzÄ…dzenia te go ksztaÅ‚tujÄ… – mówi agencji Newseria Innowacje dr Dandan Wu z Education University of Hong Kong. – Co istotne, nie uważamy, by urzÄ…dzenia cyfrowe wiÄ…zaÅ‚y siÄ™ z samymi niebezpieczeÅ„stwami i negatywnymi konsekwencjami. StaÅ‚y siÄ™ one nieodłączonym elementem życia we wspóÅ‚czesnym spoÅ‚eczeÅ„stwie. Problem polega na tym, że nie wiemy do koÅ„ca, jak wpÅ‚ywajÄ… na mózg dzieci na wczesnych etapach ich rozwoju. I to wÅ‚aÅ›nie skÅ‚oniÅ‚o nas do podjÄ™cia badaÅ„.
Naukowcy dokonali przeglÄ…du literatury poÅ›wiÄ™conej korzystaniu z rozwiÄ…zaÅ„ cyfrowych przez dzieci i powiÄ…zanego z nimi rozwoju mózgu. WziÄ™li pod lupÄ™ badania dotyczÄ…ce dzieci w wieku od szóstego miesiÄ…ca do 12. roku życia, na który przypada koniec ksztaÅ‚towania kompetencji jÄ™zykowych. PrzeglÄ…d literatury objÄ…Å‚ łącznie 30 tys. dzieci, które najczęściej korzystaÅ‚y z różnego typu mediów ekranowych. W sumie naukowcy przeanalizowali 33 badania neuroobrazowe z lat 2000–2023. W 23 odnotowano wpÅ‚yw urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych na plastyczność mózgu: 15 z nich wskazywaÅ‚o na negatywne skutki, dwa daÅ‚y mieszane wyniki, a sześć publikacji dowodziÅ‚o, że korzystanie z ekranów może pod pewnymi wzglÄ™dami pozytywnie ksztaÅ‚tować funkcje mózgu.
Część publikacji wskazuje na negatywny wpÅ‚yw urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych na korÄ™ przedczoÅ‚owÄ… mózgu odpowiedzialnÄ… za pamięć roboczÄ… i reakcje, pÅ‚at ciemieniowy, który wpÅ‚ywa na przetwarzanie bodźców, takich jak dotyk czy odczuwanie temperatury, pÅ‚at skroniowy, kluczowy dla jÄ™zyka, pamiÄ™ci i sÅ‚uchu, oraz pÅ‚at potyliczny, dziÄ™ki któremu interpretujemy informacje wzrokowe.
– Dzieci, które spÄ™dzajÄ… dużo czasu na grach wideo, bÄ™dÄ… miaÅ‚y wiÄ™cej problemów z wysÅ‚awianiem siÄ™. Jeżeli natomiast zbyt dÅ‚ugo przebywajÄ… w sieci, może u nich dojść do spadku objÄ™toÅ›ci pewnych obszarów mózgu, co bÄ™dzie miaÅ‚o konsekwencje dla funkcji jÄ™zykowych i kontroli emocji. BÄ™dÄ… miaÅ‚y problemy z formuÅ‚owaniem zdaÅ„ czy radzeniem sobie ze swoimi emocjami. Z kolei czÄ™ste codzienne korzystanie z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych może wywrzeć wpÅ‚yw na funkcje mózgu w zakresie przetwarzania wzrokowego – wymienia prof. Hui Li z WydziaÅ‚u Edukacji i Rozwoju CzÅ‚owieka na Education University of Hong Kong.
Okazuje siÄ™, że dla mózgu dziecka dużym wyzwaniem jest multitasking, czyli wielozadaniowość, a im wiÄ™cej czasu spÄ™dza ono przed ekranem, tym trudniej zachować mu jasność myÅ›lenia i kontrolÄ™ nad sobÄ….
– Po pierwsze, dÅ‚ugotrwaÅ‚a ekspozycja na tego typu bodźce ingeruje w funkcje mózgu, co może prowadzić do spowolnienia pamiÄ™ci roboczej oraz szybkoÅ›ci reakcji. Dziecko bÄ™dzie miaÅ‚o na przykÅ‚ad problemy ze skupieniem uwagi. Nie bÄ™dzie też w stanie powstrzymać siÄ™ od używania urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych takich jak ipady czy smartfony. Po drugie, mózg dziecka bÄ™dzie reagowaÅ‚ silniej na rozpraszajÄ…ce dźwiÄ™ki, np. w grach. Za każdym razem, gdy usÅ‚yszy charakterystyczny dźwiÄ™k z gry, przyciÄ…gnie on jego uwagÄ™, odwracajÄ…c jÄ… od nauki – tÅ‚umaczy prof. Hui Li.
Profesor porównuje mózg dziecka do komputera. UrzÄ…dzenie, w którym zainstalujemy za dużo aplikacji i programów, zajmiemy pamięć na dysku, bÄ™dzie dziaÅ‚aÅ‚o wolniej, a w koÅ„cu siÄ™ zepsuje. W takiej sytuacji jedyne opcje to zakup wiÄ™kszego dysku, dodatkowej pamiÄ™ci lub nowego komputera. JeÅ›li dziecko bÄ™dzie spÄ™dzaÅ‚o za dużo czasu przed ekranem, osÅ‚abnie jego zdolność do przyjmowania pÅ‚ynÄ…cych z zewnÄ…trz informacji. Pamięć robocza zostanie przeciążona nadmiarem zadaÅ„.
– Może dojść do zmian w funkcjonowaniu lub strukturze mózgu. Wydaje siÄ™, że jest to dobry powód, by ograniczać ilość czasu, jakie dzieci spÄ™dzajÄ… przed ekranem, i zachÄ™cać je do robienia innych rzeczy, jak np. zabawa na Å›wieżym powietrzu czy pójÅ›cie do lasu – radzi badacz z Education University of Hong Kong. – Każdy medal ma jednak dwie strony. Choć skupiamy siÄ™ na negatywnych aspektach, wiadomo, że majÄ… one pod pewnymi wzglÄ™dami również korzystny wpÅ‚yw. IstniejÄ… na przykÅ‚ad badania pokazujÄ…ce, że interakcja z urzÄ…dzeniami i Å›rodowiskiem cyfrowym może stymulować pewne obszary, np. pÅ‚at czoÅ‚owy, który odgrywa ważnÄ… rolÄ™ w funkcjach wykonawczych, w tym pamiÄ™ci roboczej, przesuniÄ™ciu poznawczym, podejmowaniu decyzji czy samokontroli. Tego typu korzystanie z urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych można porównać do chodzenia na siÅ‚owniÄ™. W tym przypadku treningowi poddawany jest mózg.
Pytanie, jak chronić mózg dziecka w obecnej cyfrowej rzeczywistoÅ›ci, pozostaje otwarte. Badacze podkreÅ›lajÄ…, że przed naukÄ… stoi wyzwanie dogłębnego zbadania tego tematu, a przed decydentami podjÄ™cie dziaÅ‚aÅ„, które pomogÄ… rodzicom i opiekunom bezpiecznie prowadzić dzieci po cyfrowym Å›wiecie.
– Kluczowe znaczenie ma ustalenie, które elementy cyfrowego Å›rodowiska majÄ… toksyczny wpÅ‚yw. Dopiero wtedy bÄ™dziemy w stanie stworzyć odpowiednie rozwiÄ…zania zapewniajÄ…ce naszym dzieciom ochronÄ™. Potrzebne sÄ… dalsze badania empiryczne – ocenia dr Dandan Wu. – OglÄ…danie telewizji okazaÅ‚o siÄ™ mniej szkodliwe, niż przez dÅ‚ugi czas sÄ…dzono. Musimy jednak pamiÄ™tać, że przykÅ‚adowo ograniczenia dotyczÄ…ce pokazywania w telewizji scen przemocy wprowadzono dopiero wówczas, gdy istniaÅ‚o wystarczajÄ…co dowodów naukowych potwierdzajÄ…cych ich szkodliwość.
Jak podkreślają naukowcy, trzeba mieć na uwadze, że wpływ tych technologii jest długofalowy.
– W perspektywie 10–20 lat te nowoczesne rozwiÄ…zania z całą pewnoÅ›ciÄ… spowodujÄ… zmiany w mózgu, które bÄ™dÄ… dziedziczone. Możemy mieć pewność, że za 20–50 lat mózgi ludzi bÄ™dÄ… wyglÄ…dać w dużym stopniu inaczej niż obecnie – mówi prof. Hui Li. – Można zatem powiedzieć, że urzÄ…dzenia cyfrowe wpÅ‚ywajÄ… na ksztaÅ‚t ludzkiej ewolucji. Mamy za sobÄ… 10 tys. lat ewolucji, a w tym momencie wkraczamy w jej nowy etap – erÄ™ cyfrowÄ…. UrzÄ…dzenia cyfrowe i narzÄ™dzia sztucznej inteligencji wywrÄ… ogromny wpÅ‚yw na ksztaÅ‚t naszych mózgów i zmiana ta może przejść na kolejne pokolenia.
WedÅ‚ug wytycznych Åšwiatowej Organizacji Zdrowia dzieci poniżej pierwszego roku życia nie powinny w ogóle korzystać z urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych, a dzieci w wieku dwóch–czterech lat maksymalnie mogÄ… spÄ™dzać przed ekranem godzinÄ™ dziennie, ale im mniej, tym lepiej. Tymczasem, jak wynika z badania przeprowadzonego przez AkademiÄ™ Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, w Polsce ponad poÅ‚owa dzieci do szóstego roku życia korzysta ze smartfonów, tabletów lub laptopów Å›rednio przez godzinÄ™ i 15 minut dziennie. Trzy czwarte rodziców piÄ™cio- i szeÅ›ciolatków oraz poÅ‚owa rodziców trzy- i czterolatków pozwala im korzystać z cyfrowych narzÄ™dzi mobilnych. Smartfona używa co 10. dziecko przed pierwszym rokiem życia. Prawie dwie trzecie rodziców daje swoim pociechom urzÄ…dzenia cyfrowe jako nagrodÄ™ albo jako sposób na zahamowanie pÅ‚aczu i marudzenia malucha. Dzieci najczęściej oglÄ…dajÄ… filmy, filmiki i klipy wideo, nieco rzadziej grajÄ… w gry, a najrzadziej korzystajÄ… z programów i aplikacji edukacyjnych.
