Na polskich drogach codziennie ginie Å›rednio pięć osób, a co trzecia ofiara wypadku to skutek nadmiernej prÄ™dkoÅ›ci. W 2024 roku życie straciÅ‚o z tej przyczyny 638 osób, a ponad 26 tys. kierowców odebrano prawo jazdy za jazdÄ™ w mieÅ›cie o ponad 50 km/h szybciej, niż pozwalajÄ… przepisy. Do wiÄ™kszej rozwagi za kierownicÄ… ma skÅ‚onić kampania PZU i Policji „Mistrzu, zwolnij”, która potrwa do koÅ„ca wrzeÅ›nia.
– Bardzo wnikliwie badamy bezpieczeÅ„stwo na drogach i mogÄ™ podkreÅ›lić, że w ostatnich latach ono siÄ™ poprawia, ale nie na tyle, abyÅ›my mogli uznać, że jest w peÅ‚ni bezpiecznie. Przez ostatnie lata odnotowaliÅ›my znaczÄ…cy spadek liczby ofiar Å›miertelnych, ale jest ona nadal nieakceptowalna spoÅ‚ecznie – 1896 osób zginęło w ubiegÅ‚ym roku na polskich drogach. To tak, jakbyÅ›my wymazali na mapie jakieÅ› maÅ‚e miasteczko – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria nadinsp. Roman Kuster, pierwszy zastÄ™pca komendanta gÅ‚ównego Policji.
W ciÄ…gu ostatnich 10 lat na polskich drogach zginęło blisko 25 tys. osób. W 2024 roku Policja odnotowaÅ‚a ponad 21 tys. wypadków drogowych, niemal 1,9 tys. ofiar Å›miertelnych i blisko 25 tys. rannych. Tylko podczas tegorocznych wakacji na polskich drogach miaÅ‚o miejsce 4666 wypadków – o 135 wiÄ™cej niż rok temu. WzrosÅ‚a też liczba osób rannych (5538 wobec 5309 w 2024 roku).
– NajczÄ™stszÄ… przyczynÄ… wypadków nie jest nadmierna prÄ™dkość, choć to jeden z gÅ‚ównych czynników wpÅ‚ywajÄ…cych na wypadki, ale nieustÄ…pienie pierwszeÅ„stwa. NiewÄ…tpliwie jednak przekroczenie dozwolonej prÄ™dkoÅ›ci jest najbardziej Å›miercionoÅ›ne. 638 osób zginęło w ubiegÅ‚ym roku na polskich drogach w wyniku wÅ‚aÅ›nie niedostosowania prÄ™dkoÅ›ci, czyli przekÅ‚adajÄ…c to na liczbÄ™ wszystkich ofiar Å›miertelnych z ubiegÅ‚ego roku, co trzecia ofiara Å›miertelna na drogach to wynik niedostosowania prÄ™dkoÅ›ci – wylicza Roman Kuster.
Z danych Komendy GÅ‚ównej Policji wynika, że w 2024 roku z winy kierujÄ…cych pojazdami doszÅ‚o do 19 636 wypadków. GÅ‚ównymi przyczynami wypadków byÅ‚o nieustÄ…pienie pierwszeÅ„stwa przejazdu (5169) oraz niedostosowanie prÄ™dkoÅ›ci do warunków ruchu (4269). W ubiegÅ‚ym roku Policja odnotowaÅ‚a ponad 2,4 mln przekroczeÅ„ prÄ™dkoÅ›ci (ponad 6,6 wykroczeÅ„ dziennie). Jak ocenia zastÄ™pca KGP, zaostrzone kary za nadmiernÄ… prÄ™dkość zaczynajÄ… już przynosić efekty. Dodatkowo trwajÄ… prace nad nowym taryfikatorem kar.
– BÄ™dzie jeszcze ostrzej traktowaÅ‚ osoby, które przekraczajÄ… dozwolonÄ… prÄ™dkość. Poza karami pieniężnymi zostaÅ‚ kilka lat temu wprowadzony przepis pozbawiajÄ…cy na trzy miesiÄ…ce prawa jazdy osoby, które przekraczajÄ… dozwolonÄ… prÄ™dkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym. W ubiegÅ‚ym roku ponad 26 tys. osób straciÅ‚o w ten sposób prawo jazdy. Wydaje siÄ™, że również w tym zakresie mamy jeszcze bardzo wiele do zrobienia – ocenia pierwszy zastÄ™pca komendanta gÅ‚ównego Policji.
Do problemu nadmiernej prÄ™dkoÅ›ci odnosi siÄ™ nowa kampania PZU i Policji „Mistrzu, zwolnij”, która potrwa do koÅ„ca wrzeÅ›nia.
– Kampania jest skierowana do wszystkich kierowców, ponieważ wiÄ™kszość z nich ma skÅ‚onność do przeceniania swoich możliwoÅ›ci – wskazuje Agnieszka Å»ebrowska, dyrektorka Biura Sponsoringu i Prewencji w PZU.
– Bardzo nam zależy na tym, aby z kampaniÄ… dotrzeć do każdego kierowcy w Polsce. Uważamy, że każdy z nas czasem jest mistrzem kierownicy, przekracza prÄ™dkość, przejeżdża na żóÅ‚tym Å›wietle czy wyprzedza w takim miejscu, w którym wyprzedzić nie powinien. Zdarza nam siÄ™ być nieostrożnym, a ta nieostrożność nawet w najmniejszym aspekcie może zagrozić życiu naszemu, naszych bliskich albo innych uczestników ruchu – mówi Marta Strzyżewska, dyrektorka Biura Marketingu w PZU.
Na dużą pewność siebie kierowców wskazaÅ‚o badanie przeprowadzone w 2022 roku przez PolskÄ… IzbÄ™ UbezpieczeÅ„. 96 proc. badanych okreÅ›liÅ‚o samych siebie jako dobrych kierowców, zaÅ› 82 proc. stwierdziÅ‚o, że wykonujÄ…c manewry, zawsze bezbłędnie ocenia sytuacjÄ™ na drodze. JednoczeÅ›nie ponad poÅ‚owa oceniÅ‚a, że można jeździć szybko i bezpiecznie, a podobny odsetek wskazaÅ‚, że doÅ›wiadczeni kierowcy mogÄ… siÄ™ poruszać pojazdem z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…, nie powodujÄ…c wypadków. Co czwarty badany (27 proc.) twierdzi, że przekraczanie prÄ™dkoÅ›ci w mieÅ›cie o 30 km/h nadal gwarantuje bezpieczeÅ„stwo.
Z badania PIU wynika także, że polscy kierowcy majÄ… sporÄ… tolerancjÄ™ dla Å‚amania przepisów. W wyjÄ…tkowych sytuacjach sÄ… bardziej skÅ‚onni dopuszczać m.in. możliwość wyprzedzania innego samochodu osobowego „na trzeciego”, wyrażajÄ… również przyzwolenie na wyprzedzanie innego samochodu osobowego bezpoÅ›rednio przed przejÅ›ciem dla pieszych.
– Polacy uważajÄ…, że jeżdżą bardzo dobrze i że sÄ… mistrzami kierownicy, my staramy siÄ™ nieco te stereotypy zmienić, bo tak naprawdÄ™ nie czujemy siÄ™ bezpiecznie na polskich drogach. Co najważniejsze, do wiÄ™kszoÅ›ci wypadków dochodzi nie wtedy, kiedy jest ciemno, kiedy pada deszcz i jest Å›lisko, ale wÅ‚aÅ›nie na terenie zabudowanym, w peÅ‚nym Å›wietle dziennym, wtedy, kiedy jest sucho i, wydawaÅ‚oby siÄ™, bezpiecznie – podkreÅ›la Agnieszka Å»ebrowska.
W ramach kampanii przygotowano milion naklejek na auta z hasÅ‚em „Mistrzu, zwolnij”. W ramach wspóÅ‚pracy z PolicjÄ… jej funkcjonariusze, w czasie kontroli drogowych na drogach w caÅ‚ej Polsce, bÄ™dÄ… wrÄ™czać kampanijne naklejki i ulotki oraz edukować kierowców na temat bezpiecznej jazdy. Naklejki bÄ™dÄ… również rozdawać agenci oraz pracownicy oddziaÅ‚ów PZU, którzy na co dzieÅ„ majÄ… kontakt z klientami.
– ChcielibyÅ›my, żeby te naklejki znalazÅ‚y siÄ™ na samochodach i żeby przypominaÅ‚y kierowcom i innym uczestnikom ruchu drogowego, że prawdziwe mistrzostwo to jeżdżenie zgodnie z przepisami i zgodnie z przepisowÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… – podkreÅ›la dyrektorka Biura Sponsoringu i Prewencji w PZU.
W ramach kampanii przygotowano także spoty, które bÄ™dÄ… wyÅ›wietlane w telewizji, internecie i mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych oraz kinach w caÅ‚ej Polsce. Zaplanowano także konkursy, w których nagrodÄ… jest szkolenie bezpiecznej jazdy, oraz przejazd tzw. safety car, który ma wpÅ‚ynąć na wyobraźniÄ™ kierowców i sprowokować ich do refleksji na temat bezpiecznej jazdy.
– Safety car to samochód oznaczony logotypem naszej akcji, który jeździ w sposób absolutnie zgodny ze wszystkimi przepisami. WyÅ›wietla także prÄ™dkość, z którÄ… jedzie, która jest oczywiÅ›cie taka, jaka powinna być, wÅ‚aÅ›nie po to, żeby uÅ›wiadomić kierowcom, ile tak naprawdÄ™ wynosi 50 km/h w obszarze zabudowanym – mówi Marta Strzyżewska.
Nowa kampania zostaÅ‚a uruchomiona dekadÄ™ po poprzedniej, bardzo popularnej wÅ›ród Polaków, której hasÅ‚em byÅ‚o: „STOP wariatom drogowym”.
– Temat bezpieczeÅ„stwa na polskich drogach siÄ™ absolutnie nie zdezaktualizowaÅ‚, nadal statystyki, które Å›ledzimy, sÄ… zatrważajÄ…ce – mówi dyrektorka Biura Marketingu w PZU.
– Kampania „Mistrzu, zwolnij” wpisuje siÄ™ w politykÄ™ Grupy PZU jako ubezpieczyciela, polegajÄ…cÄ… na dbaniu o bezpieczeÅ„stwo i zdrowie Polaków, a szczególnie o dbanie o bezpieczeÅ„stwo na drogach – przypomina Agnieszka Å»ebrowska.
