Wiadomości branżowe

Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne

Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
Odpowiedzialność biznesu, w tym e-handlu, jest dla konsumentów coraz ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Ten aspekt bierze pod uwagÄ™ dwie trzecie z nich – wynika z raportu e-Izby. Część

Odpowiedzialność biznesu, w tym e-handlu, jest dla konsumentów coraz ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Ten aspekt bierze pod uwagÄ™ dwie trzecie z nich – wynika z raportu e-Izby. Część klientów deklaruje, że dopÅ‚aca do ekologicznego opakowania, a na przesyÅ‚kÄ™ może poczekać dÅ‚użej, byleby przyszÅ‚a skompletowana, nie na raty. – Konsumenci niestety nie sÄ… Å›wiadomi tego, że zwroty, do których oczywiÅ›cie majÄ… prawo, sÄ… nieekologiczne – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezeska  Izby Gospodarki Elektronicznej.

Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-commerce” wynika, że polscy konsumenci sÄ… zadowoleni z poziomu odpowiedzialnoÅ›ci e-handlu w Polsce. WiÄ™kszość z nich uważa, że polski e-commerce jest prowadzony w sposób odpowiedzialny i jest to jego przewaga konkurencyjna na arenie europejskiej. Nie skupia siÄ™ bowiem tylko na sprzedaży, ale i na edukacji konsumenta. To procentuje.

– Odpowiedzialność biznesu i odpowiedzialność e-handlu jest bardzo istotnym elementem, który funkcjonuje zarówno w Å›wiadomoÅ›ci konsumenta, jak i biznesu. WedÅ‚ug naszego najnowszego raportu, „Odpowiedzialny e-commerce”, ponad 60 proc. konsumentów wskazuje, że bardzo ważne jest dla nich, czy sklep prowadzi odpowiedzialnie biznes, ponieważ ma to wpÅ‚yw na jego decyzje zakupowe, czy kupuje w danym sklepie i czy bÄ™dzie również polecaÅ‚ ten sklep – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Patrycja Sass-Staniszewska.

WedÅ‚ug raportu e-Izby 67 proc. konsumentów wskazuje, że bardzo ważne jest dla nich, czy sklep prowadzi swój biznes odpowiedzialnie. WÅ›ród najważniejszych dla e-commerce konsumentów, czyli klientów kupujÄ…cych przynajmniej dwa razy w miesiÄ…cu lub częściej, odsetek wyczulonych na kwestiÄ™ odpowiedzialnoÅ›ci sprzedawców odsetek byÅ‚ jeszcze wyższy i siÄ™gnÄ…Å‚ prawie 80 proc. Oznacza to, że bacznie obserwujÄ… oni dziaÅ‚ania sklepów i weryfikujÄ… je jako miejsce zakupowe godne lub niegodne zaufania. 

– Konsumenci patrzÄ… na odpowiedzialność e-sklepu wielopÅ‚aszczyznowo, dokonujÄ…c zakupów przez internet, patrzÄ…, czy sklep oferuje produkty naturalne, w jaki sposób przeprowadza dostawÄ™, w jaki sposób pakuje produkty – wymienia prezeska e-Izby.

A to już wiesz?  PFR planuje przeglÄ…d ustawy o pracowniczych planach kapitaÅ‚owych. Możliwa aktualizacja przepisów

Klienci mogÄ… coraz dÅ‚użej czekać na dostawÄ™ zamówienia, tylko po to, aby przyszÅ‚o ono skompletowane – deklaruje to 40 proc. internautów. Nawet trzy dni na dostawÄ™ skÅ‚onna jest poczekać poÅ‚owa badanych. Z kolei 61 proc. badanych internautów zwraca uwagÄ™ na to, czy przesyÅ‚ka zapakowana zostaÅ‚a w sposób ekologiczny. To postÄ™p – rok wczeÅ›niej deklarowaÅ‚o to 55 proc. internautów.

Mniej chÄ™tnie jednak godzimy siÄ™ na dopÅ‚atÄ™ za ekologiczne opakowanie: godzi siÄ™ na to 28 proc. badanych konsumentów, podczas gdy rok temu byÅ‚o ich 42 proc. Można to tÅ‚umaczyć kryzysem gospodarczym i widmem inflacji. Polacy, jeÅ›li godzÄ… siÄ™ na dopÅ‚atÄ™ do ekologicznego opakowania, wskazali, że może być to nie wiÄ™cej niż od 3 do 5 zÅ‚. W wiÄ™kszoÅ›ci jednak chcieliby dopÅ‚acić maksymalnie do 2 zÅ‚.

– W rozwoju odpowiedzialnego e-handlu dla konsumenta jest bardzo ważne także to, czy sklep jest dostÄ™pny i na ile dziaÅ‚a sprawnie obsÅ‚uga klienta, kiedy konsument ma dodatkowe zapytania. Chodzi o to, żeby jak najbardziej racjonalnie dokonywaÅ‚ on zakupów przez internet oraz Å¼eby mniej zwracaÅ‚ – tÅ‚umaczy ekspertka.

OpiniÄ™ o tym, że zwroty sÄ… szkodliwe dla Å›rodowiska, potwierdza jedynie co trzeci badany. Internauci wskazujÄ…, że w dokonywaniu bardziej odpowiedzialnych wyborów podczas zakupów, czyli generowaniu mniejszej liczby zwrotów, bardzo pomogÅ‚yby im szczegóÅ‚owe opisy produktów, informacje o skÅ‚adzie i pochodzeniu, dobrej jakoÅ›ci zdjÄ™cia bÄ…dź wideo prezentujÄ…ce produkty, a także różne nowoczesne rozwiÄ…zania uÅ‚atwiajÄ…ce dopasowanie produktów do swojego rozmiaru i wyglÄ…du w przypadku branży modowej i kosmetycznej, bÄ…dź wnÄ™trza domu czy mieszkania w przypadku mebli i różnych artykuÅ‚ów dekoracyjnych.

Konsumenci niestety nie sÄ… Å›wiadomi tego, że zwroty sÄ… nieekologiczne. Wiadomo, że prawo do zwrotu ma każdy konsument kupujÄ…cy na terenie Unii Europejskiej, ma 14 dni na poinformowanie sklepu, że chce zwrócić towar, nastÄ™pnie 14 dni na oddanie towaru. I to jest fantastyczne prawo. Natomiast my edukujemy konsumenta, by kupowaÅ‚ racjonalnie i odpowiedzialnie, by tych zwrotów byÅ‚o jak najmniej, ponieważ zwroty majÄ… ogromnie negatywny wpÅ‚yw na ekologiÄ™ – przypomina Patrycja Sass-Staniszewska.

A to już wiesz?  PGE planuje potężne inwestycje w infrastrukturÄ™ dystrybucyjnÄ…. Organizuje warsztaty dla potencjalnych wykonawców

Jedynie jedna czwarta badanych zupeÅ‚nie nie zauważa nieetycznych lub nieekologicznych praktyk sklepów internetowych. To Å›wiadczy o tym, że Å›wiadomość polskiego konsumenta jest na wysokim poziomie. Chce on zresztÄ… uczestniczyć w odpowiedzialnym e-handlu i sam sugeruje sklepom internetowym różnego rodzaju rozwiÄ…zania. MajÄ… swoje oczekiwania, dobrze okreÅ›lone, mimo że znajomość pojęć zwiÄ…zanych z odpowiedzialnym rozwojem wciąż nie jest wÅ›ród polskich konsumentów wysoka. Tylko 17 proc. badanych potrafi zdefiniować, czym jest etyka w e-commerce, a 13 proc. wie, czym jest zrównoważony rozwój lub spoÅ‚ecznie odpowiedzialny biznes.

– Za najbardziej proekologiczne konsumenci uznajÄ… re-commerce, czyli podobnÄ… sprzedaż używanych rzeczy w handlu – wskazuje prezeska e-Izby. – Bardzo uważnie konsumenci zwracajÄ… uwagÄ™ na te kwestie i dokonujÄ… zakupów w internecie wÅ‚aÅ›nie w tych sklepach, które w ten sposób podchodzÄ… do odpowiedzialnoÅ›ci biznesu. WskazujÄ… również, że z przyjemnoÅ›ciÄ… podjÄ™liby pracÄ™ w takim biznesie

Zrównoważonemu rozwojowi przychylne sÄ… natomiast same przedsiÄ™biorstwa. SwojÄ… firmÄ™ jako odpowiedzialnÄ… w e-commerce oceniÅ‚o w tym roku 100 proc. badanych, a 83 proc. potwierdziÅ‚o, że to postÄ™powanie wynika z wartoÅ›ci w niej wyznawanych. OkoÅ‚o poÅ‚owa firm ma już wytyczone kierunki odpowiedzialnego e-biznesu, a 60 proc. wpisaÅ‚o w strategiÄ™ zrównoważony rozwój. Praktycznie wszystkie badane firmy potwierdziÅ‚y też, że odnoszÄ… korzyÅ›ci z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny. Najczęściej sÄ… to korzyÅ›ci wizerunkowe, ale także strategiczne oraz ekonomiczne. Sami przedsiÄ™biorcy podkreÅ›lajÄ… także, że sprawdzajÄ… pod kÄ…tem odpowiedzialnego podejÅ›cia swoich partnerów.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy