Podczas gdy przewozy pasażerskie bijÄ… kolejne rekordy, rynek przewozów towarowych w Polsce notuje spadki. – Sytuacja na kolei towarowej zdecydowanie nie jest dobra, w najlepszym razie możemy mówić o stagnacji – ostrzega Adrian Furgalski, przewodniczÄ…cy zarzÄ…du Railway Business Forum (RBF) i prezes ZDG TOR. Jego zdaniem niezbÄ™dny jest pilny, caÅ‚oÅ›ciowy plan ratunkowy dla rynku cargo.
– W przewozach pasażerskich mamy rekordy wÅ‚aÅ›ciwie w każdym miesiÄ…cu, tu idziemy ostro do góry, natomiast chyba zapomnieliÅ›my o rynku przewozów towarowych – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria Adrian Furgalski. – Nie sÄ…dzÄ™, żeby siÄ™ można byÅ‚o pocieszać, że w wielu krajach Europy Zachodniej te spadki sÄ…, bo my mamy podstawowy problem, który nas odróżnia.
Tym problemem jest to, że polska kolej towarowa jest wciąż silnie uzależniona od przewozów masowych, przede wszystkim wÄ™gla. Tymczasem zapotrzebowanie na ten surowiec gwaÅ‚townie maleje. RozwijajÄ…cy siÄ™ segment przewozów kontenerowych – choć roÅ›nie wraz z obrotami portów morskich – nie jest w stanie w prosty sposób jeden do jednego zastÄ…pić malejÄ…cych wolumenów wÄ™gla.
– Na pewno od rzÄ…du trzeba wymagać pilnego planu ratunkowego, nie tylko dla PKP Cargo, ale dla caÅ‚ego rynku cargo – mówi prezes ZDG TOR.
WedÅ‚ug danych UrzÄ™du Transportu Kolejowego w ciÄ…gu trzech kwartaÅ‚ów br. kolejÄ… podróżowaÅ‚o niemal 323,4 mln osób – to ponad 19,7 mln wiÄ™cej (+6,5 proc.) w porównaniu rok do roku. Natomiast przewóz towarów w tym samym czasie spadÅ‚: w okresie styczeÅ„–wrzesieÅ„ kolejÄ… przewieziono prawie 160,6 mln t Å‚adunków, czyli o 6 mln t mniej (-3,6 proc.) niż w analogicznym okresie zeszÅ‚ego roku. W samym wrzeÅ›niu zaobserwowano wzrost do ponad 18,6 mln t Å‚adunków, czyli o ponad 0,6 mln t (+3,4 proc.) w porównaniu z wrzeÅ›niem 2024 roku. Masa Å‚adunków byÅ‚a o ponad 0,4 mln t wyższa (+2,4 proc.), wzrosÅ‚a również praca przewozowa – o prawie 62,2 mln tonokilometrów (+1,3 proc.). Pod wzglÄ™dem masy przewiezionych towarów oraz wartoÅ›ci pracy przewozowej wrzesieÅ„ okazaÅ‚ siÄ™ drugim najlepszym miesiÄ…cem 2025 roku. Prezes UTK podkreÅ›liÅ‚, że jest to dÅ‚ugo oczekiwany pozytywny sygnaÅ‚ dla rynku kolejowych przewozów towarowych. Aby jednak mówić o trwaÅ‚ym ożywieniu rynku, potrzeba kilku kolejnych miesiÄ™cy pozytywnych rezultatów.
– Na pewno jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej, bo bardzo szybko postÄ™puje proces likwidacji tzw. wÄ…skich gardeÅ‚, które sÄ… szczególnie istotne dla transportu towarowego. W 2004 roku byÅ‚o ich aż 7 tys. W tym roku schodzimy do okoÅ‚o 1,7 tys. miejsc, gdzie coÅ› nie gra w infrastrukturze i wpÅ‚ywa na ruch pociÄ…gów – wyjaÅ›nia Adrian Furgalski.
Dobrym przykÅ‚adem jest modernizacja linii nadodrzaÅ„skiej. Za relatywnie niewielkÄ… – jak na skalÄ™ inwestycji – kwotÄ™ 500 mln zÅ‚ ok. 300 km wybranych odcinków ma zostać zmodernizowanych do przyszÅ‚ego roku.
– To jest wÅ‚aÅ›ciwie linia dedykowana pociÄ…gom towarowym. DziÅ› czÄ™sto jedziemy tam 50–60 km/h, a po zakoÅ„czeniu prac wszÄ™dzie bÄ™dziemy mieli podniesionÄ… prÄ™dkość do 100 km/h – mówi przewodniczÄ…cy zarzÄ…du RBF.
Usuwanie wÄ…skich gardeÅ‚ i inwestycje w utrzymanie infrastruktury sÄ… jednymi ze strategicznych postulatów zawartych w „PiÄ…tce dla kolejowego transportu towarowego”. To przedstawiona na ostatnim Kongresie Kolejowym inicjatywa organizacji branżowych, m.in. Railway Business Forum, której celem jest stworzenie solidnych fundamentów dla zwiÄ™kszenia udziaÅ‚u kolei w przewozach towarów i pobudzenia transportu intermodalnego. Kolejny postulat dotyczy rozwoju kolejowej infrastruktury punktowej: terminali intermodalnych, punktów Å‚adunkowych i bocznic poprzez systemowe wsparcie paÅ„stwa.
– Razem z innymi organizacjami chcielibyÅ›my zaproponować trochÄ™ kija, trochÄ™ marchewki. Bo owszem, zaÅ‚adujemy kontener w porcie w GdaÅ„sku czy Gdyni, ale nie wyrzucimy go przecież w polu, musimy mieć wiÄ™cej terminali i punktów Å‚adunkowych. I to, co dzisiaj jest bardzo przykrÄ… sprawÄ…: kiedy powstajÄ… kolejne fabryki czy centra logistyczne, chwalÄ… siÄ™ tym, jak duży bÄ™dzie tam ruch samochodów ciężarowych. W bardzo wielu przypadkach za pÅ‚otem takiej fabryki czy magazynu jest linia kolejowa i nikt nie wpada na pomysÅ‚, żeby siÄ™ wpiąć do sieci. Chcemy wiÄ™c zaproponować taki program bocznicowy, gdzie na przykÅ‚ad paÅ„stwo dofinansowaÅ‚oby poÅ‚owÄ™ kosztów odbudowy czy budowy bocznicy – mówi Adrian Furgalski. – CaÅ‚y czas apelujemy o to, żeby wiÄ™cej Å›rodków byÅ‚o przeznaczonych na powstanie nowych terminali intermodalnych, bo mamy ich za maÅ‚o w stosunku do potrzeb i mamy je nierównomiernie rozÅ‚ożone. SÄ… województwa jak Å›wiÄ™tokrzyskie czy kujawsko-pomorskie, gdzie w ogóle takiego terminalu nie ma.
Braki w sieci terminali sprawiajÄ…, że transport kontenerowy nie może rozwinąć peÅ‚ni swojego potencjaÅ‚u, a przedsiÄ™biorcy nadal wybierajÄ… drogÄ™. Przeciążenie gÅ‚ównych arterii, takich jak autostrady A2, A4 i A1, generuje ogromne koszty spoÅ‚eczne i Å›rodowiskowe. Dlatego też w ramach „piÄ…tki” organizacje apelujÄ… o ustanowienie i wdrożenie korytarzy kolejowych dla transportu ciężkiego. W opinii ekspertów wymaga to m.in. systemu dofinansowania usÅ‚ug kolejowych, systemu opÅ‚at dla przewoźników drogowych wykonujÄ…cych przewozy tranzytowe przez PolskÄ™ czy dopÅ‚at Å›rodowiskowych.
W tle sÄ… też zobowiÄ…zania unijne. Jak przypomina Adrian Furgalski, zobowiÄ…zaliÅ›my siÄ™, żeby do 2030 roku przynajmniej 30 proc. Å‚adunków na dystansach powyżej 300 km trafiÅ‚o na kolej, a do 2050 roku ma to być już poÅ‚owa. Jednak aby te cele byÅ‚y choć w części realne, kolej towarowa musi otrzymać bardziej wyrównane warunki konkurencji z transportem drogowym.
– To bardzo czÄ™sto jest podkreÅ›lane przez przewoźników kolejowych, że nie majÄ… równych szans konkurencji z transportem drogowym, skoro my za każdy metr torów kolejowych musimy zapÅ‚acić, a drogowcy raptem za 5 tys. z kawaÅ‚kiem – wskazuje prezes RBF.
Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że z powodu nieproporcjonalnego obciążenia opÅ‚atami za dostÄ™p do infrastruktury i energiÄ™ trakcyjnÄ…, które stanowiÄ… 25–35 proc. kosztów przewozów, kolejowe przewozy towarowe od lat tracÄ… udziaÅ‚y w rynku. PomysÅ‚em na rozwiÄ…zanie tego problemu jest przygotowanie wieloletniego cennika PKP Polskie Linie Kolejowe z istotnÄ… obniżkÄ… opÅ‚at dla przewoźników towarowych (30–50 proc.) oraz stabilnymi ulgami dla przewozów intermodalnych.
