W UE trwajÄ… prace nad zmianÄ… dyrektywy tytoniowej, która ma w wiÄ™kszym stopniu uwzglÄ™dniać nowatorskie wyroby tytoniowe i ujednolicić przepisy akcyzowe w paÅ„stwach czÅ‚onkowskich. Nowe przepisy miaÅ‚yby wejść w życie najwczeÅ›niej w 2024 roku, ale eksperci przekonujÄ…, że Polska powinna wczeÅ›niej zmienić krajowe regulacje dotyczÄ…ce akcyzy. DziÅ› obowiÄ…zujÄ…ce przepisy wprowadzajÄ… dysproporcjÄ™, preferujÄ…c podgrzewacze tytoniu w stosunku do zwykÅ‚ych papierosów, co nie tylko zagraża konkurencji na rynku, ale także powoduje znaczÄ…cy ubytek dla budżetu. Eksperci postulujÄ… zmianÄ™ sposobu naliczania akcyzy oraz jej podniesienie.
– Stawki akcyzowe wobec tych wyrobów sÄ… jednymi z najniższych w Europie i wynikajÄ… z przekonania, że te produkty sÄ… mniej szkodliwe, co może mieć potwierdzenie w niektórych badaniach. Niestety te wyroby również wciÄ…gajÄ… i uzależniajÄ…, powodujÄ…, że wielu mÅ‚odych ludzi zaczyna palić wÅ‚aÅ›nie od wyrobów nowatorskich, czyli podgrzewaczy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Artur Bartoszewicz ze SzkoÅ‚y GÅ‚ównej Handlowej w Warszawie i wspóÅ‚pracownik Instytutu JagielloÅ„skiego.
Zgodnie z najnowszymi badaniami pracowni badawczej Maison &Partners zrealizowanymi na zlecenie Federacji Konsumentów nowatorskie wyroby tytoniowe sÄ… najbliższymi substytutami tradycyjnych papierosów, dlatego – zdaniem eksperta – poziom opodatkowania powinien te dwie kategorie zbliżać. Tymczasem w obecnym systemie wystÄ™puje duża dysproporcja w wysokoÅ›ci podatku akcyzowego w stosunku do różnego typu wyrobów.
– Jeżeli chcemy zachować konkurencjÄ™ na rynku, musimy go stabilizować mechanizmami podatkowymi, a tutaj mamy do czynienia z sytuacjÄ…, w której wyroby nowatorskie, czyli podgrzewacze, sÄ… traktowane w sposób wyraźnie preferencyjny w stosunku do tzw. wyrobów tradycyjnych. Ten mechanizm dysproporcji rynkowych, po pierwsze, dewastuje rynek, a po drugie, robi bardzo niebezpiecznÄ… rzecz, jakÄ… jest utrata dochodów podatkowych. Szacunki wskazujÄ… na ubytek rzÄ™du od miliarda, nawet do póÅ‚tora miliarda zÅ‚otych rocznie. Najbardziej racjonalnym rozwiÄ…zaniem jest próba zbliżenia rozwiÄ…zaÅ„ stosowanych w Polsce do Å›rednich stawek na poziomie europejskim i proporcji utrzymywanych w wiÄ™kszoÅ›ci krajów Unii Europejskiej miÄ™dzy wyrobami tradycyjnymi a nowatorskimi – ocenia ekspert SGH i IJ.
Jak zauważa dr Artur Bartoszewicz w opracowanym wspólnie z mecenasem RafaÅ‚em Iniewskim raporcie „Wyroby tytoniowe i nikotynowe w Polsce”, opublikowanym pod egidÄ… Instytutu JagielloÅ„skiego, stosowana w Polsce i kilku innych krajach praktyka opierajÄ…ca podstawÄ™ opodatkowania na wadze tytoniu umożliwia producentom wprowadzanie modyfikacji polegajÄ…cych na obniżeniu jego zawartoÅ›ci, zmniejszajÄ…c tym samym wysokość podatku akcyzowego (np. zmniejszenie wagi tytoniu w sztyfcie do podgrzania). Jako rozwiÄ…zanie najbardziej racjonalne eksperci proponujÄ… opodatkowanie nie od wagi tytoniu, ale od liczby sztuk (sztyftów) do podgrzewania. Jak podkreÅ›lajÄ…, akcyza od wyrobów nowatorskich wymaga nie tylko zmiany sposobu obliczenia, ale także istotnego podwyższenia jej wysokoÅ›ci.
Zdaniem autorów raportu za modelowe rozwiÄ…zanie należaÅ‚oby uznać przepisy przyjÄ™te w czerwcu br. w Niemczech. DotyczÄ… one m.in. wprowadzenia progresywnej stawki minimum akcyzowego, tzn. umiarkowanego, rocznego podwyższenia stawek akcyzy przez kolejne pięć lat wedÅ‚ug Å›ciÅ›le okreÅ›lonego schematu.
– Trzeba wprowadzić podatek w sposób oparty na analizie rynkowej, elastycznoÅ›ci popytu i elastycznoÅ›ci dochodu, tak żeby z jednej strony zapewnić wpÅ‚ywy budżetowe, a z drugiej strony nie spowodować ucieczki klienta w sposób niekontrolowany, szczególnie do szarej strefy – podkreÅ›la dr Artur Bartoszewicz. – Nie należy siÄ™ spodziewać, że akurat w przypadku wyrobów nowatorskich i podgrzewaczy dojdzie do radykalnego pojawienia siÄ™ tego typu wyrobów w szarej strefie, bo to jest po prostu nieopÅ‚acalne. Mechanizm dostarczania produktów w ramach szarej strefy wymaga okreÅ›lonej efektywnoÅ›ci finansowej, której nie uzyska siÄ™ w przypadku tego typu wyrobów.
Zagrożenia zwiÄ…zane ze zbyt radykalnÄ… podwyżkÄ… podatków dobrze pokazuje przykÅ‚ad WÅ‚och, które w 2015 roku prowadziÅ‚y tzw. podatek konsumpcyjny. RzÄ…d spodziewaÅ‚ siÄ™ uzyskać z tytuÅ‚u wysokiego podatku dodatkowe wpÅ‚ywy budżetowe w kwocie 86 mln euro za 2015 rok. Tymczasem plan ten udaÅ‚o siÄ™ wykonać tylko w ok. 6 proc. W 2016 roku ponownie zaplanowano 85 mln euro, jednakże rzeczywiste wpÅ‚ywy uplasowaÅ‚y siÄ™ na jeszcze niższym poziomie niż w 2015 roku.
Rozwinęła siÄ™ za to szara strefa, dodatkowo na skutek wyroku sÄ…du rzÄ…d byÅ‚ zmuszony zawiesić akcyzÄ™ od pÅ‚ynów beznikotynowych, osÅ‚abiÅ‚a siÄ™ kondycja wÅ‚oskiej branży zajmujÄ…cej siÄ™ tym biznesem, a wzrosÅ‚o znaczenie zakupów w zagranicznych sklepach internetowych. Dlatego eksperci apelujÄ…, by kwestiÄ™ zmiany przepisów oprzeć na analizach rynkowych. Dostarczanie takich analiz Ministerstwu Finansów to zadanie Forum Akcyzowego, powoÅ‚anego w maju br. zespoÅ‚u opiniodawczo-doradczego gromadzÄ…cego biznes, organizacje branżowe i doradców podatkowych, które z koÅ„cem wrzeÅ›nia zakoÅ„czyÅ‚o prace.
– Forum Akcyzowe jest bardzo ważnym miejscem wymiany myÅ›li, poglÄ…dów, ale przede wszystkim zderzenia siÄ™ lobby, które ma charakter otwarty, jawny i oparty na badaniach – mówi ekspert SGH i IJ. – Najważniejsze, byÅ›my podejmowali decyzje w oparciu o rzeczywiste dane i analizÄ™ zachowaÅ„ konsumenckich, a przede wszystkim trendów, które na rynku wystÄ™pujÄ…. W tym zakresie Forum Akcyzowe ma szansÄ™ pokazać siÄ™ jako przestrzeÅ„ dyskusji miÄ™dzy biznesem, uczestnikami rynku a decydentami i Ministerstwem Finansów.
Autorzy raportu „Wyroby tytoniowe i nikotynowe w Polsce” podkreÅ›lajÄ…, że wczeÅ›niejsze uchwalenie wÅ‚asnych regulacji akcyzowych – dostosowanych do unijnych realiów – może zwiÄ™kszyć pozycjÄ™ negocjacyjnÄ… Polski na szczeblu unijnym, a w konsekwencji, po wejÅ›ciu w życie zharmonizowanych przepisów, pozwoli wdrożyć mniej drastyczne dla polskich przedsiÄ™biorców zmiany w akcyzie.
