Wysokie ceny to jedna z najwiÄ™kszych barier dla kierowców, którzy chcieliby siÄ™ przesiąść do samochodu elektrycznego. WedÅ‚ug sondażu YouGov przeprowadzonego dla organizacji Transport & Environment nawet 20 proc. nabywców nowych samochodów w Polsce zamierza kupić elektryka. Odsetek chÄ™tnych wzrasta do 31 proc., gdyby na rynku pojawiÅ‚ siÄ™ maÅ‚y model o wartoÅ›ci 25 tys. euro. W rozwoju elektromobilnoÅ›ci mogÅ‚yby m.in. pomóc dotacje do zakupu elektryka dla osób mniej zarabiajÄ…cych. We Francji podobny program biÅ‚ rekordy popularnoÅ›ci.
– Wzrost cen objÄ…Å‚ w ostatnich latach wszystkie samochody na rynku – zarówno elektryczne, jak i spalinowe, ponieważ producenci koncentrujÄ… siÄ™ na dużych modelach premium. W innych częściach Å›wiata, np. w Chinach, gdzie producenci dostarczajÄ… samochody dla wszystkich segmentów rynku, ceny pojazdów spadÅ‚y. Dlatego staramy siÄ™ propagować tÄ™ koncepcjÄ™ w Europie, dziÄ™ki temu Å›rednia cena mogÅ‚aby spaść podobnie jak w Chinach. Obecnie oczekujemy, że jeÅ›li chodzi o pojazdy analogiczne, przykÅ‚adowo VW Polo i jego elektryczny odpowiednik, ich ceny zrównajÄ… siÄ™ w ciÄ…gu najbliższych dwóch–trzech lat – ocenia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Anna Krajinska, manager ds. emisji pojazdów i jakoÅ›ci powietrza w Transport & Environment.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez organizacjÄ™ pozarzÄ…dowÄ… Transport & Environment (T&E), opartego na analizie firmy konsultingowej Syndex, cena to najwiÄ™ksza przeszkoda w zakupie samochodu elektrycznego. WedÅ‚ug sondażu YouGov co piÄ…ta osoba, która zamierza kupić nowy samochód w tym roku, wybierze pojazd elektryczny. SpoÅ›ród tych, którzy stwierdzili, że najprawdopodobniej kupiliby samochód z silnikiem spalinowym, 13 proc. stwierdziÅ‚o, że przerzuciÅ‚oby siÄ™ na samochód elektryczny, gdyby na rynku pojawiÅ‚ siÄ™ maÅ‚y model o wartoÅ›ci 25 tys. euro (110 tys. zÅ‚). SpoÅ›ród tych, którzy nie wiedzieli, 21 proc. zdecydowaÅ‚oby siÄ™ na zakup samochodu elektrycznego, gdyby pojawiÅ‚ siÄ™ wybór maÅ‚ego, taniego modelu.
Z analizy T&E wynika, że tylko 17 proc. sprzedawanych aut elektrycznych należy do segmentu B, który jest bardziej przystÄ™pny cenowo. W segmencie aut spalinowych ten odsetek wynosi 37 proc. Z kolei w segmencie D te proporcje sÄ… odwrotne – 28 proc. w przypadku elektryków i 13 proc. w przypadku aut spalinowych. WedÅ‚ug ekspertki europejscy producenci, skupiajÄ…c siÄ™ na segmencie premium i SUV-ach, hamujÄ… masowe wejÅ›cie pojazdów elektrycznych na rynek.
– Przede wszystkim to cena jest problemem. Problematyczny jest również wybór, ponieważ nie ma tylu modeli aut elektrycznych ze wszystkich segmentów jak w przypadku aut z silnikiem spalinowym. Producenci samochodów muszÄ… wiÄ™c wprowadzić na rynek peÅ‚nÄ… gamÄ™ modeli. OczywiÅ›cie konsumenci nadal przyzwyczajajÄ… siÄ™ do tej technologii, ale z ich opinii wynika, że naprawdÄ™ przekonujÄ… siÄ™ do aut elektrycznych. Gdy sprawiÄ… sobie pierwszy taki samochód i zacznÄ… z niego korzystać, zdajÄ… sobie sprawÄ™, że to naprawdÄ™ proste – przekonuje Anna Krajinska.
Jak przewidujÄ… eksperci T&E w ubiegÅ‚orocznej analizie, maÅ‚e auta elektryczne za 25 tys. euro mogÄ… być rentowne do 2025 roku, z marżą szacowanÄ… na poziomie 4 proc. Postawienie na takÄ… produkcjÄ™ mogÅ‚oby spowodować, że europejskie pojazdy bÄ™dÄ… mogÅ‚y konkurować z elektrykami „made in China”, które sÄ… dziÅ› oferowane znacznie taniej. W Polsce, przeliczajÄ…c odsetek zainteresowanych zakupem maÅ‚ego auta elektrycznego, wzrost sprzedaży mógÅ‚by siÄ™gnąć 46 tys. sztuk.
Zdaniem ekspertki w zwiÄ™kszeniu poziomu elektromobilnoÅ›ci mogÅ‚yby również pomóc programy socjalne, np. w formie dopÅ‚at do elektryków dla osób mniej zarabiajÄ…cych. PrzykÅ‚adem może być wprowadzony we Francji leasing socjalny, w ramach którego można wynająć samochód elektryczny. Niedawno rzÄ…d poinformowaÅ‚, że ze wzglÄ™du na ogromne zainteresowanie i możliwoÅ›ci budżetu program zostaje wstrzymany co najmniej do koÅ„ca roku.
– Program jest skierowany do osób o niskich dochodach i umożliwia wynajem pojazdów elektrycznych za 50–150 euro miesiÄ™cznie. W pierwszym okresie dziaÅ‚ania programu w ciÄ…gu zaledwie dwóch miesiÄ™cy z leasingu skorzystaÅ‚o ponad 50 tys. osób, co wyraźnie pokazuje, że jest duże zapotrzebowanie i chęć ze strony osób o niskich dochodach, aby przejść na auta elektryczne, również tych, które jeszcze nie mogÄ… sobie na nie pozwolić. Takie programy uruchomione w innych krajach Europy mogÅ‚yby przysÅ‚użyć siÄ™ koncepcji e-mobilnoÅ›ci dostÄ™pnej dla wszystkich – tÅ‚umaczy przedstawicielka Transport & Environment.
Inna możliwość przyspieszenia elektryfikacji transportu to zmiana we flotach aut sÅ‚użbowych. Z ubiegÅ‚orocznego „Barometru Flotowego”, tworzonego przez Arval Mobility Observatory, wynika, że polscy przedsiÄ™biorcy sÄ… gotowi do powiÄ™kszenia flot samochodowych bardziej niż firmy w innych krajach Europy. ChcÄ… jeździć elektrykami gÅ‚ównie z uwagi na niższe koszty eksploatacji – ponad 70 proc. chce korzystać ze zelektryfikowanych aut osobowych. Co trzecia firma (35 proc.) zamierza w ciÄ…gu trzech lat wprowadzić do flot elektryczne samochody osobowe, a 16 proc. firm już je ma.
– UE zajmuje siÄ™ obecnie przepisami, które majÄ… przyspieszyć przechodzenie na pojazdy elektryczne przez przedsiÄ™biorstwa. Ustalenie standardu, zgodnie z którym wszystkie samochody firmowe do roku 2030 powinny być elektryczne, jest skutecznym sposobem na przyspieszenie elektryfikacji. Taka polityka jest również korzystna dla konsumentów prywatnych, ponieważ w ciÄ…gu dwóch–czterech lat takie samochody trafiajÄ… na rynek wtórny. WiÄ™kszość konsumentów prywatnych obecnie korzysta z aut używanych. MogÅ‚oby to być wiÄ™c doskonaÅ‚e źródÅ‚o aut elektrycznych dla tych osób – przekonuje Anna Krajinska.
