Wiadomości branżowe

Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał

Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
Z koÅ„cem lipca br. po polskich drogach jeździÅ‚o 70 579 samochodów osobowych i użytkowych o napÄ™dzie caÅ‚kowicie elektrycznym (BEV) – wynika z danych Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego oraz Polskiego

Z koÅ„cem lipca br. po polskich drogach jeździÅ‚o 70 579 samochodów osobowych i użytkowych o napÄ™dzie caÅ‚kowicie elektrycznym (BEV) – wynika z danych Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego oraz Polskiego Stowarzyszenia Nowej MobilnoÅ›ci. Choć aut z zielonymi tablicami przybywa, udziaÅ‚ elektryków w sprzedaży nowych pojazdów jest zaledwie kilkuprocentowy. To jeden z najsÅ‚abszych wyników w Unii Europejskiej. JednoczeÅ›nie producenci aut mówiÄ… o jednym z najwiÄ™kszych potencjaÅ‚ów dla aut z napÄ™dem elektrycznym. 

Polski ZwiÄ…zek PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej MobilnoÅ›ci (PSNM) monitorujÄ… rynek aut elektrycznych, stale aktualizujÄ…c Licznik ElektromobilnoÅ›ci. Z danych wynika, że od stycznia do lipca 2024 roku liczba aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi wzrosÅ‚a o 14 102 sztuki. Ten wynik przekÅ‚ada siÄ™ na szeÅ›cioprocentowy wzrost wobec analogicznego okresu w ubiegÅ‚ym roku. 

 Polska jest jednym z najbardziej elektrosceptycznych krajów w Unii Europejskiej. UdziaÅ‚y elektryków sÄ… niewielkie – nie osiÄ…gajÄ… czÄ™sto nawet 3 proc. w sprzedaży samochodów nowych. JednoczeÅ›nie jest krajem, gdzie jest duży potencjaÅ‚, by tych samochodów sprzedawać wiÄ™cej. Przede wszystkim rzecz dotyczy tego, by te samochody byÅ‚y bardziej dostÄ™pne, druga kwestia – żeby warunki ich kupowania też byÅ‚y bardziej stabilne, aby nie zmieniaÅ‚y siÄ™ regularnie w czasie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes StanisÅ‚aw Dojs z Hyundai Motor Poland.

Perspektywy rozwoju rynku samochodów elektrycznych sÄ… coraz lepsze. WedÅ‚ug danych PZPM oraz PSNM stale rozwija siÄ™ infrastruktura Å‚adowania takich pojazdów. Na koniec lipca 2024 roku w naszym kraju na 4163 stacjach dziaÅ‚aÅ‚y 7563 ogólnodostÄ™pne punkty, przy których można uzupeÅ‚nić energiÄ™ w autach na prÄ…d. Prawie co trzeci (29 proc.) stanowiÅ‚y szybkie punkty Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym. Tylko w lipcu br. uruchomiono 308 nowych. Z nowej analizy Powerdot Data Center wynika, że miÄ™dzy najbliższymi stacjami Å‚adowania w Polsce Å›rednia odlegÅ‚ość wynosi ok. 3,3 km. Przy pÅ‚ynnej jeździe ich pokonanie zajmuje ok. 5 min. Wciąż na mapie Polski jest jednak kilka biaÅ‚ych plam ze sÅ‚abo rozwiniÄ™tÄ… infrastrukturÄ… Å‚adowania.

A to już wiesz?  Spadek sprzedaży detalicznej może siÄ™ okazać tymczasowy. Konsumenci dalej sÄ… skÅ‚onni do dużych zakupów

– W miastach czy podróżujÄ…c gÅ‚ównymi korytarzami drogowymi w Polsce, kÅ‚opotu z Å‚adowaniem nie ma. Samochód elektryczny jest bardzo uniwersalny, czÄ™sto wÅ‚aÅ›ciciele domów jednorodzinnych, a w Polsce aż poÅ‚owa ludzi mieszka w domach jednorodzinnych, wedÅ‚ug danych statystycznych, też mogÄ… te samochody w nocy podÅ‚adować – zauważa StanisÅ‚aw Dojs.

Gdzie zatem należy upatrywać najwiÄ™kszych barier dla sprzedaży aut elektrycznych w Polsce? Przedstawiciele branży wskazujÄ… na zmieniajÄ…ce siÄ™ warunki zakupu tych samochodów, konkretnie dopÅ‚aty do nich. Taka sytuacja nie uÅ‚atwia decyzji o zakupie samochodu elektrycznego i uderza w rynek. 

 Osoby, które planujÄ… zakupić samochód, wstrzymujÄ… siÄ™ z decyzjÄ… do czasu, aż wyjaÅ›ni siÄ™, czy bÄ™dÄ… jakieÅ› dopÅ‚aty, czy nie – wyjaÅ›nia PR manager poÅ‚udniowokoreaÅ„skiego producenta. – Druga sprawa to to, że producenci zaczÄ™li ekspansjÄ™ samochodów elektrycznych od modeli bardziej zaawansowanych, droższych i wiÄ™kszych, wiÄ™c na rynku brakowaÅ‚o przede wszystkim zelektryfikowanych samochodów maÅ‚ych, aut z segmentu A. PojawiaÅ‚y siÄ™ wprawdzie nieliczne modele mniejsze, ale one czÄ™sto miaÅ‚y osiÄ…gi wystarczajÄ…ce do carsharingu, ale niewystarczajÄ…ce do komfortowego podróżowania. To byÅ‚y samochody mocno budżetowe, sÅ‚absze, wolniejsze, o krótszych zasiÄ™gach.

MiÄ™dzy innymi dlatego firmy motoryzacyjne szukajÄ… zÅ‚otego Å›rodka, czyli takiego samochodu, który bÄ™dzie w stanie przyciÄ…gnąć polskich konsumentów. Wiele wskazuje na to, że w tym przypadku potrzebny jest miejski samochód w atrakcyjnej cenie. 

– Koncerny motoryzacyjne muszÄ… „zasypać” te luki ofertowe, czyli zaoferować samochody elektryczne w tych formatach, które sÄ… najbardziej pożądane, a wiÄ™c także w zakresie samochodów taÅ„szych. Jednak same koncerny nic nie wskórajÄ… bez strony rzÄ…dowej, paÅ„stwowej, bo poza całą edukacjÄ… samochodowÄ… auta elektryczne majÄ… siÄ™ ludziom po prostu opÅ‚acać – mówi StanisÅ‚aw Dojs.

Zgodnie z zapowiedziami NFOÅšiGW i Ministerstwa Klimatu i Åšrodowiska prawdopodobnie od stycznia 2025 roku zostanie wznowiony nabór w programie Mój elektryk. Poprzedni nabór zostaÅ‚ wstrzymany od 1 wrzeÅ›nia ze wzglÄ™du na wyczerpanie puli Å›rodków na ten cel.

A to już wiesz?  Sztuczna inteligencja wymusza zmianÄ™ i podnoszenie kompetencji. Potrzebne bÄ™dÄ… nowe kategorie specjalistów IT

Jak podkreÅ›la ekspert, korzystne dla kupujÄ…cych otoczenie to nie tylko programy dopÅ‚at, ale także stabilne ceny energii.

 Jak każda firma dążymy do wzrostu sprzedaży. ChcielibyÅ›my, aby sprzedaż elektryków z liczb trzycyfrowych przyszÅ‚a na czterocyfrowe. Mam nadziejÄ™, że zamykajÄ…c ten rok, pobijemy rekord sprzedaży samochodów elektrycznych i jeszcze wiÄ™kszy w kolejnym  – podkreÅ›la StanisÅ‚aw Dojs.

Koncern pracuje także nad innym ekologicznym napÄ™dem – wodorem. Zdaniem eksperta nie jest to jednak technologia, która szybko siÄ™ pojawi na szerokÄ… skalÄ™ na polskich drogach.

– Bezemisyjny transport nie oznacza tylko samochodów lekkich, ale także samochody ciężkie i wszystkie doÅ›wiadczenia, które zdobywamy na modelu Nexo, w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… także procentowaÅ‚y, ponieważ zakÅ‚adamy też wiele partnerstw strategicznych, czy z firmÄ… Iveco, czy ostatnio ze ŠkodÄ…. To jest pewien kierunek, o którym jeszcze usÅ‚yszymy. Wodór to nie jest segment, który zobaczymy na ulicach jutro, pojutrze, ale to jest technologia, która ma szansÄ™ realnie zwiÄ™kszyć zasiÄ™gi samochodów, szczególnie tych podróżujÄ…cych na dużych dystansach – mówi PR manager Hyundai Motor Poland.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy