Z koÅ„cem lipca br. po polskich drogach jeździÅ‚o 70 579 samochodów osobowych i użytkowych o napÄ™dzie caÅ‚kowicie elektrycznym (BEV) – wynika z danych Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego oraz Polskiego Stowarzyszenia Nowej MobilnoÅ›ci. Choć aut z zielonymi tablicami przybywa, udziaÅ‚ elektryków w sprzedaży nowych pojazdów jest zaledwie kilkuprocentowy. To jeden z najsÅ‚abszych wyników w Unii Europejskiej. JednoczeÅ›nie producenci aut mówiÄ… o jednym z najwiÄ™kszych potencjaÅ‚ów dla aut z napÄ™dem elektrycznym.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) monitorują rynek aut elektrycznych, stale aktualizując Licznik Elektromobilności. Z danych wynika, że od stycznia do lipca 2024 roku liczba aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi wzrosła o 14 102 sztuki. Ten wynik przekłada się na sześcioprocentowy wzrost wobec analogicznego okresu w ubiegłym roku.
– Polska jest jednym z najbardziej elektrosceptycznych krajów w Unii Europejskiej. UdziaÅ‚y elektryków sÄ… niewielkie – nie osiÄ…gajÄ… czÄ™sto nawet 3 proc. w sprzedaży samochodów nowych. JednoczeÅ›nie jest krajem, gdzie jest duży potencjaÅ‚, by tych samochodów sprzedawać wiÄ™cej. Przede wszystkim rzecz dotyczy tego, by te samochody byÅ‚y bardziej dostÄ™pne, druga kwestia – żeby warunki ich kupowania też byÅ‚y bardziej stabilne, aby nie zmieniaÅ‚y siÄ™ regularnie w czasie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes StanisÅ‚aw Dojs z Hyundai Motor Poland.
Perspektywy rozwoju rynku samochodów elektrycznych sÄ… coraz lepsze. WedÅ‚ug danych PZPM oraz PSNM stale rozwija siÄ™ infrastruktura Å‚adowania takich pojazdów. Na koniec lipca 2024 roku w naszym kraju na 4163 stacjach dziaÅ‚aÅ‚y 7563 ogólnodostÄ™pne punkty, przy których można uzupeÅ‚nić energiÄ™ w autach na prÄ…d. Prawie co trzeci (29 proc.) stanowiÅ‚y szybkie punkty Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym. Tylko w lipcu br. uruchomiono 308 nowych. Z nowej analizy Powerdot Data Center wynika, że miÄ™dzy najbliższymi stacjami Å‚adowania w Polsce Å›rednia odlegÅ‚ość wynosi ok. 3,3 km. Przy pÅ‚ynnej jeździe ich pokonanie zajmuje ok. 5 min. Wciąż na mapie Polski jest jednak kilka biaÅ‚ych plam ze sÅ‚abo rozwiniÄ™tÄ… infrastrukturÄ… Å‚adowania.
– W miastach czy podróżujÄ…c gÅ‚ównymi korytarzami drogowymi w Polsce, kÅ‚opotu z Å‚adowaniem nie ma. Samochód elektryczny jest bardzo uniwersalny, czÄ™sto wÅ‚aÅ›ciciele domów jednorodzinnych, a w Polsce aż poÅ‚owa ludzi mieszka w domach jednorodzinnych, wedÅ‚ug danych statystycznych, też mogÄ… te samochody w nocy podÅ‚adować – zauważa StanisÅ‚aw Dojs.
Gdzie zatem należy upatrywać najwiÄ™kszych barier dla sprzedaży aut elektrycznych w Polsce? Przedstawiciele branży wskazujÄ… na zmieniajÄ…ce siÄ™ warunki zakupu tych samochodów, konkretnie dopÅ‚aty do nich. Taka sytuacja nie uÅ‚atwia decyzji o zakupie samochodu elektrycznego i uderza w rynek.
– Osoby, które planujÄ… zakupić samochód, wstrzymujÄ… siÄ™ z decyzjÄ… do czasu, aż wyjaÅ›ni siÄ™, czy bÄ™dÄ… jakieÅ› dopÅ‚aty, czy nie – wyjaÅ›nia PR manager poÅ‚udniowokoreaÅ„skiego producenta. – Druga sprawa to to, że producenci zaczÄ™li ekspansjÄ™ samochodów elektrycznych od modeli bardziej zaawansowanych, droższych i wiÄ™kszych, wiÄ™c na rynku brakowaÅ‚o przede wszystkim zelektryfikowanych samochodów maÅ‚ych, aut z segmentu A. PojawiaÅ‚y siÄ™ wprawdzie nieliczne modele mniejsze, ale one czÄ™sto miaÅ‚y osiÄ…gi wystarczajÄ…ce do carsharingu, ale niewystarczajÄ…ce do komfortowego podróżowania. To byÅ‚y samochody mocno budżetowe, sÅ‚absze, wolniejsze, o krótszych zasiÄ™gach.
MiÄ™dzy innymi dlatego firmy motoryzacyjne szukajÄ… zÅ‚otego Å›rodka, czyli takiego samochodu, który bÄ™dzie w stanie przyciÄ…gnąć polskich konsumentów. Wiele wskazuje na to, że w tym przypadku potrzebny jest miejski samochód w atrakcyjnej cenie.
– Koncerny motoryzacyjne muszÄ… „zasypać” te luki ofertowe, czyli zaoferować samochody elektryczne w tych formatach, które sÄ… najbardziej pożądane, a wiÄ™c także w zakresie samochodów taÅ„szych. Jednak same koncerny nic nie wskórajÄ… bez strony rzÄ…dowej, paÅ„stwowej, bo poza całą edukacjÄ… samochodowÄ… auta elektryczne majÄ… siÄ™ ludziom po prostu opÅ‚acać – mówi StanisÅ‚aw Dojs.
Zgodnie z zapowiedziami NFOÅšiGW i Ministerstwa Klimatu i Åšrodowiska prawdopodobnie od stycznia 2025 roku zostanie wznowiony nabór w programie Mój elektryk. Poprzedni nabór zostaÅ‚ wstrzymany od 1 wrzeÅ›nia ze wzglÄ™du na wyczerpanie puli Å›rodków na ten cel.
Jak podkreśla ekspert, korzystne dla kupujących otoczenie to nie tylko programy dopłat, ale także stabilne ceny energii.
– Jak każda firma dążymy do wzrostu sprzedaży. ChcielibyÅ›my, aby sprzedaż elektryków z liczb trzycyfrowych przyszÅ‚a na czterocyfrowe. Mam nadziejÄ™, że zamykajÄ…c ten rok, pobijemy rekord sprzedaży samochodów elektrycznych i jeszcze wiÄ™kszy w kolejnym – podkreÅ›la StanisÅ‚aw Dojs.
Koncern pracuje także nad innym ekologicznym napÄ™dem – wodorem. Zdaniem eksperta nie jest to jednak technologia, która szybko siÄ™ pojawi na szerokÄ… skalÄ™ na polskich drogach.
– Bezemisyjny transport nie oznacza tylko samochodów lekkich, ale także samochody ciężkie i wszystkie doÅ›wiadczenia, które zdobywamy na modelu Nexo, w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dÄ… także procentowaÅ‚y, ponieważ zakÅ‚adamy też wiele partnerstw strategicznych, czy z firmÄ… Iveco, czy ostatnio ze ŠkodÄ…. To jest pewien kierunek, o którym jeszcze usÅ‚yszymy. Wodór to nie jest segment, który zobaczymy na ulicach jutro, pojutrze, ale to jest technologia, która ma szansÄ™ realnie zwiÄ™kszyć zasiÄ™gi samochodów, szczególnie tych podróżujÄ…cych na dużych dystansach – mówi PR manager Hyundai Motor Poland.
