Wiadomości branżowe

UE pracuje nad nową architekturą połączeń logistycznych. Ma to wzmocnić nie tylko gospodarkę, ale i bezpieczeństwo militarne w Europie

UE pracuje nad nową architekturą połączeń logistycznych. Ma to wzmocnić nie tylko gospodarkę, ale i bezpieczeństwo militarne w Europie
Na forum unijnym trwajÄ… prace nad rewizjÄ… rozporzÄ…dzenia w sprawie rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jak podkreÅ›liÅ‚ na niedawnej konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Polska liczy, że proces legislacyjny

Na forum unijnym trwajÄ… prace nad rewizjÄ… rozporzÄ…dzenia w sprawie rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jak podkreÅ›liÅ‚ na niedawnej konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Polska liczy, że proces legislacyjny zakoÅ„czy siÄ™ jeszcze w tym roku. Przyspieszenie prac nad nowymi wytycznymi dla budowy transeuropejskich połączeÅ„ drogowych i kolejowych jest konieczny ze wzglÄ™du na obecne wyzwania geopolityczne. Wybuch wojny w Ukrainie wskazaÅ‚ na konieczność zmiany Å‚aÅ„cuchów logistycznych, które zapewniÄ… Europie nie tylko nowe możliwoÅ›ci rozwoju gospodarczego, ale i wzmocnienie infrastruktury transportowej jako kluczowego elementu bezpieczeÅ„stwa.

– Rewizja wytycznych TEN-T ma kluczowe znaczenie dla naszej polityki transportowej, a co za tym idzie dla naszego rozwoju gospodarczego, i to z wielu powodów – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej. – Dodajemy do istniejÄ…cej sieci nowe szlaki, nowe autostrady i szlaki kolejowe. Przystosowujemy siÄ™ tym samym do nowej rzeczywistoÅ›ci, rozszerzamy naszÄ… sieć do Ukrainy, MoÅ‚dawii i dziÄ™ki nowym szlakom i alternatywom transportowym łączymy ze sobÄ… trzy morza – BaÅ‚tyckie, Czarne i Egejskie.

Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) do 2050 roku ma zapewnić zrównoważonÄ…, skoordynowanÄ…, niezakÅ‚óconÄ… łączność w caÅ‚ej UE – bez fizycznych przerw, wÄ…skich gardeÅ‚ i brakujÄ…cych połączeÅ„. To z kolei przeÅ‚oży siÄ™ na sprawne funkcjonowanie rynku wewnÄ™trznego, spójność gospodarczÄ… i terytorialnÄ… oraz wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo Wspólnoty. W skÅ‚ad TEN-T wchodzÄ… szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze i morskie, które sÄ… kluczowe z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, oraz punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych i Å›ródlÄ…dowych oraz terminali drogowo-kolejowych.

Na unijnym forum toczÄ… siÄ™ obecnie prace nad rewizjÄ… rozporzÄ…dzenia w sprawie rozwoju sieci TENT-T. W ubiegÅ‚ym roku Komisja Europejska przedstawiÅ‚a propozycjÄ™, zgodnie z którÄ… sieć ma być rozwijana etapami: sieć bazowa powinna zostać ukoÅ„czona do 2030 roku, nowo dodana rozszerzona sieć bazowa – do 2040 roku, a sieć kompleksowa – dekadÄ™ później. KE poÅ‚ożyÅ‚a też duży nacisk na multimodalność i rozwój infrastruktury kolejowej oraz wprowadziÅ‚a szereg zmian zwiÄ…zanych ze skutkami rosyjskiej agresji na UkrainÄ™. NowoÅ›ciÄ… jest m.in. lepsze połączenie Ukrainy i MoÅ‚dawii z UE dziÄ™ki europejskim korytarzom transportowym i ujednolicenie sieci TEN-T dziÄ™ki wykorzystaniu standardowego europejskiego rozstawu torów. Pierwszy etap rewizji rozporzÄ…dzenia o unijnych wytycznych rozwoju sieci TEN-T zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ w grudniu ub.r. przyjÄ™ciem przez RadÄ™ UE wspólnego stanowiska dotyczÄ…cego znowelizowanego projektu.

A to już wiesz?  ATM S.A. utrzymuje tempo wzrostu wyników z I poÅ‚owy 2013 r.

 KluczowÄ… zmianÄ… po ukoÅ„czeniu sieci TEN-T, zgodnie ze zrewidowanymi wytycznymi, bÄ™dzie zwiÄ™kszenie odpornoÅ›ci caÅ‚ego systemu transportowego Unii Europejskiej. MówiÄ…c o odpornoÅ›ci, mam na myÅ›li to, że jeÅ›li coÅ› siÄ™ wydarzy i któraÅ› część Europy bÄ™dzie z jakiegokolwiek powodu zablokowana, to bÄ™dziemy mogli wykorzystać nowe szlaki w obrÄ™bie sieci TEN-T do przewozu towarów z póÅ‚nocy na poÅ‚udnie, z poÅ‚udnia na póÅ‚noc czy ze wschodu na zachód i z powrotem – mówi Marius Skuodis.

Przedstawiciele krajów czÅ‚onkowskich UE już od dawna wskazujÄ…, że połączenia w obecnym ksztaÅ‚cie sÄ… niewystarczajÄ…ce, a ich szybka rozbudowa jest kluczowa nie tylko dla rozwoju gospodarczego, ale i bezpieczeÅ„stwa militarnego Wspólnoty.

Wojna w Ukrainie pozwoliÅ‚a nam lepiej zrozumieć, jak ważna jest odporność Europejskiej Sieci Transportowej, jej kompleksowy charakter i posiadanie alternatywnych szlaków transportu towarów. Mamy też wiÄ™kszÄ… Å›wiadomość wagi projektów zwiÄ…zanych z mobilnoÅ›ciÄ… wojsk, bo sieć TEN-T jest nie tylko dla obywateli, pasażerów czy towarów, ale sÅ‚uży też celom wojskowym. To bardzo ważny aspekt i myÅ›lÄ™, że teraz lepiej wiemy, które połączenia należy usprawnić. Pozwoli to naszym wojskom przemieszczać siÄ™ swobodniej, z wiÄ™kszÄ… Å‚atwoÅ›ciÄ… i w szybszym tempie – mówi minister transportu i komunikacji Litwy.

W prowadzonych na poziomie europejskim pracach legislacyjnych, które zmieniÄ… rozporzÄ…dzenie dotyczÄ…ce sieci TEN-T, w grudniu ub.r. utworzono nowy korytarz łączÄ…cy trzy morza – BaÅ‚tyckie, Czarne i Egejskie. Jego istotnÄ… częściÄ… bÄ™dzie rozwijany z inicjatywy Polski miÄ™dzynarodowy korytarz drogowy Via Carpatia, a w przyszÅ‚oÅ›ci jego kolejowy komponent, czyli Rail Carpatia. Ma on szansÄ™ stać siÄ™ pierwszym w historii, nowoczesnym i wydajnym łącznikiem miÄ™dzy EuropÄ… PóÅ‚nocnÄ… i PoÅ‚udniowÄ…. Via Carpatia na terenie Polski bÄ™dzie miaÅ‚a okoÅ‚o 700 km dÅ‚ugoÅ›ci, z czego w eksploatacji jest już blisko 260 km tej trasy, a w realizacji prawie 280 km. Resort infrastruktury szacuje, że bÄ™dzie w peÅ‚ni gotowa do 2026 roku, a nowy szlak nie tylko uÅ‚atwi wymianÄ™ handlowÄ… i zintensyfikuje rozwój gospodarczy, ale bÄ™dzie mieć też wpÅ‚yw na europejskie bezpieczeÅ„stwo.

A to już wiesz?  Kredyt mieszkaniowy w Kredyt Banku: 0% prowizji i niższa marża dla posiadaczy ubezpieczenia na życie

NajpilniejszÄ… potrzebÄ… z perspektywy krajów baÅ‚tyckich jest dokoÅ„czenie integracji z Zachodem. JesteÅ›my w peÅ‚ni zintegrowani politycznie i finansowo. Domykamy integracjÄ™ energetycznÄ…, bo nie kupujemy już rosyjskiej ropy, gazu ani prÄ…du. Jednak nasza sieć kolejowa wciąż przynależy do Wschodu. W praktyce oznacza to, że podróżujÄ…c niedawno uruchomionym połączeniem kolejowym z Wilna do Warszawy, musimy przesiadać siÄ™ do innego pociÄ…gu na granicy litewsko-polskiej ze wzglÄ™du na niezgodny rozstaw szyn. Wynika to z faktu, że standardowa szerokość toru w Europie jest węższa niż na Wschodzie. Musimy to zmienić. Dopiero wtedy bÄ™dzie możliwe dokoÅ„czenie naszej integracji z Zachodem, co umożliwi wykorzystanie wszystkich pojawiajÄ…cych siÄ™ szans – wskazuje Marius Skuodis.

– ZważajÄ…c na obecne wyzwania geopolityczne i zwiÄ…zanÄ… z nimi konieczność redefinicji Å‚aÅ„cuchów logistycznych, nie możemy sobie pozwolić na opóźnienie prac nad aktem prawa UE regulujÄ…cym nowy ksztaÅ‚t transeuropejskich połączeÅ„ transportowych TEN-T. Liczymy, że proces legislacyjny mógÅ‚by zakoÅ„czyć siÄ™ jeszcze w 2023 roku – powiedziaÅ‚ podczas konferencji „Redefinicja Å‚aÅ„cuchów logistycznych w Å›wietle nowej polityki transportowej TEN-T” minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy