Europa przyspiesza prace nad najwiÄ™kszym w historii programem usprawniajÄ…cym wojskowe przemieszczanie sprzÄ™tu. Komisja Europejska zamierza przeznaczyć 17 mld euro na modernizacjÄ™ infrastruktury, a Polska może siÄ™ stać jednym z gÅ‚ównych beneficjentów. StawkÄ… jest nie tylko modernizacja dróg, mostów i lotnisk, ale też tempo, w jakim wojska NATO bÄ™dÄ… mogÅ‚y siÄ™ przemieszczać przez kontynent.
– PracujÄ™ w tej chwili nad bardzo ważnym projektem dotyczÄ…cym military mobility, czyli tego wszystkiego, co bÄ™dziemy budować albo remontować, żeby w razie wojny móc przerzucić wojsko, żeby mógÅ‚ ciężki sprzÄ™t przejechać. W tej chwili jest 17 mld euro zapisanych w nowym projekcie budżetu, czyli dość duże pieniÄ…dze i Polska mogÅ‚aby być ich gÅ‚ównym beneficjentem – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria Dariusz JoÅ„ski, europoseÅ‚ Koalicji Obywatelskiej.
Pakiet mobilności wojskowej (Military Mobility Package) ma rozwiązać istniejące wąskie gardła infrastrukturalne, przeszkody proceduralne oraz luki w zdolnościach. Jest on częścią szerszych działań na rzecz wzmocnienia gotowości obronnej UE.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że przemieszczanie wojsk i sprzÄ™tu wojskowego po Europie wciąż jest zbyt trudne, co potwierdzajÄ… ćwiczenia prowadzone z paÅ„stwami czÅ‚onkowskimi. W 2024 roku tylko poÅ‚owa paÅ„stw czÅ‚onkowskich w peÅ‚ni wywiÄ…zaÅ‚a siÄ™ ze zobowiÄ…zania do realizacji tranzytu w ciÄ…gu piÄ™ciu dni roboczych. Unia Europejska zidentyfikowaÅ‚a ponad 500 „gorÄ…cych punktów” infrastrukturalnych, których potrzeby inwestycyjne szacowane sÄ… na okoÅ‚o 100 mld euro. Powinny one zostać potraktowane priorytetowo, aby usunąć kluczowe luki i wÄ…skie gardÅ‚a na czterech priorytetowych korytarzach mobilnoÅ›ci wojskowej. Szczególnie narażona jest wschodnia flanka, gdzie brakuje ciÄ…gÅ‚ych i interoperacyjnych transeuropejskich sieci transportowych.
Aby przyspieszyć postÄ™p, w listopadzie zostanie przedstawiony ambitny pakiet dotyczÄ…cy mobilnoÅ›ci wojskowej. Obejmie on propozycje ustanowienia jednolitych ram regulacyjnych uÅ‚atwiajÄ…cych transport sprzÄ™tu, towarów i pasażerów na potrzeby wojskowe lub ochrony ludnoÅ›ci w caÅ‚ej Europie, a także ukierunkowane zmiany w istniejÄ…cym prawie UE, aby lepiej uwzglÄ™dniaÅ‚o ono wymagania mobilnoÅ›ci wojskowej w zakresie infrastruktury podwójnego zastosowania.
– W tym projekcie nie chodzi tylko i wyłącznie o pieniÄ…dze, ale o uproszczenie procedur. Bo na przykÅ‚ad przerzucenie czoÅ‚gu z Portugalii do Polski to jest kilkanaÅ›cie dni i na każdej granicy stoi ten czoÅ‚g, dlatego że procedury dzisiaj sÄ… takie, że faktycznie zajmuje to bardzo wiele dni, ciężko znaleźć kierowcÄ™, który siÄ™ godzi, żeby to przewieźć, bo faktycznie na każdej granicy musi stać – tÅ‚umaczy europoseÅ‚.
W swoich ocenach z 2024 roku KE wskazuje, że brak jednolitych zasad tranzytu wojsk, rozproszona odpowiedzialność miÄ™dzy ministerstwami w poszczególnych paÅ„stwach oraz brak interoperacyjnych systemów cyfrowych prowadzÄ… do opóźnieÅ„, które ćwiczenia sojusznicze wielokrotnie ujawniaÅ‚y w praktyce. Dlatego w pakiecie legislacyjnym dotyczÄ…cym mobilnoÅ›ci wojskowej planowane jest wprowadzenie jednolitego zestawu formularzy, ustandaryzowanych procedur oraz zharmonizowanych zasad dotyczÄ…cych transportu Å‚adunków niebezpiecznych.
Z danych KE wynika również, że projekt ma zostać Å›ciÅ›le powiÄ…zany z instrumentem CEF Transport, który już teraz finansuje infrastrukturÄ™ „dual use”. Komisja podkreÅ›la, że każde paÅ„stwo czÅ‚onkowskie bÄ™dzie musiaÅ‚o dostosować modernizowane drogi, mosty, porty i lotniska tak, aby speÅ‚niaÅ‚y wymagania mobilnoÅ›ci wojskowej.
– W tej chwili trwajÄ… prace, wydaje mi siÄ™, że do grudnia, czyli w ekspresowym tempie, uda nam siÄ™ przygotować projekt, który bÄ™dzie przedÅ‚ożony do przegÅ‚osowania. Z jednej strony trzeba dobrze zaplanować wydanie tych pieniÄ™dzy, a z drugiej strony chodzi o uproszczenie procedur na każdym poziomie, od branży motoryzacyjnej, branży chemicznej, ceramicznej, stalowej, metalowej, po military mobility – mówi Dariusz JoÅ„ski.
Analizy Boston Consulting Group konsekwentnie wskazujÄ… na rosnÄ…cÄ… rolÄ™ infrastruktury odpornej i zdolnej do podwójnego zastosowania. BCG zwraca uwagÄ™, że w Europie jednym z gÅ‚ównych ograniczeÅ„ inwestycyjnych sÄ… dÅ‚ugotrwaÅ‚e procesy przygotowania i uzyskiwania pozwoleÅ„, które wydÅ‚użajÄ… rozpoczÄ™cie realizacji projektów nawet o kilka lat. Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że harmonizacja regulacji, skrócenie procedur administracyjnych i wprowadzenie jednolitych standardów przynosi realne korzyÅ›ci gospodarcze, poprawiajÄ…c przepustowość i niezawodność kluczowych Å‚aÅ„cuchów dostaw.
JednoczeÅ›nie BCG wskazuje, że inwestycje w infrastrukturÄ™ podwójnego zastosowania sÄ… najbardziej efektywne tam, gdzie łączÄ… cele cywilne i militarne. Dotyczy to szczególnie wschodniej flanki UE, gdzie nakÅ‚adajÄ… siÄ™ potrzeby gospodarcze, logistyczne i strategiczne, a odporna infrastruktura ma bezpoÅ›rednie znaczenie dla zdolnoÅ›ci obronnych caÅ‚ego regionu.
– Nikt o tym wczeÅ›niej nie myÅ›laÅ‚, 20, 30, nawet 10 lat temu, że na nowo bÄ™dzie wojna, że trzeba myÅ›leć o tym, żeby przerzucać sprzÄ™t i wojsko, że miÄ™dzy krajami powinna być tutaj szybka wymiana i decyzja w ciÄ…gu minut, a nie godzin czy nawet dób, tak jak jest w tej chwili. Wydaje mi siÄ™ wiÄ™c, żeby dzisiaj, pod hasÅ‚em uproszczenia, biurokracja nie dociskaÅ‚a firm maÅ‚ych, dużych i żeby można byÅ‚o szybko przerzucać sprzÄ™t, który potrzeba – podkreÅ›la europoseÅ‚ Koalicji Obywatelskiej.
