Digitalizacja i nowe technologie stajÄ… siÄ™ gÅ‚ównym motorem rozwoju branży restauracyjnej, a rozwiÄ…zania technologiczne – takie jak kody QR, kioski samoobsÅ‚ugowe, cyfrowe menu czy systemy AI wspierajÄ…ce sprzedaż – coraz powszechniej pojawiajÄ… siÄ™ w stacjonarnych restauracjach, usprawniajÄ…c ich funkcjonowanie i przyciÄ…gajÄ…c klientów. – NiewÄ…tpliwie technologia bÄ™dzie nadal zmieniać sektor gastronomiczny. Im lepsze interakcje z klientem, tym częściej korzysta on z naszych usÅ‚ug – mówi Luis Comas, CEO AmRestu, operatora m.in. marek: KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci.
– Technologia odgrywa w sektorze gastronomicznym absolutnie kluczowÄ… rolÄ™. ByÅ‚a obecna zawsze, ale dziÅ› mamy wiÄ™cej systemów, platform, sposobów, które pozwalajÄ… konsumentom na skÅ‚adanie zamówieÅ„ i wchodzenie w interakcje z branżą gastronomicznÄ…. Obecnie w prowadzeniu restauracji nie ograniczamy siÄ™ jedynie do osobistego kontaktu z klientem – mówi agencji Newseria Biznes Luis Comas.
Te sÅ‚owa potwierdza ponad poÅ‚owa polskich restauratorów (51 proc., wedÅ‚ug tegorocznego raportu „Polska na talerzu” Makro), wskazujÄ…c digitalizacjÄ™ i nowe technologie wÅ›ród najważniejszych kierunków rozwoju swojego biznesu.
– Technologia, która czasami wciąż jeszcze wydaje siÄ™ czymÅ› rodem z filmów science fiction, w tak dużym stopniu staÅ‚a siÄ™ częściÄ… życia konsumentów, że nawet jej nie dostrzegamy. ZwÅ‚aszcza w branży gastronomicznej, gdzie możemy zÅ‚ożyć zamówienie nie tylko na swoim smartfonie czy w kiosku samoobsÅ‚ugowym, ale i korzystajÄ…c z kodu QR umieszczonego na stoliku – mówi CEO AmRestu.
W trakcie pandemii COVID-19 to wÅ‚aÅ›nie digitalizacja i nowe technologie okazaÅ‚y siÄ™ czynnikami, który pozwoliÅ‚y branży przetrwać trudny czas. Wiele biznesów gastronomicznych przeniosÅ‚o siÄ™ wówczas do online’u, a realizacja zamówieÅ„ na dowóz uratowaÅ‚a dużą część lokali. Ten trend wciąż jest obecny, a wedÅ‚ug danych AmRestu już ponad 50 proc. Polaków zamawia posiÅ‚ki online. Nowe technologie coraz powszechniej pojawiajÄ… siÄ™ też w stacjonarnych restauracjach, nie tylko usprawniajÄ…c ich funkcjonowanie, ale i wpÅ‚ywajÄ…c na zadowolenie klientów.
– Weźmy dla przykÅ‚adu kioski samoobsÅ‚ugowe. Tylko w Polsce postawiliÅ›my ich już ponad 1,3 tys., dziÄ™ki czemu możemy obsÅ‚użyć wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ klientów, dajÄ…c im też szersze możliwoÅ›ci. Kiedy samodzielnie skÅ‚adamy w nim zamówienie, mamy dużo czasu, żeby siÄ™ zastanowić, przejrzeć dostÄ™pne opcje i zapÅ‚acić na miejscu. To duże udogodnienie – mówi Luis Comas. – Korzystanie z prostego, intuicyjnego panelu w kioskach samoobsÅ‚ugowych w restauracjach pomaga zredukować czas spÄ™dzony w kolejce oraz rozwiÄ…zuje jeden z najbardziej palÄ…cych obecnie problemów w branży gastronomicznej, zwiÄ…zany z brakami personelu.
Klienci sieci restauracji chÄ™tnie korzystajÄ… także z kodów QR, które oferujÄ… wiele korzyÅ›ci – po zeskanowaniu w telefonie pozwalajÄ… np. zÅ‚ożyć zamówienie i otrzymać je do stolika albo wziąć na wynos z lady czy zamówić w dostawie. Ponadto dziÄ™ki cyfrowym tablicom menu, które zastÄ…piÅ‚y te statyczne, goÅ›cie mogÄ… lepiej zapoznać siÄ™ z menu. To nowe, dynamiczne sposoby prezentacji oferty. Zależnie od pory dnia promowane sÄ… inne produkty, na ekranie wyÅ›wietla siÄ™ najpierw oferta Å›niadaniowa, a w późniejszych godzinach menu na lunch i obiad. To podejÅ›cie wsparte jest wieloma rozwiÄ…zaniami technologicznymi, ale konsumenci odbierajÄ… je po prostu jako naturalny aspekt ich wizyty w restauracji.
Nowe technologie w gastronomii wychodzÄ… poza obsÅ‚ugÄ™ klienta, zmieniajÄ…c sposób zarzÄ…dzania biznesem gastronomicznym.
– DziÄ™ki digitalizacji mamy lepsze systemy planowania naszych zasobów, skÅ‚adania zamówieÅ„ na produkty czy realizowania sprzedaży. Korzystamy z niej także w zakresie zarzÄ…dzania naszymi pracownikami, którzy majÄ… teraz dostÄ™p do bardziej angażujÄ…cych programów szkoleniowych poprzez kanaÅ‚y cyfrowe, w aplikacjach mobilnych, z których mogÄ… korzystać poza miejscem pracy. To ogromna zmiana w sposobie przekazywania wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci – mówi CEO AmRestu.
JednÄ… z najważniejszych zalet wykorzystania technologii – i zarazem ważnym trendem w gastronomii – jest też możliwość personalizacji, czyli precyzyjnego dostosowania oferty i usÅ‚ug do indywidualnych preferencji klientów na podstawie danych zbieranych w różnych kanaÅ‚ach. To odpowiedź na coraz wyższe oczekiwania konsumentów.
– Możliwość pozyskania danych o klientach, monitorowania ich zwyczajów i zamówieÅ„ pozwala nam o wiele lepiej zrozumieć ich indywidualne preferencje. To ogromny krok naprzód. Za każdym razem, kiedy klient pojawia siÄ™ w naszej restauracji, korzysta np. z kiosku samoobsÅ‚ugowego lub aplikacji, możemy uwzglÄ™dnić wiedzÄ™ o jego indywidualnych potrzebach, preferencjach i ulubionych produktach, aby lepiej dostosować do niego naszÄ… ofertÄ™ – mówi Luis Comas. – Nie jest to już masowa promocja w mediach, tylko coÅ› specjalnego, bo marka zwraca siÄ™ bezpoÅ›rednio do nas.
W gastronomii coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ™ odgrywa dziÅ› sztuczna inteligencja. Umożliwia ona bardziej precyzyjne przewidywanie czasu dostawy czy odbioru zamówieÅ„, tworzenie spersonalizowanych rekomendacji czy zarzÄ…dzanie logistykÄ… i analizÄ™ wyników sprzedaży.
– Sztuczna inteligencja jest naturalnÄ… ewolucjÄ… technologii, polega na gromadzeniu danych i wykorzystywaniu ich do przewidywania zachowaÅ„ i wzorców. Dla nas jest to sposób na skuteczniejsze zarzÄ…dzanie promocjami i kampaniami sprzedażowymi – mówi ekspert. – AI bÄ™dzie też jednym z kluczowych czynników, które pozwolÄ… nam efektywniej zarzÄ…dzać biznesem, bo możliwość precyzyjnego planowania pozwoli np. unikać marnowania produktów. BÄ™dzie czymÅ› w rodzaju asystenta, który już niedÅ‚ugo bÄ™dzie wspieraÅ‚ każdego kierownika restauracji, pomagajÄ…c ukÅ‚adać grafiki i realizować szkolenia.
CEO AmRestu ocenia jednak, że rozwiÄ…zania oparte na AI w gastronomii nigdy nie zastÄ…piÄ… pracowników. – Potrzebni sÄ… dobrzy kierownicy i pracownicy zarzÄ…dzajÄ…cy kuchniÄ… i produktami, żeby w każdej sytuacji klient czuÅ‚ siÄ™ usatysfakcjonowany – zwraca uwagÄ™ Luis Comas.
WedÅ‚ug „Raportu Gastronomicznego”, opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia, mimo że polska gastronomia wciąż jeszcze nie do koÅ„ca wyszÅ‚a z zapaÅ›ci po pandemii, to jej wartość roÅ›nie – w 2022 roku przekroczyÅ‚a 31 mld zÅ‚. Digitalizacja i nowe technologie byÅ‚y kluczowymi czynnikami wzrostu sprzedaży w branży gastronomicznej.
– ByliÅ›my w Polsce jednÄ… z pierwszych firm restauracyjnych, które wprowadziÅ‚y możliwość pÅ‚atnoÅ›ci Blikiem, co byÅ‚o w tamtym czasie wielkÄ… rewolucjÄ… – mówi CEO spóÅ‚ki. – W tym roku w pierwszym kwartale sprzedaż internetowa – tylko online, przez kanaÅ‚y cyfrowe – odpowiadaÅ‚a już za ponad poÅ‚owÄ™ caÅ‚ej naszej sprzedaży. MyÅ›lÄ™, że jest to jedno z najwiÄ™kszych osiÄ…gnięć AmRest w branży gastronomicznej: jesteÅ›my liderami i osiÄ…gamy prawdopodobnie najlepsze liczby w zakresie korzystania z platform cyfrowych. To duży sukces i motor napÄ™dowy naszego rozwoju.
Grupa AmRest obchodzi w tym roku 30-lecie dziaÅ‚alnoÅ›ci. Od 1993 roku, kiedy zaczynaÅ‚a od jednej restauracji we WrocÅ‚awiu, przeksztaÅ‚ciÅ‚a siÄ™ w wiodÄ…cego europejskiego, multibrandowego operatora, który każdego roku serwuje miliony posiÅ‚ków. Obecnie firma prowadzi łącznie 2143 restauracje w 21 krajach na caÅ‚ym Å›wiecie i zatrudnia ponad 45 tys. pracowników, w tym 17 tys. osób w Polsce. Nasz kraj jest najwiÄ™kszym rynkiem z ponad 600 restauracjami (28,8% wszystkich lokali, na co skÅ‚ada siÄ™ prawie 350 restauracji KFC, ponad 150 lokali Pizza Hut, 70 kawiarni Starbucks i blisko 50 restauracji Burger King). AmRest stawia mocny akcent na wdrażanie technologii i wykorzystanie innowacji takich jak rzeczywistość rozszerzona, „kliknij i zjedz”, kioski, aplikacje i urzÄ…dzenia mobilne.
– Rozwój bÄ™dzie postÄ™powaÅ‚, jeÅ›li uda nam siÄ™ pozyskać wiÄ™cej zadowolonych klientów w różnych kanaÅ‚ach sprzedaży – w dostawach, zamówieniach na wynos, w restauracjach przy ladzie i kioskach samoobsÅ‚ugowych, na wielu poziomach interakcji – mówi Luis Comas. – Obecnie zmagamy siÄ™ z inflacjÄ…, z kryzysami różnej natury. Przechodzimy chwile niepewnoÅ›ci w gospodarce. Zastanawiamy siÄ™, czy spowolnienie ekonomiczne nie wpÅ‚ynie na zwyczaje konsumpcyjne klientów. Zawsze tak byÅ‚o: mieliÅ›my spadki i wzrosty, różne cykle konsumpcji, jednak dla nas liczy siÄ™ to, że w każdym kryzysie, w każdym wyzwaniu jednym z najlepszych sposobów na przetrwanie jest utrzymywanie bazy lojalnych klientów. Taki wÅ‚aÅ›nie jest nasz gÅ‚ówny cel. DziÄ™ki temu nasze marki majÄ… w Polsce ogromny udziaÅ‚ w rynku. Ten sukces wynika z lojalnoÅ›ci naszych klientów.
