Wiadomości branżowe

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie poÅ‚owa Polaków twierdzi, że myÅ›lÄ…c o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że sÄ… to gÅ‚ównie obawy. DotyczÄ… one niewÅ‚aÅ›ciwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad niÄ…

Prawie poÅ‚owa Polaków twierdzi, że myÅ›lÄ…c o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że sÄ… to gÅ‚ównie obawy. DotyczÄ… one niewÅ‚aÅ›ciwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad niÄ… i marginalizacji roli czÅ‚owieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzÄ™dzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiÄ…zania te zyskujÄ… zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogÅ‚yby one wspomóc ich w obowiÄ…zkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Badanie zrealizowane przez Maison & Partners i panel Ariadna dla ThinkTank wskazuje, że 42 proc. Polaków korzysta z narzÄ™dzi opartych na technologii SI i jest tego Å›wiadomych. PozostaÅ‚a grupa twierdzi, że nie korzysta ze sztucznej inteligencji – wÅ›ród nich przeważajÄ… osoby starsze i z niższym wyksztaÅ‚ceniem.

Aż 58 proc. twierdzi, że nigdy nie miaÅ‚o z niÄ… stycznoÅ›ci. OczywiÅ›cie wiemy, że nie jest to do koÅ„ca prawda, bo wiele osób sobie nie zdaje sprawy, że bardzo wiele funkcjonalnoÅ›ci, z których korzystamy, jest na bazie pewnych rozwiÄ…zaÅ„ sztucznej inteligencji – mówi agencji Newseria Biznes prof. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego, zaÅ‚ożycielka Maison & Partners, autorka badania.

Najpopularniejszym narzÄ™dziem SI, na który wskazujÄ… badani, jest ChatGPT. SkorzystaÅ‚ z niego co czwarty Polak – zarówno w Å¼yciu prywatnym, jak i zawodowym, ale też w edukacji. WÅ›ród osób poniżej 25. roku życia odsetek ten jest ponad dwukrotnie wiÄ™kszy (56 proc.)

Korzystanie z rozwiÄ…zaÅ„ sztucznej inteligencji zależy od cech demograficznych. Po pierwsze, bardziej otwarci sÄ… mężczyźni niż kobiety. Druga kwestia to wiek. Możemy siÄ™ domyÅ›lać, że osoby mÅ‚ode zdecydowanie częściej już korzystajÄ… i sÄ… zdecydowanie bardziej otwarte na te rozwiÄ…zania, jak również majÄ… wiÄ™kszÄ… Å›wiadomość, ile tych rozwiÄ…zaÅ„ wokóÅ‚ nich jest. Jeszcze dwie cechy, które różnicujÄ… naszych respondentów, to jest wyksztaÅ‚cenie i miejsce zamieszkania. Zdecydowanie wiÄ™kszÄ… otwartość na rozwiÄ…zania sztucznej inteligencji majÄ… osoby wyżej wyksztaÅ‚cone niż z najniższym wyksztaÅ‚ceniem, pomijajÄ…c uczniów i studentów, którzy sÄ… otwarci, podobnie jak osoby mieszkajÄ…ce w najwiÄ™kszych miastach w Polsce – wyjaÅ›nia ekspertka.

A to już wiesz?  Dr hab. B. Szklarski: Zaproszenie prezydenta i premiera do BiaÅ‚ego Domu to ewenement. Biden wysyÅ‚a w ten sposób kilka sygnałów

Prawie poÅ‚owa badanych przyznaje, że sztuczna inteligencja ich ciekawi, a jedna czwarta – że to dla nich wygoda. W tych grupach dominujÄ… osoby mÅ‚ode. JednoczeÅ›nie 39 proc. ogóÅ‚u respondentów odczuwa obawy zwiÄ…zane z SI. Co istotne, ponad poÅ‚owa Polaków uważa, że niesie ona za sobÄ… raczej zagrożenia niż korzyÅ›ci. Badani najczęściej obawiajÄ… siÄ™ tego, że technologia zostanie wykorzystana przeciwko okreÅ›lonym grupom spoÅ‚ecznym, np. w konfliktach zbrojnych, lub przeciwko caÅ‚emu gatunkowi ludzkiemu, np. poprzez utratÄ™ kontroli nad technologiÄ… lub marginalizacjÄ™ pracowników na rynku pracy.

11 proc. spoÅ›ród osób pracujÄ…cych twierdzi, że w tej chwili korzystajÄ… z rozwiÄ…zaÅ„ SI w pracy. OczywiÅ›cie może być ich wiÄ™cej, ale nie majÄ… tego Å›wiadomoÅ›ci – mówi prof. Dominika Maison. – Najczęściej to sÄ… albo osoby, które sÄ… pracodawcami (18 proc.), albo samozatrudnieni (19 proc.). ZwykÅ‚ych pracowników jest najmniej (9 proc.).

Kolejne 16 proc. wskazuje, że planuje wprowadzenie narzÄ™dzi SI do swojej pracy (z tego 15 proc. pracowników oraz samozatrudnionych i 27 proc. pracodawców). Z kolei 35 proc. chciaÅ‚oby je wykorzystywać w wiÄ™kszym stopniu niż do tej pory. JednoczeÅ›nie czÄ™sto wskazujÄ…, że potrzebowaliby do tego pomocy kogoÅ›, kto pokazaÅ‚by im, jak tych narzÄ™dzi używać.

NajczÄ™stszÄ… motywacjÄ… dla tych osób jest eliminacja pracy nudnej, monotonnej, powtarzajÄ…cej siÄ™, żeby nie zawracać sobie gÅ‚owy tym, co nie sprawia przyjemnoÅ›ci w pracy, żeby to zrobiÅ‚a sztuczna inteligencja, a sam czÅ‚owiek siÄ™ zajmie wyższymi sprawami – mówi ekspertka. – Natomiast jeÅ›li chodzi o przeciwników, to pierwszy argument, jaki siÄ™ pojawiaÅ‚, to byÅ‚a obawa, że „mogÄ™ stracić pracÄ™”. To siÄ™ powtarza w wielu badaniach, co oznacza, że lÄ™k o utratÄ™ pracy jest duży.

Drugim powodem wskazywanym przez przeciwników wiÄ™kszego wykorzystania SI w pracy jest to, że w ich zawodzie takie narzÄ™dzia nie znajdÄ… zastosowania.

A to już wiesz?  Tylko co trzeci mÅ‚ody czÅ‚owiek oszczÄ™dza na dodatkowÄ… emeryturÄ™. Znacznie przeszacowujÄ… Å›wiadczenia, które bÄ™dÄ… dostawać z ZUS-u

– To na przykÅ‚ad opiekunka do dzieci i osób starszych, osoba, która produkuje meble, czy osoba, która jest kierowcÄ… zawodowym. One wszystkie mówiÅ‚y: „nie, w moim zawodzie nie ma miejsca na sztucznÄ… inteligencjÄ™”. Widzimy, że to jest obszar na edukacjÄ™, żeby pokazać ludziom, że tego miejsca jest dużo wiÄ™cej, niż nam siÄ™ wydaje – podkreÅ›la prof. Dominika Maison.

Na potrzebÄ™ edukacji w dziedzinie SI wskazujÄ… także odpowiedzi na pytania o przygotowanie do wykorzystywania narzÄ™dzi tego typu. Tylko 9 proc. badanych oceniÅ‚o, że jest do tego dobrze przygotowanych, a 71 proc. – że źle. Z tego prawie poÅ‚owa nie czuje siÄ™ w ogóle gotowa.

Jest wiele lÄ™ków zwiÄ…zanych ze sztucznÄ… inteligencjÄ…, chociażby to, że wyprze ich z rynku pracy, ale też inne lÄ™ki siÄ™ pojawiajÄ…. To jest brak wiedzy o tym, na czym to tak naprawdÄ™ polega, do czego może być wykorzystywane i Å¼e może stanowić pomoc w Å¼yciu codziennym, a nie zagrożenie. Jaki z tego wniosek? Edukacja, oswajanie, pokazywanie tych rozwiÄ…zaÅ„ i myÅ›lÄ™, że wtedy ten stosunek siÄ™ zmieni – prognozuje zaÅ‚ożycielka Maison & Partners.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy