78 proc. z okoÅ‚o 30 mln wszystkich internautów w Polsce dokonaÅ‚o kiedyÅ› zakupów online. 77 proc. zamawia w rodzimych e-sklepach, a 41 proc. w zagranicznych – wynika z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2025”. O ile Polacy Å›wietnie radzÄ… sobie w e-zakupach, o tyle już gorzej odnajdujÄ… siÄ™ w kwestiach formalnych i prawnych, a poziom wiedzy konsumenckiej wciąż jest niski. To może narażać konsumentów na nieuczciwe praktyki i próby oszustwa w sieci, które sÄ… szczególnie nasilone w gorÄ…cym okresie wyprzedażowym i przedÅ›wiÄ…tecznym.
– Cyfryzacja zmieniÅ‚a otaczajÄ…cy nas Å›wiat, przede wszystkim ten, w którym poruszamy siÄ™ jako konsumenci. To, co jeszcze niedawno wymagaÅ‚o naszej aktywnoÅ›ci fizycznej, wyjÅ›cia do sklepu, obejrzenia fizycznie produktu, ale też dawaÅ‚o czas na przemyÅ›lenie, czy faktycznie go potrzebujemy, dzisiaj realizujemy bez wychodzenia z domu, czÄ™sto siedzÄ…c na kanapie i przeglÄ…dajÄ…c wyłącznie telefon – mówi agencji Newseria Daniel MaÅ„kowski, wiceprezes UrzÄ™du Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak wynika z raportu Gemiusa, wÅ›ród najważniejszych czynników, które motywujÄ… Polaków do zakupów internetowych, jest wygoda, czyli brak koniecznoÅ›ci osobistej wizyty w sklepie, jak również dostÄ™pność produktów przez całą dobÄ™. Konsumenci ceniÄ… sobie też atrakcyjniejsze ceny niż w sklepach stacjonarnych, wiÄ™kszy asortyment czy nieograniczony czas wyboru.
– Å»yjemy w Å›wiecie, w którym praktycznie wszystko staje siÄ™ na klik. Ta sytuacja oczywiÅ›cie jest w pewnym sensie korzystna dla konsumenta. Daje dużą wygodÄ™ i swobodÄ™, zarówno jeżeli chodzi o oferty i dostÄ™pność produktów, jak też szybkość i możliwość zrealizowania swoich potrzeb. Niesie ze sobÄ… jednak szereg bardzo istotnych zagrożeÅ„ w Å›wiecie konsumenckim – uważa Daniel MaÅ„kowski. – Przede wszystkim mówimy tutaj o przedsiÄ™biorcach, którzy zachowujÄ… siÄ™ nie do koÅ„ca etycznie wzglÄ™dem konsumentów.
NarzÄ™dziem w rÄ™kach takich przedsiÄ™biorców sÄ… tzw. dark patterns, czyli praktyki wykorzystywane do manipulowania klientami w przestrzeni wirtualnej. Najczęściej sÄ… to liczniki odmierzajÄ…ce fikcyjny czas do koÅ„ca promocji lub praktyki polegajÄ…ce na niezgodnym z rzeczywistoÅ›ciÄ… informowaniu, ile osób zainteresowanych jest danÄ… ofertÄ… lub która z nich jest najczęściej wybierana. W ubiegÅ‚orocznym globalnym przeglÄ…dzie internetu, w którym wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ UOKiK, okazaÅ‚o siÄ™, że trzy czwarte spoÅ›ród badanych stron www i aplikacji należących do 642 przedsiÄ™biorców stosowaÅ‚o przynajmniej jednÄ… tego typu praktykÄ™, a dwie trzecie stosowaÅ‚o co najmniej dwie.
– To anulujÄ…ce siÄ™ liczniki z promocjami, sposób budowy systemu, który czÄ™sto utrudnia czy wrÄ™cz uniemożliwia odstÄ…pienie od zakupów, schowanie części informacji, które mogÄ… być przydatne dla klienta w trakcie podejmowania decyzji, czy wreszcie wskazywanie na korzyÅ›ci i promocje, które faktycznie nie wystÄ™pujÄ…. Nie mówiÄ…c już o bardzo negatywnie ocenianych mechanizmach automatycznego dodawania do koszyka konsumentów produktów, które niekoniecznie sÄ… im potrzebne – wymienia ekspert.
Jak podaje NASK w poradniku o bezpiecznych zakupach online „Okazja czy puÅ‚apka?”, faÅ‚szywe promocje i oferty last minute czÄ™sto wykorzystywane sÄ… przez sprzedawców do nakÅ‚onienia użytkownika do szybkiego zakupu, bez chwili namysÅ‚u.
– CzÄ™sto siÄ™ nie zastanawiamy, czy faktycznie tego produktu potrzebujemy, czy konsumpcjonizm, którym podążamy, faktycznie jest nam potrzebny. Czasami wiÄ™c warto wstrzymać siÄ™ chwilÄ™, poczekać i przemyÅ›leć, czy ten zakup, czy ten produkt jest nam potrzebny, czy faktycznie wiemy, jak go wykorzystamy, czy być może jest to zbÄ™dne – mówi wiceprezes UOKiK.
WÅ›ród najczÄ™stszych form manipulacji oprócz presji czasu NASK wskazuje m.in. na wzbudzanie silnych emocji, takich jak strach, niepokój czy obawa, jak również wykorzystanie zaufania do znanych marek czy produktów.
– Kolejny aspekt to niestety coraz szerzej rozwijajÄ…ce siÄ™ w Å›wiecie cyfrowym scam i oszustwa. Konsumenci coraz bardziej narażeni sÄ… nie tylko na nieetyczne, ale wrÄ™cz na przestÄ™pcze dziaÅ‚ania niektórych podmiotów, które majÄ… na celu czyste wyÅ‚udzenie, pozbawienie konsumentów pieniÄ™dzy. MówiÄ™ tutaj zarówno o nieistniejÄ…cych, oszukaÅ„czych witrynach przypominajÄ…cych sklepy, majÄ…cych na celu przelanie Å›rodków czy wyÅ‚udzenie danych, które mogÄ… posÅ‚użyć do innej przestÄ™pczej aktywnoÅ›ci majÄ…cej na celu wyrzÄ…dzenie konsumentowi krzywdy – wskazuje Daniel MaÅ„kowski.
Niedawne badanie TrustMate.io i UCE Research z listopada br. pokazuje, że 34 proc. Polaków boi siÄ™ o bezpieczeÅ„stwo danych pÅ‚atniczych, jak również kradzieży pieniÄ™dzy z konta podczas przedÅ›wiÄ…tecznych zakupów w internecie. Ponadto 25,7 proc. obawia siÄ™, że produkt nie zostanie do nich wysÅ‚any ze wzglÄ™du na to, że majÄ… do czynienia ze sklepem widmo.
– Tu proÅ›ba do konsumentów o weryfikowanie, u kogo tak naprawdÄ™ dokonujemy zakupów. Czy mamy Å›wiadomość, kim jest sprzedawca, z jakiego kraju pochodzi, czy faktycznie dziaÅ‚a na rynku, czy jest zweryfikowany, czy dostarcza produkty, czy wiemy, gdzie bÄ™dziemy musieli ewentualnie ten produkt zwrócić i jakie bÄ™dÄ… tego koszty. PoÅ›więćmy chwilÄ™ przed zakupem i zweryfikujmy te dane, oczywiÅ›cie w takim zakresie, w jakim jest możliwe. Czytajmy recenzje, opinie, pytajmy znajomych, czy mieli doÅ›wiadczenie z tym przedsiÄ™biorcÄ… – wymienia wiceprezes UOKiK.
Z raportu Gemiusa wynika, że Polacy przy weryfikowaniu wiarygodnoÅ›ci danego serwisu podczas pierwszego zakupu biorÄ… pod uwagÄ™ przede wszystkim opinie o nim (43 proc.). 33 proc. badanych sprawdza dostÄ™pność różnych form pÅ‚atnoÅ›ci, a 28 proc. jasne i czytelne zasady dokonania zwrotu bÄ…dź też reklamacji. 21 proc. bierze pod lupÄ™ to, czy sklep ma siedzibÄ™ w Polsce, a 15 proc. – dane teleadresowe.
ZespóÅ‚ CERT Polska dziaÅ‚ajÄ…cy w ramach NASK w 2024 roku przyjÄ…Å‚ okoÅ‚o 1,6 tys. zgÅ‚oszeÅ„ dotyczÄ…cych tworzenia faÅ‚szywych sklepów internetowych, sprzedajÄ…cych fikcyjne towary lub wyÅ‚udzajÄ…cych dane kont bankowych. Do tego dochodzi okoÅ‚o 14 tys. zgÅ‚oszonych przypadków wykorzystania wizerunku znanych platform sprzedażowych.
– Mechanizmy sÄ… różne, a stopieÅ„ doskonaÅ‚oÅ›ci zależy od tego, ile czasu i Å›rodków przestÄ™pcy poÅ›wiÄ™cÄ… na ich przygotowanie. Natomiast w Å›wiecie deepfake’ów i AI jest to dla nich dziaÅ‚anie coraz Å‚atwiejsze – ostrzega wiceprezes UOKiK. – Dlatego gorÄ…co zachÄ™cam do podjÄ™cia przynajmniej próby zweryfikowania, czy strona zawiera dane kontaktowe, czy sÄ… one zgodne z danymi przedsiÄ™biorcy, jakimi formami pÅ‚atnoÅ›ci dysponuje, czy sÄ… one bezpieczne, a jeżeli nie mamy pewnoÅ›ci, wstrzymajmy siÄ™ z zakupem, zadbajmy o wÅ‚asne bezpieczeÅ„stwo i wÅ‚asne Å›rodki.
W tym kontekście eksperci zwracają także uwagę na problem ukrytego dropshippingu (fakeshippingu).
– To sposób dziaÅ‚ania polegajÄ…cy na tym, że ktoÅ› prezentuje stronÄ™ internetowÄ… wyglÄ…dajÄ…cÄ… jak tradycyjny sklep internetowy, ukrywajÄ…c bardzo głęboko informacje, że jest to tak naprawdÄ™ poÅ›rednik w imporcie towarów z Azji, albo w ogóle o tym nie informujÄ…c. Konsument orientuje siÄ™, że towar przychodzi z Azji, kiedy na przykÅ‚ad musi zapÅ‚acić cÅ‚o i VAT za przesyÅ‚kÄ™. Ewentualnie wtedy, kiedy przychodzi do niego produkt, który wyglÄ…da nie tak jak to, co byÅ‚o prezentowane w sieci, a rzekomy sprzedawca, faktycznie poÅ›rednik, odsyÅ‚a go do sprzedawcy chiÅ„skiego – mówi Grzegorz MiÅ›, Powiatowy Rzecznik Konsumentów we WrocÅ‚awiu.
W trakcie konferencji „Konsument w Å›wiecie nowych cyfrowych możliwoÅ›ci”, zorganizowanej przez KonfederacjÄ™ Lewiatan, eksperci ocenili, że poziom wiedzy konsumenckiej w naszym kraju wciąż jest niski. Polacy radzÄ… sobie dobrze w codziennych zakupach online, gorzej jednak orientujÄ… siÄ™ w kwestiach formalnych i prawnych, gdzie brak doÅ›wiadczenia prowadzi do błędnych przekonaÅ„ i luk w wiedzy.
– Uważać powinniÅ›my na co dzieÅ„, natomiast wiadomo, że okres przedÅ›wiÄ…teczny i gorÄ…czka ostatnich zakupów może sprzyjać obniżeniu gardy i narażeniu siÄ™ na dodatkowe niebezpieczeÅ„stwa. Również podmioty, które takie dziaÅ‚ania podejmujÄ…, majÄ… tego Å›wiadomość – podkreÅ›la Daniel MaÅ„kowski.
Jak wynika z najnowszego badania Santander Consumer Bank „Polaków portfel wÅ‚asny: E-commerce od Å›wiÄ™ta”, 40 proc. Polaków decyduje siÄ™ na Å›wiÄ…teczne zakupy na poczÄ…tku grudnia, a 9 proc. odkÅ‚ada je na ostatniÄ… chwilÄ™. 70 proc. ankietowanych kupuje w internecie przede wszystkim upominki dla najbliższych. 32 proc. zamawia dekoracje Å›wiÄ…teczne, a 29 proc. – ubrania i dodatki. 14 proc. decyduje siÄ™ na zrobienie zapasów spożywczych bez wychodzenia z domu. 41 proc. badanych przyznaÅ‚o, że woli zakupy przez internet w tym czasie ze wzglÄ™du na unikanie kolejek i tÅ‚umów. Dla 39 proc. decydujÄ…cym argumentem jest dostawa prosto do domu lub automatu paczkowego, a dla kolejnych 36 proc. – atrakcyjne promocje. Do 30 proc. respondentów przemawia możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze.
– Okres poÅ›wiÄ…teczny to chyba najgorÄ™tszy czas w pracy rzecznika. Można by nagrać na automatycznÄ… sekretarkÄ™ odpowiedź na pytanie, czy mogÄ™ zwrócić nietrafiony prezent. Odpowiedź jest bardzo prosta: to zależy. Jeżeli kupiliÅ›my to w sieci i nie minęło 14 dni od zakupu, to jak najbardziej. Jeżeli kupiliÅ›my to w sklepie stacjonarnym, to zależy od sprzedawcy, czy dopuszcza takie zwroty, czy też nie – tÅ‚umaczy Grzegorz MiÅ›. – W ostatnich latach konsumenci coraz częściej zwracajÄ… siÄ™ z pytaniami bÄ…dź skargami dotyczÄ…cymi Å›wiata cyfrowego. KiedyÅ› to byÅ‚ tylko niewielki procent, teraz jest ich bardzo duża liczba i caÅ‚y czas roÅ›nie.
