Wiadomości branżowe

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudnoÅ›ci w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. NajwiÄ™ksze problemy z rekrutacjÄ… ma branża finansów i nieruchomoÅ›ci (74 proc.) – wynika

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudnoÅ›ci w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. NajwiÄ™ksze problemy z rekrutacjÄ… ma branża finansów i nieruchomoÅ›ci (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. WÅ›ród najbardziej pożądanych umiejÄ™tnoÅ›ci sÄ… te, które wiążą siÄ™ z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszÄ… ich do tego zachÄ™cać i motywować. To jedno z wielu wyzwaÅ„ stojÄ…cych przed firmami.

– Sektor finansowy jak inne sektory boryka siÄ™ z tym, że brakuje kadry. OczywiÅ›cie sÄ… też organizacje, które tego na tÄ™ chwilÄ™ nie dostrzegajÄ…, bo jednak mimo wszystko majÄ… tak skonstruowane systemy wewnÄ™trzne, że majÄ… też możliwoÅ›ci pozyskiwania osób do pracy – mówi agencji Newseria Biznes dr Sylwia HaÅ‚as-Dej, dziekan Kozminski Executive Business School.

Jako najtrudniejsze do znalezienia kompetencje pracodawcy z tych sektorów wskazujÄ… IT i analizÄ™ danych, sprzedaż i marketing czy umiejÄ™tnoÅ›ci techniczne. Firmy sektora finansów i nieruchomoÅ›ci narzekajÄ… również na brak umiejÄ™tnoÅ›ci zwiÄ…zanych z administracjÄ… i wsparciem biurowym oraz HR.

– GÅ‚ównie sÄ… zawody zwiÄ…zane z technologiami, bowiem to, co siÄ™ dzieje, sztuczna inteligencja, digitalizacja, te wszystkie transformacje, które siÄ™ dziejÄ… wokóÅ‚ nas, wymagajÄ… od sektora finansowego wielu specjalistów z tego zakresu. OczywiÅ›cie edukujemy, ksztaÅ‚cimy, ale także dbamy o to, żeby faktycznie ci ludzie siÄ™ czuli dobrze w ramach naszych organizacji – wskazuje dr Sylwia HaÅ‚as-Dej.

Badanie z koÅ„ca 2023 roku, przytaczane w „Raporcie pÅ‚acowym” Hays Poland, wskazuje, że zdaniem poÅ‚owy pracodawców w Polsce brakuje menedżerów i specjalistów. Co trzeci (36 proc.) ocenia, że konkurencja o pracowników jest wysoka.

– Wszyscy walczymy o dobrego pracownika, bo wszyscy walczymy o to, żeby nasze biznesy i finalnie gospodarka siÄ™ rozwijaÅ‚a. Pandemia sprawiÅ‚a, że walczymy o wiele osób globalnie, pewne zawody możemy wykonywać z różnych części Å›wiata. OczywiÅ›cie różne przewagi sÄ… w różnych krajach, to kwestia wynagrodzeÅ„, benefitów, różnych kultur organizacyjnych – tÅ‚umaczy dziekan Kozminski Executive Business School. – BolÄ…czkÄ… naszego rynku, gdyby zapytać o to pracowników, sÄ… wynagrodzenia. Nie pÅ‚acimy tyle, co rynek zachodni albo pÅ‚acimy w tym samym nominale, tylko innej walucie.

Polski rynek jest mniej konkurencyjny pod wzglÄ™dem zarobków. Ponad poÅ‚owa pracodawców badanych przez Hays Poland uważa, że oczekiwania finansowe kandydatów sÄ… nierealistyczne. Choć 80 proc. firm w swoich strategiach na 2024 rok ujęło wzrosty wynagrodzeÅ„, to tylko w co piÄ…tej podwyżki przekroczÄ… 10 proc.

A to już wiesz?  PKB w górÄ™ tylko o 3%. PowinniÅ›my siÄ™ obawiać?

Problemem sÄ… również rosnÄ…ce rozbieżnoÅ›ci oczekiwaÅ„ pomiÄ™dzy pracodawcami i pracownikami, na co wskazuje raport „Talent Trends” firmy rekrutacyjnej PageGroup. Chodzi m.in. o kwestie wynagrodzeÅ„ – prawie poÅ‚owa badanych pracowników nie jest zadowolona ze swojej obecnej pensji, ale nie tylko. Ważne kwestie dotyczÄ… także elastycznoÅ›ci pracy, możliwoÅ›ci pracy z domu czy work–life balance. Ponad 40 proc. pracowników twierdzi, że odrzuci awans, jeÅ›li bÄ™dzie siÄ™ wiÄ…zaÅ‚ z zachwianiem work–life balance. Dla 45 proc. równowaga miÄ™dzy życiem zawodowym a prywatnym jest najważniejszym aspektem, na który zwracajÄ… uwagÄ™ w firmie. Dotyczy to przede wszystkim pokolenia Z, dla którego praca nie jest wartoÅ›ciÄ… samÄ… w sobie.

– Nasza bolÄ…czka jest też zwiÄ…zana z pokoleniami, bo my czasami nie potrafimy zrozumieć tego pokolenia, które wchodzi. Nie rozumiemy pewnych zachowaÅ„, musimy siÄ™ wiÄ™cej dostosowywać, być bardziej elastyczni – przekonuje dr Sylwia HaÅ‚as-Dej. – Jako osoby z pokolenia X też musimy siÄ™ zastanowić, gdzie my możemy być komplementarni, jak możemy siÄ™ dostosować, bo ta elastyczność bÄ™dzie nam ogromnie potrzebna w kontekÅ›cie zagrożeÅ„ naszego sposobu funkcjonowania jako pracowników, liderów, wÅ‚aÅ›cicieli firm.

Coraz wiÄ™kszym wyzwaniem dla branży jest dostosowanie umiejÄ™tnoÅ›ci specjalistów finansowych do wymogów cyfrowej rewolucji. Dynamiczny rozwój technologii napÄ™dza zapotrzebowanie na kompetencje w zakresie analizy danych, cyberbezpieczeÅ„stwa, uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji. To z jednej strony wymaga od pracodawców odpowiedniej oferty szkoleniowej, a z drugiej – chÄ™ci pracowników do samorozwoju i doksztaÅ‚cania siÄ™.

Z rozwojem technologii wiąże siÄ™ jeszcze jeden aspekt – obawy o przyszÅ‚ość zatrudnienia.

 Jest trochÄ™ zawodów, które może sÄ… zagrożone albo jest taka percepcja, że mogÄ… być zagrożone. Ale jednak mimo wszystko na koniec dnia to, co wygeneruje generatywna sztuczna inteligencja, ktoÅ› musi przeczytać i zweryfikować. Technologia, w kontekÅ›cie sztucznej inteligencji, powinna być komplementarna, wspierać nas – ocenia ekspertka. – OczywiÅ›cie sÄ… pewne elementy, gdzie sztuczna inteligencja zastÄ…pi czÅ‚owieka, ale to nie znaczy, że za chwilÄ™ czÅ‚owiek nie bÄ™dzie potrzebny w innym wymiarze.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy