Wiadomości branżowe

Ruch pasażerski na lotnisku we Wrocławiu znacznie wyższy, niż prognozowano. Prym wiodą przewoźnicy niskokosztowi

Ruch pasażerski na lotnisku we Wrocławiu znacznie wyższy, niż prognozowano. Prym wiodą przewoźnicy niskokosztowi
WÅ‚adze wrocÅ‚awskiego lotniska spodziewaÅ‚y siÄ™ w tym roku obsÅ‚użyć 2,3 mln pasażerów. Po szczycie sezonu letniego prognozy sÄ… znacznie bardziej optymistyczne i ostrożnie zakÅ‚adajÄ… wynik 2,6 mln obsÅ‚użonych osób. To mniej wiÄ™cej

WÅ‚adze wrocÅ‚awskiego lotniska spodziewaÅ‚y siÄ™ w tym roku obsÅ‚użyć 2,3 mln pasażerów. Po szczycie sezonu letniego prognozy sÄ… znacznie bardziej optymistyczne i ostrożnie zakÅ‚adajÄ… wynik 2,6 mln obsÅ‚użonych osób. To mniej wiÄ™cej trzy czwarte poziomów sprzed pandemii. Plany na kolejne miesiÄ…ce sÄ… ambitne, zwÅ‚aszcza po stronie przewoźników niskokosztowych. – Wizz Air i Ryanair dość agresywnie planujÄ… swojÄ… dziaÅ‚alność we WrocÅ‚awiu. MyÅ›lÄ™, że my i nasi pasażerowie bÄ™dziemy wielkimi beneficjentami tych decyzji – mówi prezes lotniska Dariusz KuÅ›. Pytanie, czy popytu na latanie nie ograniczy inflacja i coraz trudniejsza sytuacja gospodarcza.

– Sezon letni jeszcze trwa i myÅ›lÄ™, że w takim nasileniu bÄ™dzie trwaÅ‚ nawet do koÅ„ca października. Zdecydowanie do tej pory jest lepszy, niż siÄ™ spodziewaliÅ›my. PlanowaliÅ›my, że obsÅ‚użymy 2,3 mln pasażerów w caÅ‚ym roku. Już wiemy, że przekroczymy 2,5 mln, a ostrożnie szacujemy, że może być to nawet 2,6 mln. To oznacza mniej wiÄ™cej 75, może 77 proc. tego, co w roku 2019 – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz KuÅ›. – W ciÄ…gu roku jest jednak spora amplituda. PoczÄ…tek roku to byÅ‚ ruch bardzo sÅ‚aby, raptem drobnych kilkadziesiÄ…t procent tego, co w roku 2019, w tej chwili dochodzimy prawie do 100 proc. OczywiÅ›cie jesieniÄ… ruch bÄ™dzie wolniejszy.

W I kwartale tego roku pasażerów byÅ‚o nieco ponad 100 tys. miesiÄ™cznie, z kolei w czerwcu i lipcu – ponad 300 tys. miesiÄ™cznie. W caÅ‚ym 2019 roku – rekordowym dla wrocÅ‚awskiego portu lotniczego – obsÅ‚użono prawie 3 mln pasażerów. Rok wczeÅ›niej byÅ‚o ich ok. 2,85 mln. Z kolei dwa pandemiczne lata to zaledwie niecaÅ‚e 900 tys. w 2020 roku i 1,1 mln w 2021 roku.

– To byÅ‚y bardzo trudne lata, caÅ‚a branża poniosÅ‚a olbrzymie straty finansowe zwiÄ…zane z przestojami w ruchu, mniejszym popytem na latanie, obostrzeniami zwiÄ…zanymi z podróżowaniem, czyli testy, maseczki, możliwość wjazdu, możliwość wyjazdu z kraju. Pomoc, jakÄ… otrzymaliÅ›my od rzÄ…du, pokryÅ‚a tylko część tych strat, ale na szczęście wrocÅ‚awskie lotnisko byÅ‚o do tego dość dobrze przygotowane. MieliÅ›my zasoby Å›rodków finansowych, które użyliÅ›my do tego, aby przetrwać. NauczyliÅ›my siÄ™ bardzo mocno ograniczać koszty funkcjonowania i ta umiejÄ™tność zostaÅ‚a z nami do dzisiaj – podkreÅ›la prezes lotniska we WrocÅ‚awiu. – Tych strat jeszcze przez parÄ™ lat nie uda siÄ™ nadrobić, ale dla nas tlenem, tym, co napÄ™dza naszÄ… firmÄ™, sÄ… pasażerowie. Im wiÄ™cej ich bÄ™dzie w kolejnych latach, tym z wiÄ™kszym optymizmem bÄ™dziemy patrzyli w przyszÅ‚ość.

Z optymizmem patrzÄ… w przyszÅ‚ość także przewoźnicy operujÄ…cy w stolicy Dolnego ÅšlÄ…ska, szczególnie niskokosztowi Ryanair i WizzAir. WÄ™gierska linia lotnicza od sierpnia dołączyÅ‚a do tutejszej bazy drugi samolot i oferuje trzy nowe kierunki (do Tirany, Rodos i Dubrownika).

A to już wiesz?  UdziaÅ‚ lokalnego kapitaÅ‚u w polskim rynku nieruchomoÅ›ci wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogÅ‚yby to zmienić

– Niedawno pozyskaliÅ›my informacjÄ™, że od wrzeÅ›nia WizzAir bÄ™dzie u nas operowaÅ‚ wiÄ™kszymi samolotami, które majÄ… blisko 50 miejsc wiÄ™cej na pokÅ‚adzie niż te starsze. Tak że to oferowanie ze strony tego przewoźnika bÄ™dzie istotnie wiÄ™ksze w porównaniu do ostatnich miesiÄ™cy. StÄ…d pÅ‚ynie mój optymizm, że i Wizz Air, i Ryanair jednak dość agresywnie planujÄ… swojÄ… dziaÅ‚alność we WrocÅ‚awiu. MyÅ›lÄ™, że bÄ™dziemy i nasi pasażerowie też bÄ™dÄ… wielkimi beneficjentami tych decyzji – ocenia Dariusz KuÅ›.

Jak podkreÅ›la, sÅ‚abszÄ… dynamikÄ™ wykazujÄ… przewoźnicy sieciowi tacy jak LOT, Lufthansa czy KLM. GÅ‚ównÄ… przyczynÄ… jest fakt, że ruch biznesowy wciąż jeszcze nie powróciÅ‚ do poziomów sprzed pandemii. Mniejsza liczba podróży sÅ‚użbowych może charakteryzować także kolejne miesiÄ…ce.

– Należy też zwrócić uwagÄ™, że ruch dalekodystansowy do Azji też nie dziaÅ‚a w takim ksztaÅ‚cie, w jakim to byÅ‚o przed pandemiÄ…. W zwiÄ…zku z tym po stronie przewoźników sieciowych nie spodziewamy siÄ™ bicia rekordów – mówi prezes Portu Lotniczego WrocÅ‚aw. – Bardzo duży jest popyt na latanie wÅ›ród przewoźników czarterowych. Dzisiaj jest on w jakiÅ› sposób ograniczony dostÄ™pnoÅ›ciÄ… na rynku samolotów, które mogÄ… wykonywać rejsy czarterowe. W zimie bÄ™dzie Å‚atwiej, myÅ›lÄ™, że jesteÅ›my w stanie otrzeć siÄ™ o rekordy zimowe z poprzednich lat.

WielkÄ… niewiadomÄ… pozostaje sytuacja epidemiologiczna i ewentualna kolejna fala pandemii, a wraz z niÄ… powrót obostrzeÅ„ w podróżowaniu. Jednak, zdaniem eksperta, w tym momencie wiÄ™ksze zagrożenie dla miÄ™dzynarodowego ruchu stanowi globalna sytuacja gospodarcza, szczególnie galopujÄ…ca inflacja.

– Za chwilÄ™ Polacy zobaczÄ… rachunki za ogrzewanie, gaz, wÄ™giel i to może stymulować pewnego rodzaju wygaszenie popytu. Od strony pandemicznej chciaÅ‚bym wierzyć, że nic zÅ‚ego siÄ™ nie wydarzy, natomiast z uwagÄ… obserwujemy zachowania konsumenckie bÄ™dÄ…ce wynikiem zasobnoÅ›ci portfeli osób, które miaÅ‚yby podróżować. Z drugiej strony, jeÅ›li gospodarczo na rynku w Polsce bÄ™dzie trudniej, być może nasili siÄ™ ruch emigracyjny, który też na polskich lotniskach jest istotnym czynnikiem w statystykach – mówi Dariusz KuÅ›.

A to już wiesz?  Banki spółdzielcze z coraz wiÄ™kszÄ… rolÄ… w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczajÄ… ich rozwój

Z lipcowego badania ARC Rynek i Opinia „Migracje zarobkowe Polaków” zrealizowanego dla Gi Group wynika, że prawie 18 proc. dorosÅ‚ych Polaków rozważa emigracjÄ™ zarobkowÄ… w ciÄ…gu najbliższego roku. To wprawdzie niewiele wiÄ™cej niż rok temu (16,1 proc.), ale za to piÄ™ciokrotnie wzrósÅ‚ odsetek niezdecydowanych (z 2,7 proc. do 14,6 proc.). Tym samym odsetek osób, które nie rozważajÄ… emigracji, spadÅ‚ z 81,2 proc. do 67,6 proc.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy