Grupa PZU konsekwentnie wzmacnia segment zdrowotny, który w I póÅ‚roczu br. zwiÄ™kszyÅ‚ przychody o 14 proc., a jego wkÅ‚ad w wynik EBITDA caÅ‚ej grupy przekroczyÅ‚ 100 mln zÅ‚. PZU Zdrowie rozwija sieć placówek wÅ‚asnych, do koÅ„ca przyszÅ‚ego roku ma ich być ok. 140. DziÄ™ki temu roÅ›nie udziaÅ‚ wizyt pacjentów odbywanych wÅ‚aÅ›nie w placówkach wÅ‚asnych, a nie sieci partnerskiej – dziÅ› siÄ™ga on 46 proc. SpóÅ‚ka inwestuje także w nowe produkty, takie jak pakiet medycyny pracy w wersji VIP. Wyniki PZU Zdrowie wpisujÄ… siÄ™ w bardzo dobre rezultaty caÅ‚ej Grupy PZU, która w I póÅ‚roczu odnotowaÅ‚a 15,2 mld zÅ‚ przychodów i 3,2 mld zÅ‚ zysku netto.
– NajważniejszÄ… inicjatywÄ… strategicznÄ…, nad którÄ… pracujemy, jest rozwój sieci placówek medycznych. Mamy ich w tej chwili 126, planujemy, żeby do koÅ„ca przyszÅ‚ego roku byÅ‚o ich okoÅ‚o 140. BÄ™dziemy to robili, zarówno otwierajÄ…c placówki w nowych lokalizacjach, w których dzisiaj PZU Zdrowie nie ma swoich oddziaÅ‚ów, jak i modernizujÄ…c istniejÄ…ce placówki, rozszerzajÄ…c je o kolejne specjalizacje. Ale też chcemy wrócić do procesu, który PZU zarzuciÅ‚o kilka lat temu, a mianowicie do kupowania istniejÄ…cych, dziaÅ‚ajÄ…cych podmiotów medycznych, które speÅ‚niajÄ… nasze kryteria – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Jan Zimowicz, prezes PZU Zdrowie.
46 proc. wizyt pacjentów w ramach ubezpieczeÅ„ i abonamentów odbywa siÄ™ w placówkach wÅ‚asnych PZU Zdrowie. W pierwszym póÅ‚roczu otwarto m.in. nowe centrum medyczne PZU Zdrowie w Poznaniu i nowÄ… pracowniÄ™ rezonansu magnetycznego w podwarszawskiej Zielonce. Dodatkowo PZU Zdrowie wspóÅ‚pracuje z okoÅ‚o 2400 placówkami partnerskimi w ponad 600 miastach w Polsce. Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU na koniec czerwca 2025 roku siÄ™gnęła blisko 3,8 mln (wzrost o blisko 8 proc. r/r).
Jak podaje PMR, w 2024 roku 56 proc. dorosÅ‚ych Polaków skorzystaÅ‚o z prywatnej opieki zdrowotnej. Rynek ten ma w kolejnych latach rosnąć w tempie 7–8 proc. rocznie. PZU, jako najwiÄ™ksza instytucja finansowa w Europie Åšrodkowo-Wschodniej, chce wykorzystać tÄ™ dynamikÄ™ i umocnić swojÄ… pozycjÄ™ w branży zdrowotnej, również poprzez nowe rozwiÄ…zania produktowe.
– PrzygotowaliÅ›my nowÄ… ofertÄ™ medycyny pracy w wersji VIP, w której klient majÄ…cy wykupione u nas badania medycyny pracy może w naszej flagowej placówce w biurowcu Varso w Warszawie jednego dnia w ciÄ…gu kilku godzin wykonać w komfortowych i dyskretnych warunkach komplet badaÅ„ diagnostycznych – wskazuje Jan Zimowicz.
Klienci coraz chÄ™tniej siÄ™gajÄ… po rozwiÄ…zania online. Wskaźnik wizyt umawianych przez aplikacjÄ™ mojePZU wzrósÅ‚ do prawie 43 proc. Serwis jest wykorzystywany przez blisko 5 mln użytkowników, z ponad 110 tys. odwiedzin dziennie, co daje ponad 35 mln wizyt i 14 mln operacji rocznie. W części medycznej serwisu pacjenci mogÄ… zrobić za jego poÅ›rednictwem praktycznie wszystko: od wstÄ™pnego wywiadu przez umawianie wizyt i telekonsultacje aż po odbiór e-recept i skierowaÅ„.
– Zbliżamy siÄ™ do poziomu 50 proc. wizyt umawianych za poÅ›rednictwem kanaÅ‚ów cyfrowych, czyli aplikacji mobilnej. Pracujemy nad tym, żeby tÄ™ aplikacjÄ™ przebudować, udostÄ™pnić tam zarówno lepszy interfejs dla pacjentów, jak również przeÅ‚omowe i wyróżniajÄ…ce siÄ™ na rynku funkcjonalnoÅ›ci, o których dzisiaj jeszcze nie mogÄ™ powiedzieć, a których jeszcze żaden z naszych konkurentów nie przygotowaÅ‚ – zapowiada prezes PZU Zdrowie.
Rozwój infrastruktury medycznej to element szerszej strategii, w której filar zdrowia Grupy PZU ma być jednym z gÅ‚ównych motorów wzrostu. W I poÅ‚owie 2025 roku segment ten odnotowaÅ‚ ponad 1 mld zÅ‚ przychodów, co oznacza wzrost o 14,2 proc. rok do roku. ZÅ‚ożyÅ‚ siÄ™ na to wzrost przychodów generowanych przez placówki sieci PZU Zdrowie (o prawie 12 proc. r/r) oraz wzrost przychodów z ubezpieczeÅ„ zdrowotnych i abonamentów (o 16 proc. r/r).
– JesteÅ›my bardzo zadowoleni, że przy wzroÅ›cie przychodów o 14 proc. rok do roku utrzymujemy koszty praktycznie na niezmienionym poziomie. To powoduje, że rentowność naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci w ciÄ…gu roku poprawiÅ‚a siÄ™ ponad 2,5-krotnie i w tej chwili operujemy już na marży okoÅ‚o 11 proc., czyli na podobnej, na jakiej dziaÅ‚ajÄ… nasi gÅ‚ówni konkurenci. Nasz wkÅ‚ad w wynik grupy kapitaÅ‚owej już jest dzisiaj istotny i przekracza 100 mln zÅ‚, jeÅ›li chodzi o wynik EBITDA – mówi Jan Zimowicz.
Strategia Grupy PZU zakÅ‚ada osiÄ…gniÄ™cie w 2027 roku ponad 3 mld zÅ‚ przychodów w obszarze zdrowia i podwojenie rentownoÅ›ci, jednak zarzÄ…d sugeruje, że przy sprzyjajÄ…cych warunkach i przejÄ™ciach możliwy jest wzrost nawet do 5 mld zÅ‚.
– Ten rok prawdopodobnie zakoÅ„czymy mniej wiÄ™cej na poziomie 2,1–2,2 mld zÅ‚, wiÄ™c musimy ten wzrost przyspieszyć – podkreÅ›la prezes PZU Zdrowie.
Wyniki w segmencie zdrowotnym wpisujÄ… siÄ™ w bardzo dobre rezultaty caÅ‚ej Grupy PZU. W I póÅ‚roczu 2025 roku przychody brutto z ubezpieczeÅ„ na wszystkich rynkach wyniosÅ‚y 15,2 mld zÅ‚, co oznacza wzrost o 6,5 proc. r/r. Dynamiczne wzrosty widać w ubezpieczeniach majÄ…tkowych i osobowych, które przyniosÅ‚y 9,3 mld zÅ‚ przychodów (+8,3 proc. r/r), a wynik operacyjny zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o ponad 50 proc. do 1,4 mld zÅ‚. Przychody z ubezpieczeÅ„ komunikacyjnych wzrosÅ‚y w I poÅ‚owie br. o 5,7 proc. r/r, do ponad 5 mld zÅ‚, natomiast wynik z usÅ‚ug ubezpieczenia w tej grupie wzrósÅ‚ o blisko 300 proc. r/r, do 368 mln zÅ‚ – przede wszystkim dziÄ™ki dodatniemu wynikowi wypracowanemu w segmencie OC komunikacyjnego. Również segment ubezpieczeÅ„ na życie zwiÄ™kszyÅ‚ przychody do 4,4 mld zÅ‚ (+3,2 proc. r/r).
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominujÄ…cej w I póÅ‚roczu wyniósÅ‚ 3,23 mld zÅ‚, co oznacza wzrost o 32,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Biznes ubezpieczeniowy „doÅ‚ożyÅ‚” do wyniku ponad 2,2 mld zÅ‚ – o ponad poÅ‚owÄ™ wiÄ™cej niż w tym samym okresie ub.r.
