Wiadomości branżowe

Patriotyzm konsumencki Polaków może być kołem ratunkowym dla gospodarki. Ponad połowa jest skłonna zapłacić więcej za krajowe produkty

Patriotyzm konsumencki Polaków może być kołem ratunkowym dla gospodarki. Ponad połowa jest skłonna zapłacić więcej za krajowe produkty
Pandemia sprawiÅ‚a, że co piÄ…ty Polak częściej niż dotychczas decydowaÅ‚ siÄ™ na zakup żywnoÅ›ci wyprodukowanej w kraju – wynika z badaÅ„ ARC Rynek i Opinia. Deloitte wskazuje natomiast, że 53 proc. z nas

Pandemia sprawiÅ‚a, że co piÄ…ty Polak częściej niż dotychczas decydowaÅ‚ siÄ™ na zakup żywnoÅ›ci wyprodukowanej w kraju – wynika z badaÅ„ ARC Rynek i Opinia. Deloitte wskazuje natomiast, że 53 proc. z nas w czasie pandemii jest gotowych zapÅ‚acić wiÄ™cej za produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie sklepu byÅ‚y też taÅ„sze, zagraniczne alternatywy. Krajowi konsumenci w coraz wiÄ™kszym stopniu zwracajÄ… uwagÄ™ na to, czy kupujÄ…c dany produkt, wspierajÄ… rodzimÄ… gospodarkÄ™. To może stanowić dla niej ważny impuls w walce z obecnym kryzysem gospodarczym. Nie zawsze konsumenci wiedzÄ… jednak, które marki sÄ… rzeczywiÅ›cie oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów.

– Polacy wskazujÄ…, że pochodzenie produktu bywa dla nich również ważne, podobnie jak jego cena, jakość i funkcjonalność. Natomiast wyniki badaÅ„, pokazujÄ…ce, jak czÄ™sto Polacy uwzglÄ™dniajÄ… czynnik polskoÅ›ci w swoich wyborach konsumenckich, sÄ… bardzo zróżnicowane i wahajÄ… siÄ™ od 5 do 50 proc. ZresztÄ… dzisiaj za sprawÄ… globalizacji i internacjonalizacji gospodarki nie zawsze Å‚atwo jest odróżnić produkt polski od zagranicznego. Dlatego patriotyzm konsumencki czÄ™sto polega dziÅ› na preferowaniu konkretnych przedsiÄ™biorstw, marek narodowych i regionalnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr hab. Daniel Puciato, profesor Wyższej SzkoÅ‚y Bankowej we WrocÅ‚awiu.

Cena i jakość wciąż pozostajÄ… dla Polaków kluczowym kryterium podczas codziennych zakupów, ale z roku na rok coraz wiÄ™cej konsumentów zwraca też uwagÄ™ na pochodzenie produktów, które wkÅ‚adajÄ… do koszyka. Jak pokazaÅ‚o grudniowe badanie ARC Rynek i Opinia dla SGH, 59 proc. z nas chÄ™tniej wybiera produkty krajowe niż pochodzÄ…ce z importu. To podobny odsetek jak w Czechach czy w Niemczech, gdzie patriotyzm konsumencki zadeklarowaÅ‚o odpowiednio 58 i 57 proc. badanych. Z kolei znacznie wiÄ™kszy odsetek charakteryzuje WÅ‚ochów. Prawie trzy czwarte badanych woli produkty krajowe niż importowane.

– Najwyższy poziom patriotyzmu gospodarczego panuje w krajach najwyżej rozwiniÄ™tych gospodarczo. Dla przeciÄ™tnego Niemca, Francuza, JapoÅ„czyka czy mieszkaÅ„ca Skandynawii jest rzeczÄ… oczywistÄ…, że należy kupować produkty krajowe. Konsumentów wspiera w tym również polityka gospodarcza realizowana w tych krajach i różne narzÄ™dzia ukierunkowane na rozwój patriotyzmu gospodarczego. To np. tworzenie instytucji, które majÄ… wspierać krajowe przedsiÄ™biorstwa, czy warunki przetargów publicznych, które preferujÄ… firmy krajowe, gÅ‚ównie lokalne. Jednak przede wszystkim jest to edukacja konsumencka, która w tych krajach zaczyna siÄ™ już od przedszkola – wskazuje dr hab. Daniel Puciato.

A to już wiesz?  Netia czÅ‚onkiem MiÄ™dzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA

Badania pokazujÄ…, że patriotyzm konsumencki wÅ›ród Polaków wzmocniÅ‚a pandemia COVID-19. W badaniu ARC Rynek i Opinia dla SGGW 39 proc. przyznaÅ‚o, że w obliczu rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa zwiÄ™kszyÅ‚o zakupy żywnoÅ›ci, a co piÄ…ty Polak częściej niż dotychczas decydowaÅ‚ siÄ™ na zakup żywnoÅ›ci wyprodukowanej w Polsce. Z kolei wedÅ‚ug lipcowego raportu Open Research („Patriotyzm konsumencki Polaków 2020”) pochodzeniem kupowanych produktów interesowaÅ‚o siÄ™ aż 91 proc. polskich konsumentów, a 96 proc. zaczęło częściej sprawdzać, skÄ…d pochodzi produkt, który wkÅ‚adajÄ… do koszyka. Ten czynnik ma duże znaczenie zwÅ‚aszcza w kategorii spożywczej i w grupie mÅ‚odszych konsumentów, w wieku 20–30 lat.

Deloitte zwraca z kolei uwagÄ™, że w czasie pandemii ponad poÅ‚owa (53 proc.) Polaków byÅ‚a gotowa kupić produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie sklepu znalazÅ‚y siÄ™ taÅ„sze, lecz zagraniczne alternatywy. WedÅ‚ug analityków ten trend bÄ™dzie nabierać znaczenia, a konsumenci bÄ™dÄ… zwracać coraz wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na to, aby Å›cieżka, którÄ… przebyÅ‚ produkt, zanim trafiÅ‚ na sklepowÄ… póÅ‚kÄ™, byÅ‚a jak najkrótsza („Global State of the Consumer Tracker”).

– Patriotyzm gospodarczy ma bardzo ważny wpÅ‚yw na rozwój gospodarki. W przypadku zakupu dóbr importowanych znaczna część Å›rodków finansowych wycieka za granicÄ™ w postaci zysków, podatków czy opÅ‚at licencyjnych. W kraju zostaje tylko część, np. pensje dla pracowników, którzy sprzedajÄ… produkty, albo takie podatki, których nie można uniknąć. Natomiast w przypadku zakupu dóbr krajowych caÅ‚ość Å›rodków zostaje w polskiej gospodarce i napÄ™dza jej rozwój. PrzedsiÄ™biorcy mogÄ… dziÄ™ki temu zwiÄ™kszać zatrudnienie, podnosić pÅ‚ace i inwestować w swoje firmy, co sprawia, że stajÄ… siÄ™ bardziej konkurencyjne na miÄ™dzynarodowych rynkach – podkreÅ›la profesor wrocÅ‚awskiej WSB.

Z analiz firmy doradczo-audytorskiej Grant Thornton wynika, że w przypadku produktów i usÅ‚ug speÅ‚niajÄ…cych dwa kryteria „polskoÅ›ci” – czyli wytwarzanych w kraju i przez firmy z rodzimym kapitaÅ‚em – w Polsce pozostaje aż 79 gr na każdy wydany 1 zÅ‚. Natomiast dla produktów w peÅ‚ni zagranicznych (wytwarzanych za granicÄ…, przez firmÄ™ zagranicznÄ…) z 1 zÅ‚ pozostaje w Polsce tylko 25 gr.

A to już wiesz?  Marka Sodexo Benefits & Rewards zniknęła z polskiego rynku. ZastÄ…piÅ‚a jÄ… Pluxee oferujÄ…ca innowacyjne benefity do motywowania pracowników

Polacy nie zawsze jednak wiedzÄ…, które marki sÄ… rzeczywiÅ›cie oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów. Eksperci przypominajÄ… również, że kod kreskowy, którego pierwsze trzy cyfry tworzÄ… liczbÄ™ 590, niekoniecznie musi oznaczać, że towar zostaÅ‚ wyprodukowany w Polsce. Ten prefiks oznacza tylko to, że firma zostaÅ‚a zarejestrowana w naszym kraju.

– Trzeba też wyraźnie odróżnić kosmopolityzm i nacjonalizm od patriotyzmu gospodarczego. KosmopolitÄ… gospodarczym jest osoba, która – wychodzÄ…c z błędnego zaÅ‚ożenia, że kapitaÅ‚ nie ma narodowoÅ›ci – preferuje z zasady dobra i usÅ‚ugi zagraniczne albo nie zwraca uwagi na ich pochodzenie. Nacjonalista gospodarczy bÄ™dzie z kolei wybieraÅ‚ produkt tylko dlatego, że jest polski, nie zwracajÄ…c uwagi na jego jakość czy cenÄ™. W ten sposób bÄ™dzie przyczyniaÅ‚ siÄ™ również do poprawy sytuacji ekonomicznej przedsiÄ™biorstw nieefektywnych, które nie generujÄ… wartoÅ›ci dodanej i nie przyczyniajÄ… siÄ™ do rozwoju gospodarki narodowej. Natomiast patriota gospodarczy to taka osoba, która preferuje krajowe dobra czy usÅ‚ugi, ale tylko wówczas, gdy sÄ… one konkurencyjne w stosunku do produktów zagranicznych – zauważa dr hab. Daniel Puciato.

Jak podkreÅ›la, dla wielu Polaków patriotyzm gospodarczy oznacza nie tylko nabywanie polskich produktów, lecz także pÅ‚acenie podatków w Polsce, zakÅ‚adanie wÅ‚asnych firm czy wsparcie biznesu dla instytucji kultury, sportu i edukacji oraz wspóÅ‚pracÄ™ krajowych przedsiÄ™biorstw na rzecz wzrostu konkurencyjnoÅ›ci na miÄ™dzynarodowych rynkach.

– Sektor maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw generuje niemal poÅ‚owÄ™ polskiego PKB i bardzo ważne jest, żeby polskie firmy miaÅ‚y coraz wiÄ™kszy udziaÅ‚ w globalnym Å‚aÅ„cuchu wartoÅ›ci. ZresztÄ… zakÅ‚adanie wÅ‚asnych firm jest też jednym z aktywnych sposobów walki z bezrobociem, co jest szczególnie ważne w sytuacji kryzysowej, jakÄ… mamy obecnie. Patriotyzm gospodarczy – a wiÄ™c wzrost popytu na krajowe produkty – też może być jednÄ… ze skutecznych dróg wychodzenia z tego kryzysu – stwierdza profesor Wyższej SzkoÅ‚y Bankowej we WrocÅ‚awiu. 

A to już wiesz?  Indie przejmujÄ… od Chin paÅ‚eczkÄ™ lidera Å›wiatowego wzrostu. Na ich korzyść przemawia nie tylko demografia, ale też niskie koszty pracy

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy