Pandemia sprawiÅ‚a, że co piÄ…ty Polak częściej niż dotychczas decydowaÅ‚ siÄ™ na zakup żywnoÅ›ci wyprodukowanej w kraju – wynika z badaÅ„ ARC Rynek i Opinia. Deloitte wskazuje natomiast, że 53 proc. z nas w czasie pandemii jest gotowych zapÅ‚acić wiÄ™cej za produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie sklepu byÅ‚y też taÅ„sze, zagraniczne alternatywy. Krajowi konsumenci w coraz wiÄ™kszym stopniu zwracajÄ… uwagÄ™ na to, czy kupujÄ…c dany produkt, wspierajÄ… rodzimÄ… gospodarkÄ™. To może stanowić dla niej ważny impuls w walce z obecnym kryzysem gospodarczym. Nie zawsze konsumenci wiedzÄ… jednak, które marki sÄ… rzeczywiÅ›cie oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów.
– Polacy wskazujÄ…, że pochodzenie produktu bywa dla nich również ważne, podobnie jak jego cena, jakość i funkcjonalność. Natomiast wyniki badaÅ„, pokazujÄ…ce, jak czÄ™sto Polacy uwzglÄ™dniajÄ… czynnik polskoÅ›ci w swoich wyborach konsumenckich, sÄ… bardzo zróżnicowane i wahajÄ… siÄ™ od 5 do 50 proc. ZresztÄ… dzisiaj za sprawÄ… globalizacji i internacjonalizacji gospodarki nie zawsze Å‚atwo jest odróżnić produkt polski od zagranicznego. Dlatego patriotyzm konsumencki czÄ™sto polega dziÅ› na preferowaniu konkretnych przedsiÄ™biorstw, marek narodowych i regionalnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr hab. Daniel Puciato, profesor Wyższej SzkoÅ‚y Bankowej we WrocÅ‚awiu.
Cena i jakość wciąż pozostajÄ… dla Polaków kluczowym kryterium podczas codziennych zakupów, ale z roku na rok coraz wiÄ™cej konsumentów zwraca też uwagÄ™ na pochodzenie produktów, które wkÅ‚adajÄ… do koszyka. Jak pokazaÅ‚o grudniowe badanie ARC Rynek i Opinia dla SGH, 59 proc. z nas chÄ™tniej wybiera produkty krajowe niż pochodzÄ…ce z importu. To podobny odsetek jak w Czechach czy w Niemczech, gdzie patriotyzm konsumencki zadeklarowaÅ‚o odpowiednio 58 i 57 proc. badanych. Z kolei znacznie wiÄ™kszy odsetek charakteryzuje WÅ‚ochów. Prawie trzy czwarte badanych woli produkty krajowe niż importowane.
– Najwyższy poziom patriotyzmu gospodarczego panuje w krajach najwyżej rozwiniÄ™tych gospodarczo. Dla przeciÄ™tnego Niemca, Francuza, JapoÅ„czyka czy mieszkaÅ„ca Skandynawii jest rzeczÄ… oczywistÄ…, że należy kupować produkty krajowe. Konsumentów wspiera w tym również polityka gospodarcza realizowana w tych krajach i różne narzÄ™dzia ukierunkowane na rozwój patriotyzmu gospodarczego. To np. tworzenie instytucji, które majÄ… wspierać krajowe przedsiÄ™biorstwa, czy warunki przetargów publicznych, które preferujÄ… firmy krajowe, gÅ‚ównie lokalne. Jednak przede wszystkim jest to edukacja konsumencka, która w tych krajach zaczyna siÄ™ już od przedszkola – wskazuje dr hab. Daniel Puciato.
Badania pokazujÄ…, że patriotyzm konsumencki wÅ›ród Polaków wzmocniÅ‚a pandemia COVID-19. W badaniu ARC Rynek i Opinia dla SGGW 39 proc. przyznaÅ‚o, że w obliczu rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa zwiÄ™kszyÅ‚o zakupy żywnoÅ›ci, a co piÄ…ty Polak częściej niż dotychczas decydowaÅ‚ siÄ™ na zakup żywnoÅ›ci wyprodukowanej w Polsce. Z kolei wedÅ‚ug lipcowego raportu Open Research („Patriotyzm konsumencki Polaków 2020”) pochodzeniem kupowanych produktów interesowaÅ‚o siÄ™ aż 91 proc. polskich konsumentów, a 96 proc. zaczęło częściej sprawdzać, skÄ…d pochodzi produkt, który wkÅ‚adajÄ… do koszyka. Ten czynnik ma duże znaczenie zwÅ‚aszcza w kategorii spożywczej i w grupie mÅ‚odszych konsumentów, w wieku 20–30 lat.
Deloitte zwraca z kolei uwagÄ™, że w czasie pandemii ponad poÅ‚owa (53 proc.) Polaków byÅ‚a gotowa kupić produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie sklepu znalazÅ‚y siÄ™ taÅ„sze, lecz zagraniczne alternatywy. WedÅ‚ug analityków ten trend bÄ™dzie nabierać znaczenia, a konsumenci bÄ™dÄ… zwracać coraz wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na to, aby Å›cieżka, którÄ… przebyÅ‚ produkt, zanim trafiÅ‚ na sklepowÄ… póÅ‚kÄ™, byÅ‚a jak najkrótsza („Global State of the Consumer Tracker”).
– Patriotyzm gospodarczy ma bardzo ważny wpÅ‚yw na rozwój gospodarki. W przypadku zakupu dóbr importowanych znaczna część Å›rodków finansowych wycieka za granicÄ™ w postaci zysków, podatków czy opÅ‚at licencyjnych. W kraju zostaje tylko część, np. pensje dla pracowników, którzy sprzedajÄ… produkty, albo takie podatki, których nie można uniknąć. Natomiast w przypadku zakupu dóbr krajowych caÅ‚ość Å›rodków zostaje w polskiej gospodarce i napÄ™dza jej rozwój. PrzedsiÄ™biorcy mogÄ… dziÄ™ki temu zwiÄ™kszać zatrudnienie, podnosić pÅ‚ace i inwestować w swoje firmy, co sprawia, że stajÄ… siÄ™ bardziej konkurencyjne na miÄ™dzynarodowych rynkach – podkreÅ›la profesor wrocÅ‚awskiej WSB.
Z analiz firmy doradczo-audytorskiej Grant Thornton wynika, że w przypadku produktów i usÅ‚ug speÅ‚niajÄ…cych dwa kryteria „polskoÅ›ci” – czyli wytwarzanych w kraju i przez firmy z rodzimym kapitaÅ‚em – w Polsce pozostaje aż 79 gr na każdy wydany 1 zÅ‚. Natomiast dla produktów w peÅ‚ni zagranicznych (wytwarzanych za granicÄ…, przez firmÄ™ zagranicznÄ…) z 1 zÅ‚ pozostaje w Polsce tylko 25 gr.
Polacy nie zawsze jednak wiedzÄ…, które marki sÄ… rzeczywiÅ›cie oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów. Eksperci przypominajÄ… również, że kod kreskowy, którego pierwsze trzy cyfry tworzÄ… liczbÄ™ 590, niekoniecznie musi oznaczać, że towar zostaÅ‚ wyprodukowany w Polsce. Ten prefiks oznacza tylko to, że firma zostaÅ‚a zarejestrowana w naszym kraju.
– Trzeba też wyraźnie odróżnić kosmopolityzm i nacjonalizm od patriotyzmu gospodarczego. KosmopolitÄ… gospodarczym jest osoba, która – wychodzÄ…c z błędnego zaÅ‚ożenia, że kapitaÅ‚ nie ma narodowoÅ›ci – preferuje z zasady dobra i usÅ‚ugi zagraniczne albo nie zwraca uwagi na ich pochodzenie. Nacjonalista gospodarczy bÄ™dzie z kolei wybieraÅ‚ produkt tylko dlatego, że jest polski, nie zwracajÄ…c uwagi na jego jakość czy cenÄ™. W ten sposób bÄ™dzie przyczyniaÅ‚ siÄ™ również do poprawy sytuacji ekonomicznej przedsiÄ™biorstw nieefektywnych, które nie generujÄ… wartoÅ›ci dodanej i nie przyczyniajÄ… siÄ™ do rozwoju gospodarki narodowej. Natomiast patriota gospodarczy to taka osoba, która preferuje krajowe dobra czy usÅ‚ugi, ale tylko wówczas, gdy sÄ… one konkurencyjne w stosunku do produktów zagranicznych – zauważa dr hab. Daniel Puciato.
Jak podkreÅ›la, dla wielu Polaków patriotyzm gospodarczy oznacza nie tylko nabywanie polskich produktów, lecz także pÅ‚acenie podatków w Polsce, zakÅ‚adanie wÅ‚asnych firm czy wsparcie biznesu dla instytucji kultury, sportu i edukacji oraz wspóÅ‚pracÄ™ krajowych przedsiÄ™biorstw na rzecz wzrostu konkurencyjnoÅ›ci na miÄ™dzynarodowych rynkach.
– Sektor maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw generuje niemal poÅ‚owÄ™ polskiego PKB i bardzo ważne jest, żeby polskie firmy miaÅ‚y coraz wiÄ™kszy udziaÅ‚ w globalnym Å‚aÅ„cuchu wartoÅ›ci. ZresztÄ… zakÅ‚adanie wÅ‚asnych firm jest też jednym z aktywnych sposobów walki z bezrobociem, co jest szczególnie ważne w sytuacji kryzysowej, jakÄ… mamy obecnie. Patriotyzm gospodarczy – a wiÄ™c wzrost popytu na krajowe produkty – też może być jednÄ… ze skutecznych dróg wychodzenia z tego kryzysu – stwierdza profesor Wyższej SzkoÅ‚y Bankowej we WrocÅ‚awiu.
