Akumulator jest najczÄ™stszÄ… przyczynÄ… awarii samochodów. Jak wskazujÄ… dane patroli drogowych ADAC, dominuje w zestawieniach od 1967 roku, od kiedy zbierane sÄ… statystyki. W 2022 roku w Niemczech ponad 40 proc. z 3,4 mln interwencji na drogach dotyczyÅ‚o wÅ‚aÅ›nie problemów z akumulatorem 12 V. W przypadku samochodów elektrycznych udziaÅ‚ ten jest jeszcze wiÄ™kszy i wynosi ponad poÅ‚owÄ™. Każdorazowo taka awaria oznacza stres i dodatkowe koszty, których można uniknąć przez odpowiedniÄ… diagnostykÄ™ akumulatora. W okresie zimowym to szczególnie istotne, bo niskie temperatury i obciążenie ze strony ogrzewania nie sprzyjajÄ… żywotnoÅ›ci tego elementu pojazdów.
– Ze statystyk firmy ADAC, która Å›wiadczy usÅ‚ugi pomocy drogowej w Europie, wynika, że w 2022 roku 43 proc. interwencji na drodze dotyczyÅ‚o wÅ‚aÅ›nie niesprawnego akumulatora, a jeżeli weźmiemy pod lupÄ™ tylko pojazdy elektryczne, to mowa o prawie 55 proc. przypadków interwencji zwiÄ…zanych z akumulatorem niskonapiÄ™ciowym. Co to oznacza? Å»e akumulator jest niezwykle istotnym elementem pojazdów konwencjonalnych, spalinowych, jak również elektrycznych. Bez sprawnego akumulatora nie ma możliwoÅ›ci uruchomienia silnika lub też aktywacji ukÅ‚adu wysokiego napiÄ™cia w pojeździe elektrycznym. Krótko mówiÄ…c, niesprawny akumulator oznacza kÅ‚opoty, stres i dodatkowe koszty – mówi agencji Newseria Biznes Adam PotÄ™pa, menedżer ds. kluczowych klientów w firmie Clarios, która jest wÅ‚aÅ›cicielem marki VARTA.
Na żywotność akumulatora wpÅ‚yw ma wiele czynników. To m.in. jeżdżenie tylko na krótkich odcinkach. W takim czasie alternator czÄ™sto nie jest w stanie uzupeÅ‚nić energii, która zostaÅ‚a pobrana na rozruch silnika. Także sporadyczne korzystanie z auta może być problematyczne – z akumulatora pobierana jest energia do obsÅ‚ugi systemów bezpieczeÅ„stwa (takich jak autoalarm, centralny zamek), systemów komfortu (takich jak bezkluczykowe otwieranie drzwi) i dodatkowych odbiorników (takich jak kamery, GPS, odstraszacze gryzoni), co w konsekwencji prowadzi do rozÅ‚adowania akumulatora. ZimÄ… na żywotność tego komponentu wpÅ‚ywajÄ… także niskie temperatury, które ograniczajÄ… reakcje chemiczne i powodujÄ… chwilowy spadek wydajnoÅ›ci akumulatora. W przypadku egzemplarzy w kiepskim stanie technicznym może to prowadzić do problemów z uruchomieniem auta.
– Kierowcy również korzystajÄ… z dodatkowych odbiorników, takich jak podgrzewane siedzenia, lusterka, szyby czy też kierownica, a to wszystko wpÅ‚ywa negatywnie na bilans energetyczny i może prowadzić do awarii – wymienia ekspert Clariosa.
Akumulator 12 V pozostaje najczÄ™stszÄ… przyczynÄ… usterek, niezależnie od rodzaju napÄ™du pojazdu, również w coraz popularniejszych na europejskich drogach elektrykach.
– Rola akumulatorów 12 V w pojazdach elektrycznych jest niezwykle istotna, ale czÄ™sto niedoceniana przez użytkowników tych pojazdów. Zasada jest prosta, bez sprawnego akumulatora nie ma możliwoÅ›ci aktywacji ukÅ‚adu wysokiego napiÄ™cia, a tym samym również jazdy takim pojazdem – wyjaÅ›nia Adam PotÄ™pa. – Na drogach jest już szereg pojazdów starszych, w których akumulatory 12 V już dawno osiÄ…gnęły swój oczekiwany okres eksploatacji.
ZakÅ‚adany okres eksploatacji takiego akumulatora wynosi cztery–pięć lat. Po tym czasie wymaga wymiany. W niektórych przypadkach problem może też wynikać ze sposobu wykorzystania akumulatora 12 V w instalacji elektrycznej lub z niedopracowanej strategii jego Å‚adowania. To czÄ™sto skutkuje głębokim rozÅ‚adowaniem, ponieważ pobór mocy przekracza pojemność akumulatora. Jak wyjaÅ›nia ekspert, jeżeli nie zostanie on potem prawidÅ‚owo naÅ‚adowany, np. gdy samochód dÅ‚ugo stoi bez zasilania lub gdy akumulator 12 V nie jest wystarczajÄ…co doÅ‚adowywany przez akumulator wysokonapiÄ™ciowy w trakcie jazdy, ryzyko awarii wzrasta. W takich przypadkach pomóc mogÅ‚aby poprawa strategii Å‚adowania akumulatora 12 V przez producentów lub zastosowanie akumulatorów o wiÄ™kszych pojemnoÅ›ciach.
– Jest jeszcze kwestia regularnych aktualizacji zdalnych, tak zwanych automatycznych, które także rozÅ‚adowujÄ… akumulator 12 V w momencie, kiedy sÄ… przeprowadzane – wyjaÅ›nia menedżer ds. kluczowych klientów w firmie Clarios.
SpecjaliÅ›ci doradzajÄ… kierowcom elektryków kilka sposobów na to, jak dbać o kondycjÄ™ akumulatora w sezonie zimowym. Zalecane jest parkowanie aut, jeÅ›li jest taka możliwość, w garażach, gdzie panujÄ… lepsze warunki zarówno dla akumulatora niskonapiÄ™ciowego, jak i wysokonapiÄ™ciowego.
– Jest to szczególnie istotne dla zapewnienia dziaÅ‚ania funkcji bezpieczeÅ„stwa i zdalnych aktualizacji – tÅ‚umaczy Adam PotÄ™pa. – Po drugie, kwestia ogrzewania postojowego – tÄ™ funkcjÄ™ warto wykorzystywać w momencie, kiedy pojazd jest podłączony do stacji Å‚adowania, wtedy nie skracamy zasiÄ™gu pojazdu elektrycznego. Z kolei w przypadku poruszania siÄ™ takim autem warto skorzystać z wydajnych, bardziej efektywnych źródeÅ‚ ogrzewania, jakim jest ogrzewanie kierownicy lub też siedzeÅ„.
Dodaje jednak, że w przypadku ogrzewania przed jazdÄ… w samochodzie elektrycznym też trzeba zachować czujność. W niektórych modelach energia do zasilania ogrzewania jest nadal czerpana z akumulatora 12 V. Gdyby ulegÅ‚ on rozÅ‚adowaniu, zanim akumulator wysokonapiÄ™ciowy zostanie caÅ‚kowicie naÅ‚adowany, nie bÄ™dzie można wysunąć wtyczki od przewodu Å‚adowania, ponieważ ta funkcja jest zasilana wÅ‚aÅ›nie z akumulatora niskonapiÄ™ciowego.
Jak podkreÅ›la ekspert, obecne akumulatory okreÅ›lane sÄ… jako bezobsÅ‚ugowe, ale to wcale nie oznacza, że należy o nich zapominać podczas rutynowych przeglÄ…dów auta. Tym bardziej że kierowcy czÄ™sto bagatelizujÄ… pierwsze sygnaÅ‚y – takie jak przygasajÄ…ce kontrolki na desce rozdzielczej czy Å›wiatÅ‚a mijania podczas rozruchu silnika – lub ich nie zauważajÄ…, a dostrzegajÄ… problem dopiero w momencie, gdy już nie można uruchomić silnika.
– Okres zbliżajÄ…cych siÄ™ ferii zimowych to idealny moment na to, aby pojawić siÄ™ w serwisie. W ramach programu testowania akumulatorów VARTA skupiamy w Polsce 3 tys. serwisów, które Å›wiadczÄ… usÅ‚ugi weryfikacji stanu technicznego akumulatora w ramach rutynowych czynnoÅ›ci serwisowych lub na życzenie klienta. PeÅ‚na lista takich serwisów znajduje siÄ™ na stronie varta-automotive.com. Za pomocÄ… specjalnych narzÄ™dzi diagnostycznych możliwa jest weryfikacja stanu akumulatora, poprawnoÅ›ci Å‚adowania oraz zachowania akumulatora w momencie, kiedy nastÄ™puje rozruch silnika, lub też weryfikacja poboru prÄ…du w momencie, kiedy z pojazdu nie korzystamy – wyjaÅ›nia Adam PotÄ™pa.
ZwÅ‚aszcza w przypadku nowych samochodów i egzemplarzy, w których dostÄ™p do akumulatora jest utrudniony, warto skorzystać z pomocy serwisu, czÄ™sto bezpÅ‚atnej. Również w razie koniecznoÅ›ci wymiany akumulatora 12 V na nowy wskazane jest zrobienie tego w warsztacie – chodzi bowiem nie tylko o prostÄ… zamianÄ™ jednego komponentu, lecz również jego adaptacjÄ™ i dostosowanie niektórych funkcji. Poza tym serwis gwarantuje, że stary akumulator zostanie oddany do recyklingu, a nie zalegnie na wysypisku Å›mieci.
