– Pierwszy raz w naszej historii zaobserwowaliÅ›my przeÅ‚amanie bariery pogodowej w zachowaniach konsumentów. Lody Ekipa dobrze sprzedawaÅ‚y siÄ™ już w marcu i kwietniu, kiedy za oknem byÅ‚o jeszcze zimno – mówi Olga Walentynowicz z firmy Koral. Lody reklamowane przez Friza i jego EkipÄ™ wciąż bijÄ… rekordy sprzedaży i sÄ… najbardziej popularnym produktem w 40-letniej historii firmy Koral. Z badania marki wynika, że pokolenia Polaków wiele łączy w tym obszarze. Zarówno mÅ‚odsi konsumenci, jak i starsi majÄ… podobnych idoli, a jednoczeÅ›nie przyznajÄ…, że najchÄ™tniej jedliby lody ze swojÄ… „ekipÄ…”. Mimo pandemii lody pozostaÅ‚y deserem dla towarzystwa i rzadko jemy je w samotnoÅ›ci.
– Na polskim rynku lodowym już dawno nie byÅ‚o produktów dedykowanych stricte mÅ‚odzieży. Zazwyczaj byÅ‚y to lody dla najmÅ‚odszych, a potem ewentualnie bardziej odważne smaki, ale już w tradycyjnych opakowaniach. A mÅ‚odzież to konsument, który bardzo docenia niestandardowe dziaÅ‚ania, smaki, coÅ›, co ich przyciÄ…gnie i zaskoczy. Promocja lodów przez EkipÄ™ to wÅ‚aÅ›nie coÅ›, co zwróciÅ‚o uwagÄ™ i uczyniÅ‚o z lodów produkt, którego każdy chce spróbować. WytworzyÅ‚a siÄ™ swego rodzaju moda na te produkty, a to dla mÅ‚odych ludzi jedna z ważniejszych kwestii przy wyborze zakupowym – mówi agencji Newseria Biznes Olga Walentynowicz, PR manager marki Koral.
Lody Koral Ekipa to wedÅ‚ug Centrum Monitorowania Rynku najpopularniejsze lody tego sezonu wÅ›ród lodów na patyku dla dzieci. ZajmujÄ… blisko 50 proc. sprzedaży w sklepach do 300 mkw. powierzchni i zostawiajÄ… konkurencjÄ™ daleko w tyle. Dane marki Koral również pokazujÄ…, że lody Ekipa staÅ‚y siÄ™ najlepiej sprzedajÄ…cÄ… siÄ™ nowoÅ›ciÄ… w 40-letniej historii firmy – wyprzedzajÄ…c o ponad 300 proc. pozostaÅ‚e nowoÅ›ci.
– Co ciekawe, lody Koral Ekipa przeÅ‚amaÅ‚y bardzo ważnÄ… barierÄ™ psychologicznÄ… wÅ›ród konsumentów – barierÄ™ pogodowÄ…. Lody, szczególnie wodne, cieszÄ… siÄ™ popularnoÅ›ciÄ… wtedy, kiedy za oknem Å›wieci sÅ‚oÅ„ce i pogoda sprzyja. Natomiast lody Ekipa dobrze sprzedawaÅ‚y siÄ™ już w marcu i kwietniu, kiedy za oknem byÅ‚o jeszcze dosyć zimno. Pierwszy raz w naszej historii obserwujemy przeÅ‚amanie tej bariery wÅ›ród konsumentów – zaznacza PR manager marki Koral.
Zainteresowanie tymi lodami zwróciÅ‚o uwagÄ™ wszystkich pokoleÅ„, nie tylko tych najmÅ‚odszych. Starsze generacje zainteresowaÅ‚y siÄ™ tym, co oglÄ…dajÄ… i czego sÅ‚uchajÄ… ich dzieci, wchodzÄ…c niejako w ich Å›wiat. Badanie preferencji dotyczÄ…cych konsumpcji lodów przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinie na zlecenie marki Koral wskazaÅ‚o, że lody w ogóle majÄ… tendencjÄ™ do łączenia pokoleÅ„. 94 proc. Polaków (czyli ponad 35 mln ludzi) lubi lody – niezależnie od wieku, pÅ‚ci czy miejsca zamieszkania.
– W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków Polacy nie jedzÄ… lodów samotnie. RzeczywiÅ›cie w ciÄ…gu ostatniego roku spożywaliÅ›my je częściej w domu, ale 42 proc. dorosÅ‚ych Polaków mówi, że jadÅ‚o lody z rodzinÄ…, natomiast blisko 50 proc. mÅ‚odych ludzi – ze znajomymi i przyjacióÅ‚mi. Tylko 15 proc. ankietowanych w badaniu stwierdziÅ‚o, że jadÅ‚o lody samotnie. To bardzo pozytywne zjawisko, bo pandemia zmieniÅ‚a wiele, ale akurat tego, że lody sÄ… deserem dla towarzystwa, nie – dodaje Olga Walentynowicz.
W zależnoÅ›ci od wieku Polacy jedynie wybierajÄ… nieco inne smaki – starsze pokolenia trzymajÄ… siÄ™ tradycji i wybierajÄ… lody Å›mietankowe, waniliowe, czekoladowe i owocowe. MÅ‚odzi natomiast częściej siÄ™gajÄ… po nowe smaki i oryginalne połączenia.
Marka Koral zapytaÅ‚a Polaków także o to, z kim znanym najchÄ™tniej zjedliby lody i okazaÅ‚o siÄ™, że zarówno mÅ‚odsze, jak i starsze pokolenie wybraÅ‚o swoich idoli. SÄ… nimi najczęściej piosenkarz lub piosenkarka (43 proc.), lub aktor (31 proc.). Podobnie jest w mÅ‚odszej grupie wiekowej (16–17 lat), gdzie blisko 50 proc. mÅ‚odzieży wybraÅ‚o piosenkarza lub piosenkarkÄ™. W tym przedziale wiekowym jako idole pojawiajÄ… siÄ™ również znani twórcy wideo (youtuberzy) – sÄ… oni autorytetem dla co piÄ…tego nastolatka (22 proc.).
– MÅ‚ode pokolenia sÄ… zafascynowane twórcami internetowymi, youtuberami, ale jak pokazaÅ‚y nasze badania, nie sÄ… to jedyni idole mÅ‚odych ludzi, a pokolenia starsze i mÅ‚odsze nie różni aż tak wiele – zauważa ekspertka.
W badaniu padaÅ‚y również konkretne nazwiska. Ankietowani wskazywali, że chÄ™tnie poszliby na lody z BeatÄ… Kozidrak, Cezarym PazurÄ…, BogusÅ‚awem LindÄ…, MagdÄ… Gessler czy Robertem Lewandowskim. Niektórzy zabraliby także polityków – prezydenta Andrzeja DudÄ™ czy Donalda Tuska. Dla mÅ‚odzieży zdecydowanie najpopularniejszÄ… osobÄ… byÅ‚ Friz z Ekipy.
– PomysÅ‚ na wspóÅ‚pracÄ™ marki Koral z Frizem i jego EkipÄ… zrodziÅ‚ siÄ™ w zarzÄ…dzie firmy. CzÅ‚onkowie zarzÄ…du zdecydowali, że chcieliby być bliżej swojej grupy docelowej, bliżej mÅ‚odzieży i dzieci, dla których produkujemy lody. PoczÄ…tkowy pomysÅ‚ zakÅ‚adaÅ‚ jedynie promocjÄ™ przez Friza i jego EkipÄ™ lodów z portfolio firmy Koral. Natomiast później, przy okazji pierwszych rozmów uznano, że możemy stworzyć lody wspólnie, tak żeby Ekipa od poczÄ…tku do koÅ„ca zaangażowaÅ‚a siÄ™ też w proces kreacji produktu – w smak, formÄ™, a nawet w opakowanie, a potem w ich promocjÄ™. Tak zrodziÅ‚y siÄ™ pierwsze lody w Polsce stworzone wspólnie z youtuberami i promowane przez nich – opowiada Olga Walentynowycz.
Popularność lodów Koral Ekipa ma niewÄ…tpliwy wpÅ‚yw na sprzedaż w segmencie lodów impulsowych. Również prognozy dla caÅ‚ego rynku na póÅ‚metku 2021 roku sÄ… bardzo optymistyczne. Wartość rynku, jak wynika z danych Nielsena, wynosi obecnie ponad 2,5 mld zÅ‚.
– Do 2020 roku rynek lodów w Polsce rozwijaÅ‚ siÄ™ bardzo szybko, z roku na rok sprzedaż rosÅ‚a i biÅ‚a kolejne rekordy. Pandemia koronawirusa sprawiÅ‚a, że poczÄ…tkowo prognozy byÅ‚y bardzo pesymistyczne, ale ostatecznie rynek lodów wyszedÅ‚ z tego obronnÄ… rÄ™kÄ…. Najgorszy scenariusz w przypadku branży lodowej siÄ™ nie sprawdziÅ‚. Prognozy na tegoroczny sezon sÄ… bardzo optymistyczne – podsumowuje PR manager marki Koral.
