Ludzie spÄ™dzajÄ… niemalże jednÄ… szóstÄ… swojego życia na poprawianiu swojego wyglÄ…du – wynika z miÄ™dzynarodowego badania z udziaÅ‚em polskich naukowców. Wnioski wyciÄ…gniÄ™te z ankiety przeprowadzonej w prawie 100 krajach na grupie niemal 100 tys. osób obalajÄ… kilka popularnych mitów. OkazaÅ‚o siÄ™, że kobiety wcale nie spÄ™dzajÄ… na poprawianiu swojej urody znaczÄ…co wiÄ™cej czasu niż mężczyźni, a zainteresowanie tym, by być atrakcyjnym, niekoniecznie spada wraz z wiekiem. Naukowcy zauważyli też zwiÄ…zek miÄ™dzy czasem poÅ›wiÄ™conym na dbanie o wyglÄ…d i aktywnoÅ›ciÄ… w social mediach.
– Potocznie mówi siÄ™, że to kobiety spÄ™dzajÄ… wiele godzin na dbaniu o swój wyglÄ…d, na przygotowywaniu siÄ™ do wyjÅ›cia z domu. Jak pokazaÅ‚y nasze badania, prawda może być bardziej zrównoważona. Mężczyźni nie tylko intensywnie dbajÄ… o swój wyglÄ…d, ale robiÄ… to również w inny sposób niż kobiety. Kobiety robiÄ… to bardzo stereotypowo, poprzez np. nakÅ‚adanie makijażu czy używanie kosmetyków. Makijażu mężczyźni raczej nie nakÅ‚adajÄ…, co nie znaczy, że nie dbajÄ… w inny sposób o swój wyglÄ…d. To najczęściej mężczyźni korzystajÄ… z ćwiczeÅ„ fizycznych po to, żeby wyrobić sobie muskulaturÄ™ i wyglÄ…dać potężniej, silniej, żeby wyglÄ…dać na takich, którzy mogÄ… roztoczyć opiekÄ™ nad potencjalnymi partnerkami – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje dr Marta Kowal, adiunkt w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie WrocÅ‚awskim.
Z badaÅ„ przeprowadzonych przez miÄ™dzynarodowy zespóÅ‚, których wyniki zostaÅ‚y opublikowane w czasopiÅ›mie „Evolution and Human Behaviour”, wynika, że ludzie na caÅ‚ym Å›wiecie spÄ™dzajÄ… Å›rednio 4 godz. dziennie na poprawianiu wyglÄ…du. Åšrednia dla kobiet i mężczyzn różni siÄ™ tylko o ok. 20 min. W jaki sposób dbamy o swój wyglÄ…d? Najczęściej badani wskazywali na aktywność fizycznÄ…, dietÄ™, higienÄ™, dobór ubrania, dbanie o wÅ‚osy oraz makijaż.
– SpoÅ›ród wszystkich predyktorów, które sprawdzaliÅ›my, poprzez indywidualne, demograficzne, wiek, pÅ‚eć, zmienne kulturowe, Å›rodowiskowe, okazaÅ‚o siÄ™, że to czas spÄ™dzany w social mediach byÅ‚ najsilniej zwiÄ…zany z iloÅ›ciÄ… czasu poÅ›wiÄ™canego na zwiÄ™kszanie wÅ‚asnej atrakcyjnoÅ›ci fizycznej – podkreÅ›la dr Marta Kowal. – Osoby, które częściej korzystaÅ‚y i spÄ™dzaÅ‚y wiÄ™cej czasu w social mediach, zdecydowanie wiÄ™cej czasu poÅ›wiÄ™caÅ‚y na zwiÄ™kszanie wÅ‚asnej atrakcyjnoÅ›ci fizycznej. Z jednej strony kusi stwierdzenie, że to social media sprawiajÄ…, że osoby sÄ… bardziej zmotywowane do tego, żeby dbać o swój wyglÄ…d, bo widzÄ… piÄ™knych modeli i piÄ™kne modelki na portalach. Ale możliwe, że jest inaczej – możliwe, że osoby, które bardziej intensywnie zwiÄ™kszajÄ… wÅ‚asnÄ… atrakcyjność, zwracajÄ… uwagÄ™ na to, jak wyglÄ…dajÄ…, sÄ… ciekawe tego, jak inni wyglÄ…dajÄ…, i szukajÄ… Å›wiadomie sposobów na zwiÄ™kszenie wÅ‚asnej atrakcyjnoÅ›ci fizycznej, wykorzystujÄ…c do tego celu social media.
Jak podkreÅ›la, ten ciekawy wniosek staÅ‚ siÄ™ pretekstem do kolejnych badaÅ„. Razem ze studentami Instytutu Psychologii Uniwersytetu WrocÅ‚awskiego badaczka chce sprawdzić, czy rzeczywiÅ›cie osoby, które widzÄ… w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych idealne wzorce, bÄ™dÄ… chÄ™tniej inwestować swój czas w poprawianie swojego wyglÄ…du i zwiÄ™kszanie swojej atrakcyjnoÅ›ci fizycznej.
Co ciekawe, tak silnym predyktorem jak social media nie byÅ‚o nawet poszukiwanie partnera. Wbrew oczekiwaniom naukowców osoby bÄ™dÄ…ce już z kimÅ› zwiÄ…zane spÄ™dzaÅ‚y wiÄ™cej czasu na dbaniu o wyglÄ…d niż osoby wolne. Kluczowym parametrem okazaÅ‚ siÄ™ być jednak staż relacji.
– Etap umawiania siÄ™ z kimÅ›, bardzo wczesny etap formowania siÄ™ relacji zwiÄ…zany jest z wiÄ™kszÄ… iloÅ›ciÄ… czasu poÅ›wiÄ™canego na zwiÄ™kszanie wÅ‚asnej atrakcyjnoÅ›ci fizycznej. NajmniejszÄ… ilość czasu poÅ›wiÄ™caÅ‚y na to osoby w staÅ‚ych zwiÄ…zkach, np. małżeÅ„stwie albo niesformalizowanym, ale dÅ‚ugoletnim zwiÄ…zku, a także single. Okazuje siÄ™, że jeÅ›li ktoÅ› jest singlem, nie umawia siÄ™ z nikim innym, to prawdopodobnie ta osoba może po prostu nie chcieć znaleźć partnera albo Å›wiadomie decydować o tym, że ma inne priorytety w życiu – zauważa badaczka z Uniwersytetu WrocÅ‚awskiego.
Innym zaskakującym wnioskiem płynącym z międzynarodowych badań było też to, że zainteresowanie atrakcyjnym wyglądem nie spada wraz z wiekiem. Okazało się, że osoby w bardziej zaawansowanym wieku na czynnościach kosmetycznych spędzały mniej więcej tyle samo czasu, co te młodsze.
– MÅ‚odsze osoby faktycznie poÅ›wiÄ™cajÄ… najwiÄ™cej uwagi i czasu na to, żeby zwiÄ™kszać wÅ‚asnÄ… atrakcyjność fizycznÄ…. W miarÄ™ jak siÄ™ starzejemy i dochodzÄ… nam nowe role życiowe, matki, ojca, czy kiedy wchodzimy w intensywny etap rozwoju zawodowego, ten czas poÅ›wiÄ™cany na wyglÄ…d naturalnie siÄ™ zmniejsza. Ale potem, im robimy siÄ™ jeszcze starsi, czyli na przykÅ‚ad powyżej 50. roku życia, tym prawdopodobnie ponownie mamy wiÄ™cej czasu, wiÄ™cej zasobów, chociażby materialnych, na to, żeby bardziej intensywnie zwiÄ™kszać wÅ‚asnÄ… atrakcyjność fizycznÄ…. Te zależnoÅ›ci zaobserwowaliÅ›my gÅ‚ównie wÅ›ród kobiet – wyjaÅ›nia dr Marta Kowal. – Okazuje siÄ™, że czas dla mężczyzn jest o wiele bardziej Å‚askawy, a przynajmniej ich motywacja do tego, żeby zakrywać upÅ‚yw czasu, jest mniejsza niż kobiet. To wÅ‚aÅ›nie panie wraz z pogłębiajÄ…cym siÄ™ wiekiem jeszcze intensywniej zaczynajÄ… dbać o siebie i zwiÄ™kszać swojÄ… atrakcyjność fizycznÄ….
OkazaÅ‚o siÄ™ też, że wpÅ‚yw na to, jak dbamy o swojÄ… atrakcyjność fizycznÄ…, majÄ… też uwarunkowania kulturowe. Kobiety z krajów, w których wystÄ™puje wyraźny brak równoÅ›ci pÅ‚ci, zwykle poÅ›wiÄ™cajÄ… wiÄ™cej czasu i wysiÅ‚ku na poprawÄ™ urody niż kobiety z krajów, w których równość pÅ‚ci jest wysoka. To samo dotyczy krajów i kultur o tradycyjnym podejÅ›ciu do ról pÅ‚ciowych.
Badanie byÅ‚o przeprowadzone na próbie niemal 100 tys. ankietowanych z 93 krajów. Jak dotÄ…d jest to najwiÄ™ksze badanie przeprowadzone w psychologii ewolucyjnej. Jest ono częściÄ… projektu PRELUDIUM-17 realizowanego dziÄ™ki Narodowemu Centrum Nauki („Improving one’s physical attractiveness – sex and cross-cultural comparison”).
