Wiadomości branżowe

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiÄ…zujÄ… firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowaÅ„ z tworzyw sztucznych i zastÄ…pienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu

Unijne przepisy zobowiÄ…zujÄ… firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowaÅ„ z tworzyw sztucznych i zastÄ…pienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi siÄ™ do oferowania opakowaÅ„ wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może siÄ™ okazać wyzwaniem.

Od stycznia 2024 roku w zwiÄ…zku z dyrektywÄ… SUP sprzedawcy napojów i daÅ„ w jednorazowych pojemnikach zawierajÄ…cych tworzywa sztuczne zobowiÄ…zani sÄ… do pobierania za nie opÅ‚aty. Od 2030 roku unijne rozporzÄ…dzenie dotyczÄ…ce opakowaÅ„ i odpadów opakowaniowych (PPWR, Packaging and Packaging Waste Regulation) zakaże stosowania niektórych rodzajów takich opakowaÅ„. Dotyczy to np. jednorazowych naczyÅ„ i kubków w kawiarniach i restauracjach czy pojemników na pojedyncze porcje (np. na sosy, Å›mietanÄ™). Przepisy nakÅ‚adajÄ… na koÅ„cowych dystrybutorów napojów i Å¼ywnoÅ›ci na wynos obowiÄ…zek oferowania 10 proc. produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku do 2030 roku. Zdaniem ekspertów branża HoReCa musi dynamiczniej siÄ™ przygotowywać do wdrożenia zaÅ‚ożeÅ„ PPWR i szukać alternatyw. JednÄ… z nich mogÄ… być jednorazówki z materiaÅ‚ów innych niż tworzywa sztuczne, np. papierowe, innÄ… – opakowania wielokrotnego użytku.

– Branża nie może siÄ™ obejść bez jednorazówek, ponieważ czÄ™sto po prostu to jest najwygodniejsza forma dostarczenia jedzenia czy napojów na wynos. Wszyscy liczÄ… natomiast na redukcjÄ™ tych opakowaÅ„, aby po prostu nie zaÅ›miecać Å›rodowiska – mówi agencji Newseria Filip Walkowiak, head of growth w Vytal Polska. – Legislacja sprzyja tym rozwiÄ…zaniom, natomiast teoretycznie opakowania wielokrotnego użytku powinny już teraz być zapewnione do użytkowania konsumentom. Jeszcze jest z tym różnie, natomiast trend jest pozytywny.

W Niemczech niektóre lokale popularnych sieci typu fast food już od kilku lat oferujÄ… na pojemniki reuse w systemie kaucyjnym. Konsumenci zamiast wyrzucać opakowania, sÄ… zobowiÄ…zani do ich wypÅ‚ukania i zwrotu. Podobne rozwiÄ…zanie pod nazwÄ… „Borrow cup” testujÄ… w Glasgow organizacja charytatywna Hubbub i start-up Reposit zajmujÄ…cy siÄ™ recyklingiem. Projekt umożliwia zakup napoju na wynos w kubku wielorazowego użytku za kaucjÄ…. NastÄ™pnie klienci mogÄ… go ponownie napeÅ‚nić, wymienić na nowy lub otrzymać zwrot depozytu w jednym z ponad 40 uczestniczÄ…cych w projekcie lokali. Używane kubki można też oddać do specjalnego punktu zwrotu, z którego zostanÄ… odebrane, umyte i zwracane do lokali gastronomicznych. Jak informujÄ… pomysÅ‚odawcy, w Szkocji co roku używa siÄ™ ponad 388 mln kubków jednorazowych, a w Glasgow stanowiÄ… one ponad 30 proc. odpadów po napojach.

A to już wiesz?  Mapa miesiÄ…ca GfK: SiÅ‚a Nabywcza Konsumentów w Europie

InnÄ… koncepcjÄ™ cyrkulacji opakowaÅ„ wielokrotnego użytku w gastronomii opracowaÅ‚a platforma Vytal, która umożliwia wypożyczanie i zwracanie opakowaÅ„ bez kaucji. Użytkownicy mogÄ… z nich korzystać, zamawiajÄ…c jedzenie na wynos, a po użyciu zwrócić je w dowolnym punkcie partnerskim. System QR kodów umożliwia szybkie skanowanie opakowaÅ„, co uÅ‚atwia zarzÄ…dzanie i Å›ledzenie opakowaÅ„ w systemie. JeÅ›li użytkownik nie zwróci pojemnika w ciÄ…gu 14 dni, automatycznie zostanie pobrana opÅ‚ata. Wówczas może zatrzymać opakowanie albo ponownie przywrócić je do systemu. Zamówienie pojemnika jest możliwe nie tylko osobiÅ›cie, ale też za pomocÄ… popularnych aplikacji do zamawiania jedzenia.

– CaÅ‚y obieg opakowaÅ„ jest możliwy w dowolnej restauracji w sieci partnerskiej, czyli pomimo tego, że mam opakowanie po sushi, to jeÅ›li chcÄ™ zamówić teraz pizzÄ™, mogÄ™ oddać opakowanie w wybranej pizzerii lub innym dowolnym punkcie partnerskim – tÅ‚umaczy Filip Walkowiak.

Jak przyznaje, zainteresowanie opakowaniami wielokrotnego użytku w naszym kraju na razie jest niewielkie.

– CzÄ™sto restauratorzy, dopóki nie sÄ… zmuszeni do wprowadzenia tego typu rozwiÄ…zaÅ„, starajÄ… siÄ™ pozostać z boku i obserwować, jak to wyglÄ…da u innych. Natomiast widzimy taki trend, że restauracje, w których misji sÄ… dziaÅ‚ania proÅ›rodowiskowe, czÄ™sto to lokale wegetariaÅ„skie, wegaÅ„skie, bardzo chÄ™tnie chcÄ… wprowadzić tego typu rozwiÄ…zania – komentuje przedstawiciel Vytal Polska i wskazuje przy tym na korzyÅ›ci ekonomiczne dla przedsiÄ™biorców. – OpakowaÅ„ wielokrotnego użytku nie musimy raportować w BDO, czyli nie jest od tego pobierana opÅ‚ata produktowa. Tym samym jest to, oprócz redukcji kosztów zwiÄ…zanych z zakupem opakowaÅ„ jednorazowych, też redukcja opÅ‚aty produktowej.

Ekspert podkreÅ›la, że choć proekologiczna Å›wiadomość klientów roÅ›nie i czÄ™sto sami oczekujÄ… oni możliwoÅ›ci wyboru opakowaÅ„ wielorazowych, gÅ‚ównym wyzwaniem jest zmiana nawyków konsumentów. Wprowadzenie systemów kaucji lub wypożyczeÅ„ wiąże siÄ™ z wiÄ™kszym zaangażowaniem użytkowników, którzy muszÄ… takie opakowanie zwrócić.

 Jest to mniej wygodne dla klienta, bo dotychczas po spożyciu wyrzucaÅ‚ pojemnik do odpadów i nie interesowaÅ‚o go, co siÄ™ z tym dalej dzieje. Zmiany wymagać bÄ™dÄ… zaangażowania, aby wróciÅ‚ do tej restauracji albo innego punktu z sieci partnerskiej i oddaÅ‚ opakowanie fizycznie – zauważa Filip Walkowiak. – JednoczeÅ›nie konsumentów boli to, jakÄ… dÅ‚ugość życia majÄ… jednorazowe opakowania: od chwili zapakowania jedzenia w restauracji do wypakowania w domu jest to kilkanaÅ›cie minut. Użytkownicy pytajÄ…, czy jest konieczne pakowanie w jednorazówkach, czy jest może jakaÅ› alternatywa.

Nastroje konsumentów potwierdzajÄ… badania Stora Enso. Firma przeprowadziÅ‚a ankiety wÅ›ród 7 tys. osób w wieku od 18 do 64 lat w wybranych krajach europejskich, w tym Polsce. OkazaÅ‚o siÄ™, że ponad 77 proc. opowiedziaÅ‚o siÄ™ za opakowaniami wielorazowymi, przede wszystkim z uwagi na troskÄ™ o ochronÄ™ Å›rodowiska. Autorzy badania zauważajÄ… jednak, że te deklaracje niekoniecznie odzwierciedlajÄ… możliwe modele zachowaÅ„. Tylko 30 proc. respondentów poprawnie definiuje opakowania wielokrotnego użytku jako takie, które powinny wrócić do punktu. Co wiÄ™cej, 22 proc. uważa, że zwrot pojemników do punktu wymagaÅ‚by od nich zbyt dużego zaangażowania, a 78 proc. obawia siÄ™ o wzglÄ™dy higieniczne tego typu rozwiÄ…zaÅ„.

A to już wiesz?  Dobrze opowiedziane historie sÄ… jednym z najskuteczniejszych narzÄ™dzi wpÅ‚ywu. Storytelling wykorzystywany jest w reklamie, polityce czy komunikacji

Na znaczenie edukacji konsumentów w kontekÅ›cie opÅ‚acalnoÅ›ci ekonomicznej i Å›rodowiskowej opakowaÅ„ reuse w gastronomii zwracajÄ… też uwagÄ™ twórcy raportu firmy McKinsey „The potential impact of reusable packaging”. Eksperci zauważajÄ…, że motorem napÄ™dowym dla rozwoju rynku jedzenia na wynos byÅ‚a wygoda konsumentów, wiÄ™c trudno bÄ™dzie zmienić dotychczasowe nawyki, a im mniejsza liczba cykli, w których pojemnik bÄ™dzie używany, tym wiÄ™kszy koszt i emisja CO2. Autorzy raportu dokonali symulacji, dziÄ™ki której ocenili wpÅ‚yw przejÅ›cia na opakowania reuse w dostawach na wynos w belgijskich punktach gastronomicznych. Zdaniem ekspertów, aby osiÄ…gnąć redukcjÄ™ emisji, opakowania żywnoÅ›ci na wynos powinny osiÄ…gnąć nawet aż 200 cykli, warunkiem czego sÄ… przede wszystkim trwaÅ‚ość materiaÅ‚ów, z jakich zostanÄ… wykonane, i dostosowanie siÄ™ klientów do nowego systemu.

Filip Walkowiak zauważa też trudnoÅ›ci dotyczÄ…ce obrotu takimi opakowaniami w systemie zamkniÄ™tym na dużych eventach.

 Dotyczy to branży MICE, czyli wszelkich spotkaÅ„, kongresów, eventów stadionowych, gdzie oprócz samej logistyki na miejscu, czyli zapewnienia opakowaÅ„ i odbioru, musimy też umyć opakowania i to w odpowiednich warunkach. Sam transport tych opakowaÅ„ też oznacza dodatkowe koszty i musi to być zrobione w specjalnych Å›rodowiskach. To ostatnie wyzwanie, które mamy, aby efektywnie zredukować koszty caÅ‚ego obiegu tych opakowaÅ„ w systemie zamkniÄ™tym – podkreÅ›la head of growth w Vytal Polska.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy