Wiadomości branżowe

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
W kolejnych latach z jednej strony napÅ‚ynie do Polski  strumieÅ„ funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu sÄ… wielkie projekty infrastrukturalne zwiÄ…zane

W kolejnych latach z jednej strony napÅ‚ynie do Polski  strumieÅ„ funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu sÄ… wielkie projekty infrastrukturalne zwiÄ…zane z budowÄ… Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prÄ™dkoÅ›ci, elektrowni jÄ…drowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeÅ„stwa. – Mamy do czynienia z analizÄ… programów po poprzednim rzÄ…dzie, weryfikacjÄ… niektórych inwestycji. Firmy chcÄ…, żeby zostaÅ‚ podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju bÄ™dzie realizowane, bo one też muszÄ… siÄ™ do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes ZespoÅ‚u Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogÄ… siÄ™ okazać braki kadrowe.

 Firmy z zakresu budownictwa infrastrukturalnego stojÄ… wszystkie w szeregu i czekajÄ… na uruchomienie dużego frontu robót na różnych pÅ‚aszczyznach, czy to kolejowej, czy drogowej, ale także energetycznej. To, co jest swego rodzaju nowoÅ›ciÄ…, to fakt, że wiÄ™cej pieniÄ™dzy ma pójść na budowÄ™ infrastruktury sÅ‚użącej ochronie ludnoÅ›ci cywilnej, m.in. schronów i tej infrastruktury, która w ramach programu Tarcza Wschód ma chronić naszÄ… wschodniÄ… granicÄ™. Co ważne, wicepremier WÅ‚adysÅ‚aw Kosiniak-Kamysz deklarowaÅ‚, że bÄ™dzie chciaÅ‚, aby to przede wszystkim polskie firmy dostawaÅ‚y zlecenia zwiÄ…zane z poprawÄ… obronnoÅ›ci naszego kraju. I to jest bardzo dobra deklaracja – mówi agencji Newseria Biznes Adrian Furgalski.

WedÅ‚ug rzÄ…dowych zapowiedzi narodowy program odstraszania i obrony Tarcza Wschód jest najwiÄ™kszÄ… od 1945 roku operacjÄ… umacniania wschodniej granicy Polski i UE, a zarazem wschodniej flanki NATO. Jego realizacja do 2028 roku ma kosztować co najmniej 10 mld zÅ‚ (wiceszef MON Cezary Tomczyk poinformowaÅ‚, że ta kwota obejmuje tylko koszty materiaÅ‚owe), które zostanÄ… przeznaczone m.in. na budowÄ™ umocnieÅ„, zapór i infrastruktury fortyfikacyjnej o różnym zaawansowaniu wzdÅ‚uż ok. 700 km wschodniej granicy, w tym ok. 400 km granicy z BiaÅ‚orusiÄ…. Te Å›rodki majÄ… pochodzić z budżetu paÅ„stwa, ale w dużej mierze również z funduszy europejskich.

A to już wiesz?  3D Secure dla kart kredytowych ING

Firmy dÅ‚ugo czekaÅ‚y na uruchomienie Å›rodków unijnych. Teraz, kiedy te Å›rodki już sÄ…, widać zniecierpliwienie, bo mamy do czynienia z analizÄ… programów po poprzednikach, weryfikacjÄ… niektórych inwestycji. Firmy chcÄ…, żeby to nastÄ…piÅ‚o jak najszybciej i Å¼eby zostaÅ‚ podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju bÄ™dzie realizowane, bo one też muszÄ… siÄ™ do tego przygotować, przegrupować potencjaÅ‚ w te miejsca, gdzie bÄ™dÄ… ogÅ‚aszane przetargi – podkreÅ›la prezes ZDG TOR.

Podczas gdy inne paÅ„stwa UE wydatkujÄ… Å›rodki z Krajowych Planów Odbudowy już od ponad dwóch lat, Polska dopiero zaczyna z nich korzystać. WczeÅ›niej wypÅ‚aty byÅ‚y wstrzymane przez spór o praworzÄ…dność miÄ™dzy poprzednim rzÄ…dem Zjednoczonej Prawicy z KomisjÄ… EuropejskÄ…. Bruksela poinformowaÅ‚a o odblokowaniu tych pieniÄ™dzy dopiero na poczÄ…tku tego roku, po negocjacjach z nowym rzÄ…dem. Koalicyjny rzÄ…d zleciÅ‚ też przeglÄ…dy kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, w tym m.in. audyt CPK i dużych projektów przewidzianych w Krajowym Programie Kolejowym. Ma to pozwolić uniknąć kosztownych błędów i zapobiec realizacji nieefektywnych przedsiÄ™wzięć. Tylko w pierwszych tygodniach resort infrastruktury dopatrzyÅ‚ siÄ™ m.in. błędów w dokumentacji wartej kilka miliardów zÅ‚otych.

Firmy z sektora budownictwa infrastrukturalnego z niecierpliwoÅ›ciÄ… czekajÄ… jednak na zakoÅ„czenie tego procesu. Dotyczy to zwÅ‚aszcza kolei, która jest mocno uzależniona od funduszy z UE, a wszelkie opóźnienia czy przesuniÄ™cia w ich wydatkowaniu powodujÄ… na rynku perturbacje zwiÄ…zane z brakiem kontraktów, co przekÅ‚ada siÄ™ na problemy finansowe spóÅ‚ek realizujÄ…cych inwestycje kolejowe, producentów taboru, materiaÅ‚ów i wyrobów na rzecz infrastruktury kolejowej. W Polsce taka sytuacja miaÅ‚a miejsce przez ostatnie blisko trzy lata.

– Kolej rzeczywiÅ›cie jest uzależniona od Å›rodków unijnych. One sÄ… dla kolei jak tlen. Kiedy tego tlenu nie byÅ‚o – bo KPO byÅ‚o zablokowane i nie mogliÅ›my w ogóle dotknąć siÄ™ programu FEnIKS, bo tutaj też nie mielibyÅ›my refundacji z UE – to staliÅ›my w miejscu. JakieÅ› drobne zadania, tymczasowo finansowane przez PFR, nie byÅ‚y w stanie zaspokoić wszystkich oczekiwaÅ„ przedsiÄ™biorców, którzy po prostu chcÄ… robić na kolei – mówi Adrian Furgalski.

A to już wiesz?  Netia wygraÅ‚a kolejny duży przetarg

Firmy z branży budownictwa kolejowego i drogowego liczÄ…, że dÅ‚ugo wyczekiwany napÅ‚yw Å›rodków unijnych spowoduje boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Jednak z drugiej strony obawiajÄ… siÄ™ też, że po trzech ostatnich latach naznaczonych brakiem kontraktów i pogarszajÄ…cÄ… siÄ™ sytuacjÄ… finansowÄ… mogÄ… siÄ™ pojawić problemy z kumulacjÄ… nowych zamówieÅ„ i zrealizowaniem ich wszystkich w zaÅ‚ożonym terminie. ZwÅ‚aszcza że w przypadku KPO czas na wydatkowanie wiÄ™kszoÅ›ci Å›rodków upÅ‚ywa w 2026 roku.

– W przekonaniu coraz wiÄ™kszej części rynku ten przeglÄ…d zaplanowanych inwestycji trwa zbyt dÅ‚ugo. W przypadku KPO jest dużo obaw, że nie wyrobimy siÄ™ z tymi inwestycjami do poÅ‚owy 2026 roku. Pytanie, czy rzÄ…d bÄ™dzie walczyÅ‚ w Brukseli o to, żeby wydÅ‚użyć czas na wykonanie i rozliczenie tych zadaÅ„ z KPO o rok, może dwa lata, które niestety Polska pauzowaÅ‚a – mówi ekspert.

W zwiÄ…zku z opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy rzÄ…d przeprowadziÅ‚ na poczÄ…tku br. jego rewizjÄ™, której celem byÅ‚o przede wszystkim zminimalizowanie ryzyka, że Polska nie zdąży wykorzystać wszystkich Å›rodków i nie otrzyma z Komisji Europejskiej wszystkich refundacji wniosków o pÅ‚atnoÅ›ci. Nowa wersja dokumentu zostaÅ‚a wÅ‚aÅ›nie zatwierdzona z KE. Zgodnie z zapowiedziami rzÄ…d chce też w przyszÅ‚ym roku negocjować z KomisjÄ… EuropejskÄ… wydÅ‚użenie terminu na rozliczenie wydatków z Krajowego Planu Odbudowy. Negocjacje miaÅ‚yby siÄ™ odbyć w koalicji innych zainteresowanych paÅ„stw czÅ‚onkowskich UE, które – podobnie jak Polska – mogÄ… mieć problemy ze sfinalizowaniem w terminie wszystkich projektów przewidzianych w KPO.

Adrian Furgalski wskazuje, że problemem zwiÄ…zanym z realizacjÄ… nadchodzÄ…cych inwestycji infrastrukturalnych mogÄ… być nie tylko terminy przeznaczone na wydatkowanie i rozliczenie Å›rodków z UE. KolejnÄ… barierÄ… może siÄ™ okazać brak rÄ…k do pracy. PrzedsiÄ™biorcy obawiajÄ… siÄ™ też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociÄ…gnąć za sobÄ… wzrost popytu nie tylko na kadry, ale też na materiaÅ‚y czy specjalistyczne usÅ‚ugi podwykonawcze, co z kolei przeÅ‚ożyÅ‚oby siÄ™ na wzrost cen.

A to już wiesz?  Nowe technologie zmieniajÄ… funkcjonowanie placówek medycznych na coraz wiÄ™kszÄ… skalÄ™. KorzystajÄ… na tym system i pacjenci

– Dzisiaj nie można powiedzieć, że jak uruchomimy duże inwestycje: kolej, drogi, CPK, także inwestycje zwiÄ…zane z hydrologiÄ… czy z obronÄ… naszego kraju, to tego problemu brak rÄ…k do pracy nie bÄ™dzie. Na pewno jest problem z kadrami Å›redniego i wyższego szczebla. Dlatego musimy zrobić coÅ› na ksztaÅ‚t okrÄ…gÅ‚ego stoÅ‚u z MEN i MNiSW, bo dzisiaj ludzie nie sÄ… chÄ™tni do tego, żeby szkolić siÄ™ w zawodach zwiÄ…zanych z kolejÄ… czy budownictwem drogowym. Przede wszystkim musi siÄ™ zmienić obraz tego rynku, musimy zachÄ™cać ludzi, żeby chcieli wrócić do tych zawodów. Z drugiej strony potrzebujemy też polityki migracyjnej, bo kiedy ten boom inwestycyjny siÄ™ rozpocznie, to bÄ™dziemy mieć duży brak rÄ…k do pracy. Spora część obywateli Ukrainy wyjechaÅ‚a walczyć o niepodlegÅ‚ość i już tu nie wrócÄ…, dlatego musimy siÄ™ posiÅ‚kować innymi krajami. Dobrze by byÅ‚o, gdyby to siÄ™ odbywaÅ‚o w porozumieniu z rynkiem w kwestii m.in. tego, jakie specjalizacje, na jakich warunkach bÄ™dzie można sprowadzać. Bez pracodawców nie ma rozmowy – podkreÅ›la prezes ZespoÅ‚u Doradców Gospodarczych TOR.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy