Wiadomości branżowe

Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach

Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
Ostatnie badania wskazujÄ… na pewnÄ… poprawÄ™ w Å›wiadomoÅ›ci ekonomicznej Polaków, zwÅ‚aszcza na temat koniecznoÅ›ci oszczÄ™dzania. Jednak w zakresie inwestowania i dostÄ™pnych do tego narzÄ™dzi oraz systemu podatkowego wciąż sÄ…

Ostatnie badania wskazujÄ… na pewnÄ… poprawÄ™ w Å›wiadomoÅ›ci ekonomicznej Polaków, zwÅ‚aszcza na temat koniecznoÅ›ci oszczÄ™dzania. Jednak w zakresie inwestowania i dostÄ™pnych do tego narzÄ™dzi oraz systemu podatkowego wciąż sÄ… poważne deficyty w wiedzy. Polacy majÄ… Å›wiadomość, że podnoszenie swoich kompetencji pozytywnie wpÅ‚ynie na ich budżety domowe, ale maÅ‚o siÄ™ mówi o tym, że od tego zależy też przyszÅ‚y dobrobyt kraju. Dlatego też edukacja finansowa i ekonomiczna powinna siÄ™ wkrótce stać elementem nauczania na jak najwczeÅ›niejszym etapie.

– JeÅ›li mÅ‚odzi ludzie majÄ… efektywnie utrzymać nasz kraj, siebie i przyszÅ‚ych emerytów, musimy nauczyć ich efektywniej pracować, efektywniej inwestować i oszczÄ™dzać. Po to wÅ‚aÅ›nie miÄ™dzy innymi dzisiaj mówimy – niektórzy mówiÄ… nawet, że krzyczymy – że rozwój edukacji ekonomicznej jest niezbÄ™dny ze wzglÄ™du na przyszÅ‚y rozwój spoÅ‚eczno-gospodarczy Polski – mówi agencji Newseria Waldemar Zbytek, prezes Warszawskiego Instytutu BankowoÅ›ci, przewodniczÄ…cy komitetu organizacyjnego Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej.

To, co w ostatnim czasie zmienia siÄ™ na plus w wiedzy ekonomicznej Polaków, to rosnÄ…ca Å›wiadomość potrzeby oszczÄ™dzania. Badanie „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025” realizowane na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut BankowoÅ›ci i Fundacji GPW wskazuje, że zdaniem 59 proc. Polaków należy wiÄ™cej i regularnie odkÅ‚adać na tzw. czarnÄ… godzinÄ™. PoÅ‚owa z nich deklaruje, że oszczÄ™dnoÅ›ci powinny być zdywersyfikowane. Z kolei deficyty wiedzy widać w tak istotnych obszarach jak cyberbezpieczeÅ„stwo, inwestowanie oraz system podatkowy.

– Brak edukacji ekonomicznej, wiedzy, wÅ‚aÅ›ciwych postaw to w przyszÅ‚oÅ›ci mniejsza konkurencyjność naszej gospodarki i biedniejsi obywatele, a biedniejsi obywatele to biedniejsze paÅ„stwo. Biedniejsze paÅ„stwo to paÅ„stwo, które nie bÄ™dzie w stanie realizować swoich podstawowych celów – wskazuje prezes WIB. – Udaje siÄ™ nam przekonywać coraz szersze grono instytucji publicznych, prywatnych, osób fizycznych, że edukacja ekonomiczna i wiedza jest potrzebna nam wszystkim, żeby w przyszÅ‚oÅ›ci pracujÄ…cy i Å¼yjÄ…cy w Polsce umieli efektywnie zarobić na siebie, na paÅ„stwo i system emerytalny.

Polacy sÄ… Å›wiadomi tego, że poprawa ich wiedzy ekonomicznej przeÅ‚oży siÄ™ na efekty w oszczÄ™dzaniu, lepsze gospodarowanie budżetem domowym oraz na wiÄ™ksze poczucie bezpieczeÅ„stwa finansowego. Ten ostatni czynnik jest dla badanych kluczowy. Z raportu wynika, że blisko poÅ‚owa badanych ocenia poziom swojego bezpieczeÅ„stwa jako przeciÄ™tny, a co piÄ…ty – jeszcze gorzej. Co ciekawe, podobny odsetek łącznie niezbyt pozytywnie ocenia swojÄ… wiedzÄ™ ekonomicznÄ…. Co trzeci badany uważa, że jest ona maÅ‚a lub bardzo maÅ‚a, a 37 proc. – że przeciÄ™tna.

A to już wiesz?  Poczta Polska wygraÅ‚a w październiku przetargi publiczne za ponad 40 mln zÅ‚

– Aby zwiÄ™kszyć poziom wiedzy, kompetencji w zakresie ekonomii, finansów, przedsiÄ™biorczoÅ›ci, bo my łączymy te aspekty, musimy przede wszystkim zwiÄ™kszyć zakres wiedzy przekazywanej na poziomie szkóÅ‚. Etap szkóÅ‚ podstawowych, ponadpodstawowych i  uczelni to jest to gÅ‚ówne miejsce, w którym powinniÅ›my przekazywać podstawowÄ… wiedzÄ™, a z tym we wspóÅ‚czesnych szkoÅ‚ach nie jest najlepiej, szczególnie w szkoÅ‚ach podstawowych – mówi Waldemar Zbytek.

Jak podkreÅ›la, zaangażowanie szkóÅ‚ to jedyne wyjÅ›cie, by z tÄ… wiedzÄ… dotrzeć do jak najszerszego grona mÅ‚odych ludzi. Co wiÄ™cej, powinno to nastÄ…pić już na bardzo wczesnym etapie, żeby od poczÄ…tku budować wÅ›ród uczniów odpowiednie postawy.

– Możemy siÄ™ spierać, czy to powinien być poczÄ…tek szkoÅ‚y podstawowej, czy może już przedszkole, ale absolutnie szkoÅ‚a ponadpodstawowa z nowym przedmiotem biznes i zarzÄ…dzanie to jest już zbyt późno. Już w tej chwili polska szkoÅ‚a podstawowa jest przygotowywana do tego, aby od najmÅ‚odszych lat, od pierwszej, drugiej, trzeciej klasy podstawowe zagadnienia i kwestie finansowe, ekonomiczne, przedsiÄ™biorczoÅ›ci byÅ‚y wprowadzane i aby mÅ‚ody czÅ‚owiek siÄ™ z tym zapoznawaÅ‚, a w kolejnych etapach edukacji po prostu rozwijaÅ‚ swojÄ… wiedzÄ™ w tym zakresie – podkreÅ›la prezes Warszawskiego Instytutu BankowoÅ›ci.

Ekspert porównuje naukÄ™ ekonomii do innych przedmiotów w szkoÅ‚ach – nie ma co liczyć, że uczniowie we wÅ‚asnym zakresie bÄ™dÄ… siÄ™ uczyć tej dziedziny, podobnie jak historii czy fizyki, nawet jeÅ›li w dorosÅ‚ym życiu bÄ™dzie im ona potrzebna. OczywiÅ›cie wyjÄ…tkiem jest grupa zainteresowanych mÅ‚odych osób, które mogÄ… siÄ™ stać pasjonatami danej dziedziny i ekspertami w niej.

– JeÅ›li wszyscy bÄ™dziemy efektywniej funkcjonować w Å¼yciu zawodowym i prywatnym, bÄ™dzie to elementem przyszÅ‚ej zamożnoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stwa – caÅ‚ego, a nie kilku czy kilkunastu procent zainteresowanych ekonomiÄ…. Dlatego podstawowa wiedza, umiejÄ™tnoÅ›ci w zakresie zarzÄ…dzania finansami, oszczÄ™dzania, inwestowania sÄ… niezbÄ™dne wszystkim, a nie tylko tym zainteresowanym. Dlatego powtarzamy, że fundamentalnÄ… rolÄ™ odgrywa tutaj szkoÅ‚a, bo to jest to jedyne miejsce, w którym wszyscy jesteÅ›my, i pewnie podstawowÄ… wiedzÄ™, kompetencje i może umiejÄ™tnoÅ›ci, tak jak spóÅ‚dzielnie uczniowskie, można wynieść – wskazuje przewodniczÄ…cy komitetu organizacyjnego Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej.

A to już wiesz?  ObroÅ„cy przyrody ostrzegajÄ… przed lex Szyszko 2.0. ApelujÄ… o objÄ™cie drzew realnÄ… ochronÄ… prawnÄ…

SpóÅ‚dzielnie uczniowskie, zdaniem eksperta, to szansa na naukÄ™ finansów, ekonomii i przedsiÄ™biorczoÅ›ci w praktyce, a nie tylko na poziomie teorii z podrÄ™czników. Organizacje te mogÄ… być zakÅ‚adane i prowadzone wyłącznie przez uczniów (pod opiekÄ… nauczyciela lub dyrektora) i majÄ… szeroki zakres dziaÅ‚alnoÅ›ci, m.in. organizacja imprez, warsztatów, akcji charytatywnych, prowadzenie sklepiku, sprzedaż zdrowej żywnoÅ›ci czy Å›wiadczenie drobnych usÅ‚ug na rzecz innych uczniów. Ta forma organizacji uczniowskiej dziaÅ‚a w szkoÅ‚ach od 125 lat, ale nie jest prawnie uregulowana. Ma to zmienić senacki projekt nowelizacji Prawa oÅ›wiatowego, nad którym trwajÄ… prace w parlamencie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy