Kompania Piwowarska w 2021 roku miaÅ‚a najwiÄ™kszy, przekraczajÄ…cy 41 proc., udziaÅ‚ w caÅ‚oÅ›ci sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce. Do 2030 roku co piÄ…te piwo w ofercie firmy nie bÄ™dzie zawieraÅ‚o alkoholu. – Nie dążymy do zwiÄ™kszenia poziomu spożycia piwa na osobÄ™, tylko sugerujemy konsumentom wybór napojów dobrej jakoÅ›ci oraz piw bezalkoholowych – mówi Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej. Jak wskazuje, promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z elementów strategii zrównoważonego rozwoju spóÅ‚ki. WÅ‚aÅ›nie ukazaÅ‚ siÄ™ jej raport zrównoważonego rozwoju 2021 „Lepsza PrzyszÅ‚ość 2030”.
– Od dużych spóÅ‚ek oczekuje siÄ™ obecnie nie tylko zapewnienia dochodów swoim udziaÅ‚owcom i akcjonariuszom. Konsumenci chcÄ…, żeby nasze dziaÅ‚ania wpisywaÅ‚y siÄ™ w ideÄ™ zrównoważonego rozwoju – mówi agencji Newseria Biznes Igor Tikhonov. – Kwestie zrównoważonego rozwoju sÄ… bardzo ważne dla branży piwowarskiej, a dla Kompanii Piwowarskiej szczególnie.
Jak podkreÅ›la, dla branży piwnej poprzedni rok byÅ‚ kolejnym trudnym okresem, chociażby ze wzglÄ™du na ograniczenia covidowe, wprowadzenie podatku cukrowego, wzrost cen surowców i energii. W niesprzyjajÄ…cych okolicznoÅ›ciach realizacja strategii ESG, czyli zadaÅ„ z zakresu ochrony Å›rodowiska, inicjatyw spoÅ‚ecznych i Å‚adu korporacyjnego, jest dużym wyzwaniem dla spóÅ‚ek, ale jednoczeÅ›nie koniecznym do wdrażania.
– Dwa lata temu przyjÄ™liÅ›my strategiÄ™ „Lepsza PrzyszÅ‚ość 2030”, która skÅ‚ada siÄ™ z czterech filarów – Planeta, Ludzie, Portfolio i Profit. Rdzeniem strategii sÄ… dwa pierwsze filary, czyli planeta i ludzie – mówi prezes Kompanii Piwowarskiej. – JeÅ›li chodzi o planetÄ™, najważniejsza jest dla nas kwestia emisji COâ‚‚. Chcemy, żeby do 2030 roku nasze browary byÅ‚y zeroemisyjne, a do 2050 roku chcemy osiÄ…gnąć neutralność wÄ™glowÄ… także w caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu dostaw.
W ubiegÅ‚ym roku 100 proc. energii elektrycznej wykorzystywanej w browarach spóÅ‚ki pochodziÅ‚o z wiatru, a emisjÄ™ COâ‚‚ z zakÅ‚adów firma ograniczyÅ‚a o 55 proc. Zapowiada też szereg dalszych inwestycji w technologie, np. pompy ciepÅ‚a, które umożliwiÄ… dochodzenie do neutralnoÅ›ci wÄ™glowej.
– Branża piwowarska wytwarza wiele produktów, wykorzystujÄ…c w tym celu duże iloÅ›ci zasobów naturalnych i energii. Dlatego piwowarzy podejmujÄ… caÅ‚y szereg dziaÅ‚aÅ„, żeby zużywać tej energii jak najmniej i wykorzystywać skÅ‚adniki do maksimum, oszczÄ™dzajÄ…c surowce. W przypadku wody, jÄ™czmienia czy chmielu ważne jest też to, żeby pozyskiwać te surowce w sposób zrównoważony, dbajÄ…c o wspieranie rolnictwa – mówi Igor Tikhonov.
Szczególnie istotne w tym kontekÅ›cie jest gospodarowanie wodÄ…, niezbÄ™dnÄ… do wytwarzania zÅ‚otego trunku. W ubiegÅ‚ym roku do produkcji 1 l piwa Kompania Piwowarska zużywaÅ‚a Å›rednio 2,65 l wody i jest to jeden z najlepszych Å›wiatowych wyników w oszczÄ™dnym wykorzystywaniu tego surowca.
– To dość niska wartość w zestawieniu z europejskimi standardami – podkreÅ›la prezes Kompanii Piwowarskiej. – Na tle konkurencji wyróżnia nas też to, że 43 proc. naszych opakowaÅ„ wysyÅ‚anych na rynek jest zwrotnych. To szkÅ‚o zwrotne, przyjazne dla Å›rodowiska, które może być wykorzystane wiele razy. JednoczeÅ›nie jesteÅ›my na dobrej drodze do ograniczenia korzystania z plastiku. Redukujemy ilość folii termokurczliwej, którÄ… stosujemy w opakowaniach zbiorczych. UdaÅ‚o nam siÄ™ znaczÄ…co zmniejszyć jej zużycie w porównaniu z normami historycznymi.
SpóÅ‚ka zapowiada, że w 2030 roku bÄ™dzie korzystać wyłącznie z opakowaÅ„ zwrotnych lub nadajÄ…cych siÄ™ do ponownego przetworzenia.
W aspekcie spoÅ‚ecznym piwny koncern stawia na promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Szczególny nacisk kÅ‚adzie na prewencjÄ™ spożywania procentów przez osoby niepeÅ‚noletnie, kobiety w ciąży i kierowców. W 2021 roku komunikaty kampanii spoÅ‚ecznej „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” dotarÅ‚y do ponad 3,6 mln odbiorców.
– Piwo to alkohol i ważne, żeby podchodzić do sprzedaży alkoholu w sposób odpowiedzialny. Spożycie w Polsce wynosi ok. 92–93 l na osobÄ™ rocznie. To dużo jak na standardy europejskie. Dlatego myÅ›lÄ…c o przyszÅ‚ym rynku, nie dążymy do zwiÄ™kszenia poziomu spożycia piwa na osobÄ™, tylko sugerujemy picie tych lepszych i wybieranie napojów bezalkoholowych – mówi Igor Tikhonov.
Oferta piw bezalkoholowych stale roÅ›nie i do 2030 roku majÄ… one stanowić 20 proc. portfolio Kompanii Piwowarskiej. SpóÅ‚ka w ubiegÅ‚ym roku miaÅ‚a ponad 41-proc. udziaÅ‚ w segmencie piw bezalkoholowych, a dla porównania w caÅ‚ym rynku nieco ponad 33 proc.
– Jest też szereg innych ważnych dla nas elementów. W kwestii różnorodnoÅ›ci i włączenia spoÅ‚ecznego dążymy do tego, żeby do 2030 roku nasz zarzÄ…d miaÅ‚ strukturÄ™ 50–50, jeÅ›li chodzi o pÅ‚eć. W ostatnich latach osiÄ…gnÄ™liÅ›my na tym polu spory postÄ™p. PrzykÅ‚adowo wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w naszej firmie sÄ… równe, a okoÅ‚o 32 proc. naszych kadr kierowniczych stanowiÄ… kobiety. Dążymy do zwiÄ™kszania tej liczby z każdym rokiem – podkreÅ›la prezes Kompanii Piwowarskiej.
Elementem przyjÄ™tej w 2020 roku strategii „Lepsza PrzyszÅ‚ość 2030” sÄ… też przychody (Profit). Kompania Piwowarska zapowiada, że w tym obszarze zamierza w nadchodzÄ…cych latach obniżać wydatki i koszty zwiÄ…zane z produkcjÄ… i bieżącym funkcjonowaniem.
