Szara strefa może stanowić miÄ™dzy 30 a 40 proc. wartoÅ›ci caÅ‚ej gospodarki odpadami i być warta nawet 6 mld zÅ‚ rocznie – wynika z danych Departamentu Zwalczania PrzestÄ™pczoÅ›ci Åšrodowiskowej GIOÅš. Jej funkcjonowanie nie tylko zaburza konkurencjÄ™, ale ma też negatywne konsekwencje Å›rodowiskowe i finansowe. Może siÄ™ też przyczynić do niewypeÅ‚nienia przez PolskÄ™ unijnych wymogów dotyczÄ…cych poziomów recyklingu odpadów. Jak wskazuje w swoim raporcie UN Global Compact Network Poland, mimo postÄ™pów w ostatnich latach polski system kontroli nad uczestnikami obrotu odpadów wciąż jest nieszczelny, a problemem jest niewielka wykrywalność przestÄ™pstw popeÅ‚nianych na tym rynku. Dlatego eksperci postulujÄ… m.in. jego informatyzacjÄ™ i lepszÄ… koordynacjÄ™ dziaÅ‚aÅ„ po stronie organów administracji.
Jak wynika z raportu opublikowanego przez UN GCNP („PrzeciwdziaÅ‚anie szarej strefie w latach 2014–2021”), przeciÄ™tny Europejczyk produkuje rocznie ok. 505 kg odpadów komunalnych. Polacy wytwarzajÄ… ich Å›rednio o ponad 140 kg mniej, ale liczby z roku na rok rosnÄ…. W 2021 roku byÅ‚o to Å›rednio 358 kg na osobÄ™ (o 4,2 proc., czyli 16 kg wiÄ™cej niż w 2020 roku), czyli sumarycznie 13,7 mln t. Duża część zebranych odpadów komunalnych wciąż jest w Polsce unieszkodliwiana poprzez ich skÅ‚adowanie (38,7 proc.), jednak zgodnie z wiążącymi celami UE do 2035 roku ten odsetek nie powinien już przekraczać 10 proc. Na poczÄ…tku ub.r. zaczęło obowiÄ…zywać też nowe rozporzÄ…dzenie, które okreÅ›la poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych w poszczególnych latach aż do 2030 roku. Szacuje siÄ™, że mniej wiÄ™cej poÅ‚owa z nich jest generowana wÅ‚aÅ›nie w gospodarstwach domowych, za drugÄ… poÅ‚owÄ™ odpowiada zaÅ› handel i przemysÅ‚.
– Zgodnie z unijnymi wymogami Polska ma do zrealizowania konkretne cele dotyczÄ…ce poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych. Musimy zebrać z rynku okreÅ›lonÄ… ilość tych odpadów i je przetworzyć. JeÅ›li okazuje siÄ™, że ktoÅ› zapÅ‚aciÅ‚ za ich przetworzenie i raportujemy, że ono miaÅ‚o miejsce, ale w praktyce nie doszÅ‚o do zbiórki i te odpady wcale nie zostaÅ‚y przekazane do recyklingu, to mamy ewidentny przykÅ‚ad szarej strefy – mówi agencji Newseria Biznes Jakub Tyczkowski, prezes Organizacji Odzysku OpakowaÅ„ Rekopol.
Innym przykÅ‚adem nieprawidÅ‚owoÅ›ci na rynku odpadów, który zresztÄ… ostatnio staje siÄ™ znacznie bardziej uciążliwy, jest nielegalne transgraniczne przewożenie odpadów do Polski (przemyt odpadów). To tym groźniejszy proceder, że czÄ™sto dotyczy odpadów niebezpiecznych, takich jak azbest. Branża liczy, że w walce z nim pomoże zaostrzenie kar za przestÄ™pstwa i wykroczenia przeciwko Å›rodowisku. Zgodnie z nowymi przepisami za nielegalny transfer odpadów niebezpiecznych na terytorium RP grozi do 12 lat wiÄ™zienia. Dużym problemem jest jednak niska wykrywalność tego rodzaju przestÄ™pstw.
Zgodnie z danymi Departamentu Zwalczania PrzestÄ™pczoÅ›ci Åšrodowiskowej GIOÅš, zawartymi w podsumowaniu za 2021 rok, szara strefa w branży odpadowej może być warta nawet 6 mld zÅ‚ rocznie. W praktyce oszacowanie jej rzeczywistych rozmiarów jest jednak bardzo trudne, gÅ‚ównie ze wzglÄ™du na brak spójnych i rzetelnych danych. Jak wskazuje w swoim raporcie UN GCNP, to wÅ‚aÅ›nie jedna z najwiÄ™kszych bolÄ…czek polskiego systemu gospodarowania odpadami.
– Firmy dziaÅ‚ajÄ…ce w szarej strefie oczywiÅ›cie generujÄ… zysk, ale ich dziaÅ‚alność nie wpÅ‚ywa na poprawÄ™ stanu Å›rodowiska. Nie przyczynia siÄ™ do tego, że coraz wiÄ™cej odpadów jest zbieranych i przetwarzanych. Natomiast uczciwie dziaÅ‚ajÄ…ce firmy robiÄ… to, co do nich należy, ale rozwój ich dziaÅ‚alnoÅ›ci jest ograniczany wÅ‚aÅ›nie przez szarÄ… strefÄ™ – mówi Jakub Tyczkowski.
Jak wskazuje, funkcjonowanie szarej strefy w branży odpadowej nie tylko nakręca nieuczciwą konkurencję, ale ma też wymierne konsekwencje środowiskowe i finansowe.
– Ta branża bazuje na finansowaniu różnego rodzaju rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu gospodarki odpadami. Natomiast szara strefa powoduje, że ten poziom finansowania jest niewystarczajÄ…cy, ponieważ nie dziaÅ‚ajÄ… gÅ‚ówne zasady wolnego rynku, czyli popyt i podaż, które wyznaczajÄ… stawki. Z drugiej strony część pieniÄ™dzy, która ma finansować gospodarkÄ™ odpadami, znika. I to jest gÅ‚ówny problem – mówi prezes Rekopolu. – Konsekwencje dla Å›rodowiska sÄ… z kolei oczywiste, ponieważ te odpady, które powinny zostać zebrane i wÅ‚aÅ›ciwie przetworzone, nie sÄ… poddawane temu procesowi. ZresztÄ… możemy siÄ™ też zastanowić, czy elementem tej szarej strefy nie jest również palenie Å›mieciami w gospodarstwach domowych, w tzw. kopciuchach. Dym, który siÄ™ z nich ulatnia, jest szary, a niekiedy nawet i czarny.
Mimo postÄ™pów w ostatnich latach polski system kontroli nad uczestnikami obrotu odpadów wciąż jest nieszczelny, a problemem jest niewielka wykrywalność przestÄ™pstw popeÅ‚nianych na tym rynku. Dlatego eksperci postulujÄ… m.in. lepszÄ… koordynacjÄ™ dziaÅ‚aÅ„ po stronie resortów, GIOÅš, KAS czy urzÄ™dów marszaÅ‚kowskich w zwalczaniu szarej strefy w branży odpadowej. Jak wskazujÄ…, ta branża wciąż czeka również na odpowiednie rozwiÄ…zania prawne dotyczÄ…ce recyklingu i odpowiedzialnoÅ›ci za wprowadzane na rynek produkty, które później stajÄ… siÄ™ odpadem, oraz takie instrumenty, które uÅ‚atwiÅ‚yby wspóÅ‚pracÄ™ miÄ™dzy uczciwymi podmiotami, samorzÄ…dami i administracjÄ… rzÄ…dowÄ….
– PowinniÅ›my zinformatyzować to, co możemy. Już dzisiaj mamy systemy informatyczne, które Å›ledzÄ… obieg odpadów. Jednak powinniÅ›my mieć też systemy informatyczne, które Å›ledzÄ… obieg dokumentacji, ponieważ część dokumentów zwiÄ…zanych z gospodarkÄ… odpadami to sÄ… ciÄ…gle transakcje robione na papierze. A gdzie papier, tam i faÅ‚szerstwo – mówi Jakub Tyczkowski.
Branża od lat postuluje także utworzenie rejestru podmiotów zaufanych w sektorze odpadowym. SÅ‚użyÅ‚by on m.in. samorzÄ…dom do weryfikowania swoich kontrahentów.
