Wbrew obawom części firm z branży tytoniowej, że stopniowe podwyższenie akcyzy na wyroby tytoniowe rok do roku, przewidziane w mapie akcyzowej, spowoduje wzrost szarej strefy, sytuacja okazuje siÄ™ odwrotna. Szara strefa tytoniowa nadal maleje. WedÅ‚ug Instytutu Doradztwa i Badania Rynku Almares jej udziaÅ‚ w rynku tytoniowym w ubiegÅ‚ym roku byÅ‚ rekordowo niski i wyniósÅ‚ 5,35 proc. Na zmianach zyskaÅ‚y też legalny rynek i budżet paÅ„stwa, ponieważ dochody z tytuÅ‚u akcyzy na wyroby tytoniowe wzrosÅ‚y. – Mapa akcyzowa pokazuje, jak planowanie podatkowe korzystnie wpÅ‚ywa na rozwój przedsiÄ™biorców. Może być wzorem dla samej Komisji Europejskiej, żeby ten model, który okazuje siÄ™ dziaÅ‚ać bardzo dobrze w Polsce, można byÅ‚o wdrożyć również na poziomie unijnym – mówi PrzemysÅ‚aw Ruchlicki z Krajowej Izby Gospodarczej.
Mapa akcyzowa – czyli zaproponowany przez Ministerstwo Finansów harmonogram stopniowego podnoszenia akcyzy na używki (wyroby alkoholowe i tytoniowe) – zaczęła obowiÄ…zywać z poczÄ…tkiem 2022 roku. Zgodnie z nowymi przepisami akcyza na alkohole wzrosÅ‚a o 10 proc., a minimalna stawka akcyzy na papierosy – ze 100 do 105 proc. Najwyższa, 50-proc. podwyżka akcyzy objęła natomiast nowatorskie wyroby tytoniowe już w 2022 roku. Natomiast w kolejnych latach, aż do 2027 roku, akcyza na alkohole bÄ™dzie corocznie wzrastać o 5 proc., a na papierosy, tytoÅ„ do palenia oraz na nowatorskie wyroby tytoniowe – o 10 proc.
– MapÄ™ akcyzowÄ…, opracowanÄ… przez Ministerstwo Finansów, uznajÄ™ za rzecz wspaniałą. Plan rozpisany od poczÄ…tku 2022 roku na najbliższe lata przewiduje zwyżkÄ™ podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych i to jest realizowane. Widzimy już pierwsze pozytywne efekty tego dziaÅ‚ania, a mianowicie budżet paÅ„stwa jest w tej chwili zasilany o wiÄ™ksze wpÅ‚ywy z akcyzy aniżeli do tej pory – mówi agencji Newseria Biznes PaweÅ‚ Cybulski, byÅ‚y wiceminister finansów i byÅ‚y zastÄ™pca szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Resort finansów podaje, że mapa akcyzowa już speÅ‚nia swój cel fiskalny. W 2022 roku z tytuÅ‚u akcyzy z wyrobów tytoniowych do budżetu trafiÅ‚o 25,57 mld zÅ‚. WpÅ‚ywy budżetowe byÅ‚y wiÄ™c o 11 proc. wyższe niż rok wczeÅ›niej (23,04 mld zÅ‚ w 2021 roku).
– OczywiÅ›cie jeszcze nie wszystko jest tu doskonaÅ‚e, bo oczekiwalibyÅ›my, żeby struktura akcyzowa byÅ‚a nieco zmieniona. Teraz producenci dostosowujÄ… siÄ™ do tej struktury w ten sposób, że cena papierosów nie ulega znaczÄ…cej zmianie, papierosy nie drożejÄ… – mówi PaweÅ‚ Cybulski. – Tu można jeszcze wiele poprawić, np. zmienić tÄ™ strukturÄ™ w ten sposób, żeby obniżyć stawki procentowe, a podwyższyć stawki kwotowe w akcyzie. W ten sposób dorównalibyÅ›my do krajów Europy Zachodniej, bo tutaj wciąż sÄ… pewne dysproporcje. Choć czÄ™sto zarzuca siÄ™ nam, że w Polsce akcyza i tak jest już duża, a nawet najwyższa w Europie, natomiast to dotyczy wÅ‚aÅ›nie stawek procentowych, które rzeczywiÅ›cie sÄ… dość wysokie, natomiast stawki kwotowe sÄ… niskie. Gdyby tÄ™ dysproporcjÄ™ zmniejszyć, tobyÅ›my mieli w budżecie paÅ„stwa dodatkowe miliardy zÅ‚otych – dodaje PaweÅ‚ Cybulski. Zdaniem eksperta taka zmiana struktury akcyzy na papierosy pozwoliÅ‚aby uzyskać dla budżetu dodatkowo nawet 2 mld zÅ‚.
Efektem wprowadzenia mapy akcyzowej jest nie tylko wzrost dochodów budżetu paÅ„stwa, ale i dalsze kurczenie siÄ™ szarej strefy na rynku tytoniowym. W 2022 roku jej udziaÅ‚ w tym rynku wyniósÅ‚ w Polsce 5,35 proc. i byÅ‚ to najniższy wynik w historii – pokazaÅ‚y badania Instytutu Doradztwa i Badania Rynku Almares, przeprowadzone na zlecenie czterech miÄ™dzynarodowych firm tytoniowych. Co istotne szara strefa tytoniowa w Polsce maleje konsekwentnie od 2015 roku, kiedy niemal co piÄ…ty (18,3 proc.) wypalany papieros pochodziÅ‚ z nielegalnego rynku. DziÅ› to już co 20.
– Ograniczenie szarej strefy jest bardzo istotne dla polskiej gospodarki. Ono udowadnia, że ta mapa akcyzowa ma sens, że rzeczywiÅ›cie jest realizowana zgodnie z zamierzeniami – mówi byÅ‚y wiceminister finansów i byÅ‚y zastÄ™pca szefa KAS.
Statystyki pokazujÄ…, że zyskuje na tym także legalny rynek. WedÅ‚ug danych przemysÅ‚u tytoniowego (Industry DataExchange) w 2022 roku łączna sprzedaż papierosów w Polsce siÄ™gnęła 49,39 mld sztuk i byÅ‚a o 8,54 proc. wyższa r/r (w porównaniu do 45,5 mld sztuk w 2021 roku). Tendencja wzrostowa utrzymuje siÄ™ już od siedmiu lat: w latach 2015–2022 legalna sprzedaż papierosów w Polsce wzrosÅ‚a łącznie o blisko 20 proc. (wzrost o 8,3 mld sztuk). W tym okresie udziaÅ‚ nielegalnych papierosów w rynku zmalaÅ‚ natomiast o 4,82 mld sztuk. Wzrost konsumpcji legalnych papierosów jest zatem dwukrotnie wiÄ™kszy niż spadek konsumpcji nielegalnych wyrobów. To oznacza, że Polacy palÄ… coraz wiÄ™cej papierosów z legalnych źródeÅ‚.
– Mapa akcyzowa to bardzo dobry przykÅ‚ad, który pokazuje, jak planowanie podatkowe korzystnie wpÅ‚ywa na rozwój przedsiÄ™biorców – mówi PrzemysÅ‚aw Ruchlicki, ekspert Krajowej Izby Gospodarczej.
PodkreÅ›la, że mapa akcyzowa to pozytywny przykÅ‚ad tego, jak powinny być komunikowane i wprowadzane zmiany podatkowe. Harmonogram podnoszenia stawek akcyzy do 2027 roku Ministerstwo Finansów przedstawiÅ‚o i skonsultowaÅ‚o bowiem z przedsiÄ™biorcami odpowiednio wczeÅ›niej, zapewniajÄ…c im dÅ‚ugoterminowÄ… przewidywalność i stabilne, wieloletnie ramy dla dalszej dziaÅ‚alnoÅ›ci.
– Przewidywalne podatki to przede wszystkim możliwość zaplanowania rozwoju, a w biznesie chodzi wÅ‚aÅ›nie o to, żeby móc siÄ™ rozwijać. Dopóki przedsiÄ™biorcy wiedzÄ…, co ich czeka w przyszÅ‚ym roku czy za dwa, trzy lata, sÄ… w stanie racjonalnie zaplanować zarówno strategiÄ™ rozwoju, jak i to, ile bÄ™dÄ… musieli wydać i ile bÄ™dÄ… musieli zarobić, żeby móc siÄ™ rozwinąć zgodnie z tym planem – mówi ekspert KIG. – Bardzo duża zmienność systemu podatkowego powodowaÅ‚a dotÄ…d dużą niepewność i to, że przedsiÄ™biorcy niezbyt chÄ™tnie inwestowali, ponieważ musieli zachować rezerwÄ™ na nieprzewidywalne dziaÅ‚ania ustawodawcy.
Jak ocenia, wprowadzona w Polsce mapa akcyzowa może też posÅ‚użyć w Unii Europejskiej jako dobry przykÅ‚ad strategicznego planowania, które warto wdrożyć na poziomie wspólnotowym.
– Polska mapa akcyzowa jak najbardziej może być wzorem nawet nie tyle dla innych krajów UE, co dla samej Komisji Europejskiej, żeby ten model, który udaÅ‚o nam siÄ™ w Polsce wypracować i który okazuje siÄ™ dziaÅ‚ać bardzo dobrze, można byÅ‚o wdrożyć również na poziomie unijnym – mówi PrzemysÅ‚aw Ruchlicki. – To byÅ‚oby też speÅ‚nienie marzeÅ„ unijnych technokratów o tym, żeby wprowadzić jakiÅ› jeden wspólny, unijny system podatkowy. Być może to jest dobra droga, żeby spróbować najpierw z podatkiem akcyzowym, a później powoli przenosić to również na inne rozwiÄ…zania podatkowe, chociażby CIT, który miaÅ‚by być uszczelniony po to, żeby uniknąć konkurencji podatkowej miÄ™dzy poszczególnymi krajami.
O tym, jak proste, przejrzyste i stabilne podatki mogÄ… pomagać w wychodzeniu z kryzysu, eksperci rozmawiali podczas Welconomy Forum, które w tym tygodniu odbyÅ‚o siÄ™ w Toruniu.
