Aktualizacja 10:45
Fachowcy z branży IT znajdujÄ… siÄ™ w czoÅ‚ówce rankingu najbardziej poszukiwanych pracowników na rynku. Z badania ManpowerGroup wynika, że 64 proc. firm z branży cierpi na niedobór talentów w tym obszarze. Dlatego branża wysokich technologii coraz mocniej sama angażuje siÄ™ w ksztaÅ‚cenie przyszÅ‚ych kadr. Firma Huawei nawiÄ…zaÅ‚a wÅ‚aÅ›nie wspóÅ‚pracÄ™ z AkademiÄ… WSB w DÄ…browie Górniczej, w ramach której planowane sÄ… m.in. wspólne przedsiÄ™wziÄ™cia naukowe i badawczo-rozwojowe, tworzenie programów studiów oraz szkoleÅ„ i praktyk przygotowujÄ…cych do pracy w konkretnych zawodach.
– Cyfrowe technologie sÄ… bardzo ważne w dzisiejszym ksztaÅ‚ceniu, a firmy mogÄ… robić wiele rzeczy, żeby siÄ™ w ten proces zaangażować. MogÄ… wspierać uczelnie, organizować stypendia i praktyki bÄ…dź warsztaty dla studentów czy różnego rodzaju prezentacje, targi, imprezy pozwalajÄ…ce zobaczyć, co robiÄ… firmy wysokich technologii – mówi agencji Newseria Biznes Ryszard HordyÅ„ski, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
W caÅ‚ej Europie popyt na kompetencje technologiczne i informatyczne już w tej chwili mocno przewyższa podaż. Szacuje siÄ™, że w Polsce na rynku pracy brakuje ok. 50 tys. informatyków i specjalistów z branży ICT. Wraz z transformacjÄ… cyfrowÄ… – i trendami takimi jak elektromobilność, automatyzacja, sztuczna inteligencja i cyberbezpieczeÅ„stwo – ta luka kadrowa bÄ™dzie siÄ™ pogłębiać.
– O ile szereg procesów i prac inżynierskich można już dość Å‚atwo zautomatyzować, o tyle myÅ›lenie o nowych produktach, usÅ‚ugach czy dziaÅ‚alnoÅ›ci caÅ‚ych biznesów ciężko oddać sztucznej inteligencji czy nowym technologiom. Dlatego sÄ… potrzebni nowi, mÅ‚odzi Å›wiadomi studenci – podkreÅ›la Ryszard HordyÅ„ski.
Uczelnie starajÄ… siÄ™ odpowiadać na to zapotrzebowanie, dostosowujÄ…c kierunki ksztaÅ‚cenia do cyfrowych realiów. Biznes, dla którego dostÄ™pność wykwalifikowanych kadr ma fundamentalne znaczenie, coraz częściej angażuje siÄ™ w ten proces, inicjujÄ…c m.in. wspóÅ‚pracÄ™ ze szkoÅ‚ami wyższymi czy autorskie programy szkoleniowe.
– WspóÅ‚praca uczelni z biznesem przynosi duże korzyÅ›ci, ponieważ studenci zdobywajÄ… praktycznÄ… wiedzÄ™. Te nowoczesne trendy, oparte dziÅ› m.in. na sztucznej inteligencji, robotyzacji i wirtualnej rzeczywistoÅ›ci, sÄ… implementowane w ramach programów ksztaÅ‚cenia wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki wspóÅ‚pracy z różnymi partnerami – mówi dr hab. Marcin Lis, profesor AWSB, prorektor ds. studenckich i wspóÅ‚pracy z otoczeniem w Akademii WSB w DÄ…browie Górniczej.
W ubiegÅ‚ym tygodniu uczelnia poszerzyÅ‚a listÄ™ tych partnerów wÅ‚aÅ›nie o firmÄ™ Huawei. 23 wrzeÅ›nia br. obie strony podpisaÅ‚y porozumienie o wspóÅ‚pracy w zakresie edukacji studentów. WÅ›ród zaplanowanych dziaÅ‚aÅ„ sÄ… m.in. wspólne przedsiÄ™wziÄ™cia naukowe i badawczo-rozwojowe oraz tematyczne konferencje i seminaria dla studentów. Huawei Polska ma także wspomagać AkademiÄ™ WSB w tworzeniu programów studiów oraz szkoleÅ„ i praktyk przygotowujÄ…cych do pracy w konkretnych zawodach.
– Ta wspóÅ‚praca bÄ™dzie wielowÄ…tkowa. Obejmie m.in. definiowanie wspólnych programów ksztaÅ‚cenia i wychodzenie z bardzo praktycznÄ… ofertÄ… dotyczÄ…cÄ… sztucznej inteligencji, elektromobilnoÅ›ci, ale i obszaru telekomunikacji, realizacjÄ™ wspólnych projektów badawczo-wdrożeniowych i programów dla naszych studentów. Studenci Akademii WSB bÄ™dÄ… też uczestniczyli w programie Seeds for the Future – mówi prof. Marcin Lis.
Realizowany od dziewiÄ™ciu lat Seeds for the Future to globalny program edukacyjny Huawei, którego celem jest rozwijanie talentów w dziedzinie technologii ICT i przygotowanie studentów do postawienia pierwszych kroków w profesjonalnym Å›wiecie nowych technologii. Program jest skierowany do najzdolniejszych studentek i studentów z uczelni wyższych, gÅ‚ównie tych, którzy uczÄ… siÄ™ na kierunkach zwiÄ…zanych z IT, inżynieriÄ…, technologiami czy matematykÄ…. W ramach Seeds for the Future mogÄ… wziąć udziaÅ‚ w kilkudniowym cyklu szkoleÅ„ i warsztatów prowadzonych przez Å›wiatowej klasy ekspertów i poznać m.in. trendy w rozwoju sztucznej inteligencji i inteligentnych miast, internetu rzeczy, technologii chmurowych czy zastosowaÅ„ 5G.
– Kolejny obszar wspóÅ‚pracy to cykliczne konferencje, które bÄ™dziemy realizowali pod patronatem Huaweia, dotyczÄ…ce m.in. innowacyjnoÅ›ci i przedsiÄ™biorczoÅ›ci oraz Industry 5.0, ponieważ ta organizacja ma w tym duże doÅ›wiadczenie i z doÅ›wiadczeÅ„ jej ekspertów bÄ™dziemy korzystali – mówi prorektor Akademii WSB w DÄ…browie Górniczej.
Huawei prowadzi w caÅ‚ej Europie szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleÅ„, które majÄ… stworzyć ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych. W tym celu firma technologiczna wspóÅ‚pracuje z kilkoma polskimi uczelniami.
– Z AkademiÄ… Leona KoźmiÅ„skiego wspólnie prowadzimy studia w zakresie cyberbezpieczeÅ„stwa. Z PolitechnikÄ… WarszawskÄ…, gdzie dziaÅ‚a m.in. nasze laboratorium, wspóÅ‚pracujemy w zakresie sztucznej inteligencji. Z kolei z PolitechnikÄ… PoznaÅ„skÄ… wspóÅ‚pracujemy przy ksztaÅ‚ceniu studentów w zakresie rozwiÄ…zaÅ„ sieciowych. Tak wiÄ™c pomysÅ‚ów jest wiele – dodaje Ryszard HordyÅ„ski.
We wspóÅ‚pracy z uczelniami firma organizuje także program ICT Academy. Globalnie obejmuje on 2 tys. uniwersytetów, a jego celem jest wsparcie wysiÅ‚ków edukacyjnych oraz przeszkolenie ponad miliona specjalistów i ekspertów ICT do 2024 roku. Huawei od lat stawia też na pogłębianie równoÅ›ci pÅ‚ciowej w dostÄ™pie do edukacji w zakresie nowych technologii, angażujÄ…c siÄ™ we wspóÅ‚pracÄ™ z FundacjÄ… EdukacyjnÄ… Perspektywy w projekcie „Dziewczyny na Politechniki!” czy też wspierajÄ…c kampaniÄ™ HASHWiedzaNieMaPÅ‚ci organizowanÄ… przez FundacjÄ™ Sukcesu Pisanego SzminkÄ….
